Mijn verzorg pony is erg sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LavendeltJ

Mijn verzorg pony is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:42

Mijn verzorg pony is een kruising tussen een haflinger en een welsh.
Hij is heel erg sterk. Hij heeft heel veel energie. Soms wilt hij dan gwn heel hard maar dan krijg ik hem niet meer terug. Heeft iemand een tip voor mij om hem makkelijk terug te rijden en om zijn energie eruit te krijgen.

Heel erg bedankt!!
Laatst bijgewerkt door LavendeltJ op 25-08-06 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Gillian1987

Re: Mijn verzorg pony is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:51

Misschien van te voren even een kwartiertje longeren om zijn energie eruit te krijgen?! Dit doe ik op moment ook met mijn haf, omdat hij energie uitbarstingen had onder het rijden. Na het longeren is zijn overbodig energie eruit en kunnen we lekker verder rijden.

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:41

Heel veel overgangen rijden met hem, achtjes rijden voltes etc.

Ook je eigen tempo houden is heel belangrijk, ook al gaat hij harder lopen jij blijft in hetzelfde ritme lichtrijden om ervoor te zorgen dat hij weer terug komt.

Ik ben hier ook een hele tijd heel druk mee geweest met mijn haflinger die deed dat ook maar reageert nu heel goed op mijn benen en zit

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:55

als het paard wel genoeg beweging enzovoort krijgt dan kan het misschien ook wel aan jezelf liggen.
Ben je wel sterk genoeg in je armen en benen?
Verder zou ik idd veel overgangen rijden en hem veel laten bewegen tijdens het rijden, omdat de pony druk is zeg je.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:49

-> RT-P

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:38

als hij te hard gaat, niet gaan trekken maar op een volte zetten en ophoudingen geven

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:18

Ik zou zeker niet gaan longeren voor je gaat rijden je pony z'n conditie zal dan steeds beter worden en jij zal het steeds moeilijker krijgen.Je pony anders gaan rijden.Probeer je pony goed bezig te houden door hem steeds kleine opdrachten te geven.Dus veel figuren rijden en bijna niet op de hoefslag rijden.probeer ook 1 heel mooi basis tempo te krijgen.Dat je pony dus altijd gelijk loopt en niet de ene keer weer harder gaat of zachter gaat lopen.Niet te lang in 1 tempo blijven rijden maar lekker veel overgangen rijden.Veel afwisselen.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:35

Denk goed om je eigen houding, misschien geef je hem wel zonder dat je het zelf wilt, een hulp dat hij sneller moet. En rij veel overgangen met je zit!
succes!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:20

Probeer heel veel verandering in je rijden te krijgen, dat je hem geestelijk moe maakt, niet lichamelijk, wat volgens mij bijna onmogelijk is, dus veel overgangen, afwenden, dat soort dingen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:34

probeer met je zit hem zo ver mogelijk terug te rijden. (zwaar zitten, lang maken) eventueel met behulp van je teugels en stem. als dit niet werkt, zet hem dan eens op een volte die je steeds kleiner maakt. dat moet hij wel langzamer!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:36

Paard kan alleen sterk worden als jij terugtrekt. Wat doet je paard als je niet blijft trekken?

Is overigens de paardenmond al eens nagekeken? Zit het zadel goed? Reageert het paard goed op het woordje "halt" ?

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:22

Misschien van tevoren eventjes longeren. En veel figuren rijden Lachen ?

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:03

Zoals eerder gezegt, niet longeren! Zo bouwt je pony alleen maar meer conditie op.
Maak veel overgangen, of schijnovergangen. Laat hem de ene keer in een verzamelde stap/draf/galop gaan, de andere keer in een midden stap/draf/galop gaan.
Veel wendingen, zoals slangenvoltes, Svan handveranderen, volte verkleinen, daarna vergroten.
En ga zo maar door! Zet je pony echt een uurtje aan het werk en niet aan de teugels trekken! Zo maak je je pony alleen maar sterk in zijn mond!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:09

Een paard rij je niet op kracht.
Anky zal zeker niet sterker zijn dan de hengsten waar ze op rijdt, om maar even een voorbeeld te geven.

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:45

veel overgangen,,??
evt van te vooren longeren??
vraag het je instructeur ??

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:59

Je pony of paard is vaak zo sterk zoals de ruiter hem maakt.

Mijn paard is ook ontzettend sterk, maar kan hem nu momenteel op twee pinken rijden.

Zelf gewoon soepel in je hand blijven en consuquent blijven, rij veel overganeg en schijnovergangen, stel hem recht en rij weer een figuur en stel hem weer recht.

Hou in je achterhoofd dat de motor van achter zit, die moet opstarten.

Werken dus doormiddel van je zit, been en je houding, maakt je paard zich sterk ontspan jij je gewoon helemaal volledig, hoe meer jij je eigen gaat spannen en het gevecht met hem aangaakt hoe sterker hij word. Blijf soepel in je hand, stel hem recht en werk naar de enkele passen schouder voor toe, als jij verder dan de goede hulpen geeft en je rijd hem gewoon netjes ontspannen bij elkaar laat die van voor zelf los, doormiddel dat jij de hele tijd met je been zit en je eigen balans werkt zou die sneller aan de hulpen komen.

Wacht zelf niet af. Gewoon rijden, gas met die zooi zeg ik altijd maar. Hoe minder je er achteraan rijd en hoe minder jij je paard bezig houd hoe meer kans die heeft om de juiste truckjes te verzinnen, bijvoorbeeld sterk maken of doormiddel van onder je uit te lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:36

Meerdere kleine ophoudingen maken. Dus niet trekken en hangen aan de teugels. Na de ophouding gelijk weer wat teugel geven en dan weer opnieuw als hij weer versneld, maar natuurlijk (logisch) ook met je zit werken.