Ik heb een probleem met de pony waar ik vaak wedstrijdjes op rijd, Oase heet ze. Ze is nog best wel jong en onervaren, maar ik wil graag onderlinge wedstrijdjes met haar doorrijden, omdat ik denk dat ze het wel kan.

Ik rijd zowieso 1 keer in de week in een groepsles (5 mensen) op Oase, dan probeer ik haar eerst op haar rust te rijden, totdat ze ontspannen is, want ze is best onrustig af en toe. Als ze dan uiteindelijk rustig is probeer ik haar af en toe met wat ophoudinkjes naar beneden te rijden, maar tegenwoordig doet ze dat vrijwel niet, niet omdat ze dat niet kan maar gewoon omdat ze er geen zin in heeft. Ik moet dan ontzettend boos op haar worden wil ze luisteren.

Maargoed het probleem is die rust. Als ik haar in de groepsles rijd, is ze redelijk rustig en luistert ze goed naar mijn hulpen. Maar zodra ik een B-proefje met haar ga rijden, begint ze bij het losrijden al paniekerig met haar hoofd te "gooien" en is heel snel en onrustig. In de proef gebeurt dit ook vaak.
Zou dat kunnen komen omdat ze misschien stressig is omdat ze weet dat ze een proefje moet rijden? (misschien doordat haar manen ingevlochten zijn ofzo?) Ik heb namelijk ook eerst een proefje met haar gereden toen had ik haar niet ingevlochten ofzo, en toen haalde ik hogere punten dan dat ik op dit moment met haar haal. HELP PLZ!

Alvast bedankt, groetjes Cecile