Adem halen niet vergeten....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Adem halen niet vergeten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 14:51

Hi,

Ik zit met een heel vervelend probleem, tijdens het rijden, b.v. als oefeningen
niet lukken, of spannende situaties ontstaan, vergeet ik vaak adem te halen
met als gevolg dat ik helemaal verstijf, totaal ademloos ben en het zweet me
in straaltjes van het lijf loopt.
Ik probeer er iedere keer weer om de rustig erin te krijgen en te houden, maar
dat lukt niet altijd. Het vervelende is dat als zo'n "ademloze" situatie onstaat
ik de billen aanspan wat bij mijn paard wederom ook weer spanning oproept.

Heb al gedacht om met een walkman te gaan rijden zodat ik mee kan galmen
(zullen mijn stalgenoten leuk vinden Clown ), of een cd met spaanse les, oid.

Hebben jullie misschien tips and trics die mij en daardoor ook mijn paard het
rijden wat aangenamer kan maken ?

Ezter

Re: Adem halen niet vergeten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:57

Dat is wel lastig ja, niet zo goed voor je Knipoog . Vind je het echt eng of is doe je het omdat je je zo sterk concentreert?
Als je angstig bent is het inderdaad wel een goed idee om afleiding door muziek oid te zoeken, maar ik denk (ga mezelf na) dat als je het doet omdat je zo geconcentreerd ergens mee bezig bent je de muziek dan ook niet meer hoort. Ikzelf merk tenminste absoluut niet wat er om mij heen gebeurt als ik druk bezig ben Haha!
Misschien is het dan een idee om gewoon zodra je t merkt even rust in te lassen, rondje stappen, bewust met je ademhaling bezig zijn (vanuit je buik ademen) en daarna weer op je gemak verder gaan...succes!

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:30

Klinkt inderdaad erg vervelend. Ik ben het erg met Ezter eens. Ik denk ook dat het handig is als je voor jezelf gaat ontdekken wanneer deze situaties ontstaan (frustratie, stress, angst). Heb je het alleen tijdens dressuurrijden of alleen tijdens les? Misschien moet je proberen om wat minder druk op jezelf (en je paard) leggen en eens een buitenritje maken of kortere stukken intensief rijden en dat afwisselen met even stappen aan een wat langere teugel (ontspanning voor jou en je paard). Bewust wat meer ontspanning opzoeken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:31

--> RT-P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:33

Ik heb het ook als ik heel geconcentreerd aan het rijden ben, of mijn instructrice mij ergens mee helpt. (Het is wel minder aan het worden, maar ik weet wat je bedoeld...)
Eigenlijk moet je jezelf verplichten af en toe heel hard uit te ademen, te zuchten, zeg maar. Zo ben je in één klap wat ontspannender.
Als je het vooral hebt als je voor jezelf rijd, zou ik meer afwisselen, vaker alleen een rondje stappen, enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:59

Ik denk dat ik Vanda Oosterhuis eens zou bellen en wat lesjes Centered Riding zou nemen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:30

Ik ken het probleem ook. Had/heb het nog een klein beetje als ik aan het springen ben en soms tijdens een dressuurproef. Tijdens de springles heb ik er veel aan gewerkt door makkelijkere hindernissen te springen, en dan heel geconcentreerd op mijn ademhaling te zijn in plaats van op het paard. (Mijn instructrice lette er wel steeds op dat het met het paard verder ook goed ging, anders greep ze wel in). Het is nu al een stuk beter.
Je bent jezelf er nu in elk geval van bewust en dat kan je al schelen. Ik had het eerst helemaal niet door, maar kwam altijd buiten adem en helemaal rood een parcoursje of een dressuurproef uit. Nu gaat het veel relaxter en meteen ook een stuk beter.

Succes er mee

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:32

Fluiten. Haha!

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:37

Ha ha toevallig heb ik gister ook gehoord dat wij dit alletwee doen.
Mijn paard vindt verzamelen in de galop heel moeilijk dus we houden alletwee onze adem in...gek eigenlijk he?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:17

Het probleem zit 'm in 2 dingen, ten eerste ben ik 3 jaar geleden gevallen en heb
daarbij mijn kniegwricht gebroken. 4 maand later ben ik weer begonnen te rijden
maar heb schijnbaar het hele verhaal niet goed verwerkt en is de angst pas later
op komen dagen. Ik heb sinds 3/4 jaar goede privéles en mijn instructrice heeft
een groot deel van mijn angst weg weten te nemen.
Ten tweede adem ik zowiezo al niet goed, als ik kracht moet zetten houd ik mijn
adem in, als ik ergens van schrik vergeet ik te ademen, als ik boos wordt houd ik
mijn adem in etc.
Dit zijn allemaal dingen waarvan ik mij bewust ben, maar het is zo moeilijk om het roer
om te goeien omdat ik er vaak gewoon niet aan denk én omdat ik het al zolang zo doe Boos!

Ezter en Ladar, tip zal ik zeker opvolgen !

TurdusMerula, ook goede tip, (hoef ik alleen aan mijn werk te denken, dan zucht ik vanzelf)

Sonja, dat doet mijn privé-instructrice ook met mij, en ik pak het boek er ook nog regelmatig bij

Daffieduck83, grappig, ik ben er ook via mijn huidige instructrice achtergekomen dat ik verkeerd adem
en ze wijst me daar ook altijd op, vandaar dat het rijden ook al iets beter gaat.

Maaitjuh, Haha! Haha! niet lachen, maar ik kan niet meer fluiten, probeer het wel, maar er komt geen
geluid uit Bloos

Tomcat701 hoe los jij dat dan op ?

Ik zal jullie tips iig uitproberen en gisteren heeft hubby mij zijn mp3 aangeboden, zal eens
proberen hoe het is om swingend op't paard te zitten Clown Knipoog
Laatst bijgewerkt door yfande op 23-11-06 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:31

ogen sluiten even gaan stappen schouders laten hangen..dan komt er heel vaak vanzelf een diepe zucht uit..

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:35

Ik wist niet dat ik het deed tot 3 dagen terug.
Ik probeer mezelf altijd les te geven terwijl ik rij, en nu doe ik dus....ademen...
En ik heb het alleen in de galop..eerst rij ze vlink door en dan oppakken en dan denken..

Tja klinkt raar..maar dat is toch net als oh ja handen recht op, hakken naar beneden dat soort dingen...

Ik wens je veel succes!

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:45

Ik heb dit ook gekregen na een stressvolle periode en wat mij heel erg hielp is inderdaad je ogen sluiten wat al eerder genoemd werd. Stappen ogen dicht en alleen het ritme van je paard voelen dan word je ademhaling vanzelf weer rustig. Ik hoop dat je er iets aan hebt want het is inderdaad heel vervelend succes!!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:54

Nogmaals allemaal bedankt, hier heb ik zeker wat aan, laat jullie nog wel
even weten of het werkt Haha!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:14

Had ik ook altijd, zat mijn instructeur altijd met een lach te roepen "Maartje, ademenen!!!".. En dat kreeg ik elke minuut te horen, en heb het zo afgeleerd Ja Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:16

ik ga zingen Lachen

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:19

Ik heb het ook heel vaak maar dan met wedstrijden of als ik een parcourtje spring, dan ben ik meestal zo geconcenteerd dat ik vergeet te ademen. Gestoord
(en als het een lang proefje/parcour is val ik zowat flauw van m'n paard Nagelbijten / Gniffelen )

Gelukkig is het nu niet zo erg meer, ik probeer gewoon af en toe heel diep in en uit te ademen (en een voorlezer diie ademhalen!! roept is ook een goed idee Tong uitsteken, veel wedstrijden rijden helpt bij mij ook wel, nu is het alleen nog maar als het een belangrijke wedstrijd is..
Laatst bijgewerkt door Caro_Vladi op 24-11-06 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:24

Ik adem ook nooit tijdens het rijden, maar ik word er nooit moe van ofzo. Als ik erop ga letten, ga ik ademen op een bepaald ritme, en daar word ik dan heel moe van.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 08:47

Maartjuh, ook een goed idee, zal mijn lesgeefster vragen om mij te
bombaderen met "ademen niet vergeten"

KiWiKo schreef:
ik ga zingen Lachen

Hihihihihi, dat wil je niet horen en mijn stalgenoten ook niet Clown Knipoog

Caro_Blackie, ik rijd geen wedstrijden, is maar goed ook, want dat zou met
mijn ademhalingstechniek een compleet fiasco worden Clown Knipoog

Topsylover, bij mij is het andersom, ik let niet op mijn ademhaling en dat gaat
dan mis.

Moet nu toch een week wachten met jullie tips uitproberen, Yf zit vast in
de nek en de "kraker" is eergisteren geweest om haar los te krijgen.
Zal ondertussen maar op de skippybal oefen Haha!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:01

Klinkt bekend allemaal, ik heb het ook vooral tijdens het maken van overgangen en kwam tot voor kort helemaal bekaf en met kramp van mijn paard af.
Ik probeer er nu op te letten dat ik constant van heel diep uit mijn buik ademhaal. Flink oefenen, maar het gaat al beter en ik merk dat mijn rijden er ook flink van verbeterd (veel ontspannerder, de moeilijkere oefeningen gaan plotseling vloeiend ipv haperend). Maar het blijft moeilijk. Ik heb al een tijdje geen wedstrijden gereden vanwege die spanning door slecht ademhalen (begin december weer) en ben benieuwd hoe het gaat de volgende keer en of ik mijn goede voornemens kan volhouden in de ring.
Ik heb me idd verdiept in centered riding en dat helpt heel goed voor mij (nog nooit een cursus gedaan, staat wel op mijn verlanglijstje).
Zingen heb ik ook geprobeerd, maar na opmerkingen van mijn mede lesgenoten ben ik daar maar mee opgehouden.... Lachen

Carolientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:56

Ik heb het ook wel eens, meestal als ik ergens heel erg mijn best voor doe maar het lukt niet goed. Ik probeer dan even diep adem te halen en dan weer verder te gaan. Lachen

MiCkSkE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:04

heb het ook, ik ben best bang namelijk..
wat heel goed helpt is gewoon gaan praten...
maakt niet uit wat of waartegen... je ontspant je dan namelijk!!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:12

als je vergeet om te ademen kun je ook een tekst in spreken in je MP3 bijvoorbeeld : ''blijven ademen'' en dat dan gewoon op houden tijdens het rijden.
ik denk dat je er wel een beetje gek van wordt maar het is beter dan dat je helemaal verstijft lijkt me.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:14

Ik heb ooit de tip gekregen om regelmatig heeeel rustig hehe te zeggen (klinkt stom maar helpt wel)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:54

Mijn dochter had het ook, eigenlijk nog steeds ...
Zingen helpt echt het beste.... 1 2 3 4 hoedje van bijv... (wel bekend maken) dan weet ook de instrucitie wat er aan de hand is...
Daarna ziong ze Hoofd, schouder knie en teen ... heeft een ritme en laat haar denken aan haar houding..
tussendoor weer hoedjes (na een valpartij)
ik zie meer ontspanning wat ook hett paard beinvloed.
@TS: kan jou je stalgenoten boeien.... zoalng de dakpannen blijven liggen, jij blijft zitten en je stalgenoten blijven om te kunnen klagen valt het wel mee .. SING just SING