Zitles op de Andalusische paarden van HC

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Zitles op de Andalusische paarden van HC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:49

Na een druk en vermoeiend werkjaar waren mijn vriendin Tess_ (op Bokt) en ikzelf aan een adempauze toe. Op naar Andalusië, waar verscholen tussen de olijfbomen in een prachtige bergvallei cortijo La Huertecilla gelegen is, de thuis van Homo Caballus – Arte Equestre (en van een goeie vriend, HC hier op Bokt)
Gezien we graag het aangename aan het nuttige koppelen, hebben we luie activiteiten als bijkletsen, slapen en ronddrijven in een bubbelbad gecombineerd met enige dril in het zadel en langs het paard. Dit topic gaat uiteraard enkel over dit tweede, over “meer dansen met je heup!” en “je benen open tot je doormidden begint te splijten!” zoals HC dat zo mooi plastisch kan roepen.

Zitles dus. Wat was de bedoeling? Voor Tess was dat de kennismaking met een andere en voor haar vrij nieuwe rijstijl op een Malibaud Randonnée zadel. Over de manier van rijden is op de bovenstaande website meer te vinden. Over het door Sadko G. Solinski ontwikkelde zadel en de bijhorende rijstijl is op Bokt ook al redelijk wat geschreven.
In het kort: de boom is een moderne versie van een Mc Clellan cavalerie zadel. Zowel het zadel als de rijstijl zijn ideaal voor een combinatie van het gymnastisteren van een paard in de rijbak met lange buitenritten. Het is een voor het paard erg comfortabel zadel en het biedt de mogelijkheid om duidelijk te communiceren via je benen en je zit, en is dus geschikt voor ruiters die zonder beperking vooraan (zonder bit, zonder teugels..) willen rijden.
Ikzelf rij al een tijdje met een Randonné en heb nu kunnen kennis maken met het delicatere broertje van dit zadel. Om met het gymnastiseren een stap verder te gaan ontwikkelde Solinski de Malibaud Ecuyer, een hogeschoolzadel op basis van een ‘Selle-a-piquer of Selle Bravante’ (een historisch oorlogs-zadel) dat toch ook nog prima op terreinritten te gebruiken is. Ik noem het delicaat omdat je in dit zadel zo gemakkelijk met je evenwicht, gewicht en beenhulpen kan spelen dat je zonder te weten waar je mee bezig bent een gevoelig paard helemaal in de knoop kan rijden.
Met evenwicht, gewicht en beenhulpen spelen is op zich, voor de ruiter, echter helemaal niet gemakkelijk en het besluit uit deze kennismaking is dan ook dat dit soort zadel een droom is, maar enkel mits een goeie instructeur die je tot op de centimeter van je eigen lichaam bewust kan maken.

HC heeft geen rijschool of iets dergelijks, en de paarden zijn geen lespaarden. Om iets bij te leren rennen we dus gewoon roepend (en hijgend) door het landschap, twee te voet, één te paard, en dat op de manier die de paarden gewend zijn, zonder hoofdstel aan een leidtouw. Het grote voordeel hiervan is dat de ruiter alleen maar bezig kan zijn met de zit, gezien er geen teugels zijn om mee te knoeien.

Een heel verhaal, nu maar wat foto’s:

Tess_ op Sancha met een Malibaud Randonnée zadel. Even wat instructies over de juiste houding bij de start (nee ze krijgt niet van de stok Knipoog)

Afbeelding

En dan rennen maar! Een heel eind bergop, waarna de fotograaf even wat piepte in de longen en wat achterop raakte.

Afbeelding

Ik ben terug bijgedraafd met de camera en stoom uit mijn oren. Het is verrassend warm (rond de 20°) Cool. Tess_ doet ondertussen haar best om tempo aan te geven en proberen te sturen met de zitbeenderen. Sancha zet een pasje bij.

Afbeelding

Iedereen opgewarmd! Tess_ heeft er plezier in en Sancha zet een ontspannen drafje in.

Afbeelding

Tot slot de hele berg weer af en naar huis.

Afbeelding

Deze foto’s zijn van Tess_ . Haar beurt om te rennen. Ikzelf zit in het Malibaud Ecuyer zadel, op Capricho. HC moet nog even meneer zijn haar goed leggen en dan gaan we op wandel.

Afbeelding

Hoewel iets te groot voor mij zit het zadel fantastisch. Een stop en weer vertrekken. Capricho is hier even niet bij de les, die had een merrie horen hinniken. Ik probeer hem wat bij te sturen met de halsring maar doe dat hier fout. Met de halsring mag je eigenlijk geen constante druk geven, die dient voor korte duidelijke signalen.

Afbeelding

En hier een kleine afdaling waarin iets ingewikkelds gebeurt met de benen van Capricho omdat ik hem per ongeluk tegengestelde hulpen geef, zowel met mijn benen als met mijn gewicht en de halsring, en hij zo lief is dat toch uit te voeren. HC kan dit beter uitleggen, maar samengevat: er is nog veel te leren.. Knipoog

Afbeelding

Lol op de knol (en er naast) en leerrijk tegelijk Haha! Bovendien is dit soort rijles erg goed voor de conditie. Geen lachertje die Spaanse bergen! Vork

eempiej

Re: Zitles op de Andalusische paarden van HC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:58

wauw dat ziet echt heeel erg super gaaf uit! duurde ff voordat ik door het verhaal en de foto's heen was maar het was de moeite waard. Heerlijke temperatuur daar zeg en wat een super mooie paarden!!!

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:02

Wauw gave paarden!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:04

eempiej schreef:
Heerlijke temperatuur daar zeg en wat een super mooie paarden!!!

Overdag toch, 's morgens staat er ijs op het water hoor. De paardjes zijn inderdaad heel erg mooi Vingers aflikken

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:05

Wow ziet er gaaf uit! Lachen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:14

ziet er leuk uit Haha! woon jij daar ??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 23:19

Nee ik woon in België. HC (de man op de foto's) woont daar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:55

Aaah, weer foto's van Huertecilla's paarden Lachen
Ziet er superleerzaam uit, dat zal het ook wel voor jullie geweest zijn! Gaaf joh!

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:59

Wow, wat heerlijk om te zien hoe daar met de dieren om wordt gegaan!
Lijkt me echt betoverend om daar bezig te zijn.
Het ziet er ook erg leerzaam uit..

Geen spierpijn gehad? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:32

Lief stukje Bandida!

Ben net terug van een maanrit met Arabella. Voor een groot deel dezelfde route die we met zijn driëen gereden hebben, alleen wat verder en wat meer terrein. Was al onder nul toen ik op pad ging. Was práchtig onder een spetterende maan in de glasheldere vriesdroge berglucht. Het leek wel blaúw zo koud-helder was alles en 'De Pijl van Tess' verdween in de uitbundige sterrenpracht van ontbrekend strooilicht.

Voelde me echt de koning te rijk in mijn melton woonjas.
Lekker gevoerde handschoenen aan, heb toch geen teugels Knipoog jas om mijn benen en wolvilten hoed op, benen als een natte handdoek tegen de warme flanken van mijn paard en rijden maar.

Zoals gewoonlijk liep Arabella in de nacht nog zekerder dan normaal en ik heb zálig gereden zonder íemand tegen te komen! Een wów-rit OK dan!

HC

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:36

Wauw.
Als ik zo die reactie van HC lees ... Lovers
Lijkt me een geweldige ervaring!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:38

Leuk om te lezen, interessant, en stoer om de foto's te zien.
Het lijkt me wel pittig, het rijden en het rennen! Haha!
Ik lees graag topics van of 'rondom' HC. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 02:23

Ziet er echt gaaf uit joh!!leuk om te zien..
Wel grote temperatuur verschillen zeg..Misschien een domme vraag.Maar hebben ze dan ook zomer en wintervacht?of beetje ertussen in?Omdat 20 graden weer warm is en snachts zo superkoud..zegmaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 09:31

zilverster schreef:
Wow, wat heerlijk om te zien hoe daar met de dieren om wordt gegaan!

We leren daar hoe we het hier thuis zelf ook willen aanpakken, dwangloos en paardgericht trainen is niet iets wat alleen in de Spaanse bergen werkt gelukkig Knipoog
We zijn al op goede weg overigens, zonder hoofdstel rijden wil ik niet met mijn paard, maar bitten of nodeloos geruk en gedoe met tuig daar begin ik niet meer aan. Het lukt zo ook prima en het paard heeft er duidelijk plezier in Ja . Grondoefeningen in de rijbak kan je bv even goed zonder hoofdstel, halster..

Afbeelding

zilverster schreef:
Geen spierpijn gehad? Knipoog

En of! Tong uitsteken
Ik eigenlijk op één plaats: kontspieren onderaan (die hebben vast een officiële naam maar die ken ik niet Knipoog ). En verder in mijn kuiten van het bergop rennen. Tess, tja, die had zowat overal pijn, die was helemaal opgerokken Clown

Konijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:49

Tess_ geraakte niet meer binnen op de site, iets misgelopen met het onthouden van mijn wachtwoord Verward maar ben er nu wel terug als konijntje_ Go jij! Go jij! bedankt bandida voor de mooie tekst, hij klopt helemaal, en het was inderdaad zaaaalig!! Nu oefenen oefenen en oefenen Schijnheilig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:57

Bandida schreef:
We zijn al op goede weg overigens, zonder hoofdstel rijden wil ik niet met mijn paard,

...en dat is ook helemaal niet nodig. Het nastreven van optomingsloos is het verkeerde doel. Het gaat om weerstandsloos rijden. Dat kan in feite ook met bit maar dat is blijkbaar zo complex uit te leggen dat Parelli door sommigen geen NH genoemd wordt Haha!
De crux is dat het paard wíl wat jij wil en dat een cue (signaal) genoeg is om zonder de geringste initiële weerstand te wíllen gaan. De systhematiek is wijken-voor-druk en de methodiek je-krijgt-wat-je-beloont.
Wel of geen teugels, - bit, zelfs - spoorgebruik, is daarvoor irrelevant.

Ik wil nog wel even graag benadrukken dat jullie hoofdzakelijk van het lopen en rennen op hellingen spierpijn hebben. Goed dat jullie fors gestrekt hebben telkens. Dat heeft nog veel spierpijn voorkomen, maar ja, bergrennen ís zwaar ja. Zowel aan kracht en in arbeid is wat ik dagelijks doe de helft tot dubbel zo zwaar als op vlak. Ook voor de paarden trouwens Pling
Jij begrijpt waarom ik de paarden door een Kikulli-programma haal voor ik aan beleren begin en dat ik ze leer begrijpen om met hun zwaartepunt te spelen vóór we er de eerste keer op stappen.
Voor de goede orde, in NL zou ik het ook zo doen, alleen inhoudelijk anders want trainen en beleren moet uiteraard specifiek.
Alleen de fysieke aanpassing (van bloedsomloopsysteem, skelet en pezen, neurologisch systeem) van een al basisfit paard kost 6 tot 7 maanden doorlooptijd bij intensieve training. Ik heb zelf langer nodig gehad omdat mijn lijf al aardig voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum is Pling

Van de zitles zal het door het buigen en strekken vooraf en achteraf ondanks de andere houding niet komen omdat jullie daarbij weinig spieren gebruikt hebben. Dat ging érg goed namelijk OK dan! en ik wil jullie gráág helpen. Dat is niet in het minst altruïstisch want jullie leergierigheid en Wíl geven me een goed gevoel en ik leer er zelf ook veel van. Daarbij is het gewoon gezellig Ja

HC

p.s.

Vannacht was ik met dit setje op pad. Zóóó lekker warmmmmmmmm.

Afbeelding

Konijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:00

wauw mooi Kwijl Go jij! Go jij! en het lijkt me inderdaad lekker warm!!
Laatst bijgewerkt door Konijntje_ op 03-01-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:09

Huertecilla schreef:

Ik zie dat die jas ook je knieën bedekt, dat is praktisch, bij mij is dat de plek waar ik het meeste last heb van kou in de winter. En aan de enkels, maar dat voel je pas als je op harde bodem uit het zadel springt alsof het zomer is, auw auw auw.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:21

Leuk zeg, lijkt me erg gaaf om zo te rijden

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:26

Jee, wat leuk! Prachtig beschreven en mooie foto's! Zo'n uitje lijkt me heel leerzaam en ook nog eens gezellig. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:47

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Ik zie dat die jas ook je knieën bedekt, dat is praktisch, bij mij is dat de plek waar ik het meeste last heb van kou in de winter.

Ja, om de benen heen geslagen en het blijft zitten want ik ook Knipoog

Eígenlijk horen er bij deze jas laarzen met enorme kappen voor de knie. Beschermen zelfs je halve dij aan de buitenkant. Kosten een vermógen en zijn eigenlijk behoorlijk jek al is dat een kwestie van smaak.
Voldoende in cavallerie-stijl en gelijk passend bij de 18e eeuwse set zijn

Afbeelding

Heb echter al laarzen dus beter wat boeken* en de leren halsringen.

Het weer vandaag is weer hetzelfde saaie weer Knipoog Matige nachtvorst, dus heerlijk fris en letterlijk kraakhelder vanmorgen. In de zon is het inmiddels zálig. Richelle heeft brood in de oven en deeg rijzend dus zit even met haar cottage-kookboek op de patio van de zon te genieten en ik binnen van de bakluchten.

HC

* De Luttrell Psalter (begin 14de eeuw) was vandaag al op het postkantoor OK dan!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:13

Arabian_Girl schreef:
Misschien een domme vraag.Maar hebben ze dan ook zomer en wintervacht?of beetje ertussen in?Omdat 20 graden weer warm is en snachts zo superkoud..zegmaar.

Nee hoor, gewoon een dikke wintervacht, net zoals mijn eigen paard hier. Behalve de hengst, die heeft niet echt een dikke vacht, die houdt zich zonder haren warm Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:27

Bandida schreef:
Behalve de hengst, die heeft niet echt een dikke vacht, die houdt zich zonder haren warm Knipoog

ach, het scheelt maar één letter Knipoog

HC

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:36

't Ziet er echt fantastisch uit!
Om jaloers op te worden Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:38

Wauw, wat ontzettend gaaf dat jullie dat zo kunnen leren, dat is wel een hele mooie manier om te kunnen bijleren!
Het eerste paard heeft (voor zover op de foto´s te zien) echt een ontzettend mooie stap zeg!

HC: heb nog maar eens even dat stuk over het zadel op jouw site gelezen. Die tekeningen van de wervelkolom zijn echt heel interessant. Ja
Het mag héél kort, maar zou je met een paar woorden uit kunnen leggen wat dit:
Citaat:
Kikulli-programma
is? Bloos