Even een korte inleiding:
Ik rij al ruim 12 jaar en heb inmiddels ook al veel jonge paarden gereden. Totdat ik een eigen paard kocht heb ik veel gereden op paarden van anderen bij ons op stal. Hier leer je immers ook goed rijden van.
Mijn paard, die ik nu inmiddels verkocht heb, liep echt super sinds hij zadelmak was gemaakt begin dit jaar. Ik moest wel uitkijken met opstappen, want hij kon daar al om flippen; als ik perongeluk met de punt van mijn voet zijn buik aanraakte.
Ook als ik niet snel genoeg mijn voeten in de beugels had dan was t al verkeerd. Toch wou hij erg graag werken, maar op de een of andere manier durfde hij iemand niet voor 100% te vertrouwen. 't Was een Emilion, dus al een behoorlijk pittig karakter van zijn vader geërfd. Na 2 maanden volop rijden kon hij al makkie een B-proef rijden. We waren zelfs al bezig met wijken.
Eind mei wilde ik hem, zoals bijna iedere dag, weer gaan rijden. De bak was wel vrij nat, maar dat kende hij wel. We zouden het gewoon bij stappen en wat draven houden. Tijdens het instappen; lange teugel, draaide hij zich ineens een kwartslag om en begon als een debiel voluit te bokken en te steigeren. Zijn rug maakte hij helemaal bol en ik kon er onmogelijk op blijven zitten. Ik belandde natuurlijk weer in de grootste modderplas in de bak en zag er verschrikkelijk uit.
Zelfs toen hij mij eraf had gegooid ging hij nog wel 10 keer volop bokkend de bak door. Hij was echt helemaal doorgedraaid!! Hij rilde erover.
Ik had aan dit gedoe een gebroken vinger overgehouden wat geopereerd moest worden (2 schroefjes erin) na 11 weken nog steeds geen kracht ermee mag zetten (ik rij inmiddels al wel weer sinds de 2e week op paarden van anderen).
Hij had wel eens eerder flink gebokt toen ik perongeluk mn beugel verloor tijdens t rijden, omdat t beugelblokje te glad bleek.
Anderen zijn aan de slag gegaan met mijn paard, waar ik bij was, maar hij raakte iedere keer weer helemaal in paniek toen er een zadel op ging. Echt volop rodeo.
Met dit zadel reed ik al vanaf het begin en lag ook goed op zijn rug. We hebben er zelfs nog een ander zadel op gedaan om te kijken of dit verschil maakte. Dat bleek niks uit te maken.
Ik zat 'm ook niet in de mond, dus daar kan het probleem ook niet uit gekomen zijn. Hij reageerde altijd goed op t bit, dubbelgebroken aurigan.
Ik heb een moment gedacht om hem naar een paardenfluisteraar te brengen (Zelf heb ik ook eerst een paar maanden grondwerk met hem gedaan voordat ik hem weg bracht om zadelmak gemaakt te worden) maar ik durfde er niet weer op.
En ja hoor, deze week is mijn instructeur ook van zijn paard gesmakt. Dat paard is ook pas zadelmak en nogal een heethoofd.
Dat paard maakte ook opeens vanuit t niks zijn rug bol en begon volop te bokken en te steigeren. Mijn instructeur viel eraf en was een paar minuten bewusteloos. Dat paard gaat nu ook de verkoop in.
Wie weet wat dit voor oorzaak kan hebben? Ik had mijn paard wel kunnen laten onderzoeken op rugprobemen etc, maar ik zou er sowieso niet weer op gaan, dus heb ik hem maar niet laten onderzoeken. Hoewel ik natuurlijk wel graag de oorzaak had willen weten, als t al een lichamelijke oorzaak had.