Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Maar het is nu dus niet goed omdat hij zich zo druk maakt. Ik denk dat ik zolang hij nog niet beter is maar met hem aan de hand ga wandelen en verder alleen maar als er iemand meewandelt.

die proberen we nu ook verkeersmak te maken en wat mij opvalt is dat als een paard echt bang is zenuwachtig nerveus hij blijft poepen buiten Khassey poept op een staprondje zo 8 a 9 keer daaraan merk ik dat die het er moeilijk mee heeft. afstappen is zeker geen oplossing dat doe ik in elk geval niet wat je ook zegt ze hebben het snel door en maken er misbruik van.ik zou aanraden om te doen wat we hier doen iemand mee nemen aan de longe doen en een grote zweep meenemen kom je op het punt waar die het eng vind gaat de persoon met de zweep en je paard aan de longe aan de kant staan van de afgrond en neem maar van mij aan
dat een paard zelden zelf het gevaar opzoekt hij zal meestal alles doen om van de afrond weg te blijven. dan drijf jij aan paard durft niet en de persoon met de longe sluit hem van achteren op wel afstand houden zo heeft die de druk van achteren dat die voorwaarst moet gaan en is het aan hem de keuze.. kan je het volgen dus zeg maar links van je staat de persoon met longe ( afgrond kant) en die doet de longe dan aan de zijkant van je paard door naar achter dus hij heeft 2 zijde longe touw naast hem en dan voorwaarts laten gaan..