Ik zit met een nogal groot probleem; ik rij nu een paard dat van zichzelf al erg heet is. Met normaal dressuur kun je lekker met d,r rijden (hoewel je d,r af en toe toch even terug moet nemen)
Maar nu het volgende, met springen is ze zo opgewonden.
Even een voobeeld:
Zondag met d,r gesprongen en les gehad, ik moest een klein parcourtje van 4 hindernissen rijden.
Had daarvoor al een paar keer wat oefensprongetjes gedaan die niet al te best gingen en qua tempo echt super slecht.
Toen moest ik de 4 hindernissen doen de eerste 2 gingen goed maar de 2 laatste gingen echt zo slecht; ze sjeesde maar door de bak en was niet rustig te krijgen. Dit is echt duidelijk opwinding en niets van pijn want ze heeft er erg veel plezier in.
Toen na de 4 sprongen was ze niet terug te krijgen en zelfs niet op de volte te nemen. Heb echt geprobeerd d,r terug te krijgen (diep zitten, naar achteren, hooo roepen, volte geprobeerd etc)
Maar dat hielp gewoon niet dus toen heb ik d,r een ruk in d,r mond gegeven die aardig hielp.
Ik wil eigelijk niet dat dit een gewoonte word. Ik zou het graag op een normale manier willen oplossen.
Kunnen jullie mij helpen?

De controle moet dressurmatig eerst helemaal in orde zijn. Maak veel tempowisselingen en overgangen en wees dan niet tevreden met een latere reactie. Been = weg en Ho is binnen 3 passen terug. Verbeter haar reactiesnelheid en gehoorzaamheid voor been en zit dus eerst voordat je parcoursjes gaat springen. Begin met 1 hindernis en ga er pas echt over als je het gevoel hebt haar tempo volledig onder controle te hebben. Ze mag het dus niet een paar meter voor de hindernis overnemen. Wend dan gelijk af en ga niet over de hindernis. Rijd pas weer opnieuw op de hindernis af als het tempo wee rvan jou is. Maak even een overgangetje of tempowisseling en blijf consequent in been geven en terug rijden. Wees niet tevreden voordat ze meteen goed weg en terugkomt! Kortom alle gangen en tempo's moeten op jouw voorwaarden gaan en niet anders.