Kan geen stelling vragen?! En wil niet stilstaan!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Kan geen stelling vragen?! En wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:38

Ik lease een paard dat erg gevoelig is op het been én in de hand. Als we stelling moeten vragen naar buiten, gaat perfect.

Máár, dan komt het moment dat ik stelling naar binnen moet vragen, en dan loopt ie gewoon naar binnen. Hoe goed ik mijn been ook aandrijf naar buiten en dan heb ik mijn buitenhand ook goed, nóg doet hij het!

Dit is heel erg vervelend, heeft iemand tips?

Nog een probleem...
Tijdens het opstijgen gaat hij altijd rondjes lopen. Iemand moet hem altijd vast houden omdat hij niet stil wil staan. Maar er komt natuurlijk een moment dat ik het zelf moet doen.

Dat je dan de buitenteugel aantrekt bv., dat helpt niet. Heel snel erop stappen, dat lukt ook niet. Hij is erg groot en ik ben erg klein dus ik kom niet 1,2,3 in die beugel.

Iemand tips?

(2e heeft niets met dressuur te maken, maar de eerste wel. Vandaar...)

garny95

Re: Kan geen stelling vragen?! En wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:48

kijk eerst eens hoe je zelf zit op je paard, het kan zijn dat je je gewicht verplaatst naar binnen als je stelling vraagt. Om in balans te blijven valt het paard dan ook naar binnen.
Neem wat lessen bij een goede instructeur. Over dat opstappen, het kan aangeleerd gedrag zijn of last van zijn rug als je opstapt, Opstapje ? Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:54

--> RT-P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:56

Ik heb even getemd, dit hoort hier niet.
Over je eerste probleem: dat is erg lastig te beoordelen vanachter de computer. Stelling vragen doe je met je binnenbeen op de singel, binnenteugel van de hals af ( niet trekken !), buitenteugel aanleuning bewaren. Zelf recht blijven zitten en niet inknikken. Alleen wij kunnen lastig zien of je dit allemaal doet vanaf hier. Ik zou je adviseren les te nemen. Doet hij het aan beide kanten niet, of maar aan 1 kant. Een paard heeft altijd een soepele en een stijve kant. Je kan tips hiervoor vinden in het topic over rechtrichten.
Je opstapprobleem, daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kan je paard in een hoek zetten, zodat hij niet weg kan. Wij hebben verschillende paarden geleerd dat ze pas mogen gaan lopen als ze een klontje hebben gehad. Dit leer je door ze eerst door iemand vast te laten houden, opstappen en zelf ( als ruiter ) een klontje geven en vervolgens wegrijden. Dit steeds herhalen en de hulp van de vasthouder afbouwen. Alleen moet je er wel voor zorgen dat je steeds klontje hebt.
Heb je bij het opstappen al eens gedacht dat je paard misschien last heeft van het zadel? Of gewoon erg fris is? Ik zit zo maar aan een paar dingen te denken die misschien wel invloed kunnen hebben. Wellicht ligt je zadel niet goed, dat kan ook invloed hebben op het stelling/buiging vragen. Ik zou het allemaal even checken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:02

Oefenen met het binnenbeen erbij. Evt. als je paard daar niet op reageert af en toe ondersteunen met een tikje met de zweep. Dat je paard in ieder geval duidelijk wordt dat je daarmee reactie vraagt, anders leer je alleen maar verder aan dat de hulp van je binnenbeen als het ware genegeerd kan worden.

Evt. kun je ook aan de longe het voltes openen en sluiten oefenen en mogelijk ook het zijwaarts gaan aan de hand oefenen.

Voor het opstijgen, laatst in een boek las ik het volgende:
Zorg dat je paard zijn inspanningen tijdens het weglopen overbodig zijn. Het paard doet met weinig inspanning enkele passen en merkt dat jij daardoor van je stuk wordt gebracht. Jij hinkelt mee met je paar,d bent je evenwicht kwijt en het paard neemt de leiding. Misschien is dat ook alleen al door grondwerk te ondersteunen. Halthouden is halthouden. Loopt het paard door, dan mag je best enkele passen achterwaarts vragen. Zodoende dat je paard in zal zien dat blijven staan een gemakkelijkere weg is. Als het paard inziet dat het weglopen hem meer inspanning oplevert dan bij jouw, moet ie het toch snel zat worden.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:13

Bedankt jullie beide voor de reacties.

Het blijft op deze manier een lastig natuurlijk, daarom probeer ik het zo goed mogelijk te verwoorden. Ik weet hoe je stelling moet vragen, dus dat is het probleem niet. En als ik de zweep erbij pak, ehm tsja Nagelbijten / Gniffelen Dan vliegt hij gelijk naar de andere kant van de bak. Hij kan echt niet over de zweep. Dat met het zadel zou misschien wel kunnen kloppen, daar komen we snel genoeg achter. Ik heb net een nieuw zadel gekocht dus dan merk ik het wel of het aan het zadel lag. Het paard is van zichzelf al erg druk. Tijdens het rijden als je even de controle kwijtraakt, hij heeft al snel dat ie stukken ineens gaat draven terwijl we nog rustig aan het instappen zijn.

De manier wat je vertelde met een suikerklontje lijkt me wel een goede manier om het op te bouwen, ik denk dat ik dat ga proberen!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:17

erleyne schreef:
Ik heb even getemd, dit hoort hier niet.
Over je eerste probleem: dat is erg lastig te beoordelen vanachter de computer. Stelling vragen doe je met je binnenbeen op de singel, binnenteugel van de hals af ( niet trekken !), buitenteugel aanleuning bewaren. Zelf recht blijven zitten en niet inknikken. Alleen wij kunnen lastig zien of je dit allemaal doet vanaf hier. Ik zou je adviseren les te nemen. Doet hij het aan beide kanten niet, of maar aan 1 kant. Een paard heeft altijd een soepele en een stijve kant. Je kan tips hiervoor vinden in het topic over rechtrichten.
Je opstapprobleem, daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kan je paard in een hoek zetten, zodat hij niet weg kan. Wij hebben verschillende paarden geleerd dat ze pas mogen gaan lopen als ze een klontje hebben gehad. Dit leer je door ze eerst door iemand vast te laten houden, opstappen en zelf ( als ruiter ) een klontje geven en vervolgens wegrijden. Dit steeds herhalen en de hulp van de vasthouder afbouwen. Alleen moet je er wel voor zorgen dat je steeds klontje hebt.
Heb je bij het opstappen al eens gedacht dat je paard misschien last heeft van het zadel? Of gewoon erg fris is? Ik zit zo maar aan een paar dingen te denken die misschien wel invloed kunnen hebben. Wellicht ligt je zadel niet goed, dat kan ook invloed hebben op het stelling/buiging vragen. Ik zou het allemaal even checken.

Ik heb welke week gewoon les Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:19

Als je elke week les hebt, dan kan je het toch met je instructeur oplossen ( niet dat je hier niet om tips mag vragen hoor, maar je hebt meer aan adviezen van iemand die de combinatie kent).

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:21

Ik heb les ni een groepsles, dus ik kan niet altijd alle aandacht krijgen. Over een paar weken ga ik privé les krijgen van een vriendin, maar ik dacht alle tips zijn welkom.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:26

Dan kan je het hopelijk aan haar vragen ( en ondertussen zelf verder werken met deze tips )

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:29

Ja! Heel erg bedankt voor de tips allemaal. Ik ga morgen gelijk wat dingen uit proberen.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:30

heej
Ik had het ook een keer en toen moest ik met de zweep een tik geven op zijn binnenschouder

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:32

De zweep helpt niet bij mij want dan ben ik gelijk aan de andere kant van de bak.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:44

Ik heb ook een tijdje een paard gereden die hetzelfde probleem had, bij hem hielp het heel erg om je buitenteugel er echt streng bij te houden, ook als ik schouder voor wilde rijden met hem maakt ehij een volte, dan moest ik mijn buitenteugel meer begrenzen en mijn binnenbeen er goed bijhouden en als hij dan de volte opgaat, meesturen en de volte afrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:46

Als je paard niet in balans loopt dan kun je drijven wat je wilt, maar dan zal je nooit een fatsoenlijke buiging om je binnenbeen kunnen krijgen.

Werk eerst aan je tempocontrole en balans, en maak je paard recht. buiging komt een stap later

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:51

probeer eens om je binnenhand wat hoger te houden en wel met je binnenbeen er goed bij maar dat deed je al als ik het goed heb

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:36

voor de stelling vragen, op een volte zetten binnenstelling vragen dan zoals je al zegt sluit ze dan de volte dan laat je maar op die kleine volte lopen en dan gewoon binnenstelling aannemen en dan proberen om het paard dan langzaam aan naar buiten te drukken.

succes

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:21

Dit is toch wel een erg vervelend probleem, je stelling is eigenlijk je alles qua oefeningen. Ik zou proberen om je paard niet teveel stelling te laten aannemen, maar gewoon zeer lichte stelling, wanneer hij dat goed doet belonen en weer recht stellen. Steeds een stukje verder. Daarnaast heb ik ondervonden dat wanneer het paard met een wat langere hals stapt (het 'voorwaarts - neerwaarts principe') is het veel makkelijker om in te buigen. Probeer het daar eens mee! Dus je paard laag instellen en vanuit daar werken met binnenstelling. Misschien een idee om 8en te gaan rijden. Zodat je steeds van stelling wisselt, en je niet te druk maken over 1 kant. Maak er wel grote achten van (grote voltes) op X recht stellen. En omdraaien zeg maar. Wanneer het paard naar binnen valt, op een kleine volte sturen. Probeer het te beheersen dat naar binnen vallen, ga er niet tegenin maar ga erin mee, maar maak er een wending naar binnen van en wend aan het einde van de wending naar de stelling gaande kant. Wanneer dit goed gaat natuurlijk belonen.

Het opstijgen is toch een begin van je rijden, dat moet goed zijn wil je fijn zitten, even nakijken of alles goed is. Stap desnoods niet in de bak op, maar bijvoorbeeld op het terrein voor de bak en laat iemand de bak achter je dicht doen, misschien help dit omdat er dan geen andere ponies zijn om zich druk over te maken en de aandacht bij jouw ligt.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:37

Echt super bedankt voor de tips, hier kan ik echt wat mee!! Lachen