ik heb nu ongeveer 6 maanden geleden 2 fjordjes bij gekocht. nu zit ik met het volgende probleem. de 13 jarige merrie was vrij goed gereden. een klein beetje stug in de mond, maar dit is al pakken verbeterd. het grootste probleem is de 9 jarige merrie. wegens ziekte van de eigenaar is ze nooit niet doorgereden geweest. nu ben ik zo ver dat de stap vrij ontspannen gaat, en ze komt met stukken mooi naar beneden. in draf wil ze zo snel mogelijk draven na een tijdje is dit wel beter. aan de galop heb ik me eenmaal gewaagt, maar ik heb me voorgenomen om er eerst voor te zorgen dat de rest goed is
. nu dit zijn allemaal geen grote problemen, en ik ben ervan overtuigt dat ik samen met mijn lesgeefster dit wel opgelost krijg. maar het grootste probleem is dat ze wanneer ik haar stilzet en ze langer dan 3 sec moet blijven stilstaan dat ze dan omhoog gaat. en het begint met een klein beetje huppelen, maar na een keer of 4 gaat ze kaarsrecht omhoog. nu ben ik gisteren voor de eerste keer alleen met haar naar buiten geweest een klein stapwandelingetje was de bedoeling. de heenweg was ze vrij braaf. ze trippelde en hinnikte wel wat, maar daar bleef het bij. de auto's die langs kwamen waren ook geen probleem. de terugweg was een regelrechte ramp. ze is heel makkelijk bij mij te houden, maar vanaf het moment dat ze het op een lopen wou zetten en ik maakte me even zwaar dan ging ze telkens omhoog. uit voorzorg zette ik me telkens even aan de kant wanneer er een auto passeerde omdat ze telkens in het midden van de baan ging lopen. maar ook dan ging ze weer omhoog . op den duur stond ik in het midden van de baan, het was wel een rustig boerenweggetje' en ik kreeg ze met geen stokken meer aan de kant. intussen stonden er al een stuk of 5 auto's te wachten die dan toch zo vriendelijk waren om even te wachten. ging mevrouw weer recht omhoog omdat ze er niet als een halve gek vandoor mocht gaan. het minste dat ik gewicht nam ging ze weer omhoog. op den duur vond ik het te link worden en wou ik afstappen zodat de auto's konden passeren, maar ook dat was hopeloos. elke keer dat ik wou afstappen ging ze omhoog. op den duur er dan toch afgesukkelt de auto's laten passeren en te voet naar huis.en ook te voet was ze niet te doen.nu heb ik haar telkens wanneer ze me probeerde omver te trekken of te duwen of wou omhoog gaan achteruit gezet en pas wanneer ze terug een beetje normaal deed of bleef stil staan gingen we verder. nu moet ik zeggen het was echt geen ontspannen ritje. en ik heb me dan ook voorgenomen om niet meer alleen buiten te gaan tot ik er 100% zeker van ben dat ze dit niet meer doet. nu mijn vraag hoe kan ik haar dat steigeren afleren? ze is 100% in orde en ook het zadel past goedgroetjes

Hopelijk heb je er iets aan, en inderdaad als het écht niet verbeterd in de loop van de tijd, toch hulp vragen denk ik, van iemand die er verstand van heeft