Hoe laten ontspannen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maud_23

Hoe laten ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 22:19

Ik wil graag dat mijn verzorgpaardje gewoon lekker ontspannen gaat lopen Haha! . Ze hoeft nog zeker niet hoppa 123 aan de teugel te lopen. Dat komt vanzelf wel, ze heeft ook 2jaar niks gedaan. Ik vind het fijner als ze eerst gewoon lekker ontspannen loopt, en dat ze mij echt gaat vertrouwen. Ik doe haar nog niet zo lang dus het is niet gek dat we elkaar nog niet helemaal vertrouwen.
Heb ik daar dan een hulpteugel bij nodig, zodat ze ontspannen gaat lopen? Zo ja, welke dan? En zo niet, kun je me dan tips geven zodat ze me beter gaat vertrouwen en lekker ontspannen kan lopen?!
Bedankt Bloos ,

maud_23

Re: Hoe laten ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 23:12

Weet niemand hier raad mee?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:33

Hey dit is gewoon een kwestie van tijd, hulpteugels zou ik niet aan beginnen die veroorzaken alleen maar extra spanning, gewoon doorrijden en veel figuren (voltes) rijden en veel overgangen dan komt de ontspaning met verloop van tijd vanzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:34

--> RT-P

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:43

Zoek een goede instructeur, bijvoorbeeld een die de klassieke dressuur onderwijst.
Je kan ook je paard longeren met dubbele lijn of pessoa. Als dat goed werkt longeer je een paar minuten voor het rijden en dna ga je erop.
Neem ook de tijd voor je paardje en veel belonen (alleen als het echt goed is natuurlijk) en knuffelen.
Goed voorwaarts rijden, figuren, omstellen en probeer iets naar beneden te vragen door weerstand te bieden (absoluut niet trekken en spanning opbouwen) en zodra zij ontspant jij ook direct ontspannen, dus niet afvloeien. Dat is voor haar een beloning (principe van wijken voor druk)
En ik zou geen hulpteugel gebruiken. Alleen als je heel goed weet wara je mee bezig bent, dan kan dat. Maar gezien je vraag, ben je daar niet helemaal zeker van en zou ik het dus maar gewoon laten.

orcientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:54

In ieder geval ermee gaan lessen zodat iemand je corrigeerd. Verder is hem inbuigen links en rechts een goede oplossing en maakt het paard ook goed los. Laag en rond trainen is het slimste. Verder gewoon belonen als het goed is maar niet met eten. Longeren heeft ook veel nut. Pessoa zou ik er niet aan hangen. Simpele longeerlijn met bijzetjes is zeker zo goed. mits je zelf ook goed longeert. Dubbele longe zou evt ook nog kunnen maar als je hier niet ervaren mee bent heeft dit absoluut geen zin. En hulpteugels zou ik als ik jouw was ook niet gebruiken. !!

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:22

Oke, bedankt. Sorry dat het fout stond..
Ik wil waarschijnlijk ook privéles nemen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:27

misschien eens longeren met een pessoateugel als je er ervaring mee hebt.
Weet niet op welk niveau je rijd maar misschien is het wel goed om lessen te gaan volgen. Ontspanning komt vanzelf, zou er geen hulpteugels aan gaan hangen als je er geen ervaring mee hebt. Eerst zorgen dat de basis goed is en ze goed op je hulpen reageert, veel overgangen rijden, terug rijden op zit, en zorgen dat je gelijk reactie krijgt op je been,af en toe een beetje hals laten strekken. Als ze goed voorwaarts is kun je haar naar beneden vragen door wat druk op de teugel te zetten, been erbij en handen gelijk ontspannen als je paard nageeft.

syfra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:53

zelf ontspannen

syfra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:53

helpt echt