BWP Bastet (v. liberty M) @dressuur & "zijgangen"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

BWP Bastet (v. liberty M) @dressuur & "zijgangen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:03

Na sluiten van vorig topic ( door te veel foto's ) heb ik van runningkawa de toestemming gekregen om het topic opnieuw te openen, met het juiste aantal foto's

Bastet en ik zaten enkele weken in een negatieve spiraal. Het rijden werd steeds meer "ruzie maken" en het was niet aangenaam meer. Als ik de zaterdag les kreeg, ging het wel weer. Maar de dagen erna gingen dan steeds slechter. Tot er weer een les was, dan ging het wel weer even beter. Nuja, het was gewoon een moeilijke tijd. Ik wist dat er fouten waren, dat er dingen moesten veranderen, maar ik wist niet goed hoe ik het moest aanpakken.

Donderdag had ik mijn eerste privéles. En het is zo goed meegevallen dat ik donderdag weer 1 krijg. Vanaf dan ga ik elke maand 1 privéles krijgen, en voor de rest nog de gewone groepslessen. ( van dezelfde instructeur )

Vandaag was alison mee om enkele filmpjes te maken waaruit ik stills heb genomen. ( vandaar de slechte kwaliteit. )
bedankt alison

Ik ga er telkens mijn eigen commentaar bij geven. Tips zijn meer dan welkom, mits opbouwend ( lees: niet afkrakend )
Houd er rekening mee dat we uit een negatieve periode aan het komen zijn ( althans wat rijden betreft want onze band is verder super ) en dat ik echt het beste voor mijn paardje wil en er alles voor probeer te doen om dat ook te bereiken.

Afbeelding
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/b4.jpg
5 ( link vanwege limiet op aantal Knipoog )

Mijn eigen commentaar bij deze foto's:

Er is een tijd geweest dat ze echt op de voorhand begon te hangen. Nu begint het te beteren . Soms valt ze wel nog een beetje op de voorhand, maar er wordt volop aan gewerkt dus dat komt allemaal goed.
Ik moet ervoor zorgen dat ik netjes naar achter blijft zitten en geen bultenaarsrug krijg
Bastet mag op veel foto's ook meer lengte in hals hebben.
( foto's zijn bergafwaarts gemaakt, voor optimaal te kunnen beoordelen zou je dus je hoofd schuin moeten houden )

Afbeelding
6

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sb5.jpg
7

Afbeelding
8

Afbeelding
9

Afbeelding
10

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sb9.jpg
11

Mijn commentaar bij deze foto's:

Hier was ik overdreven schouder binnenwaarts aan het vragen, eigenlijk naar wijken toe.
Omdat ze in het begin haar schouder nauwelijks naar binnen bracht, heb ik het eventjes ( enkele passen ) overdreven gevraagd, en daarna gewoon weer geminderd op de gewone schouderbinnenwaarts
Ik moet leren rechtzitten.
Ohja en nog even dit voor er veel kritiek komt: Knipoog
Ik weet ook wel dat dit geen perfect wijken of wat dan ook is. Het waren slechts 5 passen die ik gewoon even extra door heb gevraagd. Wijken zijn we nog niet meteen aan toe Dus er zitten hier nog veel fouten in. Knipoog

Afbeelding
12

Afbeelding
13

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sb13.jpg
14

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sb15.jpg
15

Commentaar:

En dan weer gewoon schouder binnenwaarts. We doen dit nog niet zo lang, er sluipen dus ook nog veel foutjes in.
Maar ze smijt nu tenminste haar hoofd niet meer in de lucht en begint toch al langzaamaan te ontspannen IN die schouder binnenwaarts, wat een tijdje geleden nog helemaal niet lukte. Het begin is er wel, denk ik.
( nuja, in de les zullen we dat verder nog behandelen Lachen de begeleiding zal dan onze fouten ook nog helpen corrigeren en aanwijzen ) Knipoog

Ik moet er ook voor zorgen dat ze haar evenwicht nog meer bewaard in schouder binnenwaarts. Maargoed, er wordt aan gewerkt hoor En ook mijn eigen evenwicht, ik leun nogal tegen. ( & trek mijn hiel op )

Afbeelding
16

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sbu2.jpg
17

Afbeelding
18

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bonitobol/sbu5.jpg
19

Afbeelding
20

Afbeelding
21

Ook nog even schouder buitenwaarts gedaan, daar heb je weer mijn bultenaarshouding

Afbeelding

Het was een beetje een gok om deze foto's te plaatsen. Misschien krijg ik nu bakken commentaar. Maargoed, ik kan er maar uit leren hé

Ik kan je wel zeggen, vanuit mijn gevoel voeld het alweer stukken beter aan. En we hebben geen "ruzie's" meer gehad sinds de privéles van donderdag.

Ook nog bedankt aan iedereen die gereageerd had in het andere topic Lachen

Zwaantje_

Re: BWP Bastet (v. liberty M) @dressuur & "zijgangen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:11

leuke foto's Lachen ik hoop nu dat het steeds beter met jullie gaat Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:18

dankje, ik hoop het ook Lachen

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:22

Ja miekje tziet er goed uit!
Maar zoals k dus al zei , mss moet je es je stijgbeugles een paar gaatjes langer maken. Ik heb dat gedaan en nu zitk al veel rechter . Je moet et es uitproberen Knipoog
En tis nix oor voor de filmpjes Knipoog

xx succes nog é

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:27

Ik vind het al stukken beter uitzien.
Perfect is het niet, maar goed, dan heb je tenminste iets om heel je leven naartoe te werken .
Je houding is al verbeters maar het kan nog beter! Probeer in het schouderbinnen / buiten niet je hiel op te trekken, maar ga recht zitten en doe die hiel naar beneden, dat zal veel fijner gaan.
Maar blijf zo verbeteren, toppie!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:35

Is het niet makkelijker om m eerst wijken en dn pas schouderbinnenwaarts te leren? Verder lijkt schouderbuitenwaarts me niet een erg goeie oefening omdat ie dan wel heel erg de neiging kan gaan krijgen om gewoon zn kont naar binnen te drukken, en de muur blokkeerd, vooral als je zelf al zegt dat ie vaak niet genoeg buigt houd die muur m misschien nog meer tegen...Pas ook op dat ie niet kantelt.
Een leuk paard en verstandig van je dat je privelessen neemt!

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:39

schouderbuitenwaarts zoals jullie dat noemen heet Travers..=) Verder vindt ik dat je nogal wat lesjes moet nemen maar dat de basis er zeker in zit!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:11

@misal: neen het is wel degelijk schouderbuitenwaarts; er is een verschil tussen die 2. En ik neem inderdaad ook lessen Knipoog
@libera: we hebben dat al gedaan hoor, wijken Lachen Maar ik doe meer schouder binnenwaarts en zo.
@yulan: dankje, en ja ik probeer er op te letten Knipoog
@alison: dankjeee meid Haha!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:20

Ziet er al veel beter uit Ja , misschien nog wat rechter zitten, je zit soms wat naar voren. Je moet je echt trots voelen en dan zit je zowieso rechter. Maar het is al een hele verbetering, zowel je houding als Bastet. Vind die laatste foto echt leuk Haha! Ik vind Bastet echt z'on lieverd . Enne over de "ruzie's" het is winter elk (of toch bijna elk) paard zoek nu ruzie, kan er van mee spreken Bloos. Maar doe zo voort hé OK dan! .

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:27

der zit al wel een klein beetje verbetering in na je vorige topic.

Ik zie wel trug op de foto's dat je moeite hebt met je eigen houding, en dat je haar zo goed mogenlijk wil laten lopen en daardoor zelf verkrampt. Ik zou even trug gaan naar "back to own basic" het rechtstellen, en erg goed op je houding letten en zelf ontspannen. dan word het totaal plaatje net wat beter, en ziet het er al stukken beter uit..

Doormiddel dat een ruiter verkrampt en geen juiste houding aan neemt word dat over gebracht op het desbetreffende paard, wat je hier ook trug ziet. Ik ben van mening als je zelf wat meer op je houding gaat letten dat je je paard ook net wat beter aan voelt. Rechtopzitten en handen dragen doormiddel ban die knik in je ellebogen strak lang je lichaan te houden, benen op de plek houden en niet naar voren steken en wat meer op je kont gaan zitten en aangesloten houden aan je paard. Persoonlijk zal ik met schouder binnenwaarts je been niet zo ver naar achter leggen, gewoon een klein stukje achter de singel en daarbij het paard aanvoelen.

Ik vind er zeker wel wat meer verandering in zitten dan in het vorige topic.

[edit] foutje!! [/edit]

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:31

@natje_spirit: dankje Lachen Ik moet idd zoveel rechter zitten Lachen Ook al ben ik ongelooflijk trots op haar Knipoog Ik vind haar ook een lieverdje Lachen Succes met jouw ruzietjes Knipoog
@navidad: Mijn instructeur zegt ook dat ik veel te verkrampt zit, dat ik echt stukken meer moet ontspannen en genieten. Maar zoals je zelf aankaart, heb ik gewoon een gevoel van prestatiedruk, alsof ik me op 1 of andere manier wil bewijzen. Of "ons" wil bewijzen. en dat is natuurlijk niet goed dankjewel voor al je tips, ik zal er zeker iets mee doen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:39

Voordat je de prestatie druk aangaat moet je zorgen dat alles er 200% in zit. (volledige basis, en de juiste houding). Hou dat maar goed in je achterhoofd en ga aan die kleine dingetjes weren.. Ik begreep ook dat je daar mee bezing bent met je instruckteur.. Dus ga gewoon rustig an door en doe niks overhaast.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:56

Ik ben het volledig eens met je eigen commentaar en meid laat je hoofd niet hangen ik weet zeker dat jullie hier helemaal weer bovenop komen! Ja

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:41

@tumtummie: dankje, ik laat zeker mijn hoofd niet hangen hoor Lachen
@navidad: nuja "prestatiedruk", dat klinkt ook weer zo vreemd. Ik bedoel met prestatiedruk niet dat ik ons wil klaarstomen voor wedstrijden of zo. Dat is zeker het geval niet. Ik wil gewoon dat we samen beter worden, en niet er slechter uitkomen Lachen

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:49

Leuk dat je toegeeft dat die druk wel eens fout kan lopen, mieke.
Maar onthoud goed dat voor elke 10 stappen die je vooruit gaat, je ook 8 stappen achteruit gaat Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:13

Ik zou eerst zelf rechtop gaan zitten en veel meer je armen/handen ontspannen.

En wijken komt (bij ons tenminste) niet voor niks eerder in de proeven voor als SB
SB is vele malen moeilijker, dus ik snap niet waarom je dat gaat rijden om voor te bereiden op het wijken? Of begreep ik dat verkeerd? En als je dan wel SB rijdt, doe eht dan liever in de les en let er vooral zelf op dat je goed blijft zitten. Je gaat nu zo anders zitten en dat is niet de bedoeling. Bijvoorbeeld je been naar achter in de SB, dan rijd je geen SB maar kont naar buiten Knipoog

Vind jullie wel vooruit gegaan Lachen, maar werk liever aan het rechtrichten en ontspannen en vooral je houding en dan als dat goed gaat in de lessen kleine stukjes wijken/SB.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-01-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:17

@mywishmax: ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt. Ik rijd geen schouder binnenwaarts als voorbereiding op wijken hoor. Die 2 breng ik niet echt in verband.
Schouder binnenwaarts en buitenwaarts zijn gewoon oefeningen die we af en toe doen en waar er uiteraard nog veel verbeterwerk aan is.
Wijken doen we ook af en toe eens. Dat wisselt gewoon af.
Bastet wilde in het begin haar schouder niet naar voor brengen, ze bleef er mee in de hoefslag plakken. Daarom zet ik haar nu eerst een metertje uit de hoefslag. Vanaf dat goed gaat, zullen we terug vanuit de hoefslag werken Lachen Maar ik begrijp wel wat je bedoelt met die 'kont naar achter'. Het is idd zo dat de kont meer naar achter wordt geplaatst dan de schouder naar binnen, maar ik zeg het: we kennen onze fouten en er is begeleiding en er wordt aan gewerkt. Lachen Dus komt allemaal in orde.

Ontspannen lukt prima de laatste tijd, daarom dat we nu ook af en toe eens zijgangentjes doen en proberen om die ontspanning daarin te behouden.

Of zoals de instructeur zei: "als ze de zijgangen in een voorwaartse neerwaartse ontspanning kunnen, kunnen ze het zeker in oprichting"

Zoals ik ook al zei in mijn beginpost: het was een gok om de foto's hier te plaatsen. Het is immers niet wat de meesten gewend zijn om te zien van ons. Maar kijk ja, fouten zijn er om aangepakt te worden en om er uit te leren.

@yulan: klopt klopt
Laatst bijgewerkt door laverite op 02-01-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:19

Vind dat het best netjes gaat als je zo'n rot periode achter de rug hebt! Maar iedereen heeft wel eens zo'n periode hoor, altijd ups en downs met paardrijden.
Pas wel op met schouderbinnewaarts, hoort op 3 sporen niet op 4 Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:43

@noekje: ok dankje, en merci voor de tips

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:46

Okee dan heb ik het idd verkeerd begrepen Knipoog

Verder blijf ik wel bij mijn commentaar. Maar vind wel dat jullie stuk verbeterd zijn Lachen ook veel meer een combinatie om te zien Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 14:03

@mywishmax: ok dankjewel hoor Lachen

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:12

Mieke, ik vind dit leuke foto's en wat is Bastet toch een leuk paardje hé!
Er zijn hier veel nuttige tips waar je zeker gebruik kan van maken.
Ik zal geen commentaar geven want denk dat ik niets meer kan zeggen dat er hier al staat Schijnheilig

Veel succes met je meisje Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:23

dankje shan Haha!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:30

misal schreef:
schouderbuitenwaarts zoals jullie dat noemen heet Travers..=)

in Belgie heb ik het eigenlijk altijd schouderbuitenwaarts weten heten... de naam travers leerde ik pas kennen toen ik op bokt kwam...

en nu ontopic Knipoog : ziet er netjes uit voor een negatieve periode Ja de verbeterpunten geef je zelf al aan en je hebt duidelijk goed les dus : veel succes ermee !

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:54

dankje Lachen