Jong paard: opstapproblemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Jong paard: opstapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:00

Hallo,

Palmira is 3,5. Thuis met opstappen is er geen enkel probleem. Dan stap ik alleen op in alle rust. Alleen op de manege is ze enorm aan het klieren. Een paar weken terug was het zo erg dat ik eraf ben gevallen en onder haar door ben gekomen met opstappen. M,n moeder hield haar toen vast, ze begon enorm met haar hoofd te schudden, ging in de achteruit, raakte uit balans en zakte door haar achterbenen. Dus met paard en al onderuit Nors opkijken Geen fijne ervaring. Daarna nog een keer geprobeerd en dat ging gelukkig goed.

In tussentijd ben ik niet met regelmaat naar de manege geweest. Maar die keren dat ik heen ging, ging het ook heel onrustig. Ene keer beter dan de andere keer. Maar ik zat.

Gister was ze met opzadelen al enorm onrustig. M,n moeder hield haar vast met opstappen. Ze begon weer met haar hoofd vervelend te doen en beukte m,n moeder aan de kant en zette het weer in als een idoot in de achteruit. Ben gelukkig wel blijven zitten, alleen baal enorm.

Op zo,n moment kun je haar gewoon niet houden, begin dan maar eens wat tegen 600 kilo... Op de manege zijden ze dat ik haar een beste schop moet geven. Alleen vraag ik me af of dat de beste methode voor haar is.

Palmira is een paard die weet dat ze sterker is, en niet zomaar iets aanneemt. Ze probeert altijd wel even wat als ze het er niet mee eens is... Zoals mijn hoefsmid ook zegt: een ECHT karakter paard.

Het is ook niet zo dat het een teveel aan energie is op dat moment. (Tuurlijk heeft ze dat dan ook) Als ik haar eerst longeer op de manege gaat ze net zo goed vervelend gedrag vertonen.

De eerst volgende keer moet het gewoon goed gaan. Het is niet alleen vervelend gedrag, veilig is het ook niet..

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe heb je dat opgelost? Of zijn er mensen die ideeen hebben om dit gedrag af te leren?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:07

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Meryl

Re: Jong paard: opstapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:13

En hoe corrigeerde jij hem dan om stil te staan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:26

Mijn jonge merrie is altijd wat gespannen met opstappen.
Vaak begint ze dan te lopen, net als je je voet in de beugel wilt doen. Ik stap gewoon niet op, zet haar terug op haar plaats en probeer opnieuw. Net zo lang totdat ze wel rustig blijft staan met opstappen!

Maar is ze bang met opstappen of is het gewoon klieren?
Dat moet je natuurlijk eerst weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:32

Er komt best veel gewicht te staan op de (jonge) paardenrug als je opstijgt. Niet zo heel verwonderlijk dus dat daar problemen mee zijn. Probeer thuis en op de manege eens terwijl iemand haar vasthoudt met een krukje op te stijgen. En past je zadel goed?
Als je een lichamelijke oorzaak uitgesloten hebt is waarschijnlijk de verdere omgang met je paard niet consequent genoeg. Tijdens het opzadelen en de hele verdere omgang moet je paard ook netjes kunnen stilstaan en naar je luisteren, en zeker geen mensen opzij beuken!! Als dit het probleem is zou ik eerst wat meer aandacht besteden aan het grondwerk, longeren en met hulp erbij opstijgen in de hoek.
En natuurlijk: waarom is je merrie stressig en heeft ze veel energie?! Onvoldoende beweging? Te weinig sociaal contact? Teveel (kracht)voer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:39

Als dit alleen op de manege het geval is, zou ik toch proberen daar wat vaker heen te gaan. En neem je dan voor om bijvoorbeeld alleen aan het opstappen te werken, niet perse te gaan rijden. Paarden die de benen nemen bij het opstappen zijn bloedlink, opstappen en afstijgen zijn de meeste gevaarlijke momenten bij het paardrijden.
Als je problemen hebt om er op te komen, gebruik een krukje, zowel thuis als op de manege.

Lijkt me trouwens eerder een topic voor Prijktijkproblemen....zal even vragen of het verplaatst kan worden.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:41

Even een stip bij mij nl hetzelfde probleem alleen bij mij is het thuis klieren en op manege gewoon stil staan... echt soms wordt je radeloos.. Dit is nu al anderhalve maand ofzo aan de gang en ja ik begrijp dat je moedeloos wordt maar ik blijf consequent.. Ik stap dus niet eerder op dan dat ze stilstaat en tja dat duurt soms even.. (lees ong. 20 minuten) Er is nl niet altijd iemand bij de hand bij mij om haar vast te houden! Ik zet haar dus ook steeds weer terug vanwaar ze vandaan komt! Ben benieuwd of er nog ander tips zijn

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:18

MISTRAL94 schreef:
Mijn jonge merrie is altijd wat gespannen met opstappen.
Vaak begint ze dan te lopen, net als je je voet in de beugel wilt doen. Ik stap gewoon niet op, zet haar terug op haar plaats en probeer opnieuw. Net zo lang totdat ze wel rustig blijft staan met opstappen!

Maar is ze bang met opstappen of is het gewoon klieren?
Dat moet je natuurlijk eerst weten

Klieren, thuis is er niks aan de hand. Maar op vreemd terrein kan ze het geduld niet opbrengen en wil ze alleen de bink uithangen...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:21

[***] schreef:
Er komt best veel gewicht te staan op de (jonge) paardenrug als je opstijgt. Niet zo heel verwonderlijk dus dat daar problemen mee zijn. Probeer thuis en op de manege eens terwijl iemand haar vasthoudt met een krukje op te stijgen. En past je zadel goed?
Als je een lichamelijke oorzaak uitgesloten hebt is waarschijnlijk de verdere omgang met je paard niet consequent genoeg. Tijdens het opzadelen en de hele verdere omgang moet je paard ook netjes kunnen stilstaan en naar je luisteren, en zeker geen mensen opzij beuken!! Als dit het probleem is zou ik eerst wat meer aandacht besteden aan het grondwerk, longeren en met hulp erbij opstijgen in de hoek.
En natuurlijk: waarom is je merrie stressig en heeft ze veel energie?! Onvoldoende beweging? Te weinig sociaal contact? Teveel (kracht)voer?

Zoals ik eerder ook al aangaf is er thuis niks aan de hand. Ze is net door de hele molen van DA, TA en fysio geweest. Dus niks lichamelijks. In de omgang is er ook niks aan de hand, alleen op vreemd terrein met opstappen. En ik vraag me af hoe ik haar dit gedrag afleer.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:28

Wij hebben hetzelfde probleem gehad bij twee jonge paarden. We zijn toen ook met behulp van een krukje opgestapt. Dit scheelt enorm, maar blijft lastig wanneer je paardje niet op z'n plek blijft staan. Dit hebben we opgelost door het paard a.h.w. met een kant tegen een muur oid aan te zetten en aan de andere zijkant en aan de achterkant een strobaal neer te leggen. Zo konden ze niet achteruit en niet vooruit. Van voren werden ze tegengehouden door iemand die de paarden vast hield. Het andere voordeel van vanaf een strobaal opstappen is dat wanneer je paard een stapje naar voren of naar achteren doet je nog steeds op het verhoginkje (?) staat en nog makkelijk op kan stappen. Met een krukje moet je dan meteen het krukje verschuiven. Bij ons heeft dit heel goed geholpen en nu kunnen we gewoon in de bak met een krukje opstappen zonder strobalen.

Veel succes ermee, ik weet hoe lastig het is Knipoog

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:24

Cassidy schreef:
Als dit alleen op de manege het geval is, zou ik toch proberen daar wat vaker heen te gaan. En neem je dan voor om bijvoorbeeld alleen aan het opstappen te werken, niet perse te gaan rijden. Paarden die de benen nemen bij het opstappen zijn bloedlink, opstappen en afstijgen zijn de meeste gevaarlijke momenten bij het paardrijden.
Als je problemen hebt om er op te komen, gebruik een krukje, zowel thuis als op de manege.

Lijkt me trouwens eerder een topic voor Prijktijkproblemen....zal even vragen of het verplaatst kan worden.

Veel oefenen zal inderdaad de beste oplossing zijn, en dan voornamelijk op het opstappen. Vervelende is dat het thuis prima gaat, alleen op de manege niet. En laat ik nou net niet "vaak" naar de manege kunnen MET hulp. M,n moeder houdt haar dan niet. En ik kan er wel een krukje bij pakken maar dat maakt het nog gevaarlijker. Als ze dan raar doet ga ik al onderuit voordat ik erop zit. En het erop komen is ook geen probleem. Maar het stil staan...

Ze staat wel stil, maar totdat zij er flauw van is...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:27

Eefske schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem gehad bij twee jonge paarden. We zijn toen ook met behulp van een krukje opgestapt. Dit scheelt enorm, maar blijft lastig wanneer je paardje niet op z'n plek blijft staan. Dit hebben we opgelost door het paard a.h.w. met een kant tegen een muur oid aan te zetten en aan de andere zijkant en aan de achterkant een strobaal neer te leggen. Zo konden ze niet achteruit en niet vooruit. Van voren werden ze tegengehouden door iemand die de paarden vast hield. Het andere voordeel van vanaf een strobaal opstappen is dat wanneer je paard een stapje naar voren of naar achteren doet je nog steeds op het verhoginkje (?) staat en nog makkelijk op kan stappen. Met een krukje moet je dan meteen het krukje verschuiven. Bij ons heeft dit heel goed geholpen en nu kunnen we gewoon in de bak met een krukje opstappen zonder strobalen.

Veel succes ermee, ik weet hoe lastig het is Knipoog

Het probleem zit hem niet in het opstappen, maar puur in het gedrag. Ze is zo enthausiast dat ze geen respect meer heeft voor degene die erop stapt. Het is ook alleen op vreemd terrein zoals ik aangaf. Hoe maak je een paard duidelijk dat hij stil moet staan? Geduld is geen optie, ze weet dat ze sterker is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:45

Ik zou het opstappen zeker dus niet alleen doen.
Geduld bewaren is belangrijk anders verlies je het gewoon.
Ik zou doen alsof ik gek was, opstappen als ze naar voren loopt stapje terug zetten en opnieuw proberen net zo lang totdat ze blijft staan. Wat ik weleens wil doen als 1 van mijn paarden niet wil blijven staan is een korte ruk aan de teugels en daarbij staan blijven zeggen. Desnoods laat je haar een uur lang stil staan als ze zo ongeduldig is (dit zou je dan wel een keer moeten doen als er geen les is Haha! ). Ze heeft tenslotte op jou te wachten en het moet niet zo zijn dat zij haastig op moet stappen omdat zij geen geduld heeft of er zin in heeft.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:47

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:52

MISTRAL94 schreef:
Ik zou doen alsof ik gek was, opstappen als ze naar voren loopt stapje terug zetten en opnieuw proberen net zo lang totdat ze blijft staan. Wat ik weleens wil doen als 1 van mijn paarden niet wil blijven staan is een korte ruk aan de teugels en daarbij staan blijven zeggen. Desnoods laat je haar een uur lang stil staan als ze zo ongeduldig is (dit zou je dan wel een keer moeten doen als er geen les is Haha! ). Ze heeft tenslotte op jou te wachten en het moet niet zo zijn dat zij haastig op moet stappen omdat zij geen geduld heeft of er zin in heeft.

idd!
Iemand laten vasthouden die erg sterk en/of groot is.

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:29

misschien helpt het als je hem in de hoek zet zodat ie niet achteruit kan lopen??? verder zou ik het niet weten blijft lastig

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:27

opstappen voor de manege 1 idee?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 21:23

MISTRAL94 schreef:

Thuis stap ik wel gewoon alleen op, dat levert geen problemen op want thuis is er niks aan de hand. En ik kan wel een ruk geven, zodat ze luisterd en stil staat. Dat doe ik ook, en dan staat ze stil, en loopt ook absoluut niet vooruit. Maar zet het dan in de achteruit, al schuddend met haar hoofd.

Wat kan ik daar dan volgens jullie aan doen?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 21:25

loveamira schreef:
opstappen voor de manege 1 idee?

Dat zou betekenen dat ik op de parkeerplaats, in het donker, naast de weg moet opstappen. Dt is dus geen veilige oplossing...

Wel bedankt voor het meedenken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:31

OMG --> RT-P.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:38

Ik kan je alleen maar aanraden at ik zelf zou doen:

Op vreemd terrein eerst longeren tot ze rustig is.
Daarna pas opstappen. Als ze niet stil staat weer longeren.
Pas opstappen als ze echt moe is.
Je kan zo gewoonte die nu is ontstaan doorbreken.
Je moet maar even voor lief nemen dat je iets korter kan rijden.
Als ze stil staat een aantal maal op en af stappen alvorens te gaan rijden en dan belonen met wat lekkers.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:06

Stap je thuis alleen op? Of heeft je moeder palm strak vast?
Widora van Nynke houdt er ook niet zo van als je haar strak vast pakt. Loopt dan ook wat achteruit en gaat hoofdschudden. Ik kon uiteindelijk alleen bij haar opstappen met een heel licht contact.
Wel eens geprobeerd in de hoek op te stappen.

Sluit een compromis. Ik heb liever dat ze een stapje naar voren doen, dan dat ze keihard de achteruit erin zetten.
Dan mogen ze van mij wel een pasje naar voren doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:12

Als het mijn paard was ging ik toch longeren net zo lang tot ze echt mak is. Al kun je daarna alleen nog maar uitstappen op die manier weet je voor 99% zeker dat het opstappen goed gaat.
Verder zou ik thuis checken dat het opstappen goed gaat als iemand haar vasthoudt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:29

Meryl schreef:
Thuis stap ik wel gewoon alleen op, dat levert geen problemen op want thuis is er niks aan de hand. En ik kan wel een ruk geven, zodat ze luisterd en stil staat. Dat doe ik ook, en dan staat ze stil, en loopt ook absoluut niet vooruit. Maar zet het dan in de achteruit, al schuddend met haar hoofd.

Wat kan ik daar dan volgens jullie aan doen?

Paard met haar kont in een hoek van de rijbak zetten en daar opstappen. Ook niet te lang treuzelen met opstappen, als je 20 minuten gaat staan wachten tot ze stilstaan hebben ze het snel door. Achteruit weglopen is niet half zo erg als vooruit. En nogmaals, op en afstappen, een uur lang. Als je eenmaal zit, zeker 5 minuten zitten en ook eisen dat ze stil blijven staan.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:30

laat iemand je een beentje geven,ook al doet ze een paar stappen dat kan je afbouwen.na het rijden een paar keer op en afstappen.je linker teugel korter en het hoofd goed naar links gesteld zodat ze minder de kans heeft om weg te lopen.