Spanning af laten vloeien en heetheid voor je gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Spanning af laten vloeien en heetheid voor je gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:17

Je leest het heel vaak in artikels over dressuur. Zeker met het AvG-tijdperk, omdat Anky graag hete paarden rijdt die net dat beetje extra expressie zouden hebben.

Nu stond ik me onder de douche af te vragen, hoe doe je dat eigenlijk, je paard zo op de grens rijden?

Ik denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
* Je zit in een proef en je jonge paard is als de dood voor het juryhokje... je voelt zijn hart door het zadel bonken en je paard lijkt wel bevroren van angst of durft zelfs niet meer over de EXB lijn te komen richting C.
* Je rijdt met je hengst over het wedstrijdterrein in het voorjaar en hij loopt te brullen, zich op te fokken en voor de aanwezige merries te paraderen.
* Je rijdt mee met de PAVOcup en naast de ring zijn ze de keuringspaarden aan het opjutten met rammelblikjes en zweepjes... jouw paard gooit ook zijn staart op de rug en is een brok spanning.
en zo zijn er nog vele voordelen meer te bedenken.

Je wilt de spanning eraf, maar de heetheid behouden en deze heetheid ook nog in het werk laten gebruiken zodat je paard net dat beetje meer toont. Wat doe je concreet?

SofieBeau

Re: Spanning af laten vloeien en heetheid voor je gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:44

lijkt me heel interessant, dit ga ik even volgen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:12

ik zou op zo'n moment dus de teugels impulsief strakker pakken en krampachtiger gaan rijden, dus ik ben ook erg beneiwud welke oplossingen hiervoor zijn en hoe die worden bereikt? Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:14

Ik ga proberen ontspanning te krijgen
De show mag van mij helemaal weg vloeien
an maar geen extra expressie
Eerst leren braaf zijn, rij er dan later zelf dat beetje wel weer aan, heb je bij zo een weer zo te pakken Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:20

Ik ga met RK mee...

Ik denk dat het punt is dat je niet vanuit de spanning moet beginnen. Wanneer ze gespannen zijn door de door jouw genoemde punten, zou ik er niet aan beginnen... eerst rust en lossigheid, anders zou ik er geen lekker gevoel bij hebben. Haha!

Je rijdt imo eerst naar ontspanning en daarna wanneer je paard helemaal loslaat en goed te bewerken is kan je hem zelf wat 'heter' rijden... door bv veel onverwachte overgangen, en extreem schakelen. Een wat heter paard laat zich hierdoor goed zien en gaat meer showen, ook vanuit de ontspanning.
Bij dit paard is dit ook makkelijker te bereiken... vandaar denk ik de voorkeur voor dit bloederige type Clown
Een wat cooler beestje zou het niet eens veel boeien en is moeilijker weer heet te rijden, een brok passie is natuurlijk veel makkelijker te verleiden tot wat showwerk Vingers aflikken Dit lijkt mij de manier...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:32

RT-P ---> RT-D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:13

Ik ken met name het voorbeeldje van de hengst wel uit ervaring en ik heb nu een merrie die ook wel eens aan wil voelen of er iemand met een rammeldoosje achter loopt Haha!.

Concreet blijf ik er dan zo los mogelijk op zitten en laat ze voorwaarts gaan (een beetje met het idee dat ze zelf denken dat ze alle vrijheid hebben). Daarbij rijd ik veel wendingen en voltes zonder al te veel terug te werken. Ik laat ze dan best hard draven, als ze weggalopperen laat ik dat een pas of drie toe en dan rijd ik wel terug.
Het kan dan best zo zijn dat ik dan een hele tijd alleen maar dom in de rondte aan het draven ben, maar mijn ervaring is dat als je met zoveel energie veel hulpen gaat geven dat ze daar dan juist steeds heftiger van worden.

Vaak gaat dan door het voorwaartse lopen de grootste energie eraf en als ik dat voel begin ik met meer overgangen te rijden, eerst schakelen in draf, dan een galopje erbij en weer terug naar draf en zo verder totdat ze weer helemaal aan de hulpen zijn.
Nou ik erover nadenk werkt dit voor mij vooral bij de paarden die heel heet en loperig zijn, dat hoeft een brullende hengst natuurlijk niet perse te zijn (maar dat is al wel even geleden voor mij). Hmmm *denkt even na*. Dat is vooral heel veel schakelen en wenden om de aandacht erbij te houden denk ik.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:17

Dit lijkt me eenheel interresant onderwerp
ik zou denk ik in zo`n sitatie wel eraan blijven rijden
lekker voorwaarts houden maar wel weer de ontspanning op zoeken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:37

Ik rijd gewoon door eerlijk gezegd. Paard hoeft niet te kijken, en met die extra spanning ga ik vooral draven en even terug op de basis werken. Volte links, volte rechts, galopje, even een middengalop, wijken in galop, en gewoon heel erg voorwaarts werken. Vooral bezig houden, daar worden ze tegelijk rustiger van, maar toch blijft er een heetheid achter omdat ze 'op hun hoede' blijven.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:07

Dit vind ik ook heel interessant!

Ik neem aan dat hier wel ruiters/amazones zijn die hier het een en ander over kunnen vertellen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:12

Urielle schreef:
Ik denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
* Je zit in een proef en je jonge paard is als de dood voor het juryhokje... je voelt zijn hart door het zadel bonken en je paard lijkt wel bevroren van angst of durft zelfs niet meer over de EXB lijn te komen richting C.
* Je rijdt met je hengst over het wedstrijdterrein in het voorjaar en hij loopt te brullen, zich op te fokken en voor de aanwezige merries te paraderen.
* Je rijdt mee met de PAVOcup en naast de ring zijn ze de keuringspaarden aan het opjutten met rammelblikjes en zweepjes... jouw paard gooit ook zijn staart op de rug en is een brok spanning.
en zo zijn er nog vele voordelen meer te bedenken.

Je wilt de spanning eraf, maar de heetheid behouden en deze heetheid ook nog in het werk laten gebruiken zodat je paard net dat beetje meer toont. Wat doe je concreet?

Om een paard heet te houden zonder spanning is moeilijk, zo niet onmogelijk. Wat je als ruiter wél kunt bepalen is waardoor de spanning wordt opgeroepen: door omgevingsfactoren waar de ruiter geen invloed op heeft (ongewenst) of door de ruiter. Wekt de ruiter de heetheid van het paard op dan kan hij het doseren: m.a.w. je kunt je paard 'n beetje of veel 'opjutten'. Lachen Net wat je aandurft en wat gewenst is. Dergelijke heetheid is ook te beheersen. Je moet ook weten wat voor jouw paard werkt: vaak kunnen stemcommando's of aanmoedigen al heel goed werken als je daar goed op traint.

In voorbeeld 1 en 3 wordt het paard geregeerd door zijn angsten die veroorzaakt worden door omstandigheden, in het tweede voorbeeld is het een kwestie van dominantie. Dus eerst aan gehoorzaamheid werken en de spanning opgeroepen door externe factoren beheersen en kunnen laten afvloeien (verkeers-/wedstrijdterreinmak maken) voor je het gaat oproepen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:27

Ik denk dat er een verschil is tussen een paard die spanning opbouwt dankzij externe factoren (zoals juryhokjes, rammelende blikjes op keuringterrein), en opgebouwde spanning die vanuit het paard zelf komt.

In het eerste geval, die jij beschrijft, is het voornaamste om het paard naar de ontspanning toe te rijden. Wanneer het paard gespannen is kan het immers nooit tot dragen komen.

In het tweede geval maak je je paard attent voor de hulpen, het 'heet maken' van je paard. Je probeert met zo min mogelijke hulpen, een zo groot mogelijke reactie te verkrijgen. Doordat je paard attent wordt en zich volledig op jou gaat richten, zal hij veel actiever en gevoeliger worden, wat je uiteindelijk in het lopen terug gaat zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:08

Hmm, ik vind goed aan de hulpen staan toch weer iets anders dan heetheid.

De algemene tendens die hier dus staat is ook wat ik zelf altijd in mijn hoofd heb: een gespannen paard naar de ontspanning rijden en van daaruit weer verder kunnen werken naar een paard dat met impuls loopt.
Zelf ben ik niet zo'n begenadigd ruiter, ik heb of een paard wat alle kanten opspringt of een paard dat braaf zijn werk doet, maar zonder dat extra vonkje (of anders ziet het er wel goed uit maar heb ik zelf het gevoel dat ik er niet aan kon rijden en daar ben ik helemaal niet blij mee). Ik heb dus zelf liever een braaf en zelfs wat flegmatiek paard, dat niet teveel kijkt en wat ik gewoon door hem scherp aan de hulpen te zetten, fris ogend door de bak kan krijgen. Maar dat valt voor mij niet onder heetheid van een paard voor je gebruiken, maar gewoon onder correct africhten van je paard. En dan nog kun je voor verrassingen komen trouwens, mijn jonkie was vorige week bijvoorbeeld bang en werd echt helemaal doof voor de hulpen, terwijl hij normaal heel scherp aan de voorwaartse hulpen staat, terug wil nog niet zo daarintegen, maar door de angst hield hij in dit geval dus echt enorm terug Clown

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wel echt zeggen dat ze blij zijn met een kijkerig of opgefokt paard omdat ze dat gelijk in het werk kunnen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:11

Ik denk dat je met spanning nooit fijn een paard kan laten lopen.
Voorwaarts ziet het er misschien wel leuk uit.
Maar een paard wat door spanning de rug vast pakt, kan imo nooit een fijne lengte buiging geven.
Laat staan dingen als travers zonder taktfouten ed.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:13

Een paard wat heet is, is ook weer heel wat anders dan een paard heet maken Knipoog

Ik heb liever een paard die wat frisser is en waar je de beenhulpen heel gedoseerd moet geven, dan een flegmatiek paard die je juist actiever moet maken. Maar vergeet niet dat een flegmatiek paard tot een heel heet paard gemaakt kan worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:24

mijn pony is erg heet. ik had laatst nog een wedstrijd waar ze echt niet te houden was. ik reed maar gewoon door en toch nog nette punten gehaald. voor de kijkers was het erg spectaculair, voor mij niet aan te rijden zowat.
maar als ik de spanning eruit rijd, dan houd ik weinig spectaculairs meer over, dan moet het toch echt van de impuls komen, de extra dingen. en niet van de uitenkant. ik denk ook dat ze bedoelen van een paard dat in zijn hoofd gauw heet te rijden is, en niet perse door de omgeving..

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:28

VValar schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen een paard die spanning opbouwt dankzij externe factoren (zoals juryhokjes, rammelende blikjes op keuringterrein), en opgebouwde spanning die vanuit het paard zelf komt.

In het eerste geval, die jij beschrijft, is het voornaamste om het paard naar de ontspanning toe te rijden. Wanneer het paard gespannen is kan het immers nooit tot dragen komen.

In het tweede geval maak je je paard attent voor de hulpen, het 'heet maken' van je paard. Je probeert met zo min mogelijke hulpen, een zo groot mogelijke reactie te verkrijgen. Doordat je paard attent wordt en zich volledig op jou gaat richten, zal hij veel actiever en gevoeliger worden, wat je uiteindelijk in het lopen terug gaat zien.

VValar schreef:
Een paard wat heet is, is ook weer heel wat anders dan een paard heet maken Knipoog

Ik heb liever een paard die wat frisser is en waar je de beenhulpen heel gedoseerd moet geven, dan een flegmatiek paard die je juist actiever moet maken. Maar vergeet niet dat een flegmatiek paard tot een heel heet paard gemaakt kan worden.

Ben ik het volledig mee eens. Ik heb zelf een vrij flegmatiek paard, die ook wel kijkerig kan zijn in de ring. Dan loopt ie met zijn kop in de lucht heel stoer de ring rond, maar dan loopt hij met een volledig strakke bovenlijn en komen mijn hulpen dus totaal niet door.

Juist in het werk aan de hulpen stellen, electrisch maken, daar wordt hij attent (of als je wilt heet) van en dat zie ik nu steeds meer terug in het lopen. Zelfs mijn flegmatieke ruin is nu een werkpaard aan het worden

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:04

Nee, idd, wat ik ook al had gezegd, wanneer je spanning hebt die komt van buiten, ga je hem aan het werk zetten. Die kan je best gebruiken, je paard is wat heter en je hebt iets meer vuur.

Je paard zelf heet maken is iets anders, maar dan is hij eerder gericht op jou, en zit er in die spanning, al is het hier niet het juiste woord voor, een zekere ontspanning en vertrouwen naar elkaar toe.

Urielle, ik rijd zo'n paard dat erg snel opgefokt raakt. In het begin kon ik daar helemaal niet mee om (lees: ik sprong eraf omdat ik het zo eng vond), tegenwoordig weet ik het om te zetten in werkwilligheid voor mij. Ik eis van hem dat hij op mij blijft letten, al verkoopt hij dan wel erg veel show. Hij draagt nog steeds prima, loopt zelfs met een pak meer schwung, en blijft heel goed aan het been en los in de aanleuning. Ik voel alleen dat hij ja, een beetje dynamiet heeft.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:41

ik denk dat het gespannen zitten de grootste fout is door jou spanning wordt je paard nog nerveuzer.
rijd lekker ontspannen en rustig zoals RK al zei "dat heftigere rijd je bij zo`n paard zo der uit."

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:32

Mijn pony is een complete heethoofd, vooral tijdens wedstrijden in een binnenbak.

Wij hebben zelf geen binnenbak dus dat is 'iedere keer' nieuw voor haar (ookal is ze 18 jaar Haha! ).

Omdat ik thuis de oefening goed voor elkaar heb, hoef ik haar tijdens indoor wedstrijden alleen maar naar ontspanning te rijden. Daarbij moet ik ook echt nageven dat ze een super werkwillige pony is en zich graag laat zien maar ook goed laat bewerken... Ik moet haar juist een beetje bezig houden en geconcentreerd houden omdat ze anders dingen gaat 'zoeken'...

Ik rij continue terug naar ontspanning en dat ze geconcentreerd is op mij, die oefeningen die doet ze prima zolang ik niet gespannen ben en de goede aanwijzingen geef.

Met een wat rustiger/cool paard zou je denk ik meer aan de 'durchklassigheid' moeten werken. Dat het paard heel goed aan het been staat en open voor iedere aanwijzing die jij geeft, en niet afgestompt is en zijn rondje sjokt...

Voor ieder paard is dit verschillend, en het is vooral oppassen dat je het leuk en eerlijk houdt tegenover de karakter van het paard. Probeer dus niet zijn 'ziel' te breken door dat xtra beetje xpressie af te dwingen...

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:44

Ieder paard kan last van spanning hebben, of ze nu van nature heet zijn of niet. En volgens mij zijn hetere paarden ook niet sneller gespannen: ze uiten het alleen anders. Als een heet paard gespannen is kunnen kleine hulpen al een explosie veroorzaken, en bij een flegmatiek paard kunnen onder spanning de hulpen juist helemaal niet doorkomen.

Wil iemand eens een goede definitie van heet geven?
Volgens mij is heetheid de gretigheid van paarden om te leren, om te werken. Zoals het flink aantrekken op de hindernis bij springpaarden. En niet het snel gespannen zijn van je paard.

Heetheid kan je dus prima voor je gebruiken, mits je de spanning af laat vloeien. Maar het afvloeien van spanning hoeft niet ten koste te gaan van de heetheid. Juist door die gretigheid om te werken, moet een paard compleet op de ruiter gericht zijn. En daardoor heeft hij geen oog meer voor zijn omgeving, merries of rammeldoosjes.

Ik denk dus dat het weinig te maken heeft met het op de grenzen rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:19

De ontspanning zoeken, dan maar wat minder spectaculair. Gewoon braaf is voor mij veel belangrijker.

Ik heb een bijna 4 jarige die heel erg onder de indruk kan zijn van alles wat er om haar heen gebeurd. Was vorige week bij een vriendin aan het rijden, voor het eerst helemaal alleen in een vreemde bak, en de boer was met een trekker stro van de ene schuur naar de andere aan het rijden. Toen zat ik wel op een bommetje.
Het 'lastige' van deze merrie is dat ze zo veel scherper word op de hulpen als er iets engs gebeurd. Heel licht je hand sluiten is meteen BOEM-stil, 1x heel voorzichtig je been aan leggen en je spuit vooruit, dan probeer je een klein klikje met je tong(pony word ook betuigd, dus waarom niet gebruiken in lastige situaties) ipv je been aan leggen maar je spuit dan nog steeds vooruit. Die word dan zo scherp dat ze zowat niet meer te rijden is.
Bij deze merrie vind ik het echt heel moeilijk. Galoperen is bij haar dan drama. Stappen, draven, pasje achterwaards enzo is dan wel te doen dus doe ik dat om de rust er in te krijgen.
Dat terwijl ik ook een merrie heb staan die je juist in galop dan weer ontspannen krijg en die zich juist in stap opnaait zodat er niets mee te beginnen is.

Ik vind het wel erg moeilijk, zeker bij mijn kleuter (tot nu toe ook de heetste en moeilijkste die ik ingereden heb, en dat zijn er al een stuk of 15 geweest, maar wel verschrikkelijk eerlijk). Een duidelijke oplossing is er niet, zie het verschil tussen mijn pony's.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:33

livvy schreef:
Wil iemand eens een goede definitie van heet geven?
Volgens mij is heetheid de gretigheid van paarden om te leren, om te werken. Zoals het flink aantrekken op de hindernis bij springpaarden. En niet het snel gespannen zijn van je paard.

Oke, dan hebben wij een andere definitie van heet zijn Haha!

Even voor wat ik er mee bedoel:
Flegmatieke paarden kunnen imo ook heel werklustig en leergierig zijn, maar vind ik gewoon wat koeler in de kop, maken minder snel drama van alles wat er om hen heen gebeurd. Kun je snel aan je been maken maar gaan niet onder je uit proberen te rennen.
Voor mij is een heet paard, een paard dat makkelijk gespannen raakt en daaronder snel loperig/springerig wordt.

Mijn doel van dit topic was trouwens geen concrete situatie van mezelf maar meer een soort leerpunt voor de toekomst. Dit even omdat een aantal mensen advies geven over het rijden Knipoog Ik heb dus geen moeite momenteel met een gespannen paard dat ik niet gereden krijg oid, maar ik zat me gewoon wat af te vragen aan de hand van de veel gehoorde uitspraak Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:18

In jouw voorbeeld uit de spanning zich in het loperig en springerig worden. Daarbij zou ik in het rijden de impuls en activiteit die het paard heeft om ieder moment weg te kunnen spuiten proberen te bewaren maar wel heel direct toewerken naar een stukje controle en oplettendheid naar de ruiter.Dat kun je doen door bij snel een kleine volte in te zetten en van daaruit een SB te rijden paar pasjes verruimen en weer sluiten, steeds kleine stukjes om de aandacht bij jou te houden. Ondertussen probeer je je paard wel zo scherp aan je been te houden dat hij dat extra stukje show laat zien. Je zoekt een beetje dat randje op.

zotkot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:45

naar ontspanning rijden, maar paardje toch actief houden