Hee, ik heb wat problemen met het rijden. Ik heb natuurlijk ook les, maar ik kan het jullie ook wel vragen misschien voor wat tips enzo.
1- Nou 1 probleem is al de achterhand. Hij loopt veelste veel op de voorhand en ik krijg de achterhand ergewoon niet onder. Overgangen rij ik de hele tijd, balkjes draven enzo. Maar het wil gewoon niet.
Als je paard de kans niet krijgt doet ie het ook niet, veel schakelen, overgangen blijven rijden en figuren rijden. Als je paard op de voorhand wilt gaan lopen, gaat hij/zij te diep met het hoofd. Het gewicht verplaatst zich naar voren. Elke keer als je paard naar voren wilt gaan hangen geef jij baan. Je moet daarbij dus ook zorgen dat je paard goed aan het been is. Dit doe je niet d.m.v met sporen te werken. Sporen zijn er voor de zijgangen, niet om te drijven. Door overgangen te rijden kun je goed oefenen om je paard op het been te laten zijn. Als je bijv. van stap naar draf gaat, knijp je eerst één keer aan met je kuiten (hierbij houdt je je hakken uitgedrukt), bij de tweede keer geef je normaal been en in het uiterste geval been en een tikje. Hierdoor blijft je paard actief en krijg je een goede impuls. Dit heeft mij erg goed geholpen, dus ik zou zeggen prbeer het zeker uit. Kwaad kan deze methode niet!2- Als we gaan springen, het gaat de laatste tijd echt al veel beter, ik kan nu meestal wel bepalen waarneer die moet afzetten want eerst sprong die veel te vroeg. Maar ik weet niet of dat nou goed is als je het zelf kunt bepalen.
En hij zet soms nog wel te vroeg af. Een vriendin van mij ging er ook is op en haar paard komt gewoon altijd uit dus die bepaalde niet waarneer me paard afzette dus me paard zette veeeeelste vroeg af. Maar is dat nu goed of slecht =|? Dat je het zelf moet bepalen.
Het is de bedoeling dat je zelf inschat hoe je paard uitkomt. Je kunt dus voor de sprong de passen verkleinen, zodat je wel goed uitkomt. Een balk ervoor wil ook nog eens helpen. Die leg je er dan niet pal voor, maar een klein eindje ervoor. Bovendien is het verstandig om de hindernissen uit te meten, dit doe je door grote stappen te maken (van 1 meter) .3- Ik hoor van sommige mensen dat met sporen rijden beter is dan met zweep omdat je hem dan meer met je benen rijdt, en als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in sze mond zegmaar. Nou met sporen is die wel altijd veel slomer. Maar in de voltes valt die veeeel minder naar binnen.
Sporen zijn absoluut niet verstandig, zoals ik al eerder zei; deze zijn voor de zijgangen en niet om voorwaarts te rijden. Als je altijd maar sporen gebruik wordt je paard steeds langzamer, dit werkt dus averechts. Zorg gewoon dat je paard goed actief blijft, in alle gangen. Zoals ik al eerder heb beschreven kun je dit oefenen. Na een tijdje moet je paard al weg zijn als je je kuiten aanknijpt. Zo niet? tikje erbij. Een tikje is helemaal niet erg, maar dan houdt je het bij één.4- Nou dat is ook een probleem, in de voltes valt die soms gigantisch naar binnen, en vooral op de rechterhand krijg ik hem gewoon niet mooi . Dan pakt die steeds vast op links.
Ik ga nu even uit van de rechterhand; Je paard pak vast aan links, de buitenteugel dus. Wat je vooral niet moet gaan doen is gaan trekken, hiermee verslechterd het. Op deze hand ga je dus stelling vragen naar links, dit om hem soepeler te maken. Dit kun je naderhand ook oefenen op de volte. Je maakt je benen lang en zorgt dat hij niet naar buiten kan weglopen. Binnenteugel er goed bij, d.w.z druk erop. Als je een normale volte wilt rijden laat je je buitenteugel zoveel mogelijk met rust. Je houdt wel druk, maar ontspan ook af en toe. Als je paard ontspant ga jij ook direct ontspannen. Voor het naar binnen vallen; goed je binnenteugel eraan, hiermee biedt je weerstand. Je been goed eraan houden, je duwt hem als het ware weer terug. Niet te enthousiast hiermee zijn, want dan heb je kans dat je paard gaat wijken.5- Ik heb echt een verotte zit, ik zit veelste ver naar voren, en heb van die kapstok tenen tijdens het rijden

! Iemand daar tips voor

?
Goed op je kont blijven zitten, constant eraan denken. Eventueel leun je overdreven naar achteren. Ik ben het nu echt afgeleerd! Aan je tenen moet je ook blijven denken, steeds naar binnendraaien en je knieën goed in de kniewrongen drukken.6- Sommige zeggen dat je de teugels hoog moet houden, anderen zeggen weer bij het zadel. De 1 zegt kneden in de teugels spelen dermee. De ander zegt stil houden. Wat is het nou

?
Je moet je teugels op normale hoogte houden, d.w.z ter hoogte van de boom van je zadel. Je moet spelen met je teugel, je geeft hele kleine kneepjes erin (dus ook wel kneden). Na een tijdje gaat je paard op het bit knabbelen, dit betekent ontspanning en is dus goed! Constant blijven spelen, maar als je paard ontspant ontspan jij ook met je teugels. 7- Dit is een hele rare vraag. Mijn nichtje rijdt op me verzorgshetje, maar ze rijdt er voor het eerst op en ik geef der les. Ze heeft nog nooit eerder op een paard gereden. Maar hoe leer ik haar dat ze op het goede been moet lichtrijden. Want ze kan het niet zien door de manen van de shet. Is dit erg

!?
Wellicht kun je even een vlecht in de manen maken? Ik neem aan dat ook jij het kunt zien, je wijst haar er dus op en zegt dat ze even 2 keer moet zitten. Na een tijdje ga je dat toch zelf wel aanvoelen.
8- Me andere verzorgshet schuurt ze manen & staart helemaal kapot aan het hek. Hij heeft ze nog wel maar ze zijn heel kort. Die andere shet doet het een beetje, ik heb het bij die nog nooit gezien maar ze heeft wel zoo staartwortel met vn die afgeschuurde haartjes. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen

?
Waarschijnlijk een vettige huid. Moet je eens goed wassen, mocht het niet helpen heb je speciale shampoo ervoor. Mocht je shampoo uit de winkel nemen, neem dan wel een milde. (staat op de verpakking).Nou dat was het geloof ik. Sorry voor de hoeveelheid. Je kan ook gewoon het nummer neerzetten en daar het antwoord eronder zegmaar

!
Lynn.