Grootst verzet op de linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Grootst verzet op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:05

Ik ben op het moment een superlieve friese hengst in aan het rijden. Alles gaat goed totdat we op de linkerhand overgaan, op het moment dat we van hand wisselen explodeert ie in een levende rodeopaard, hij bokt, steigert rent zelfs door het hek, net zolang totdat ik eraf lig. Stap ik weer op en rij ik verder (weliswaar voorzichtig) is er niks meer aan de hand. Of ja er heerst nog wat spanning maar die is na verloop van tijd weg. Hij is wel kijkeriger en stijver. Ook aan de longeertouw is het zijn moielijke kant. Er is echt vantevoren helemaal niks aan de hand. Hij loopt wel nog aan de longe (heb er ook pas 5 keer op gezeten)

Binnenkort komt de dierenarts hem nakijken. hebben jullie nog tips?

Graag serieuze reacties, met inhoud, aan "ik zou het niet weten, succes ermee" of "ik zo er de dierenarts naar laten kijken" heb ik niks.

Sizz

Re: Grootst verzet op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:36

Vreemd probleem...

Toont hij dit gedrag ook als je op de rechterhand (overdreven veel) stelling naar links vraagt? Als hij dit dan nog steeds doet, dan zal het inderdaad wel iets lichamelijks zijn.
(of hij doet het alleen echt puur op op de linkerhand over gaan)

Als het niks lichamelijks is, dan aanpakken.
Desnoods iemand er op die er niet af valt en dat die hem een keer goed door pakt. Zodat hij weet dat dit absoluut niet de bedoeling is.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 20:45

Sizz schreef:
Vreemd probleem...

Toont hij dit gedrag ook als je op de rechterhand (overdreven veel) stelling naar links vraagt? Als hij dit dan nog steeds doet, dan zal het inderdaad wel iets lichamelijks zijn.
(of hij doet het alleen echt puur op op de linkerhand over gaan)

Als het niks lichamelijks is, dan aanpakken.
Desnoods iemand er op die er niet af valt en dat die hem een keer goed door pakt. Zodat hij weet dat dit absoluut niet de bedoeling is.

Dat stelling heb ik nog niet geprobeerd, weet ook niet of ik het voor elkaar krijg aangezien hij net 5 keer iemand op zijn rug gehad heeft... ga het wel zeer zeker proberen.

Zodra de dierenarts geweest is zal ik hier ook zijn mening posten.

Normaal ben ik juist degene die er niet vanafvalt Cool maar hij gaat gewoon zolang door totdat hij er uiteindelijk zelf bij valt. en dan moet ik wel.

ik longeer hem lang genoeg en op rust en vertrouwen. Misschien moet ik hem gewoon een keer totaal volledig kapot moe maken zodat ie net niet op zijn knieen loopt? ik weet het niet. Ik wil hem op rust en vertrouwen inrijden, ben geen voorstander van aanpakken en breken.. Al weet ik dat als dit niet lichamelijk is ik het wel zal moeten doen.

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:22

Lijkt me medisch...rust tot de dierenarts komt. Als ie uitsluitsel geeft...aanpakken die handel..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:20

Is deze paard nog maar net beleerd ? Ik ben nu ook bezig een jong paard in te rijden en omdat we eigenlijk steeds toen iemand hem nog vast had linksom gingen, vond ze rechtsom in een keer vreemd en niet leuk en wou ze eigenlijk niet lopen. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Dat het gewoon tussen zijn oren zit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:26

en als je hem linksom aan de hand zo diep inbuigd dat zijn neus naar zijn linkerschouder komt....... met snoepjes ofzo??? doet hij dat wel makkelijk?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:06

Als het paard zo heftig reageerd zou je bijna wel denken dat het een lichamelijk probleem is.
Hoe is hij verder in omgang en onder het zadel? Reageerd hij standaard zo als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vind? Dat hij gwn een soortje verwend is en dus zo zijn zin probeerd te krijgen?

Als je er zeker van bent dat het niet lichamelijks is, zorg dan eerst dat hij gwn braaf doorloopt, ook op de linkerhand, en vraag nog even geen stelling en buiging, dan loopt hij maar over z'n schouder weg op voltes en wendingen, als hij maar voorwaarts en braaf loopt, en als hij het maar laat om je eraf te gooien. En als hij dat braaf doet, kan je rustig opbouwen met stelling en buiging.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:00

Manuutje1990 schreef:
Als het paard zo heftig reageerd zou je bijna wel denken dat het een lichamelijk probleem is.
Hoe is hij verder in omgang en onder het zadel? Reageerd hij standaard zo als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vind? Dat hij gwn een soortje verwend is en dus zo zijn zin probeerd te krijgen?

Als je er zeker van bent dat het niet lichamelijks is, zorg dan eerst dat hij gwn braaf doorloopt, ook op de linkerhand, en vraag nog even geen stelling en buiging, dan loopt hij maar over z'n schouder weg op voltes en wendingen, als hij maar voorwaarts en braaf loopt, en als hij het maar laat om je eraf te gooien. En als hij dat braaf doet, kan je rustig opbouwen met stelling en buiging.

zoals ik al zei, ik ben hem in aan het rijden, aan stelling en buiging heb ik niks. ik weet niet hoe jij je paard inrijdt maar ik rij ze nog in zonder stelling, buiging en voorwaarts neerwaarts gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:03

Als hij op stal of in de paddock staat, kan hij dan zowel links als rechts een worteltje aanpakken bij zowel de schouder als de heup?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:08

Even er vanuit gaande dat het niets medisch is: wat doe je precies van het moment dat je op hem zit?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:26

Sonja schreef:
Als hij op stal of in de paddock staat, kan hij dan zowel links als rechts een worteltje aanpakken bij zowel de schouder als de heup?

tnx, ga ik proberen!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:28

karijn schreef:
Even er vanuit gaande dat het niets medisch is: wat doe je precies van het moment dat je op hem zit?

op het moment dat ie begint te flippen, probeer ik hem te kalmeren "dmv hooooo en rustig maar" degene die hem aan de longe heeft probeert hem terug te pakken.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:20

Ania schreef:
Manuutje1990 schreef:

zoals ik al zei, ik ben hem in aan het rijden, aan stelling en buiging heb ik niks. ik weet niet hoe jij je paard inrijdt maar ik rij ze nog in zonder stelling, buiging en voorwaarts neerwaarts gedoe.

Lees dan is goed. Knipoog
Ik zeg, dat je juist nog niks van hem moet vragen, dus ook geen stelling en buiging. Dat het niets uitmaakt als hij over z'n schouder wegloopt, als hij maar braaf doorloopt. Eerst braaf en voorwaarts door kunnen lopen, zonder verzet, en dan pas een stapje verder gaan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:28

Ik bedoelde eigenlijk meer van: als ik erop zit, stap ik eerst 10 minuten, een paar voltes en dergelijke. In draf doe ik eerst zus en zo.
Gezien de reacties inmiddels denk ik toch aan een dominantieprobleem. Longeer je hem eerst voor je erop gaat? Zit hem dan maar eens goed achter zijn broek aan. Hoe ziet je longeercirkel eruit? Is die aan alle kanten afgesloten? Hoe ga je eigenlijk van de rechterhand naar de linkerhand als je aan de longeerlijn zit? Als het dan mis gaat, moet je met longeren eerst hem leren netjes van de ene hand naar de andere hand te gaan. Pas als dat braaf gaat, gaat het met rijden vaak ook wel goed.

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:35

waarom zou je een paard op zo'n jonge leeftijd nog niet inbuigen en stelling vragen????? Vind ik juist zeer belangrijk. Je moet niet het idee hebben dat je je paard daar geen goed mee doet, je maakt je paard er alleen maar beter van!!! EEn soepel paard beweegt i zijn gehele lichaam makkelijker en zal dus beter reageren op de oefeningen die jij vraagt (al in het alleen maar door een bocht gaan of afwenden bijvoorbeeld). Kijk idd even of je paard aan de hand wel goed inbuigt, zoniet dan zou ik m toch eens na laten kijken. Grote kans dat hij dan niet lekker in zijn vel zit en vast zit. Oefeningen en rijtechnische oplossingen zouden resultaten bieden.

www.nanda-dierfysiotherapie.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:42

Het lijkt mij dat hij last heeft van z'n natuurlijke scheefheid,dan kunnen ze wel vaker zo reageren. Ik zou hem aan de dubbele longe nemen,kijken of hij het dan ook doet. En hem rustig gaan rechtrichten zonder een ruiter erop,want dat is kennelijk nog te moeilijk voor dit paard.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:08

Ik denk dat je een paard eerst maar is zadel- en ruitermak moet maken, voor je aan stelling en buigen gaat denken.. Eerst voorwaarts en braaf doorlopen, en als hij dat braaf doet, dan ga je pas aan zijn evenwicht en soepelheid werken.
Evt. kan je natuurlijk wel van te voren al voorbereidend werk aan de longe doen.
O.a. door een pessoateugel of dubbele longe.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 23:11

Manuutje1990 schreef:
Ik denk dat je een paard eerst maar is zadel- en ruitermak moet maken, voor je aan stelling en buigen gaat denken.. Eerst voorwaarts en braaf doorlopen, en als hij dat braaf doet, dan ga je pas aan zijn evenwicht en soepelheid werken.
Evt. kan je natuurlijk wel van te voren al voorbereidend werk aan de longe doen.
O.a. door een pessoateugel of dubbele longe.

dankje, dat is precies wat ik vanaf het begin duidelijk probeer te maken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 23:24

Manuutje1990 schreef:
Ania schreef:

Lees dan is goed. Knipoog
Ik zeg, dat je juist nog niks van hem moet vragen, dus ook geen stelling en buiging. Dat het niets uitmaakt als hij over z'n schouder wegloopt, als hij maar braaf doorloopt. Eerst braaf en voorwaarts door kunnen lopen, zonder verzet, en dan pas een stapje verder gaan.

oeps Bloos sorrie

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 23:26

emilysissi schreef:
waarom zou je een paard op zo'n jonge leeftijd nog niet inbuigen en stelling vragen????? Vind ik juist zeer belangrijk. Je moet niet het idee hebben dat je je paard daar geen goed mee doet, je maakt je paard er alleen maar beter van!!! EEn soepel paard beweegt i zijn gehele lichaam makkelijker en zal dus beter reageren op de oefeningen die jij vraagt (al in het alleen maar door een bocht gaan of afwenden bijvoorbeeld). Kijk idd even of je paard aan de hand wel goed inbuigt, zoniet dan zou ik m toch eens na laten kijken. Grote kans dat hij dan niet lekker in zijn vel zit en vast zit. Oefeningen en rijtechnische oplossingen zouden resultaten bieden.

www.nanda-dierfysiotherapie.nl

wil jij mij dan uitleggen hoe ik een paard die nog geen stuur, ruitergewicht en been kent, stelling en buiging aanleer? Onder het inrijden uiteraard.

ik wacht met smart op je antwoord.

StalMireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:06

Niets aan de hand met je paard. Hij heeft, zoals eerder genoemd, last van zijn natuurlijk scheefheid. Het is een rechts gebogen paard. Rechts om is geen probleem, maar links kan hij moeilijk buigen. Hij valt op zijn schouder en daar schrikt hij zelf van. Een dierenarts zal niets kunnen vinden en ook dominantie is niet het probleem. Ga hem rechtrichten onder begeleiding van iemand die hier ervaring mee heeft. Probeer hem zijn rechter teugel aan te laten nemen en blijf van de linker teugel af. Ook en vooral als je linksom rijdt!
Zie voor meer info www.hoefkatrol.com en www.paardenrecht.org.

Succes!

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:29

natuurlijk ga je eerst aan het stuur, ruitergewicht en been werken, dat lijkt me zeer logisch. Maar zoals Manuutje ook al zei: nadat dit in orde is zal je toch 'z.s.m.' aan stelling en buiging moeten gaan werken.
Sorry als je mij verkeerd begrepen hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-06 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd, spammen niet toegestaan, geen enkel nut hier

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:47

emilysissi schreef:
natuurlijk ga je eerst aan het stuur, ruitergewicht en been werken, dat lijkt me zeer logisch. Maar zoals Manuutje ook al zei: nadat dit in orde is zal je toch 'z.s.m.' aan stelling en buiging moeten gaan werken.
Sorry als je mij verkeerd begrepen hebt.

MAar dat is niet mijn vraag en probleem! Ik vraag hulp bij het verzet niet wat ik erna moet doen.

sorry als jij mij verkeerd begrepen hebt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:24

Longeer je hem/haar ook wel is?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 22:17

Manuutje1990 schreef:
Longeer je hem/haar ook wel is?

vaak zat. sowieso elke keer voor het rijden. soms met de dubbele longe maar dat snapt ie nog niet helemaal