Draadje geknapt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Draadje geknapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:04

Even een korte inleiding:
Ik rij al ruim 12 jaar en heb inmiddels ook al veel jonge paarden gereden. Totdat ik een eigen paard kocht heb ik veel gereden op paarden van anderen bij ons op stal. Hier leer je immers ook goed rijden van.

Mijn paard, die ik nu inmiddels verkocht heb, liep echt super sinds hij zadelmak was gemaakt begin dit jaar. Ik moest wel uitkijken met opstappen, want hij kon daar al om flippen; als ik perongeluk met de punt van mijn voet zijn buik aanraakte.
Ook als ik niet snel genoeg mijn voeten in de beugels had dan was t al verkeerd. Toch wou hij erg graag werken, maar op de een of andere manier durfde hij iemand niet voor 100% te vertrouwen. 't Was een Emilion, dus al een behoorlijk pittig karakter van zijn vader geërfd. Na 2 maanden volop rijden kon hij al makkie een B-proef rijden. We waren zelfs al bezig met wijken.
Eind mei wilde ik hem, zoals bijna iedere dag, weer gaan rijden. De bak was wel vrij nat, maar dat kende hij wel. We zouden het gewoon bij stappen en wat draven houden. Tijdens het instappen; lange teugel, draaide hij zich ineens een kwartslag om en begon als een debiel voluit te bokken en te steigeren. Zijn rug maakte hij helemaal bol en ik kon er onmogelijk op blijven zitten. Ik belandde natuurlijk weer in de grootste modderplas in de bak en zag er verschrikkelijk uit.
Zelfs toen hij mij eraf had gegooid ging hij nog wel 10 keer volop bokkend de bak door. Hij was echt helemaal doorgedraaid!! Hij rilde erover.
Ik had aan dit gedoe een gebroken vinger overgehouden wat geopereerd moest worden (2 schroefjes erin) na 11 weken nog steeds geen kracht ermee mag zetten (ik rij inmiddels al wel weer sinds de 2e week op paarden van anderen).
Hij had wel eens eerder flink gebokt toen ik perongeluk mn beugel verloor tijdens t rijden, omdat t beugelblokje te glad bleek.
Anderen zijn aan de slag gegaan met mijn paard, waar ik bij was, maar hij raakte iedere keer weer helemaal in paniek toen er een zadel op ging. Echt volop rodeo.
Met dit zadel reed ik al vanaf het begin en lag ook goed op zijn rug. We hebben er zelfs nog een ander zadel op gedaan om te kijken of dit verschil maakte. Dat bleek niks uit te maken.
Ik zat 'm ook niet in de mond, dus daar kan het probleem ook niet uit gekomen zijn. Hij reageerde altijd goed op t bit, dubbelgebroken aurigan.
Ik heb een moment gedacht om hem naar een paardenfluisteraar te brengen (Zelf heb ik ook eerst een paar maanden grondwerk met hem gedaan voordat ik hem weg bracht om zadelmak gemaakt te worden) maar ik durfde er niet weer op.

En ja hoor, deze week is mijn instructeur ook van zijn paard gesmakt. Dat paard is ook pas zadelmak en nogal een heethoofd.
Dat paard maakte ook opeens vanuit t niks zijn rug bol en begon volop te bokken en te steigeren. Mijn instructeur viel eraf en was een paar minuten bewusteloos. Dat paard gaat nu ook de verkoop in.

Wie weet wat dit voor oorzaak kan hebben? Ik had mijn paard wel kunnen laten onderzoeken op rugprobemen etc, maar ik zou er sowieso niet weer op gaan, dus heb ik hem maar niet laten onderzoeken. Hoewel ik natuurlijk wel graag de oorzaak had willen weten, als t al een lichamelijke oorzaak had.

Anoniem

Re: Draadje geknapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:07

WD-V --> RT-P

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:11

Vreemd.
Zou ook in de eerste plaats denken aan een lichamelijk probleem en voor een volledig onderzoek gaan.
Wanneer de oorzaak niet lichamelijk is moet er toch iets gebeurt zijn waardoor het paard plots zo'n heftige reactie gaf en nog steeds schrik aan overhoudt. Aangezien hij pas zadelmak was en nogal een heefthoofd begrijp ik wel dat het minste 'vreemde', 'nieuwigheidje' voor het paard al een obstakel kan zijn.
Maar de echte oorzaak zal moeilijk te vinden zijn.
Met zo'n paard zou ik aanraden om helemaal opnieuw te beginnen, zoals je zelf zei, beginnen terug met grondwerk en het vertrouwen opbouwen.
Het hangt van de mentale ingesteldheid van het paard af of het ooit nog goed komt + veel geduld van de ruiter.
Paardefluisteraar is ook een optie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:14

waarschijnlijk toch bij de 1e keer opzadelen van zo'n dier meteen de singel te strak aangetrokken...
zijn echt zoveel jonge dieren die daar een trauma van hebben he?
t komt vaak toch door een verkeerd zadelmak maken,waardoor je dier ergens druk voelt en weer die herinnering krijgt aan de pijn van toen en daarom zo reageerd.

zal een hoop tijd en geduld vergen om dat weer goed te krijgen... ga grondwerk doen met dit dier, is goed voor zijn zelfvertrouwen Haha!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:46

De man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft dit met ontzettend veel geduld gedaan. Niks gedwongen, maar vertrouwen laten krijgen in hem. Hij heeft er ook 2x zo lang over gedaan dan bij een gemiddeld paard. Wat dat betreft vindt ik dat hij het juist heeft aangepakt. Het klopt wel dat hij helemaal in paniek raakte als ik het zadel erop had gedaan en controleerde of de singel wel goed was aangetrokken. Maar hij schrok echt overal van, dus of dat de oorzaak is geweest weet ik niet. Als ik hem vast had gemaakt aan de stal en ik mn jas aantrok dan schrok hij al en begon te hangen. Maar daarintegen kwam hij altijd naar me toe in t land en als hij dingen eng vond in zijn omgeving dan ging hij achter me staan met zijn hoofd tegen mn rug. Dat hij me eraf heeft gegooid heeft hij absoluut niet uit kwaadheid gedaan, dat weet ik zeker. Hij was ook altijd verschrikkelijk braaf bij de hoefsmid en ik kon hem zelfs scheren zonder dat hij vast stond, dan viel hij gewoon in slaap.
Leek me beter om hem te verkopen, want als ik ook maar iets gespannen was tijdens t rijden dan stond hij al op ontploffen. Dus voor hem en mij was t beter om hem in de verkoop te doen. Paardrijden vindt ik super, maar ik ga niet mn leven wagen op zo'n dier.

Iemand anders die weet wat de oorzaak geweest kan zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:03

De oorzaak is moeilijk te zeggen, zeker is dat je paard een flinke schrik te pakken heeft nu en dat moet je op zien te lossen. Misschien dat het wat voor je is om bijv. met Parelli aan de gang te gaan? Eerst met grondwerk het vertrouwen weer opbouwen en dan rustig aan opbouwen naar rijden?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:59

Heeey!
Aangezien je instructeur ookal van een jong paard afgevallen is, is er niet iets met de bak waar jullie in reden? Misschien dat er een bepaald spanningsveld is, waar ze zo heftig op reageerden en is die er pas sinds kort of dergelijks. Sommige paarden reageren er heftiger op dan anderen ...
Groetjes,
Naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:13

Zou zadeldwang geweest kunnen zijn. Als je dan niet eerst even longeert, dan kan het maar zo gebeuren dat je paard onder het zadel ontploft. Hoeft natuurlijk niet, want er zijn ook paarden die het uitten in een beetje vreemd stappen o.i.d., maar ontploffen KAN dus wel naar aanleiding van dat.

Verdere mogelijke oorzaken: verkeerde manier van rijden en/of lichamelijk probleem. Daar ga je denk ik nooit meer achterkomen, gezien je hem al de deur uit hebt gedaan. Even nieuwsgierig: Hoe ben je die zo snel kwijt geraakt?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:29

Hoe ik 'm zo snel ben kwijt geraakt?
Ik wilde 'm niet aan een particulier verkopen, omdat ik niet wil weten wat de volgende ruiter met hem gaat oplopen.
Hij is verkocht aan een handelaar. Voor mij was het belangrijkste dat hij gewoon weg ging, want hij werd gevaarlijk naar mensen en ook naar paarden toe. Hij is voor een stuk minder verkocht dan waarvoor ik 'm had gekocht, maar ja, ik wou niet dat iemand nog ongelukken zou krijgen bij ons op stal met dat dier. Hij had 't hek van 't land ook al compleet plat gewalst een week nadat ik ervan af was gevallen. Hoe hij dat heeft gedaan is mij nog steeds de vraag. Hij joeg ook achter andere paarden aan in 't land en echt alle paarden hadden overal wondjes zitten door hem, terwijl hij in het begin echt een super sociaal paard was. Vindt t echt heel raar...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:22

Ik heb een vraagje.. Was dit de eerste keer dat er iemand vanaf viel? Voor een paard (en zeker een jong paard) is het een behoorlijke schok als er opeens een ruiter vanaf valt. Die persoon was niet te zien (je hoort nu eenmaal op zijn rug te zitten) en hij is zich misschien gewoon rotgeschokken.
Dit verklaard natuurlijk niet zijn plotselinge bokken (voor je eraf viel). Maar daar hoeft ook geen verklaring voor te zijn. Sommige engeltjes kunnen opeen de kolder in hun kop krijgen en mal gaan doen Knipoog
De rest van zijn gedrag kan ik niet echt plaatsen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog nooit zoiets ben tegengekomen.

Veel succes met jouw vinger!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 17:40

Nee, ik ben er al eens eerder afgevallen toen ik mn beugel kwijt raakte vanwege te gladde beugelblokjes. Dom. Toen begon hij ook als een gek te bokken, maar toen ben ik er vrijwel direct weer opgestapt en hij liep weer alsof er niks was gebeurd.
En ook eens willen opstappen en toen ik met één voet in de beugel zat toen vloog hij er bokkend vandoor. Kon 'm niet tegenhouden. Gelukkig net op tijd mn voet er weer uit kunnen krijgen. Daarna stapte ik erop en ging direct steigeren. Heb nog nooit normaal op kunnen stappen. Ik moest er altijd alert op zijn dat er iets kon gebeuren.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:47

Het klinkt voor mij een beetje raar dat je zegt: 'Ik heb he niet aan een particulier verkocht, omdat ik niet weet wat diegene met hem oploopt', maar je verkoopt hem wel aan een handelaar (kan daar niks gebeuren?), die hem waarschijnlijk daarna toch weer aan een particulier verkoopt. Beetje krom imo, maargoed, het zal wel.

Het is lastig te zeggen, zeker nu je je paard verkocht hebt, want je kan hem nu niet laten onderzoeken. Ik denk dat hij ergens van is geschrokken, ik bedoel, elk paard schrikt wel eens gigantisch van iets wat je niet kunt plaatsen, toen schrok dat jij eraf viel, en daarom bokkend verder ging.

De verandering van de rest van zijn gedrag zou ik niet weten, maar zou zijn gedrag in de wei niet gewoon pubergedrag geweest kunnen zijn? Dat hij met andere paarden 'vocht' om een betere plaats in de kudde te krijgen? Misschien door zijn brutale gedrag de kudde uit gejaagd en in paniek het hek door gerend?

Ja, ik weet het niet hoor, ben geen gedragsdeskundige ofzo Knipoog Maar denk dat de reden misschien logischer is dat je denkt.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:39

Dit verhaal klinkt best wel bekend. Tivoli kan met rijden ook in ene zo uit zijn plaat gaan. Ik ben er ook twee keer heel hard afgeklapt. Ook met opstappen/afstappen moet ik heel erg uitkijken. Tivoli heeft wel duidelijk zadeldwang. Ik kan hem niet tussen de touwtjes opzadelen, dan gaat hij hangen. Verder moet ik hem altijd eerst even longeren. Ik moet hem ook geen zweetdeken opgooien als ik erop zit of met een losse jas gaan rijden, want dan ga ik echt vliegen. Ik ga nu een singel met elastiek proberen. Hopelijk gaat hij dan minder panieken.

haffie_ladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:29

jeetje wat lastig.wel jammer dat het zo ineens fout ging.
zelf had ik hem gehouden en gewoon opnieuw beginnen.
maar ik denk dat er ook iets bij jullie op stal daar is of bij de bak.want dat 2 paarden al zo reageren is toch wel lastig.
kan je dat misschien na laten kijken.
kunnen jullie net met dat andere paard gaan proberen achter de oorzaak te komen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 08:04

nou, die 2 prden waren vanaf t begin al 'lastig'. Beide hadden ze t zelfde karakter en waren vrij moeilijk zadelmak te krijgen, daarbij ook heel snel paniekerig en super eenkennig. Ze liep allebei echt helemaal super. De rest van de paarden bij ons op stal, zo'n 30, heeft nergens last van hoor. Geen enkel probleem met de bak.
Dat paard van mn instructeur staat te koop en daar gaat hij ook echt niet meer op. Met die van mij wou ik t graag nog een keer proberen, maar hij accepteerde het zadel niet meer. Als hij t zadel op kreeg dan ging hij helemaal door t lint. Heel raar.
Een paardenfluisteraar was vast wel een optie geweest, maar ik vertrouwde mijn paard gewoon niet meer en daarbij ben nu weer bezig met een opleiding en verdiende mijn paard beter, iemand die ook veel tijd voor hem vrij kan maken.

Sellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:48

Een kennis hier uit de buurt had een paardje die door een niet passend zadel kraakbeen vormde op zijn rug. Met massage en rust en natuurlijk ander zadel is hij veel vooruit gegaan. Zij heeft zelf ook een tijdje getwijfeld om hem te verkopen maar nu houdt ze hem toch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:54

Mijn grote meneer kan dat ook zo goed Haha! Haha! zo uit het niks Haha!

Nu moet ik zeggen dat het de laatste tijd erg rustig is en dat hij super relaxed is onder het zadel Haha!

bij hem was het best duidelijk, hij bouwt spanning op..... ventileerd dat niet ...... en dan ineens is het emmertje vol...... en dan gaat ie Haha! Maar nu hij wat ouder wordt gaat het wel over.

Ik moet overigens wel zeggen dat mijn paard een heel eerlijk paard is, en nooit naar........ maargoed hij moest het kennenlijk af en toe even kwijt Haha!

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:05

Het paard is zadelmak gemaakt, je krijgt het paard ingereden terug, maar zodra je er een zadel opgooit is het paniek in de tent?
Lichamelijk niets aan de hand? Zadel ok? Vreemde zaak.
Waren de paarden wel ""klaar" om zadelmak gemaakt te worden?

Dat een paard kan ontploffen,ok, maar dit gebeurde zeer regelmatig en steeds heviger.

Zonder zadel rijden niet gedaan? Niet opnieuw aangevangen met grondwerk?

Als je aangeeft dat ie bangig is en achter je kruipt klinkt het paard onzeker. Zijn gedrag in de wei staat volledig aan de andere kant van onzeker...

Persoonlijk had ik er zeker een paardenfluisteraar bijgehaald.
Maar goed, een oorzaak is erg moeilijk vast te stellen a.d.h.v. een verhaal en daarbij is het paard al verkocht. Ik hoop dat het bij de nieuwe eigenaar beter gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:20

Ik heb het ook een keer meegemaakt met een Voltaire, vrijwel dezelfde situatie. Geen idee wat er gebeurde, maar ineens was er een totale explosie en ben ik tot drie maal toe vreselijk gelanceerd. Paard leek daarna geen vertrouwen meer te krijgen in 'iets' op z'n rug. Zelfs van dekens ging hij rillen. Hij was eigenlijk al verkocht, maar de voorwaarde was licht ingereden. Na een poosje tobben hebben we hem sedalin gegeven (oei wat komen er nu boze berichten als reply) en zijn we opnieuw begonnen aan de longeerlijn met hangen. Uiteindelijk kon ik er wel weer voorzichtig mee rijden, maar we hebben de nieuwe eigenaren wel even gewaarschuwd. Gelukkig waren dat prof springruiters en die hebben hem toch door de eerste twee rondes van het verrichtingsonderzoek van de (belgische) hengstenkeuring weten te krijgen. Het laatste wat ik van hem hoorde is dat hij L parcoursen sprong, dus gelukkig is het goed gekomen. Ik weet wel dat je er een behoorlijke deuk in zelfvertouwen van kan krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:22

van vallen worden jonge paarden niet zelfverzekerder nee Haha! Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:26

Ik ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:27

hihi das ook zeker waar Haha! Haha!

ik ben ook altijd erg onzeker na een ernstige val Haha! Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:21

Je kunt nu niet meer terug naar het begin, je hebt je paard immers niet meer. We kunnen gissen wat het is, maar een 'echt' antwoord zul je niet krijgen...