Bibi[Shet] @ Pas,Compliment en Steigeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caroowtje

Bibi[Shet] @ Pas,Compliment en Steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:36

Hoi hoi,
De laatste tijd zijn we veel bezig met VD en kan mijn shet al de pas, het compliment en het steigeren!
Gister heb ik daar van foto's gemaakt en mijn vriendin waarmee ik de pony samen heb ging met Bibi aan de slag!
Ze kan het nog niet helemaal vlekkenloos maar het gaat aardig goed!
Lang genoeg gekletst hier de foto's:D :

Afbeelding

De pas! Mevrouw heeft nog niet zo'n zin Clown ..

Afbeelding

Jaaa ze heeft er zin in! .. Haha!

Afbeelding

Kijk is hoe goed ik het kan Haha! ! [en nee ik heb geen kapzones! Bloos]

Afbeelding

De buiging! Cool

Afbeelding

Begin compliment! Pling

Afbeelding

Compliment!

Afbeelding

Steigeren! Dat voetje:D ..

Afbeelding

Afbeelding

Kom maar op met het commentaar! Haha!

Gr Caroline

Aureej

Re: Bibi[Shet] @ Pas,Compliment en Steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:57

Heb ik het nu verkeerd of niet? Haha! Is compliment niet dat hun been in een hoek van 90° is?? Haha! Ik zie dat niet op die foto.. Haha! www.vrijheidsdressuur.com staat compliment.. Hoe kan je het beste leren? en hoe leren steigeren? ik wil dat ook wel leren!! Haha!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 05:42

leuke foto's

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:46

Aureej schreef:
Heb ik het nu verkeerd of niet? Haha! Is compliment niet dat hun been in een hoek van 90° is?? Haha! Ik zie dat niet op die foto.. Haha! www.vrijheidsdressuur.com staat compliment.. Hoe kan je het beste leren? en hoe leren steigeren? ik wil dat ook wel leren!! Haha!

Klopt het compliment is nog niet helemaal perfect maar dat geld voor bijna alles wat ze doet!
Verder is het opzich best makkelijk aan te leren hoor ..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:52

Jeetje, dat steigeren, sta je er nou voor? Nagelbijten / Gniffelen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:12

Leuk dat je met vd bezig bent, ik vind het er alleen niet heel goed uitzien. De pas wel en de buiging ook, maar het compliment vraag je je paard te veel tussen de benen en je neemt het been wat gebogen is niet omhoog, op deze manier is voor je pony niet duidelijk wat de bedoeling is. Het steigeren zou ik echt nooit leren door je pony aan het been omhoog te tillen. Allereerst levensgevaarlijk voor jezelf, ten tweede niet goed voor je pony.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:47

Amable schreef:
Leuk dat je met vd bezig bent, ik vind het er alleen niet heel goed uitzien. De pas wel en de buiging ook, maar het compliment vraag je je paard te veel tussen de benen en je neemt het been wat gebogen is niet omhoog, op deze manier is voor je pony niet duidelijk wat de bedoeling is. Het steigeren zou ik echt nooit leren door je pony aan het been omhoog te tillen. Allereerst levensgevaarlijk voor jezelf, ten tweede niet goed voor je pony.

Op de enalaatste foto kun je ook zien dat ze steigeren ook zonder het voetje geven kan.
En Levensgevaarlijk is het niet hoor want een shet heeft echt niet van die grote hoeven!
En de compliment zijn we ook nog aan het oefenen hé !

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:46

leuke foto's dat wil ik ook nog eens gaan leren met mijn shetje zodra die gaat beginnen met luisteren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:38

Hmmm... Dit steigeren ziet er inderdaad niet echt gezond uit, zoals Amable al schreef... Als je een pony leert steigeren terwijl je direct voor hem staat of een been zelf optilt, zal hij dat heel dicht op hem staan en been optillen al snel als hulp voor het steigeren gaan zien, vooral als het nog niet helemaal goed op commando staat. Dat soort grapjes vind de hoefsmid vaak niet erg geweldig, maar ook kleine kinderen die onbewust van de verkeerde kant een been vragen voor het voetjes uitkrabben kunnen zo onbewust de hulp voor het steigeren geven en een pony tegen zich op krijgen. Bovendien leer je je pony zo niet hoe hij zichzelf in evenwicht kan houden, omdat jij hem ondersteunt en tegelijkertijd daarmee zijn evenwicht verstoort.

Over dat shetlanders niet gevaarlijk zijn, daar verschillen de meningen duidelijk ook over. [***] is slechts 1 meter hoog, maar heeft mij in het ziekenhuis geschopt toen hij tegenover mij stond opeens omhoog kwam en met zijn voorhoef tegen mijn oog sloeg. Hij kende het steigeren toen niet als kunstje, maar wasgewoon erg agressief tegen alles en iedereen en naast bijten en schoppen hoorde steigeren daar ook bij. Een steigerende shetlander is al snel 2 meter hoog, van hoofd tot bodem, en dan komt een uitslaand voorbeen mooi richting hoofdhoogte.

Ik ben absoluut niet tegen het aanleren van het steigeren aan paarden, maar vind wel dat je het op een verantwoordelijke manier aan je paard aan moet leren zodat verwarring met andere hulpen en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk vermeden worden, en dat je zelf al samen met je pony een goede basis aan oefeningen in de vrijheidsdressuur hebt gelegd. Je paard kan dan bijvoorbeeld al perfect buigen op commando, in het compliment en de Spaanse pas, doet dat wanneer jij het vraagt en stopt er weer mee als jij dat aangeeft. Pas dan weet je van jezelf dat jij ook alle trainersvaardigheden hebt om een toch niet ongevaarlijke oefening als het steigeren tot een goed einde te brengen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:16

xyzutu2 schreef:
Over dat shetlanders niet gevaarlijk zijn, daar verschillen de meningen duidelijk ook over. Blacky is slechts 1 meter hoog, maar heeft mij in het ziekenhuis geschopt toen hij tegenover mij stond opeens omhoog kwam en met zijn voorhoef tegen mijn oog sloeg. Hij kende het steigeren toen niet als kunstje, maar wasgewoon erg agressief tegen alles en iedereen en naast bijten en schoppen hoorde steigeren daar ook bij. Een steigerende shetlander is al snel 2 meter hoog, van hoofd tot bodem, en dan komt een uitslaand voorbeen mooi richting hoofdhoogte.

Spreekt ook uit ervaring. Toen mijn lieve brave Dennis nog een Dennisje was(lees een 3 jarige hengst die net ontdekt had dat hij hengst was) kon hij ook af en toe ERG groot worden. Hij heeft mij toen ook op mijn schouders en hoofd geraakt(gelukkig allemaal alleen wat blauw). Hij heeft het wel heel hard afgeleerd en ondanks dat Dennis toch aardig bedreven(komen, volgen, blijven, draaien, compliment, knielen, liggen, zitten enz enz enz) is in VD heb ik hem niet leren steigeren.

Het is alleen een waarschuwing, doe er mee wat je wilt.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:19

Gaaf ! Haha!

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:33

Ziet er leuk uit! Tong uitsteken

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:04

Ziet er leuk uit. Je paardje heeft er plezier in.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:42

Verplaatst naar HAW

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:12

owhjee, gaan we weer... bij een shet is het niet gevaarlijk want een shet heeft geen grote hoeven.....
*zucht diep en klikt het topic maar weer weg*