Wat doe je aan een haflinger die zo los laat bij het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krisjje

Wat doe je aan een haflinger die zo los laat bij het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:51

Heey allemaal,

Ik zit even met een rijtechnisch probleempje bij mijn haflinger. Ik ben al weer een poosje heel intensief aan het dresuren, maar nu kom ik bij iets, en ik niet weet hoe ik het eruit krijg.
Het gaat als volg:

Ik zadel hem op, ga de bak in. Lekker met lange teugel in stappen, soms ook nog met lange teugel in draven. ( niet altijd) Dan neem ik mijn teugels in gevoel en ga hem nageefelijk rijden. Eerst even in stap, en dan draven. Altijd doet hij het heel erg braaf en hou gewoon druk (niet te veel of te weinig) op me buiten teugel. En met me binnenhand vragen en ontspannen. Maar nu, als ik maar even té veel aan me buiten teugel kom, of binnenteugel vliegt hij met z'n neus naar boven of naar voren. Dan rijd ik hem weer netjes naar beneden, maar dat moet ik gewoon heel erg voorzichtig doen. Ik zorg wel goed dat hij z'n achterhand er goed onderhoud, maar dat doet hij keurig. Loopt lekker voorwaards, in stap/draf en galop. Maar ik heb haast niks in mijn handen. Ja teugels, maar gewoon geen verbinding/contact

(Ik vind het erg moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Hij geen geen pijn in z'n mond, of blaren of iets dergelijks. Daar is al naar gekeken.

Wie heeft er nog meer van zulke problemen, of heeft iemand tips?
( Ik zet het maar bij haflingers neer omdat het gaat over een haflingerruin van 13 jaar)

sjorsie

Re: Wat doe je aan een haflinger die zo los laat bij het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:46

lijkt me eerder gewoon een rijtechnisch probleem, ik denk dat je daar meer tips kunt krijgen, klnkt overigens toch als een probleem met het aan het been zijn, hij loopt niet goed over de rug ookal loopt ie misschien wel omlaag, hij krult zelf op tenminste zo klinkt het wat je zegt probeer de neus er iets meer uit te rijden hij loopt nu dus achter de teugel en je hebt dus geen nagevelijkheid en of verbinding
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 04-01-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:50

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar bedoel je misschien geen aanleuning?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:49

[HA] > [RT-P]

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:23

Paardje die ik rij heeft ook een hele gevoelige mond. Als ik daar teveel aan ga zitten, dan gaat ze ook in verzet door haar hoofd omhoog te doen. Niet doen dus. Loopt jouw paard achter de teugel trouwens? Dan heb je ook geen contact met het bit en loopt het paard tóch in een (nep)krul.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:31

dit gevoel zou je ook kunnen krijgen als ie zijn tong over het bit heen heeft gegooid. Controleer dit dus een paar keer zo snel mogelijk als je het nog eens voelt. Je kunt dan je optoming/hoofdstel eventueel aanpassen als dit het probleem is. Als dit het niet is......flink voorwaarts drijven waarbij je toestaat dat hij zijn neus naar voren kan doen. En dan weer van vooraf aan beginnen, en blijven herhalen tot hij er niet meer achter kruipt. De mijne doet dit soms ook.....

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:53

Bedankt allemaal van de reacties.
Hij loopt echt niet onder de loodlijn en gooit zijn tong niet over het bit. Ik ben nu veel in stap aan het rijden en zorgen dat hij me buitenhand in ieder geval wel aan neemt. Maar in draf heeft hij z'n neusje er wel uit. Hij krult zich helemaal niet op. Hij mag van mij persoonlijk nog iets ronder komen.
In galop neemt hij wel goed contact, want dat is even onze moeilijkste gang op het moment, en zoekt hij toch wat steun aan me teugels zonder dat hij hangt, ik weet echt niet wat er aan de hand is. Mischien dus wel dat hij minder goed over zijn rug loopt. Ik kan wel even op zoek naar een foto hoe hij zeg maar 'aan de teugel' loopt.
In ieder geval wel bedankt voor de tips!! Knipoog

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 09:29

Echt niemand meer?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:51

lijkt me dat hij zich in "de houding" zet, en zijn achterhand wat vergeet.
gewoon proberen evenveel druk op beide teugels te hebben, vooruit drijven met je been, en begrenzen vanvoor. Niet eenzijdig gaan inwerken.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:20

Misschien wil je hem wel teveel op je buitenhand en moet je hem meer op je binnenhand rijden Lachen Probeer ook elastisch te zijn in je buitenhand, en losjes contact te houden.

Het is eigenlijk wel logisch dat hij reageert, zodra hij goed loopt, in de houding die jij wilt, moet je ook niets meer met je handen doen! Probeer eventueel je teugels korter te pakken.

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:13

Handen stilhouden!

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:23

Heel erg bedankt voor de tips. Ik spring er morgen meteen op om het weer op een andere manier te proberen. Hij is de laatste tijd ook erg gevoelig voor m'n been. (noujaa aan de ene kant wel goed vind ik) Meteen reactie heb ik. Bedankt in ieder geval! Lachen