Wie kan mij even helpen!?!?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden_

Wie kan mij even helpen!?!?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 18:49

Hallo,
mijn pony wordt verzorgd door een leuk meisje van 12/13 jaar.
Nou is het volgende:
vandaag gingen wij samen rijden (zij op haar verzorgpony, ik op mijn eigen *nieuwe* pony).
We gingen even het proefje oefenen die we op onze onderllinge wedstrijd moeten rijden.
Ze wilde een middendraf doen, maar dan ging haar verzorgpony telkens in de galop.
Ook bij 'b-e-b grote volte doorzitten' wilde 'ie telkens in de galop aanspringen.
Ze werd best wel pissig hierom.
Maar het is gewoon geen dressuurpony....

Mijn vraag aan jullie:
HOe kan ze haar middendraf nou het beste rijden (zonder galop) ?

BEDANKT! Bloos Haha!

Kim_K

Re: Wie kan mij even helpen!?!?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:10

ik zou eerst een hele rustige draf doorzitten en die steeds ietsjes versnellen en dan door blijven zitten en voor misschien wat meer opsluiten. springt die ook aan als je met lichtrijden een middendraf doet? succes

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:13

als het geen dressuurpony is, moet je niet met hem starten!
en anders les nemen met de pony. (de verzorgster he).
verder niet perse alleen de proef blijven oefenen, maar gewone
trainingen doen. veel overgangen en figuren!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:01

paarden_ schreef:

Dat is natuurlijk een argument van niks. Je zou met elk beest een B-proefje door moeten kunnen sturen, want dat is gewoon normaal rijden.

Voor de middendraf: niet te abrupt in willen zetten, geleidelijk een paar pasjes willen verruimen en vooral niet te veel en te lang willen. Langzaamaan opbouwen naar meer en langer. Dat hij aanspringt is een teken dat hij de galop gemakkelijker vindt. Hij zal in de middendraf uit balans raken en/of nog niet sterk genoeg zijn. Kwestie van tijd om sterker te worden.

paarden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 20:20

okee bedankt allemaal Knipoog
Trouwens, we gaan niet met hem starten Haha!
het is gewoon een keer een onderlinge wedstrijd bij onze manege.. Bloos

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:24

Goed dat je om advies durft te vragen hoor!
Denk dat je hier genoeg tips hebt gekregen waar je wat mee kunt. Vooral overgangen en schijnovergangen rijden en doorzitten in een heel sukkeltempo en dat tempo langzaamaan verhogen.
Hij lijkt het nog niet helemaal te snappen, met tijd geduld en goede instructie kom je een eind Knipoog

Veel succes!

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:28

zouw hem met lange teugel laten draven zodat hij de neus naar benden doet en dat eens doorzitten heel even en weer licht rijden dan steeds langer met midden draf het zelfde aleen niet de teugels los maar heel lang zaam wat sneller laten lopen

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:31

het is ook handig om bij het aanspringen in galop duidelijk een andere beenhulp te geven dan wanneer je in middendraf wilt. dan is het voor de pony ook duidelijker.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:42

domiekje schreef:
zouw hem met lange teugel laten draven zodat hij de neus naar benden doet en dat eens doorzitten heel even en weer licht rijden dan steeds langer met midden draf het zelfde aleen niet de teugels los maar heel lang zaam wat sneller laten lopen

een midden draf is een gang tussen arbeidsdraf en uitgestrekte draf, de pony moet goed zich goed voorwaarts bewegen, en zijn passen verlengen maar met een goede impuls vanuit de achterhand. Je moet zorgen dat de pony nageeflijk loopt (ontspanning van het nek- en kaak gewricht) Dus niet de pony in de krul trekken Knipoog ik hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

@domiekje
je mag nooit het contact verliezen met je paard zelfs als je je paard de hals laat strekken moet je licht contact houden, er komt heel wat kijken hoor voordat je een goede middendraf kan rijden, eerst moet je paard lekker ontspannen en nageeflijk lopen, en goed vanuit de achterhand voor dat je een degelijke midden draf wil rijden.

suc6 met je proefje Knipoog en neem anders eens een lesje wil ook altijd wel baten.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:53

paarden_ schreef:

Idd argument van niks! Elk paard moet een B proef (minstens!!!) door te sturen zijn. Denk jij dat de dressuurbasis van de olimpische springruiters waardeloos zijn omdat ze springen?! Echt niet hoor!!! Paard moet het scala der ausbildung vertonen, ook een springpaard!!! Of misschien wel júíst een springpaard! Denk dat je anders tussen hindernissen van 1.60 hoog niet lang leeft Nagelbijten / Gniffelen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:08

Begrijp ik nu goed dat het gaat om jouw vorige pony? Dan heb je die toch ook zelf gereden en weet je dus zelf misschien wel te vertellen op welke manier zij de pony goed kan voorbereiden op de middendraf.

Meestal is trouwens de voorbereiding onjuist. Eerst netjes rechtstellen, dan pas rustig de middendraf in zetten. Het is ook helemaal niet de bedoeling bij een B proef om bv de hele diagonaal van letter tot letter middendraf te doen. Vroeger sowieso en volgens mij nu nog worden enkele passen middendraf gevraagd. Zodat ruiter en paard genoeg tijd hebben voor de voorbereiding etc.

Miscommunicatie tussen ruitertje en pony denk ik dus. Zelfde met doorzitten, wordt meestal gedaan alvorens het aanspringen in galop dus doorzitten maakt de pony alert. Een onrustige beenligging van de ruiter kan dan net genoeg zijn om het paard aan te zetten tot galop. Het paard krijgt namelijk deze hulpen door.

Rustig oefenen en boos worden op het paard heeft geen zin. Het ligt niet bij het paard die de hulpen niet begrijpt, maar eerder bij de ruiter die de hulpen misschien niet helemaal correct geeft.

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:10

Voelen, tegenhouden vóór ze in galop wil.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:37

Sommige mensen voelen dat nog niet...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:55

Dus dan wordt het niet teveel ineens vragen en langzaam aan die grens opzoeken. Als je maar vaak genoeg oefent, komt dat gevoel vanzelf Knipoog

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:32

Ik denk dat je vooral goed moet terugzitten in de middendraf... ja ik weet het misschien klinkt het tegenstrijdig, maar door terug te zitten gaat je paard meer op de achterhand lopen en wordt hij losser in de voorhand waardoor hij mogelijk minder snel in galop zou aanspringen.

PSI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:33

Rustig opbouwen en niet te veel in 1x willen. En hem van te voren een beetje 'oprijden', dus netjes verzameld hebben en ietsjes druk erachter zetten en dit er langzaam uit laten

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:55

veel oefenen op doorzitten, als hij daar rustig mee doet midden draf rijden..
dan weer rustig rijde, rustig in galop aanspringen en zo heel de tijd afwisselingen rijden.

zorg wel dat je een duidelijke andere hulp geeft dan dat je gaat aanspringen in galop als je middendraf rijd want daar kan het ook aanliggen dat hij het verschil niet herkend

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:29

heel veel oefenen, en haar vz pony goed terughouden en diep gaan zitten...en anders even kleine volte...

paarden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:00

Ik bedoel ook niet dat het 'absolúut geen dressuurpony' is. Ik weet zelf ook wel dat ieder paard een B-proef kan rijden.. Clown
Maar omdat hij niet echt 'sierlijk' loopt (laat ik het dan maar zo zeggen Vork ) Kan hij geen mooie uitgestrekte draf... Naja.. Toch bedankt voor alle reacties. Pling

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:46

Rustig gaan doorzitten en absoluut je benen stil houden en geen losse teugels!