Dat boogje... Ja, dat lukt me met mijn paard ook sinds een paar weken. Nog maar heel korte momenten, maar ze geeft zich dan helemaal...
Waarom zou een doorhangende trensteugel in de sport niet gewaardeerd worden en een doorhangende stangteugel wel? Misschien een beetje kort door de bocht geformuleerd maar als je dan toch zo min mogelijk contact moet hebben met die teugel, laat hem dan weg (en de stang ook). Volgens mij moet je paard een dermate zelfhouding en verzameling ontwikkelen dat hij (bij wijze van spreken) ook zonder teugels zo loopt...
Suzanne F. schreef:
Citaat:
Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....
Dat zie ik om mij heen ook veel gebeuren. En maar op de volte rijden en met de binnenhand terughalen. En het dan gek vinden dat het paard uitzwaait met de achterhand
Natuurlijk mag je best eens doorvragen op een volte, maar wel opsluiten met je buitenbeen en onmiddelijk voorwaarts wegrijden als het paard nageeft. Tenminste: zo heb ik het geleerd.