Achter uit lopen, wat moet ik doen daar aan???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLiesbethx

Achter uit lopen, wat moet ik doen daar aan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:56

Heeej.. Pling

Ik verzorg een Fjord (Wendy) en ik rij er ook op, ze is 5 jaar en af en toe erg eigenwijs.
Ik rij altijd buiten ergens achteraf, maar niet in de bak met haar. Want die hebben we niet
Als zij iets eng vind of wat dan ook, loopt ze altijd achteruit.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet, als ik haar dan aan spoor gaat ze nog hader achter uit lopen.
Ik rij altijd met een vriendin van me, zij rijd ook op een verzorgpony (fjord) en die twee fjorden zijn altijd bij elkaar. Als hun twee maar stopen ofzow, dan wil ze niet graag stil staan, en begint achter uit te lopen.
Wie heeft er mischien tips voor mij om haar dit af te leren??

Groetjes Liesbeth

Anoniem

Re: Achter uit lopen, wat moet ik doen daar aan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:58

mischien wel gewoon aansporen en een beetje naar voren gaan zitten en je handen wat naar voren doen ?
suces Knipoog!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:58

een tik met de zweep geven als ze achteruit loopt...of een x goed aansporen
suc6

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:10

goed blijven aansporen en absoluut niet haar dr zin geven
want dan weet ze dat voor de volgende x

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:16

Super irri gewoonte..
Bij mijn voormalige verzorgpaardje hielp het als ik idd naar voren zat, handen naar voren, drijven, stem gebruiken een zeer boze stem natuurlijk.. en als hij niet naar voren ging dan eerst opzij en daarna naar voren... Na een tijdje ging hij alleen op stem en drijven.. zoals het hoort
Veel succes Ach gut

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:21

Misschien kun je haar een flink stuk achteruit laten lopen, gewoon achteruit blijven vragen als ze zo doet, een minuut lang bv. Dan weer vooruit, en als ze dan weer stopt bij die enge plek nog een stuk verder achteruit zetten. Dan kan ze kiezen, of meteen er langs, of eerst een heel stuk achteruit (wat behoorlijk zwaar is) en dan alsnog erlangs. Dan zal ze de volgende keer al een stuk makkelijker gaan gok ik Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:38

Gewoon laten lopen. Doe k ook altijd... Been erbij. Nog harder? Ga je gang maar, je kan toch niet achteruit draven. Maar, wel netjes naar beneden met dat hoofd, in de aanleuning, geen gekkigheid. Raak je het hek, nou dan kan je blijkbaar niet verder. Zul je toch vooruit moeten. Doe je t weer? Ga je gang maar... Maar we gaan niet omdraaien, we gaan niet gek doen, en we stoppen pas als je er langs gaat... Werkt aardig...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:54

Als je paard naar achteren gaat ga je vooral NIET voor over zitten. De hulpen van achteruit zijn o.a schouders naar voren en je gewicht iets naar voren verplaatsen. Mijn tip vooral goed op je kont blijven zitten en van voren goed vasthouden en niet loslaten, niet gaan vechten maar geduldig wachten. Ook wil het wel eens helpen als je tijdens het achteruit lopen linker of rechter stelling vraagt. En zorgen dat je telkens een stap veder denkt dan je vz paard. Een paard moet eerst stoppen voordat het achteruit kan lopen dus goed naar voren rijden en als je ook maar voelt dat ie achteruit wilt lopen geef je een tik of een por met je benen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:32

Mijn oude verzorghaf had daar ook een houtje van, niet alleen als hij iets eng vond, maar ook als hij geen zin had om naar links te gaan of over een bruggetje Scheve mond

Iedere keer als hij weer in z'n achteruit wilde, zette ik hem al vol in z'n achteruit, zeker 10 stappen. Stilzetten, belonen, en voorwaartse hulp geven.
Weer niet vooruit? Hup, dan weer 10 stappen achteruit, weer stilzetten, en opnieuw proberen.

Ik legde soms 50 meter achteruit af, puur omdat hij koppig vol bleef houden. Maar uiteindelijk snapte hij heel goed dat vooruit een stuk makkelijker was, en sindsdien liep hij zelfs met een lang teugeltje overal heen Ja

Nu was het bij hem een geval van dominantie en uitproberen, als het bij jouw paardje echt angst is zou ik eerder proberen om op de grond meer vertrouwen te kweken en daarna onder het zadel te kijken of het beter gaat.

Mijn huidige vzpaard wil ook niet altijd overal in 1x langs. Ik laat hem dan uitgebreid kijken en stilstaan, en vraag hem dan rustig erlangs te gaan. In de meeste gevallen lukt dat dan ook, met erlangs willen drijven maak ik hem alleen maar onzekerder Ach gut

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:52

Haha, dit komt me bekend voor. Wat ik altijd doe, en overigens prima werkt, is net doen of je een bocht wil maken, en vervolgens recht stellen om rechtuit te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:55

--> RT-P

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:02

Zelf bewust achteruit gaan rijden, en als ze dan voorwaarts wil laat je haar nog verder achteruit lopen. Dan wordt ze het vanzelf wel zat (kost wel wat doorzettingsvermogen).
Succes ermee!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:03

Mijn Fleurtje deed dat laatst ook toen ik weg wilde rijden, erg fijn met een kar erachter Rolleyes

In jouw situatie: AANSPOREN!
Of wat hop hierboven zegt, al heb ik dat zelf nooit geprobeerd...

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:20

Hand naar voren en zitten in het zadel. Aansporen zodat je paard naar voren kan. Als het echt met angst te maken heeft uiteraard. Je moet je paard dan overtuigen dat het kan. Is het een dominantie probleem dan kun je de eerder genoemde adviezen proberen. Ik heb zelf nog niet vaak met dit probleem te maken gehad, wel met het stukje angst en dan helpt aansporen het beste. Let wel op, mijn paard heeft dan nog wel eens de neiging om de lucht in te gaan. Vraag je paard dan voorwaarts met enige stelling, zodat ze niet kunnen steigeren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:17

Ongevraagd naar achteren: fjord wil zelf naar achteren, dan mag hij naar achteren en wel net zo lang als jij dat wil. Wil de fjord naar voren, niet toestaan, naar achteren. Dan halthouden, weer naar achteren, halthouden. Weer naar achteren, halthouden. Halt blijven houden. Op het moment dat fjord naar voren moet, ook echt naar voren. Belonen. Elke keer dat de fjord dit geintje uithaalt, herhalen. Een paard dat niet wil en naar achteren gaan als middel gebruikt om onder het werk uit te komen heeft ook risiko's. Voor paard worden steigeren en andere geintjes steeds gemakkelijker. Dus als je wilt dat je fjord naar achteren moet lopen, niet trekken. Je leert de fjord anders een reactie aan die nog lastiger kan worden. Maar er geen krachtwedstrijd van, want die verlies je. Laat de fjord zelf ontdekken, dat de reaktie achteruit gaan, moeilijker of zwaarder is dan vooruit. Als het kwartje valt, is het probleem zo opgelost. Dus niet afdwingen, maar zelf uit laten vinden. Zorg dat er iemand bij is, als je de fjord verder achteruit laat gaan als de fjord zelf wil. Laat het eventueel door iemand met wat meer ervaring of routine doen. Als dit niet lukt, wordt het probleem alleen maar groter. Je moet dus zelf zeker zijn, dat het is op te lossen. Zeker bij een fjord moet je hier vlot in zijn, anders komt van het een het ander.

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:40

Ik snap wel hoe dat gaat. Ze gaat achteruit en als je aandrijft, gaat ze harder achteruit lope. Dan moet je der gewoon omdraaien , dus je teugel naar rechts of links houden, zodat je haar met haar hele lichaam omdraait en dan gelijk harder drijven, zodat ze voorwaarts gaat ..snap je?

xLiesbethx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 15:53

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips... ik ga ut gauw uitproberen, wat het beste werkt. Ik hoor wel veel het verschil tussen angst en eigenwijs. Ik denk zelf dat het de eerste keer angst was, maar dat ze toen uit had gevonden dat ze dat ook kon flikken, en dat het toen paar keer daarna meer eigenwijs was. Dat word nog hard werken, want als ze echt iets wil is ze eigenwijs als de pest.. Maar iedergeval Heel erg bedankt

Groetjes liesbeth Knipoog