Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maline

Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:38

Steeds vaker zie je op HAW mensen die een paard inrijden zonder cap.
En dan zeggen ze erbij cap is eigen keuze. Er valt niet met ze te discussieren over dat onderwerp, wie er iets van zegt moet zich er niet mee bemoeien en is een zeur.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt totaal onverantwoord, en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden, want échte ervaren paardenmensen hebben het allemaal wel minstens één keer mis zien gaan en die denken wel even langer na.

AnoukvW

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:39

Ik vin het niet slim..

maar t is een eigen keuze.. en ja.. wat je over ervaring zegt..
mensen die ECHT veel ervaring hebben met inrijden doen meestal wel een cap op!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:40

Een cap opzetten of niet ìs eigen keuze, wat jij er van vind, tja, moet je zelf weten.

Waarom zou je geen verstand hebben van paarden, als je zonder cap rijdt? Heeft er niets mee te maken denk ik. Mensen weten wel dat ze kunnen vallen en nemen zelf gewoon dat risico.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:40

mm ik ben een waardeloze capdraagster, rijd nooit met cap,
alleen de jonge paarden, die longeer ik voortaan zelfs met cap Haha!

nee zonder dollen, jonge paarden rijd ik zeker het eerste half jaar met een cap, wel zo verstandig!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:41

Niet slim idd, zo`n beestje rent sneller weg ofzo, dan al wel ingereden paarden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:44

een cap is eigen keuze. toen ik mijn paard ging inrijden heb ik de eerste 6 x een cap opgehad. daarna is hij gewoon afgegaan. rij nu alleen met cap op plekken waar het verplicht is maar in het bos en thui altijd zonder. en het is gewoon eigen risico.

lonniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:00

Ik vind ook dat het een eigen keuze
is. Al kan er natuurlijk altijd iets gebeuren
waar je niet op rekent. Zelf heb ik ook welleens
zonder cap gereden. Bv als ik even niet wist
waar mijn cap lag, maar eigenlijk rijd ik bijna
altijd met. Maar ik zou nooit zonder cap gaan
springen of een buitenritje maken. Tong uitsteken

jillxnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:04

Ik ben een van die mensen die dat doet, mijn Welshje in gereden zonder Cap. En ik denk er zo over: We vallen een keer flink erop en je zet hem op..Knipoog En ja het kan de laatste keer geweest zijn dat je erop zat. maar Dat is mijn keus. Dus ieder zijn eigne mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:06

Toen ik nog een jonkie was was ik ook zo roekeloos, nu ben ik wat ouder, en wat meer ervaren........ en ik doe het absoluut niet meer

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:10

Ik heb hem altijd op bij jonge paarden,
en als het even kan ( want heb hem niet zelf) ook een bodyprotector,,
'Vergeet' hem soms weleens bij onze oudere paarden, maar ben me het wel aan het aanleren dat ik hem altijd op doe!
Wel zo verstandig..

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:27

Ik denk dat het voornamelijk gemakzucht is van de mensen die hem niet op doen.
Neem mij zelf bijvoorbeeld ik draag hem alleen met springen op de rijvereniging en met buitenrijden.
Thuis eigenlijk nooit. Stom? of geen verstand? nou dat laatste niet dus, bij ons rijden er meerdere zondere cap en ze rijden allemaal jonge paarden in.

Pas als je wat hebt meegemaakt dan ga je het dragen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:30

Ik vind dit een beetje gezeur, iedereen moet het voor zichzef beslissen.

Ik zou zelf nooit zonder cap op een jong paard gaan zitten, wil een ander dit echter wel is dat ook prima, zijn/haar keuze.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:35

maline schreef:
Steeds vaker zie je op HAW mensen die een paard inrijden zonder cap.
En dan zeggen ze erbij cap is eigen keuze. Er valt niet met ze te discussieren over dat onderwerp, wie er iets van zegt moet zich er niet mee bemoeien en is een zeur.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt totaal onverantwoord, en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden, want échte ervaren paardenmensen hebben het allemaal wel minstens één keer mis zien gaan en die denken wel even langer na.

Dus wanneer jij geluk hebt gehad, en nog nooit iemand vies hebt zien vallen, ben je niet écht ervaren? want die hebben allemaal wel al eens iemand ongelukkig zien vallen.
En wat met iemand die de eerste keer op een manege komt en iemand ziet vallen die zijn nek breekt? Die kan toch niet meteen ervaren zijn? Dat is toch eigenlijk helemaal geen maatstaf?

En als het er al bij staat, weten ze toch dat ze het risoco nemen? Moeten ze toch zelf weten?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:40

Bij ons, mag er niemand zonder cap rijden. Zelfs niet als je de sterren van de hemel kan rijden.
Regels , voorwaarden, aansprakelijkheid, etc etc.
Ik heb er geen moeite mee. Op de motor zet je ook een helm op. En een ongeluk zit vaak in het onverwachte.

elleskrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:43

vind het idd ook niet verstandig!
ik rijd zelf heelveel jonge paarden, en ben tog altijd blij dat k zo'n ding op m'n hoofd heb:P

bij ons mag er ook niemand zonder cap rijden, of je nu beginner bent of z rijd...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:47

ik word een beetje moe van deze discussies.
je bent totaal onverantwoordelijk bezig ja vind ik,alleen kan je dat niet voor een ander gaan beslissen.
alleen moet je dan ook niet gaan mieren als je wel eens wat oploopt omdat je geen cap draagt,want je valt er dan wel anderen mee lastig.
ik draag hem altijd,bij welk paard dan ook.

de opmerking: mijn paard doet nooit wat gaat niet op,want een paar blijft nog altijd een dier en kan altijd schrikken of struikelen.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:50

Dus het blijft je eigen beslissing. Haha!
Vanaf 18 jaar dan, daarvoor is het verplicht.

Je hebt altijd van die bedweters die zich overal mee bemoeien maar als ik hem niet wil dragen dan niet ik ben oud en wijs genoeg om dat zelf te bepalen.

Trouwens Anky rijd ook niet met cap. Dus geldt dit hieronder ook voor haar???
en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:51

dan kan je ook de vraag stellen over het wedstrijd rijden met hoedje. er zijn zat profrijders die zonder cap een paard inrijden. bij ons ben je niet verzekerd als ik zonder cap van een paard val en een hoofdwond oploop. Ik reed wel altijd zonder cap totdat ik begeleiding op een manege ging rijden. vond dat ik het goede voorbeld moest geven. toen heb ik zo'n lichtgewicht ding gekocht en die voel je nieteens zitten. sindsdien rijd ik altijd met cap. alleen het stomme is dat ik met cap op een jong dier altijd het gevoel heb dat er iets kan gebeuren en zonder cap heb ik dat gevoel niet. misschien een kwestie van wennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:52

Als ik mijn paard in ga rijden, draag ik echt wel een cap! Maar op een oud paardje bij ons op stal, draag ik echt geen cap bij ons in de bak. Buiten liever wel. Het ligt aan het paard en de omstandigheden, maar omdat ik de meesten paarden niet genoeg ken, rij ik zeker met cap. Waarom een risico nemen? Maar goed, er zijn ook mensen die met een body protector rijden en dat doe ik dus niet. Op echt linke paarden, ga ik niet rijden en mijn eigen jonge paard ervaar ik niet als link. Maar een cap doe ik zeker op!! Ja

Ik denk dat ik zelf aardig kan bepalen of ik wel of niet slim bezig ben op deze manier. En wat anderen vinden, is niet mijn probleem.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:53

Zelf rijdt ik mijn eigen paard zonder cap... Maar op een jong paard zal ik nooit zonder cap stappen. Sterker nog, ik stap niet snel op een vreemd paard zonder cap. Ondanks dat rij ik mijn eigen paard toch zonder cap wat ooit ook erg gevaarlijk kan zijn.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:58

Ik heb altijd mijn cap op, zonder voel ik me zo kaal Tong uitsteken, en ook niet echt zeker.. Jambo kan nog eens zijn kuren hebben Knipoog
Op de manege waar ik rijd is het verplicht, voor iedereen.

Verder vind ik het ieder zijn eigen keuze, maar ik zal geen medelijde hebben. Geen cap = eigen schuld.

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:20

Lijkt me toch vrij riscant hoor... Ma is inderdaad eigen keuze natuurlijk

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:55

het is inderdaad je eigen keuze, maar ik vind ook dat het dan je eigen schuld is als je toch valt en iets hebt. dat risico neem je dan zelf.
Ik ga zelf in mei met mijn eerste jonge paard beginnen, en ga dan sowieso altijd een cap dragen, en de eerste tijd ook een bodyprotector. Dat vind ik echt irritant rijden met zo'n ding, maar beter dat dan er flink afliggen met alle gevolgen van dien. Je kan natuurlijk altijd nog wel iets oplopen, maar zo maak je het risico in ieder geval kleiner.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:57

Mensen die te eigenwijs zijn om een cap te dragen moeten ook niet gaan zitten janken als ze eraf vallen en op hun hoofd terecht komen, klinkt hard maar zo denk ik erover

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:58

Het is wel eigen keus maar toch vind ik het dom..
Het paard kan alle kanten op schieten, je weet maar nooit!
En ook met een shetlander.. Je kan toch hard vallen hoor..