Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dit lijkt mij de manier...
. 
Urielle schreef:Ik denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
* Je zit in een proef en je jonge paard is als de dood voor het juryhokje... je voelt zijn hart door het zadel bonken en je paard lijkt wel bevroren van angst of durft zelfs niet meer over de EXB lijn te komen richting C.
* Je rijdt met je hengst over het wedstrijdterrein in het voorjaar en hij loopt te brullen, zich op te fokken en voor de aanwezige merries te paraderen.
* Je rijdt mee met de PAVOcup en naast de ring zijn ze de keuringspaarden aan het opjutten met rammelblikjes en zweepjes... jouw paard gooit ook zijn staart op de rug en is een brok spanning.
en zo zijn er nog vele voordelen meer te bedenken.
Je wilt de spanning eraf, maar de heetheid behouden en deze heetheid ook nog in het werk laten gebruiken zodat je paard net dat beetje meer toont. Wat doe je concreet?
Net wat je aandurft en wat gewenst is. Dergelijke heetheid is ook te beheersen. Je moet ook weten wat voor jouw paard werkt: vaak kunnen stemcommando's of aanmoedigen al heel goed werken als je daar goed op traint.

VValar schreef:Ik denk dat er een verschil is tussen een paard die spanning opbouwt dankzij externe factoren (zoals juryhokjes, rammelende blikjes op keuringterrein), en opgebouwde spanning die vanuit het paard zelf komt.
In het eerste geval, die jij beschrijft, is het voornaamste om het paard naar de ontspanning toe te rijden. Wanneer het paard gespannen is kan het immers nooit tot dragen komen.
In het tweede geval maak je je paard attent voor de hulpen, het 'heet maken' van je paard. Je probeert met zo min mogelijke hulpen, een zo groot mogelijke reactie te verkrijgen. Doordat je paard attent wordt en zich volledig op jou gaat richten, zal hij veel actiever en gevoeliger worden, wat je uiteindelijk in het lopen terug gaat zien.
VValar schreef:Een paard wat heet is, is ook weer heel wat anders dan een paard heet maken
Ik heb liever een paard die wat frisser is en waar je de beenhulpen heel gedoseerd moet geven, dan een flegmatiek paard die je juist actiever moet maken. Maar vergeet niet dat een flegmatiek paard tot een heel heet paard gemaakt kan worden.
).livvy schreef:Wil iemand eens een goede definitie van heet geven?
Volgens mij is heetheid de gretigheid van paarden om te leren, om te werken. Zoals het flink aantrekken op de hindernis bij springpaarden. En niet het snel gespannen zijn van je paard.

Ik heb dus geen moeite momenteel met een gespannen paard dat ik niet gereden krijg oid, maar ik zat me gewoon wat af te vragen aan de hand van de veel gehoorde uitspraak