Hulpen galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Hulpen galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:01

We hebben op de manege een lespaard dat z gelopen heeft en erg veel plezier nog heeft in haar 'kunstjes'. Ze laat ze ook ongevraagd zien Lachen Gisteravond vroeg een leerlinge of ze een galopwissel kon maken. Wat mij betreft wel, maar wat zijn de hulpen eigenlijk? Heb zelf nooit z gereden. Heb op de diagonaal een halve ophouding laten maken, stelling om laten zetten en vervolgens benen om laten leggen, maar dat werkte niet. Wat zijn de juiste hulpen en in welke volgorde geef je die? Wat zijn geschikte oefeningen om een wissel voor te bereiden?

Anoniem

Re: Hulpen galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:14

RT-D --> RT-P

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:21

Omstellen (niet te veel), vooral opletten dat de schouder naar buiten gaat (dus als je rechts galoppeert en naar links om wil springen, de schouder naar rechts rijden), en dan de benen omleggen. Als het goed is springt het paard dan om.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:33

Ben benieuwd of het werkt Ilja!!
je bedoeld.. Kashmir???

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:14

Yeps, Kashmir. Als ik hem zelf weer eens rijd ga ik het zeker uitproberen en als ik een wat gevorderde leerlinge op hem heb ook!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:19

Ilja000 schreef:
Yeps, Kashmir. Als ik hem zelf weer eens rijd ga ik het zeker uitproberen en als ik een wat gevorderde leerlinge op hem heb ook!

Moet je karabijn even van yonna lenen.
die maakt een galop wissel erg makkelijk.

Kashmir kan het wel maar wordt er wel ontzettend heet van.

gr jepsica

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:09

Ilja000 schreef:
We hebben op de manege een lespaard dat z gelopen heeft en erg veel plezier nog heeft in haar 'kunstjes'. Ze laat ze ook ongevraagd zien Lachen Gisteravond vroeg een leerlinge of ze een galopwissel kon maken. Wat mij betreft wel, maar wat zijn de hulpen eigenlijk? Heb zelf nooit z gereden. Heb op de diagonaal een halve ophouding laten maken, stelling om laten zetten en vervolgens benen om laten leggen, maar dat werkte niet. Wat zijn de juiste hulpen en in welke volgorde geef je die? Wat zijn geschikte oefeningen om een wissel voor te bereiden?

'' Halve Ophouding '' ik las het net ook. Maar wat is dat precies, en waarvoor is dit nodig ? * Sorry dat ik deze vraag stel in jou topic *

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:22

Een halve ophouding is een attentieseintje voor het paard. Daarmee geef je aan dat er een hulp aan komt. Je geeft een halve ophouding voor elke wending, elke overgang etc. Een klein kneepje in je teugels eigenlijk van 'hee paard, let op, we gaan wat doen'.

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:08

Ik had bij een clinic van Tommie Visser gekeken , en daar had iemand dezelfde vraag. Tommie antwoorde daarop datje een ontspannen galop moet hebben, je met je buitenbeen het paard ligtjes de traver inzet, en dan omsteld & je been verwisseld.

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:19

Ilja000 schreef:
Een halve ophouding is een attentieseintje voor het paard. Daarmee geef je aan dat er een hulp aan komt. Je geeft een halve ophouding voor elke wending, elke overgang etc. Een klein kneepje in je teugels eigenlijk van 'hee paard, let op, we gaan wat doen'.

Dank je wel

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:38

Ik heb t even voor je uit t ORUN theorieboek opgezocht!
Ik weet t wel maar ben altijd bang dat ik zo vanachter de pc t niet helemaal goed verwoord Knipoog

Voorwaarden voor een geslaagd galopchangement:
1. Galop moet goed bevestigd zijn.
2. Galop moet zowel makkelijk te sluiten als verruimen zijn.
3. Paard moet recht kunnen gaan.
4. Paard moet in balans zijn (grip op achterhand)
5. Paard moet gezet kunnen galoperen
6. Paard moet contragalop beheersen

hulpen voor een galopchangement
Voor het idee, paard galopeerd in rechtergalop, met heel lichte stelling naar rechts. De daadwerkelijke hulp geef je vlak voor het zweefmoment dus in de 3e fase van de galoppade.
1. Halve ophouding ter attentie
2. schouders paard ervoor houden en paard goed aan nieuwe buitenteugel houden.
3. lichte stelling naar links vragen en hand ontspannen zodat linkerachterbeen ruimte heeft om in de wissel door te komen naar voren.
4. de binnenkuit (rechts) naar achteren schuiven en aandrukken. buitenkuit (links) naar voren schuiven en paard motiveren om voorwaarts te springen en recht te blijven.
5. bovenlichaam zo stil mogelijk houden. Ruitergewicht heel klein beetje op oude (rechts) kant houden tot wissel klaar is voor balans.

Heeft het paard een voorkeur van linker of rechterkant dan is t fijner om de wissels van de 'sterke' kant naar de 'lichte' kant te springen. Op de 'vaste' kant is vaak het achterbeen sterker ontwikkeld, daar kun je dan beter het evenwicht op houden voor de wissel

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:04

Waarom stelt iedereen om? Als je wisselt is toch vaak op diagonaal of op de rechte stukken binnen de slangenvolte...

Ik rijdt em altijd helemaal recht kleine ophouding, leg mn been om en daar is de wissel. Veel eenvoudiger.

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:08

halve ophouding...een kneep in de teugels???

Ik denk dat bij een halve ophouding toch wel meer komt kijken dan dat...

het woord zegt het zelf al, er wordt een ophouding gemaakt , er wordt dus vertraagd, en niet alleen dat, door een halve ophouding verzameld je paard meer, wordt het contact met de teugels lichter en is je paard in staat direct op je commando's te reageren...

Een halve ophouding kan bv gemaakt worden bij de overgang van draf naar stap...je beperkt de beweging van je bekken en spant je kruis aan (je paard is afhankelijk van je meerijden, als jij stopt met dat meerijden weet hij dat er wat anders aankomt) dan biedt je passief weerstand met je teugels en je paard zal stappen, van zogou je paard stap ga je weer mooi mee met de beweging..

hetzelfde kan dus toegepast worden om de galopswissel te maken...je paard galopeert op de diagonaal, je maakt een halve ophouding (je spant dus je kruis aan, zodat je paard weet dat er wat anders gaat komen) en net daarna geef je de hulpen om van stelling te veranderen...

hoop dat het een beetje duidelijk is ...hihi Lachen

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:31

Touwladder: Dat omstellen is voor de meeste paarden wat makkelijker, omdat ze dan de schouder iets naar buiten zetten en makkelijker omspringen (een paard gallopeert graag met zn kont naar binnen). Bij een paard die de wissels goed kent hoeft het inderdaad minder of niet...denk ik Tong uitsteken
Ik ben het met de reactie hierboven eens over de halve ophouding. Dat lijkt me wel een duidelijke uitleg.

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:07

Je hoeft echt niet met wissels te beginnen wanneer je paard nog scheef is in zijn galop. De lijnen waarover de wissels gereden worden laten m.i. weinig ruimte over voor omstellen. Al helemaal in de wissels om de 1 of 2, dan krijg je een waggelaar...

Omstellen is ook wel lekker om eens soepel te maken maar ik vind het vreemd dat niemand erover begint dat de uiteindelijke wissel kaarsrecht is...

Ik zeg niets over het aanleren van wissels, maar in dit geval gaat het echt over een paard die de oefening kent...

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:04

Nooit geweten dat het zo makkelijk was zal vanavond mijn paard het verhaaltje even voorlezen uit het Orun boekje en klaar.............................

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:57

summie schreef:
Nooit geweten dat het zo makkelijk was zal vanavond mijn paard het verhaaltje even voorlezen uit het Orun boekje en klaar.............................

Waar slaat dat nou weer op Verward

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:13

Op mijn eigen paard natuurlijk.............. die is zo ontzettend handig in de contra dat ze bijna nooit verspringt en als ze verspringt gaat ze overkruist voor haar zijn de wissels dus niet zo eenvoudig als in het Orun boekje omschreven.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:34

Oh, okay.
t kwam nogal raar over bij mij.....

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:39

sorry dat was niet de bedoeling Bloos

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:04

ben het eens zoals Ilja000 het beschrijft Bloos

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:47

Je moet echt pas aan de wissels beginnen als je er klaar voor bent!!! Je moet eerst de eenvoudige wissel kunnen doen en die moeten bevestigd zijn vind ik... Zodra jij de wissels onder de knie hebt kan het wel eens zijn dat als je op een onervaren paard het doet dat je de wissels al vroegtijdig aanleerd en dan krijg je err veel problemen mee... check contragalop Knipoog Maar ik zou het zo doen:
de diagonaal oprijden vla voor de hoek omstellen en de andere hulp geven zit het paard overkruist werl doorgalloperen op een volte en wachten met belonen tot hij achter ook is omgesprongen... Doet hij dat meteen belonen... Dan leert hij het doen op jou hulp... En altijd doen met een instructrice die het al wel kan...

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:43

Eerst het paard goed losrijden, dan werken aan de verzameling. Zorgen dat hij goed op het achterbeen is en dan kan je beginnen. Je kan de diagonaal nemen, maar je kan ook oversteken. Omstellen, je andere been lang maken en de galophulp geven voor de galop waar hij in om moet springen. Let wel, van achter naar voor, anders klopt je verzameling niet. Ik denk dat je er niet te moeilijk over moet denken en je hulpen simpel moet houden.

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:50

sologirl schreef:
Je moet echt pas aan de wissels beginnen als je er klaar voor bent!!! Je moet eerst de eenvoudige wissel kunnen doen en die moeten bevestigd zijn vind ik... Zodra jij de wissels onder de knie hebt kan het wel eens zijn dat als je op een onervaren paard het doet dat je de wissels al vroegtijdig aanleerd en dan krijg je err veel problemen mee... check contragalop Knipoog Maar ik zou het zo doen:
de diagonaal oprijden vla voor de hoek omstellen en de andere hulp geven zit het paard overkruist werl doorgalloperen op een volte en wachten met belonen tot hij achter ook is omgesprongen... Doet hij dat meteen belonen... Dan leert hij het doen op jou hulp... En altijd doen met een instructrice die het al wel kan...

Wij gaan gewoon door met oefenen uiteindelijk zal het wel goedkomen *LOL*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:45

1 van de belangrijkste dingen is dat je paard goed rechtgesteld is! Als hij dat niet is dan hoef je aan dingen als de wissel niet te beginnen.Hij zal dan waarschijnlijk 1 kant wel springen en de andere niet. En daar weer van in de war raken.