8 vraagjes, over het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LynnGiirl

8 vraagjes, over het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:16

Hee, ik heb wat problemen met het rijden. Ik heb natuurlijk ook les, maar ik kan het jullie ook wel vragen misschien voor wat tips enzo.

1- Nou 1 probleem is al de achterhand. Hij loopt veelste veel op de voorhand en ik krijg de achterhand ergewoon niet onder. Overgangen rij ik de hele tijd, balkjes draven enzo. Maar het wil gewoon niet.

2- Als we gaan springen, het gaat de laatste tijd echt al veel beter, ik kan nu meestal wel bepalen waarneer die moet afzetten want eerst sprong die veel te vroeg. Maar ik weet niet of dat nou goed is als je het zelf kunt bepalen. En hij zet soms nog wel te vroeg af. Een vriendin van mij ging er ook is op en haar paard komt gewoon altijd uit dus die bepaalde niet waarneer me paard afzette dus me paard zette veeeeelste vroeg af. Maar is dat nu goed of slecht =|? Dat je het zelf moet bepalen.

3- Ik hoor van sommige mensen dat met sporen rijden beter is dan met zweep omdat je hem dan meer met je benen rijdt, en als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in sze mond zegmaar. Nou met sporen is die wel altijd veel slomer. Maar in de voltes valt die veeeel minder naar binnen.

4- Nou dat is ook een probleem, in de voltes valt die soms gigantisch naar binnen, en vooral op de rechterhand krijg ik hem gewoon niet mooi . Dan pakt die steeds vast op links.

5- Ik heb echt een verotte zit, ik zit veelste ver naar voren, en heb van die kapstok tenen tijdens het rijden Tong uitsteken! Iemand daar tips voor Tong uitsteken?

6- Sommige zeggen dat je de teugels hoog moet houden, anderen zeggen weer bij het zadel. De 1 zegt kneden in de teugels spelen dermee. De ander zegt stil houden. Wat is het nou Verward ?

7- Dit is een hele rare vraag. Mijn nichtje rijdt op me verzorgshetje, maar ze rijdt er voor het eerst op en ik geef der les. Ze heeft nog nooit eerder op een paard gereden. Maar hoe leer ik haar dat ze op het goede been moet lichtrijden. Want ze kan het niet zien door de manen van de shet. Is dit erg Tong uitsteken!?

8- Me andere verzorgshet schuurt ze manen & staart helemaal kapot aan het hek. Hij heeft ze nog wel maar ze zijn heel kort. Die andere shet doet het een beetje, ik heb het bij die nog nooit gezien maar ze heeft wel zoo staartwortel met vn die afgeschuurde haartjes. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen Party!! ?

Nou dat was het geloof ik. Sorry voor de hoeveelheid. Je kan ook gewoon het nummer neerzetten en daar het antwoord eronder zegmaar Tong uitsteken!

Lynn.

ChrissiejJ

Re: 8 vraagjes, over het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:20

ik weet wel een antwoord op dat naar binnen vallen in de volte Tong uitsteken
ik heb dit leren oplossen in mijn les namelijk. Je moet het paard met je binnenbeen zeg maar naar buiten rijden (naar je buitenhand) dus goed druk met je binnenbeen die ook op de singel houden. Verder de buitenteugel er heel goed aanhouden = begrenzing. Zo kan je paard niet over de schouder weglopen. Ook leg je je buitenbeen naar achteren (achter de singel) als begrenzing. Als Dakota bij mij echt niet naar mijn binnenbeen luistert pak in mijn zweep in de binnenkant en geef een klein tikje achter mijn hiel, dan let ze weer veel beter op. (niet hard tikken)

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:24

ChrissiejJ schreef:
ik weet wel een antwoord op dat naar binnen vallen in de volte Tong uitsteken
ik heb dit leren oplossen in mijn les namelijk. Je moet het paard met je binnenbeen zeg maar naar buiten rijden (naar je buitenhand) dus goed druk met je binnenbeen die ook op de singel houden. Verder de buitenteugel er heel goed aanhouden = begrenzing. Zo kan je paard niet over de schouder weglopen. Ook leg je je buitenbeen naar achteren (achter de singel) als begrenzing. Als Dakota bij mij echt niet naar mijn binnenbeen luistert pak in mijn zweep in de binnenkant en geef een klein tikje achter mijn hiel, dan let ze weer veel beter op. (niet hard tikken)

Jaa dat is zo. Ik denk dat ik ong. hetzelfde doe ook met dat tikje enzo. Maar naar een halve volte is hij het al weer vergeten, en valt die weer naar binnen trouwens alleen op recht, heel soms links. En met sporen is het wel minder, maar dn zit ik de hele tijd te porren en dat is ook niet goed Lachen! . Maar ik zal der op letten Knipoog! Kga deze topic als der wat meer reacties zijn denk ik uitprinten Tong uitsteken!

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:38

De vragen 1,2,3,4 en 6 kun je allemaal oplossen met het antwoord op vraag 5. sporen erbij nemen, zweep erbij nemen, het werkt misschien even om je problemen op te lossen maar op den duur heb je er niks aan.
Ik zou beginnem met goede les nemen, want alleen als jouw houding correct is kan je paard goed lopen, de hoeken ingaan, netjes stelling hebben op de volte, en zijn achterhand eronder zetten!
Tips? Ik kan natuurlijk niet precies zien wat je fout doet, maar als je nou eens niet zoveel op je paard let, maar even een paar keer een uurtjes gaat rijden en dan alleen op je eigen houding let, dan kan je jezelf snel helpen. Toch is het ook goed om er iemand bij te hebben die precies ziet wat je doet, en je even helpt om goed aan je huding te denken, dan komen al die dingen vanzelf wel Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:39

Okee heel bokt zal wel denken: dat ik de moeite neem om dit te beantwoorden! Maar als ik zeg: Les nemen! werkt het toch niet overtuigend genoeg Vork

LynnGiirl schreef:
Hee, ik heb wat problemen met het rijden. Ik heb natuurlijk ook les, maar ik kan het jullie ook wel vragen misschien voor wat tips enzo.

1- Nou 1 probleem is al de achterhand. Hij loopt veelste veel op de voorhand en ik krijg de achterhand ergewoon niet onder. Overgangen rij ik de hele tijd, balkjes draven enzo. Maar het wil gewoon niet.

Deze vraag beantwoord ik dus als laatste. Ik denk dat iedereen die het paard op de achterhand probeert te laten lopen/die met dressuur bezig is/lessen heeft wel weet hoe je een paard op de achterhand rijd? Anders ben je er niet mee bezig.
1. Je paard moet ontspannen zijn. Okee, na die 900 prikken in je buik ben je vast niet meer ontspannen. Dan krijg je ook nog met de zweep in je mond
2. Je paard moet aan het been zijn. Is hij volgens mij ook niet.
3. Als je de voltes goed rijdt vergroot je de draagkracht van het binnenachterbeen. Wat je helpt naar verzameling zodat de achterhand meer gewicht kan dragen.
4. De achterhand krijgen is geen knopje, het gaat gelijdelijk.
5. Ik kan vanaf hier niet zien wat je fout doet, dus zonder instructrice is dit onmogelijk op te lossen.

2- Als we gaan springen, het gaat de laatste tijd echt al veel beter, ik kan nu meestal wel bepalen waarneer die moet afzetten want eerst sprong die veel te vroeg. Maar ik weet niet of dat nou goed is als je het zelf kunt bepalen. En hij zet soms nog wel te vroeg af. Een vriendin van mij ging er ook is op en haar paard komt gewoon altijd uit dus die bepaalde niet waarneer me paard afzette dus me paard zette veeeeelste vroeg af. Maar is dat nu goed of slecht =|? Dat je het zelf moet bepalen.

Op les gaan.

3- Ik hoor van sommige mensen dat met sporen rijden beter is dan met zweep omdat je hem dan meer met je benen rijdt, en als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in sze mond zegmaar. Nou met sporen is die wel altijd veel slomer. Maar in de voltes valt die veeeel minder naar binnen.

Alsjeblieft niet met sporen gaan rijden. Als je kapstok benen hebt prik je je paard bij elke stap in de buik! Hoevaak rijd je? 3x per week een uurtje? Per uur maakt je shet zeker 300 stappen. Dus dat is 900 prikken in zijn buik per week. Prik jezelf maar eens 900 in je buik met een spoor. Je weet dan precies waar ik het over heb.
Verder, je zegt als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in zijn mond? Gebruik jij een zweep/sporen dan om in de mond te straffen? Als je niet weet hoe je ermee om moet gaan vind ik eigenlijk niet dat je ze mag gebruiken. Ik vind dan eigenlijk sowieso niet dat je mag rijden. Arm paard.

4- Nou dat is ook een probleem, in de voltes valt die soms gigantisch naar binnen, en vooral op de rechterhand krijg ik hem gewoon niet mooi . Dan pakt die steeds vast op links.

Hoe wil je je paard een nette volte rijden als je niet eens kunt zitten? Zie vraag 5. Dat is echt de basis! Geen zit, geen rijden. Een kreupel paard kan ook niet lopen. Verder is dit absoluut niet op te lossen zonder instructrice.

5- Ik heb echt een verotte zit, ik zit veelste ver naar voren, en heb van die kapstok tenen tijdens het rijden Tong uitsteken! Iemand daar tips voor Tong uitsteken?

Ik kan nooit zeggen hoe jij anders moet zitten. Ten eerste ben ik geen instructrice. Maar vooral: Ik heb je nog nooit zien rijden. Dus ik kan wel zeggen: Tenen naar binnen houden, hakken omlaag, achterover zitten, rechtop kijken etc., maar daar heb je niets aan als je geen les hebt.
6- Sommige zeggen dat je de teugels hoog moet houden, anderen zeggen weer bij het zadel. De 1 zegt kneden in de teugels spelen dermee. De ander zegt stil houden. Wat is het nou Verward ?

eugels moet je vlak boven het zadel houden, naast elkaar. Niet allebei aan 1 kant van de schoft. In stap ga je met de handen mee en in draf en galop houd je ze netjes op zijn plaats.

7- Dit is een hele rare vraag. Mijn nichtje rijdt op me verzorgshetje, maar ze rijdt er voor het eerst op en ik geef der les. Ze heeft nog nooit eerder op een paard gereden. Maar hoe leer ik haar dat ze op het goede been moet lichtrijden. Want ze kan het niet zien door de manen van de shet. Is dit erg Tong uitsteken!?

Gezien je vragen kan ze misschien beter op een manege les nemen? Zodat je haar niet allemaal verkeerde dingen aanleert.

8- Me andere verzorgshet schuurt ze manen & staart helemaal kapot aan het hek. Hij heeft ze nog wel maar ze zijn heel kort. Die andere shet doet het een beetje, ik heb het bij die nog nooit gezien maar ze heeft wel zoo staartwortel met vn die afgeschuurde haartjes. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen Party!! ?

Alsof ik vanachter de computer kan weten wat hier aan de hand is. Een dierenarts heeft hier jaren op gestudeerd dus weet precies wat er aan de hand is. Het kan luis zijn,maar ook zomereczeem en zo zijn er nog 10 andere mogelijkheden. Vraag het eens aan de dierenarts.

Nou dat was het geloof ik. Sorry voor de hoeveelheid. Je kan ook gewoon het nummer neerzetten en daar het antwoord eronder zegmaar Tong uitsteken!

Lynn.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:02

Bedankt voor de reacties. Ik ga der zeker wat me doeen Lachen!
Der zijn een paard misverstanden ,
Ik bedoelde dat sommige zeggen jaa je kunt beter niet met een zweep op een paard rijden omdat je hem dan in zijn mond kan trekken als je hem een tik geeft en het dan helemaal niet meer duidelijk voor hem is.
Ik rij NIET op en shetlader Tong uitsteken!

Bedankt allemaal.
En ik zit echt wel op les Knipoog!
Alleen misschien hadden jullie nog wat extra tips, zegmaar.

mond te straffen? Als je niet weet hoe je ermee om moet gaan vind ik eigenlijk niet dat je ze mag gebruiken. Ik vind dan eigenlijk sowieso niet dat je mag rijden. Arm paard.

Ik mishandel mijn paard heus niet hoor Knipoog! . Maar ik had het verkeerd getypt.

En op de een of andere manier als ik sporen om heb let ik meer op me voeten. Dat ik hem niet te vaak prik dan houd ik ze rechter :S?

Ik zal wel een paar fotos plaatsen de link, dan kan ik het een beetje laten zien.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:17

(Deze foto's zijn van ong. mei in de les bij me oude instructrice, maar dat zijn de laaste foto's dus heb je to een klein beeld) Ik ben wel aan het oefenen met me houding zonder beugels enzo. En aan de longeerlijn maar ik gaa tog nog te ver naar voren Boos! !
Let maar op me houding/kapstokvoeten

http://www.mijnalbum.nl/Album=8WFKMQ6X
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4DMPHMSU

Nog 1 met springen met te vroeg en een goede afzet (in een wedstrijd thema kleur)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IPFVNT6I
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PFVBEKR3

Als je geen foto's mag plaatsen hier dan verwijder ik ze wel ofzo Tong uitsteken!
Enn , ik hoop dat iemand der wat aan heeft.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 16:40

Iemand nog tips ofzo Lachen?

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:57

Leuke pony!!!(of is het een paard):P
-Je gaf zelf al aan: bovenlichaam meer naar achter
Maar eigenlijk toen ik die foto's zag viel het me reuze mee met al die problemen!
Tip voor eht naar binnenvallen op de volte:
Mijjn ponny deed dat ook steeds, ik moetst dan op de volte op het verkeerde been lichtrijden en dan steeds been geven als je gaat zitten, je geeft dan precies op het juiste moment been waarop je hem naar buiten kunt duwen!
Success!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:22

ElineGyan schreef:
Leuke pony!!!(of is het een paard):P
-Je gaf zelf al aan: bovenlichaam meer naar achter
Maar eigenlijk toen ik die foto's zag viel het me reuze mee met al die problemen!
Tip voor eht naar binnenvallen op de volte:
Mijjn ponny deed dat ook steeds, ik moetst dan op de volte op het verkeerde been lichtrijden en dan steeds been geven als je gaat zitten, je geeft dan precies op het juiste moment been waarop je hem naar buiten kunt duwen!
Success!

Dankjjee, daar had ik nog nooit van gehoord Haha!! Kgaa meteeen probereen !
Het is een pony Tong uitsteken! , Nog net geen paard .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:32

foto's en beschrijving spreken boekdelen. Antwoord is erg simpel: maak hem veel gehoorzamer aan je been.

Uitvoering is lastiger: zelf echt heel consequent worden, been, direct reactie anders een tik bij. Maar dat moet je dan wel bereid zijn om altijd en overal op te volgen! Spoortje kan echt geen kwaad, maar neem vooral veel les bij een goede instructie! Kost misschien iets meer, maar je behoort er ook de wereld voor terug te krijgen!

Dat jij deze vragen op internet moet stellen maakt mij wantrouwend op je huidige instructrice, die moet dat al 100 keer met je hebben doorgenomen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:38

je zegt dat je pony heel erg op de voorhand rijd .. waarom rij je dan zelf zoveel op de voorhand?? je rijd hem helemaal naar je hand .. zorg er eerst voor dat hij met een lange hals zijn benen goed heeft en ga daarna pas kijken naar de hoofdhouding!! of jij moet willen dat je paard zo blijf lopen :S ik zou toch maar eerst naar t beenwerk rijden .. dat gaat hier slecht!
verder valt je 1e spring foto wel mee.. tuurlijk vroeg maar meer niet .. probeer hem vrij te laten springen voor je erop gaat (niet lang 4 a 5 sprongetjes) en zorg er dan voor dat je pony op de juiste tijd springt! je kan het ook proberen met een voorbalkje .. dat ie daar pas springt!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:47

Weer bedankt voor de reacties .

@ amondi : Nou kijk zo hoor je ook dingen die ik anders niet hoor. Ik heb 1x in de 2 weken les smaen met iemand anders omdat die man heel duur is en ik het anders niet kan betalen, maar dat meisje waarmee ik lesde had haar middenvoetsbeentje gebroken, dus kon ze niet lessen. En omdat de bak tog al een modderpoel was, ben ik gestopt tot dat zij weer kon rijden..
En je krijgt zo tips binnen die ik nog nooit van had gehoord. Zoals bv. Op het verkeerde been lichtrijden, en eerst vrijlaten springen enzo. Kan ik dat ook proberen.

@ smurffie : Jaa ik bedoelde ook dat ik hem op de voorhand reed niet hij zelf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:41

ow dan heb ik het verkeer begrepen sorry .. ik dacht dat je zei dat hij dat deed .. dan moet je heb gewoon heel lang rijden .. en dan die achterhand goed trainen

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:58

Vanmiddag heb ik al weer les afgesproken , wat 7,50 duurder is geworden omdat het in een binnenbak moet .. =|! , Diegene met wie ik samen huur krijgt nu heel vaak gratis les zodat het weer beter gaat. Lachen! ,

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:19

Eerst aan je eigen balans werken! Als je bijvoorbeeld naar deze foto kijkt:
Afbeelding
zie je dat je scheef boven je pony zit. Probeer gelijke druk op de beugels te krijgen.

Het is erg moeilijk, ik weet het, ben er zelf ook mee bezig, maar na een tijdje moet je dan toch wel verbetering zien.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:06

Okee bedankt.
Jaa ik heb het zelf ook wel door, in een volte zit ik echt scheef! =|!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 23:21

Nog meer eehhh tips ? Vork

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:36

Wat mij opvalt aan sommige foto's is dat je je bovenlichtaam naar achter brengt, wat op zich niet verkeerd is maar dan je benen naar voren steekt.
Probeer dit recht onder je te houden, in de lijn schouder, knie en tenen.

Wat ik vroeger altijd deed toen ik nog fietste was tijden het fietsen mijn hakken uit te drukken en mijn tenen iets naar binnen te laten wijzen. Zo kon ik dat oefenen zonder dat ik daarmee een paard zou belemmeren.

Probeer ook in je rijden duidelijk te zijn. Een keer been is voorwaartser gaan. Probeer erop te letten dat je alleen maar aanspoort als het paard in tempo dreigt terug te vallen.

Zo te zien valt je pony inderdaad heel erg op de voorhand, dit is best lastig op te lossen. Rij zoveel mogelijk overgangen en schijnovergangen, hoe actiever hij aan het been is, hoe minder snel ze op de voorhand zullen vallen. Dit kan een hele lange tijd duren, vooral omdat het paard het zo gewend is.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 00:42

Dat van die fiets gaa ik maar proberen Tong uitsteken!
Overgangen maken doe ik ook heel veel,
ik ga echt echt echt heel erg me best doen nu =|!
Ik ben dinsdag jarig, en waarschijnlijk krijg ik dan een digitale-camera,
Laat ik wel iemand foto's maken tijdens de les enzo,
dan kan ik die hier neerzetten, dan zijn dat wat recentere foto's.

Iemand had al gezegt dat ik dit met me instructeur moest bespreken enzo.
Maar dit werkt ook Knipoog, je krijgt ook tips waar ik nog nooit van had gehoord,
van verkeerde been lichtrijden, op de fiets oefenen enzo.
En het kan je toch nog echt wel erbij helpen zon topic, ookal heb je les Haha!!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:34

Tip om je tenen naar binnen te houden: duw je hakken naar buiten (klinkt stom, maar is toch iets anders, en heeft mij goed geholpen!). Ik zou niet met sporen rijden als je je tenen/benen niet op de goede plaats kunt houden, zoals al meer mensen gezegd hebben. Dat is niet bepaald fijn voor je pony.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 15:21

Nog meer reacties .. Lachen?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:27

Ik heb naar de eerste foto's gekeken en ik vind het best wel meevallen met die beroerde zit. Je benen mogen iets meer naar achter en de tenen iets meer naar binnen, je bovenlichaam recht boven het zwaartepunt houden. Ik vind dat je je handen heel keurig houdt, ik zie alleen inderdaad dat je pony erg op de voorhand loopt en dat hij hangt aan je handen. Het enige wat hier tegen helpt is van achter naar voren voorwaarts rijden. Goed je been eraan, hakken uitdrukken. Contact met de buitenteugel houden met een ontspannen hand en dan kan je pony ontspannen nageeflijk worden terwijl hij lichter gaat lopen op de voorhand en zijn gewicht meer verplaatst naar de achterhand. Tenminste dat is wat ik zou doen. Sporen hoeft denk ik helemaal niet. Eerst pony scherp aan het been door (schijn)overgangen, tempowisselingen. Volgens mij kun je dan al vooruitgang boeken. Succes!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:00

LynnGiirl schreef:

Als je paard de kans niet krijgt doet ie het ook niet, veel schakelen, overgangen blijven rijden en figuren rijden. Als je paard op de voorhand wilt gaan lopen, gaat hij/zij te diep met het hoofd. Het gewicht verplaatst zich naar voren. Elke keer als je paard naar voren wilt gaan hangen geef jij baan. Je moet daarbij dus ook zorgen dat je paard goed aan het been is. Dit doe je niet d.m.v met sporen te werken. Sporen zijn er voor de zijgangen, niet om te drijven. Door overgangen te rijden kun je goed oefenen om je paard op het been te laten zijn. Als je bijv. van stap naar draf gaat, knijp je eerst één keer aan met je kuiten (hierbij houdt je je hakken uitgedrukt), bij de tweede keer geef je normaal been en in het uiterste geval been en een tikje. Hierdoor blijft je paard actief en krijg je een goede impuls. Dit heeft mij erg goed geholpen, dus ik zou zeggen prbeer het zeker uit. Kwaad kan deze methode niet!

Het is de bedoeling dat je zelf inschat hoe je paard uitkomt. Je kunt dus voor de sprong de passen verkleinen, zodat je wel goed uitkomt. Een balk ervoor wil ook nog eens helpen. Die leg je er dan niet pal voor, maar een klein eindje ervoor. Bovendien is het verstandig om de hindernissen uit te meten, dit doe je door grote stappen te maken (van 1 meter) .

Sporen zijn absoluut niet verstandig, zoals ik al eerder zei; deze zijn voor de zijgangen en niet om voorwaarts te rijden. Als je altijd maar sporen gebruik wordt je paard steeds langzamer, dit werkt dus averechts. Zorg gewoon dat je paard goed actief blijft, in alle gangen. Zoals ik al eerder heb beschreven kun je dit oefenen. Na een tijdje moet je paard al weg zijn als je je kuiten aanknijpt. Zo niet? tikje erbij. Een tikje is helemaal niet erg, maar dan houdt je het bij één.

Ik ga nu even uit van de rechterhand; Je paard pak vast aan links, de buitenteugel dus. Wat je vooral niet moet gaan doen is gaan trekken, hiermee verslechterd het. Op deze hand ga je dus stelling vragen naar links, dit om hem soepeler te maken. Dit kun je naderhand ook oefenen op de volte. Je maakt je benen lang en zorgt dat hij niet naar buiten kan weglopen. Binnenteugel er goed bij, d.w.z druk erop. Als je een normale volte wilt rijden laat je je buitenteugel zoveel mogelijk met rust. Je houdt wel druk, maar ontspan ook af en toe. Als je paard ontspant ga jij ook direct ontspannen. Voor het naar binnen vallen; goed je binnenteugel eraan, hiermee biedt je weerstand. Je been goed eraan houden, je duwt hem als het ware weer terug. Niet te enthousiast hiermee zijn, want dan heb je kans dat je paard gaat wijken.

Goed op je kont blijven zitten, constant eraan denken. Eventueel leun je overdreven naar achteren. Ik ben het nu echt afgeleerd! Aan je tenen moet je ook blijven denken, steeds naar binnendraaien en je knieën goed in de kniewrongen drukken.

Je moet je teugels op normale hoogte houden, d.w.z ter hoogte van de boom van je zadel. Je moet spelen met je teugel, je geeft hele kleine kneepjes erin (dus ook wel kneden). Na een tijdje gaat je paard op het bit knabbelen, dit betekent ontspanning en is dus goed! Constant blijven spelen, maar als je paard ontspant ontspan jij ook met je teugels.

Wellicht kun je even een vlecht in de manen maken? Ik neem aan dat ook jij het kunt zien, je wijst haar er dus op en zegt dat ze even 2 keer moet zitten. Na een tijdje ga je dat toch zelf wel aanvoelen.

Waarschijnlijk een vettige huid. Moet je eens goed wassen, mocht het niet helpen heb je speciale shampoo ervoor. Mocht je shampoo uit de winkel nemen, neem dan wel een milde. (staat op de verpakking).

Lynn.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 21:01

Woooooww echt bedankt voor de goede reacties/hulp!
Echt : Kusje !!