Paard tikt onderkant voorhoeven aan met achterhoeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

Paard tikt onderkant voorhoeven aan met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:23

Ik heb niets kunnen vinden met de zoekfunctie over dit probleem dus ik start er maar een nieuw topic over.
Mijn paard (4 jaar) slaat in draf met z´n achterhoeven steeds tegen de onderkant van de voorhoeven aan. Hij staat rondom op ijzers dus dat maakt een heel hard `tik` geluid. Hij slaat dus niet tegen de uiteinden van de ijzers of de ballen van zijn voet maar echt recht tegen de onderkant. Hij doet dit vooral als hij iets te diep loopt, maar toch ook wel eens wanneer hij gewoon netjes op de loodlijn zit. Ik probeer het al op te lossen met overgangen en aktiever rijden maar het gaat niet over.
Heeft iemand hier ervaring mee, hoe kan ik dit over laten gaan?
O ja, en wat vind de jury hiervan tijdens de proef?

Sjoert

Re: Paard tikt onderkant voorhoeven aan met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:15

-> RT Praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:17

Als het af en toe eens gebeurt, is het wel een teken dat 'ie zijn achterhand er goed onder heeft, en in die zin niet verkeerd. Echter tilt hij zijn voorbeen gewoon niet op tijd op. Inderdaad lekker actief rijden, maar ook wat meer proberen te verzamelen.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:59

Achterhand zit er goed onder, voorhand juist niet.
Je kunt dit trainen door veel overgangen te rijden en het paard actiever te maken.
En je kunt tijdens het rijden springschoenen gebruiken, die beschermen de voorhoeven en de ijzers.
Maar daar los je het probleem niet echt mee op, het is meer voor de veiligheid van je paard.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:08

Eerst en vooral kan je je hoefsmid vragen je paard een "opzet" te geven. Dit kost niets extra. Hij zal de top van je ijzer een klein deukje geven waardoor de voorvoet net iets sneller weg is.
Inderdaad voor de veiligheid springschoenen aandoen Ja.

En verder om het echt op te lossen kan je veel overgangen rijden, genoeg impuls houden , dus eigenlijk wat Linda_Bien al zei. Missschien kan je ook wat vaker balkjes draven Ja

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:13

Dan zit de achterhand er goed onder, en als hij dan met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt, betekent het eigenlijk ook dat hij ruime passen neemt.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 09:49

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga de smid vragen een opzet te maken bij de voorijzers en ik ga meer balkjes draven (dat wordt sjouwen...). Hoop dat het helpt. Die balkjes zijn wel heel goed voor hem want hij tilt z´n achterbenen niet zo goed op.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:51

Springschoenen helpen hier goed tegen, mijn pony had het namelijk ook.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:46

mara_lover schreef:
Springschoenen helpen hier goed tegen, mijn pony had het namelijk ook.

springschoenen helpen om blessures daardoor te voorkomen, ze lossen het probleem niet op.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:26

idd. Een opzet op het ijzer ook niet altijd trouwens. Als een paard zijn voorvoeten aantikt, loopt hij juist op de voorhand. Rij vooral oefeningen die de achterhand gaan versterken. Dan gaat het paard zichzelf dragen en vooraan meer van de grond komen.
Als de achterhand meer gewicht overneemt, dan kan hij vanzelf zijn voorbenen sneller wegnemen en zal het probleem vanzelf verdwijnen.
Tot die tijd kan je gerust met springschoenen rijden die de hoefballen beschermen.
Veel succes!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:28

mIjn pony deed dat eerder ook, maar haar zadel lag niet juist en daardoor kon ze van voren niet snel genoeg weg. Nu met een goed passend zadel doet ze het alleen wanneer ze erg opgewonden is, verder helemaal niet meer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:27

Goh mijn 4 jarige merrie doet dit dus ook!
Eigenlijk ook sinds ze achter op ijzers staat, zal vrijdag mijn smid eens vragen wat een goede oplossing kan zijn. Mijn merrie doet dit overigens ook alleen maar in de binnenbak, in de buitenbak en tijdens buitenritjes dus niet.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:45

Voorhand moet je er beter onder zien te krijgen achterhand heeft die er blijkbaar super goed onder alleen de voorhand niet veel overgangen rijden!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:03

Laurine schreef:
Voorhand moet je er beter onder zien te krijgen achterhand heeft die er blijkbaar super goed onder alleen de voorhand niet veel overgangen rijden!

Misschien een beetje offtopic maar hoe moet je de voorhand er dan onder zien te krijgen, daar heb ik nl nog nooit van gehoord.

Aniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:49

Hee,
Ik denk dat je zijn voorhand er beter onder moet rijden en veel overgangen maken. Ik heb dit probleem namelijk ook eens gezien en met deze tips was het opgelost..dus Succes!:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:11

Citaat:
Ik denk dat je zijn voorhand er beter onder moet rijden

Citaat:
Voorhand moet je er beter onder zien te krijgen

Voorhand eronder???? tjonge, en ik altijd maar de achterhand eronder rijden zodat de voorkant er onder weg kon komen voor mooie, ruime bewegingen in de schouder.....

Dit moeten jullie toch echt even uitleggen, want dit snap ik echt niet....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:43

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je die voorhand eronder moet rijden dan Schijnheilig

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:45

Nou ik ben ook wel benieuwd naar die voorhand Knipoog
Het paard wat ik rij wil zichzelf ook wel eens 'aantikken'. Bij is het gewoon een kwestie van hem actiever laten worden, dus veel overgangen rijden en goed aan het been zijn. Eigenlijk is het probleem bij mij daardoor verlopen. Hoor ik hem weer tikken dan is het aan mij om hem weer wat actiever te laten lopen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:04

Een pmaard zal het over het algemeen inderdaad enkel doen als hij niet helemaal in balans loopt.
Bij sommigen moet je dan actiever, zoals maikymouse3 zei, bij anderen ( zoals mijn draver) gaat hij dan meestal te snel.

Het is gewoon een combinatie van beslag en training denk ik Ja met behulp van instructie, ander beslag en bescherming voor je paard zal je dit wel kunnen oplossen Haha!

ben ook wel benieuwd naar dat van de voorhand anders.. Clown

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:09

Ook erg benieuwd hoe je een voorhand eronder gaat rijden.........
Ik zou zeggen overleg eens met je hoefsmidt over dit probleem misschien kan hij hem zo beslaan dat ie wat 'sneller' vanuit het voorbeen wegkomt.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:16

Mijn paard had dit ook. Hij liep erg op de voorhand. Met behulp van de hoefsmid en door hem meer te trainen op de achterhand ging het over.

Ben wel benieuwd hoe en waarom je de voorhand er onder zou moeten rijden.... Clown

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:48

Toen ik mijn pony kocht stond hij nog op ijzers en deed hij dit ook. Ik wou liever geen ijzers en heb ze er toen af laten halen. Sindsdien heeft hij nooit meer aangetikt!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:48

Oregon schreef:
Mijn paard had dit ook. Hij liep erg op de voorhand. Met behulp van de hoefsmid en door hem meer te trainen op de achterhand ging het over.

Ben wel benieuwd hoe en waarom je de voorhand er onder zou moeten rijden.... Clown

Ik ben ook nog steeds erg benieuwd. Maar die twee laten zich hier niet meer zien Knipoog
xxx

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:00

De oorzaak van het aantikken hangt van verschillende dingen af.
Een 'kort' (vierkant) gebouwd paard tikt zich zelf erg makkelijk aan, gewoon omdat zijn benen 'te lang' zijn in verhouding tot de rest.
Een jong paard heeft meestal gewoon nog moeite met de balans, waardoor hij zich zelf aan tikt.
Ook zijn er nog veel paarden die zich zelf aantikken, omdat ze te veel op de voorhand lopen. Doordat er te veel druk op de voorbenen zit, kunnen deze niet snel genoeg weg en tikken de achterbenen dus aan.
Tot slot zijn er ook nog paarden die zoals al gezegd, de achterbenen ver en krachtig door laten treden, met als gevolg dat ze zichzelf aan tikken. Dit laatste is dus het gunstigst Haha! Knipoog

Djuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:58

Wijsneus, mooi gesproken. Naast overgangen kan het ook helpen om je basistempo een klein beetje te verhogen. Je zei dat hij vooral aantikt als je hem diep rijdt, het afwisselen van wat dieper/langer rijden en dan weer wat hoger instellen kan ook helpen.