probleem met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

probleem met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:52

mijn haflinger, loopt goed ontspannen. maar hij hangt vereselijk op rechts. ALs ik op de linker hand rijd dan zijn bijde teugels even goedde druk. ondertussen maak ik ophoudinkjes om hem rond te krijgen. Natuurlijk hou ik hem ook voorwaarts.

maar dan komt het als ik op de rechterhand rijd. Is hij dus ook vreselijk sterk. Maar je moet je buitenteugel strakker hebben dan je binnenteugel. Nu komt het als ik dus op de rechterhand rijdt. Voel ik alleen de kracht van de rechterkant (binneteugel). Aan de buitenteugel heb ik totaal geen contact meer met hem. Die is gewoon heel onstapnnen. En als ik die teugel wat korter neemt werkt het ook niet. Ik kan gewoon niet de druk op 2 teugels krijgen. Ik krijg alles op 1 teugel.

Met de linkerhand heb ik dat ook maar stukken minder. kortom hij is vreselijk sterk op rechts.

helaas loopt hij nog niet aan de teugel. dat ben ik nu ana het oefenenen met hem. Maar hij is zo sterk op rechts dat ik soms moeite heb met ophoudings maken.Dat voorwaarts houden dat lukt wel

Mireille

Re: probleem met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:51

[HA] > [RT-P]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:08

Ik zou me eerst maar eens bezig houden met rechtrichten voordat je je verder blind gaat staren op "aan de teugel". Een paard dat niet recht is, kan nooit op de juiste wijze aan de teugel lopen. Die kun je alleen in de krul trekken.

Heb je geen les met 'm? Want dat lijkt me op dit moment noodzaak nummer 1: GOEDE les...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:11

Willeke, dat is waar alle ruiters mee te maken hebben. Elk paard en ruiter heeft een kant waarop het gemakkelijker gaat. Het is geen probleem waar je zo een oplossing voor kunt geven. Dit zul je echt met goede les op moeten lossen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:11

Les is inderdaad een goede optie voor je, misschien heb je dat al? Dan zou je eens met je instructrice kunnen vragen hoe zij dat wil verbeteren.

Probeer in ieder geval eraan te denken dat jij niet rechts gaat vasthouden. Zorg dat die hand ontspannen blijft. Als jij namelijk goed ontspant en los laat kan je paard die kant de teugel ook niet vasthouden. Touwtrekken doe je namelijk nog altijd met zijn twee-en Knipoog
Sowieso altijd beide teugels evenlang houden, dus niet de ene korter om op die manier het proberen op te lossen.

Oefen lekker met overgangen, naar voren en terug met evenveel druk op beide teugels en vooral met je zit. Maak lekker achten en voltes, waarbij je je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel drijft. Probeer ook de voltes te rijden met genoeg druk op je buitenteugel, die begrensd het paard van buiten de volte in namelijk. Dat is de leidende teugel, het is namelijk niet de binnenteugel die je paard de volte intrekt.

Veel ruiters hebben moeite met dat laatste en zitten ongemerkt teveel aan de binnenteugel. Misschien jij ook wel. Instructie kan dat bij jouw eens observeren of dat het geval is. Daarnaast kan instructie je ook tegelijkertijd tips geven om dat te verbeteren.

Succes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:08

Bienotje schreef:
Les is inderdaad een goede optie voor je, misschien heb je dat al? Dan zou je eens met je instructrice kunnen vragen hoe zij dat wil verbeteren.

Probeer in ieder geval eraan te denken dat jij niet rechts gaat vasthouden. Zorg dat die hand ontspannen blijft. Als jij namelijk goed ontspant en los laat kan je paard die kant de teugel ook niet vasthouden. Touwtrekken doe je namelijk nog altijd met zijn twee-en Knipoog
Sowieso altijd beide teugels evenlang houden, dus niet de ene korter om op die manier het proberen op te lossen.

Oefen lekker met overgangen, naar voren en terug met evenveel druk op beide teugels en vooral met je zit. Maak lekker achten en voltes, waarbij je je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel drijft. Probeer ook de voltes te rijden met genoeg druk op je buitenteugel, die begrensd het paard van buiten de volte in namelijk. Dat is de leidende teugel, het is namelijk niet de binnenteugel die je paard de volte intrekt.

Veel ruiters hebben moeite met dat laatste en zitten ongemerkt teveel aan de binnenteugel. Misschien jij ook wel. Instructie kan dat bij jouw eens observeren of dat het geval is. Daarnaast kan instructie je ook tegelijkertijd tips geven om dat te verbeteren.

Succes.

ik heb wel elke week groeples. maar helaas niet de mogelijkheid om elke week priveles te nemen. Heb het wel afventoe en dan oefen ik ook, ook al ik geen priveles heb. met volte's zijn we hard aan het werk. Want dan gebruik ik heel vaak alleen mijn binnenteugel. waardoor pluut de volte weer kleiner gaat maken. bedank voor de tips ik heb er veel aan.(ook van de andere)

mensen die nog tips hebben mogen alltijd nog reageren