Paard kreunt in de galop, wie herkent/verklaart dit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Paard kreunt in de galop, wie herkent/verklaart dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 12:18

Ik heb geen idee of dit topic hier goed staat............

Arnold is nu 4 jaar en we rijden op dit moment 3 à 4 keer per week een half uurtje in de bak en daarna nog een kwartiertje uitstappen over de verharde weg. Tijdens het halfuurtje bak werk rijden we vooral overgangen en probeer ik de basis te bevestigen. Over de weg rijden we alleen in stap op een lang teugeltje...................Geen echte overbelasting voor een vierjarige naar mijn idee Bloos

De linker galop heeft Arnie altijd al iets moeilijker gevonden, maar hij begint nu aardig de balans te vinden. Alleen begint hij de laatste 2 weken te kreunen op de linker galop. Net als of hij moeilijk lucht krijgt of iets dergelijks. We galoperen overigens wel aan een lang teugeltje en behalve de galop vraag ik niets aan hem.................... Wie herkent dit of heeft hier een verklaring voor???

Graag jullie mening!

Mucchio

Re: Paard kreunt in de galop, wie herkent/verklaart dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:23

Een vriendin van mij die haar pony doet het ook maar weet niet of die dan ergens last van heeft ?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:24

Ik begrijp wat je bedoelt en heb me ook altijd afgevraagd waar het vandaan komt.
Ik zat net even te filosoferen erover en misschien klopt er geen hout van, maar zou het niet te maken kunnen hebben met de ademhaling. Als je zelf 'galopeerd' (dus zo rent) en je maakt bewust dat soort geluiden, dan merk je dat dat alleen kan als je niet continu ademhaalt (en dan vooral uitademen), dus als je met stoten ademt. Maar wat je er aan zou kunnen doen weet ik nog niet.

en nee ik heb niet als een idioot door het huis lopen galoperen, heb gewoon een rijke fanatasie/ goed inlevings vermogen Vork

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 14:47

Ja, ik heb zelf gedacht aan zijn longen! Hij vindt het moeilijk om te galoperen op links en dat hij daarom iets gespannen is en rare geluiden maakt?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:05

RUI --> RT-P.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:06

Een paard van een vriendin van me doet het heel erg als hij ontspannen is!!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:31

die van mijn zus als ie jolig is!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:57

kan wel degelijk een medisch probleem zijn, kan alleen niet op de naam komen.... een verlamde stemband waardoor er lucht naar boven komt...

Paard waar Saskia op reed had het ook en is daarom niet goedgekeurt.

adnil35Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:02

Wat Amondi denk ik bedoeld is cornage. Maar als het daadwerkelijk cornage zou zijn, zou je het ook op andere momenten horen en zou het ook niet zomaar in een keer begonnen zijn (cornage komt veel voor bij ruinen; tijdens het ruinen heeft de verdoving dan een verkeerde uitwerking gehad op de stembanden).

Ik heb zelf een pony gehad die ook zo kreunde/gromde. Bij haar was het gewoon een teken van pure ontspanning. Ik denk dat je het bij jou paard ook in die richting moet zoeken. Succes.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:12

ik hoop het igg, alleen was die van ons een merrie die ster moest worden.. en die deed het in galop en bij het springen!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:12

Iedereen bedankt, ik houd het dan maar op de ontspanning!

Wat mijn DA op zijn website omschrijft is het volgende:

Citaat:
Herkenbaar geluid
De meeste paarden met cornage zijn, als ze inspanning leveren, duidelijk te herkennen. Hun ademhaling maakt een zeer kenmerkend geluid. Tijdens het inademen kan een soort fluittoon worden waargenomen. Dit is het beste hoorbaar als het paard bijgezet linksom galoppeert. Bij paarden die een ernstige vorm van cornage hebben kan dit geluid erg overheersend zijn. Op een voorterrein op concours kan een paard dat ernstig cornage heeft op behoorlijk wat aandacht rekenen.

De eerste diagnose ‘cornage’ wordt dan ook vaak gesteld afgaande op het geluid dat een paard produceert tijdens het werk. Voor een bevestiging van het probleem wordt met een laryngo- of endoscoop via de neus van het paard in zijn keel gekeken. Op de illustratie is schematisch weergegeven wat de dierenarts dan ziet. In geval van cornage zijn de stembanden van het paard niet strak gespannen maar hangt een van beide (meestal de linker) slap.

Arnold laat het JUIST NIET horen als hij bijgezet linksom galopeert, maar wel als hij onder de man linksom galopeert! Verder is het geen piep geluid, maar gewoon diepe zuchten/kreunen.

Iemand anders nog eventuele suggesties?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:13

adnil35 schreef:
Wat Amondi denk ik bedoeld is cornage. Maar als het daadwerkelijk cornage zou zijn, zou je het ook op andere momenten horen en zou het ook niet zomaar in een keer begonnen zijn (cornage komt veel voor bij ruinen; tijdens het ruinen heeft de verdoving dan een verkeerde uitwerking gehad op de stembanden).

Ik heb zelf een pony gehad die ook zo kreunde/gromde. Bij haar was het gewoon een teken van pure ontspanning. Ik denk dat je het bij jou paard ook in die richting moet zoeken. Succes.

Dat cornage door het ruinen komt heb ik nog nooit gehoord.

wel dat het veel bij grote paarden voorkomt..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:14

Citaat:
adnil35 schreef:

Arnold is haflinger, dus daar zal het niet aan liggen Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:18

linda_arnold schreef:
Citaat:
adnil35 schreef:

Arnold is haflinger, dus daar zal het niet aan liggen Bloos

Nee, ik zeg ook niet altijd..
Maar hele grote paarden hebben het vaker dan kleinere paarden..

Ik kom vaak op een dressuurstal waar ook veel paarden voor de verkoop staan en de hele grote paarden krijgen vaak een cornage onderzoek bij verkoop op vraag van de nieuwe eigenaar!
Omdat die op de een of andere manier meer kans erop hebben.

Maar cornage geluid en kreunen zit veel verschil in hoor.

Cornage is meer een piepend geluid!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:22

bij een meisje deed een paard dit ook maar bij deed het alleen omdat zij met galop heel hard in het zadel plofte. deed ze dat niet want af en toe ging het goed deed hij het ook niet...

ken ook een paardje die het doet alssie het naar zijn zin heeft... ruintje van aantal jaartjes oud van 1.80m super lief beestje alleen hard in de mond (manege paard) en niet goed reagerent op ben en of teugelhulpen...das wel minder! en het bit accepteert hij ook niet alssie in de teugel moet rijden..zolang je teugels helemaal los laat vind hij het oke...maar misschien bonk je ook te hard int zadel?? is maar een idee he omdat dat de oorzaak was bij die meid..anders denk ik miss toch ontspanning maar waarom dan alleen onder de man

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:31

Als mijn paard 'kreunt' tijdens het rijden, betekent dat, dat er een bries aankomt Clown

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:36

hi, ik heb ook een jong paard gereden dat kreunde in de gallop. Dat kwam vooral omdat hij bij langere stukken galloperen zijn ademhaling niet onder controle kon houden. Ik heb het galloop-deel van de training dus langzaam opgebouwd, zodat hij meer conditie kreeg en nu is het over!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:38

Citaat:
Als mijn paard 'kreunt' tijdens het rijden, betekent dat, dat er een bries aankomt

Klopt bij hem ook wel, maar het is net of hij de bries er uit moet kreunen/duwen Clown

@javospost; dat zou het inderdaad ook heel goed kunnen zijn!

Nogmaals iedereen bedankt voor het mee denken!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:59

Lester doet het soms ook, de gaat ie heel hard kreunen, en dan opeens komt er zo'n hele gezellige bries. Inderdaad net of ie m eruit moet duwen.
Een andere pony die ik ken doet het ook, maar dat is heel anders, die hijgt alsof ie geen lucht krijgt ofzo. Slechte conditie, zeggen ze..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:40

Martine1232 schreef:
Als mijn paard 'kreunt' tijdens het rijden, betekent dat, dat er een bries aankomt Clown

dat kan, maar dat hoeft niet!

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:10

daantjuhhh schreef:
Martine1232 schreef:

is bij mij meestal ook het geval

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:14

ALs Je PAard Kreunt Kan Die Gaan Briesen..Of Hoesten OF DOet IE dan niet??:P

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:45

Hij hoest absoluut niet................gewoon briesen zeg maar!

aszadeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:44

Het paard van mijn opa doet dit ook. Hij wint zich zelf te erg op en gaat daar door een soort van hieper ventileren maar hij kreund daar voor ook heel erg tijdens het rijden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:53

Die van mij kreunt ook, alsof ik ik weet niet wat van haar vraag.....
Zodra ik erop stap begint ze... Tot ze in protest komt, dan is het over... Ze doet het ook pas sinds ze zich ontspant onder het zadel. En inderdaad, na een paar keer kreunen komt er dan eindelijk een bries uit....

Toch heeft mijn paard (merrie) vermoedelijk wel een lichte vorm van cornage, waardoor dit probleem wat erger lijkt.

groetjse