discussie over trainen springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

discussie over trainen springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:39

Hoi

aangezien ik nu een discussie met haar heb wil ik weten wat jullie ervan denken.
gaat over springen, ze gaat nu wedstrijden rijden. Wilde springzadel kopen of ruilen tegen haar vz zadel.
Ik vroeg rijd je geen dressuur meer dan. nee, ze ging springen en had geen dressuur zadel of vz nodig.

Nu komt de discussie
ik ben van mening dat je als springruiter voornamelijk traint met dressuur en soms paar sprongen erbij neemt, en met concours het springen laat zien.
Zij zegt elke dag te trainen met springen, en dat haar instructrice Z reed en zegt dat dat geen kwaad kan.
Ik ben van mening dat je zo te snel belast en niet goed voor benen is, paard is geloof ik 6 nu

jullie mening graag!!

Duhelo

Re: discussie over trainen springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:44

in principe heb je geen dressuurzadel nodig om dressuur te rijden, maar kan dit ook op een springzadel...

in mijn ogen is het niet goed om iedere dag te springen.
ik zeg nu niks over balkjes lopen of 30 cm springen (alhoewel dit ook afstompend wordt na een tijd)
maar dan wel iedere dag moeilijke hindernissen of combinaties te springen
is zowel geestdodend als slecht voor de gewrichten pezen en spieren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:45

nee, maar om lekker dressuur te rijden zit ik toch liever op veelzeidigheid of dressuur zadel dan op een springzadel.
Ze traint nu 5 keer in de week en wil 1 dag op concours gaan

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:51

Lynn_Nikita schreef:
nee, maar om lekker dressuur te rijden zit ik toch liever op veelzeidigheid of dressuur zadel dan op een springzadel.
Ze traint nu 5 keer in de week en wil 1 dag op concours gaan

Dat is eigen mening. Dat is wat jij fijn vindt. Verder denk ik niet dat het slim is iedere dag te gaan springen.. Dressuur is ook belangrijk

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:55

Ik heb ook alleen maar een springzadel.
Kan helaas geen 2 goed passende en van goede kwaliteit zadels betalen..
En omdat mijn voorkeur uitgaan naar het springen toch maar een goed springzadel gekocht.
Ik dressuur daar dus ook mee, en met een dressuur zadel kan ik echt niet springen.

Maar de dressuur is inderdaad wel heel erg belangrijk.
Ik spring 2 keer in de week maar de rest besteed ik voornamelijk aan dressuur en dan tussen het springen door ook veel met het dressuur en de nagevelijkheid bezig.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:04

Ik rijd momenteel ook alleen maar met mijn springzadel, kan best hoor. Maar elke dag springen..?
Ik spring 2 keer in de week, de rest van de dagen ben ik bezig met de dressuur.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:08

ik heb een wintec zadel, die heeft van die handige verwisselblokjes voor springen/ dressuur :p ik rij meestal dressuur, omdat mijn paard pas 4 is vind ik het geen goed idee om veel te springen, in de toekomst wil ik wel meer gaan springen amar ik wissel het af met heel veel buitenrijden Lachen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:09

Je kunt een springpaard prima dressuurmatig trainen met een springzadel, ik denk niet dat Jos Lansink Cumano dressuur rijdt met een dressuurzadel haha. Elke dag springen is niet goed nee, 1-2 in de week is meer dan voldoende!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:30

de dicussie ging niet over dressuur rijdne met springzadel, maar over alleen springmatig trainen, nadat paard paar jaar alleen recreatief gereden is, ineens 5 dagen in week trainen. daar hebben we discussie over. Ik vind dat teveel gesprongen word, en teveel getraind.
paard komt amper buiten, word verder alleen in de bak gereden, niks naar buiten of ontspannen rit.
Ook voerschema is ineens niet meer goed, moet weer nieuwe deken, 600 grams, kan niet naar buiten omdat geschoren is. Ik vind beetje te ver gaan. Ze vond ook mijn paarden zielig omdat hun met regen ook buiten staan ( willen de stal niet in, nou ja, dan blijven ze toch op wei, kunnen stal in en uit als ze willen) 1 heeft een regendeken, de andere 2 niks. alleen dikke vancht ( valt met dit weer trouwens nog mee) en die van haar wer dnu 5 keer per dag gevoerd, en die van mij niet ( nee, die eten hele dag door:P)
pffff hoe mensen kunnen verschillen he

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:39

ik kende er ook één, die niet meer kon stoppen met springen. pony liep een peesklap op, herstelde, en daarna is ze weer doorgegaan. toen de pony 8 was was de hele rug kapotgereden. gewoon erg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 06:11

ik kom elke week op een springstal en zie ze daar de paarden rijden, gewoon dressuuroefeningen worden er gedaan, en soms word t half uurtje rijden afgseloten met 1 of 2 sprongen Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 06:17

Ik heb een kwaliteit dressuur zadel, heb momenteel ook weinig geld om 2 kwaliteitszadels én passende zadels te betalen. Dat komt nog wel (ga waarschijnlijk, als m'n paardje hier aan toe is springwedstrijden rijden) Alles op z'n tijd. Heb nu hindernissen gekocht, nou af een toe een sprongetje nemen, als ik echt meer ga springen en ik heb genoeg geld ga ik er wel naar kijken; springzadel. Elke dag springen is op een gegeven moment verveeld voor je paard, ze willen af wisseling. Niet dag in dag uit alleen maar dressuur of springen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 11:16

ja, ze is nu helemaal doorgeslagen hoor. Ponny geschoren en komt nu niet meer buiten, krijgt hij het te koud en krijgt nu al 600 grams deken op.
Kuilgras is ineens niet goed mee,r ook de brok die ze voeren ops tal, wil nu eigen voer gaan halen, vind dit te eiwitrijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:22

Gewoon dressuren en 1 a 2 keer in de week springen is meer dan genoeg. Maar laat lekker doen, bij de technisch moeilijkere parcoursen komt ze zich vanzelf wel tegen! Jij hebt je mening gegeven, meer kun je niet doen, zulke mensen luisteren toch niet, dus dan kun je beter je energie richten op mensen die WEL iets aan willen nemen of NOG BETER je eigen paard(en) Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:25

Lynn_Nikita schreef:
ja, ze is nu helemaal doorgeslagen hoor. Ponny geschoren en komt nu niet meer buiten, krijgt hij het te koud en krijgt nu al 600 grams deken op.
Kuilgras is ineens niet goed mee,r ook de brok die ze voeren ops tal, wil nu eigen voer gaan halen, vind dit te eiwitrijk.

Natuurlijk vindt ze dat. Die pony is nu verm. een flink stuk heter met rijden nu hij geschoren is en ook nog ineens hele dagen binnen moet blijven dus dan kun je toch beter de schuld op de eiwitten in het voer gooien? Koe

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:29

Ik snap best dat veel mensen geen 2 goede kwaliteit/passende zadels kunnen betalen!

Zelf heb ik een veelzijdigheidszadel, daar kan ik goed mee dressuur rijden en omdat hij toch een stevige zit heeft, ook prima springen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 11:43

maar 600 gram, is buiten 17 graden!!! Ook al is hij geschroen, wat wil ze opdoen als het vriest?? Sommige mensen draven gewoon door.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:59

volgens mijn vind jij deze persoon gewoon niet erg aardig Tong uitsteken

nee, maar idd, elke dag springen stompt een paard af, dressuur is goed voor het soepel houden van de spieren en af en toe een buitenritje of een dagje op de wei (evt. na het werk om blessures door gek doen op de wei te voorkomen) is goed voor de geestelijke balans. ik dressuur 3 dagen in de week, longeer 1 à 2 keer (als ik 1x longeer, spring ik de andere dag) en ze heeft 2 dagen rust op de wei/ in de paddock...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:23

nou, ik ken haar al lang en heb geen ruzaie met haar, maar ben gewoon niet eens met sommige dingen, en wat ik ook zeg, ze doet dr eigen dingen gewoon.
Met deken moet ze zelf weten, en ander voer willen, prima, maar die manier van trainen vind ik niks. En steeds als ze problemen heeft met dr paard belt ze weer en kan ik helpen.
Nu niet meer dus, ik wilde verder graag jullie mening weten, of ik het nu zo mis heb met trainen van springpaard aangezien zei beweert dat dit normaal is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 06:12

sleep haar mee naar een plaatselijjke springruiter en laat die uitleggen hoe het wel moet. Knipoog

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:35

Je hebt geen dressuurzadel nodig om te kunnen dressuuren.
Ik vind het persoonlijk wel fijner, maar daar gaat het niet om.
Waar het wel om gaat, is dat je absoluut een goede dressuurbasis nodig hebt om te kunne springen!
Mij lijkt 3 of 4 keer in de week dressuuren, 1 of 2 keer in de week springen een goed schema.
Het springen moet ook wel leuk blijven!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:00

-> RT-D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:09

ellepel schreef:
sleep haar mee naar een plaatselijjke springruiter en laat die uitleggen hoe het wel moet. Knipoog

inderdaad Ja van jou wil ze het niet aannemen, misschien wel van iemand anders.
En vraag anders eens aan haar (spring)instructeur of hij/zij het haar eens wil uitleggen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:13

ik vind dat ook springruiters dressuur moeten rijden.
want bijna iedereen zegt zonder dressuur kom je zeker nergens met springen.

maar je kan best(thuis) met een springzadel dressuur doen..

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:26

Probeer het haar duidelijk te maken, en als er iets met dr paard en jij had er al voor gewaarschuwd gewoon weigeren te helpen.

Ze komt vanzelf dr eigen tegen. Ik vind ook dat ze een beetje doordraaft, afwisseling is gewoon belangrijk.