Fries bokt bij beenhulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icelander

Fries bokt bij beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 06:15

Mijn friesje, een merrie van 8 jaar, heeft de gewoonte om bij het aangalloperen een stuk of 3 keer haar kont behoorlijk in de lucht te gooien. Ook loopt ze met haar nek altijd heel erg in de krul. Dit probeer ik eruit te rijden door haar vrij veel teugel te geven en veel op het been te rijden.Ze moet echt veel meer verlengen. Bij het aangalloperen gaat haar hoofdje wel een beetje omhoog, maar weet ze haar kont ook in de llucht te krijgen... het is wel heel vervelend... Het paard heeft een hele tijd stil gestaan, en ik ben haar nu weer een beetje aan het doorrijden.
Ook nog even een vraagje over haar bit, ik rij haar nu met een enkel gebroken Dtrens, is er mischien een ander bit ofzo dat mij kan helpen haar hals te verlengen, of iig dat ze niet meer zo in de krul loopt?

Damber

Re: Fries bokt bij beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:45

Die bok bij het aanspringen in de galop is het rechtleggen van het staartbeen. Dit doet mijn paardje ook.... wat je eraan kunt doen?? Wij hebben van de instructrice te horen gekregen is dat je veel moet aanspringen, één lange zijde galopperen en weer terug in de draf. Weer op normaal tempo rijden en wederom aanspringen.... Wanneer ze dan niet bokt belonen, wanneer ze wel bokt wederom terug naar de draf en opnieuw aanspringen...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:39

je paard loopt achter de teugel, dus ook achter je been.
probeer haar eerst fijner aan de hulpen te krijgen door veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

je paard loopt van het achterbeen af in de overgangen en druk haar rug daarin weg. door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, maak je je paard ook sterker en sneller op het achterbeen. als dit beter wordt, dan kan je paard zichelf meer dragen ook in de overgangen en deze worden, dan ook beter.

verder heel veel voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts rijden. let er op, dat je je hand gewoon in contact en meeverend houdt. niet losgooien.

succes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 06:41

en als aanvulling, galoppeer eens in stap of vanuit halthouden weg. Dan weet je zeker dat ze reageert.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 14:04

Kijk, hier heb ik wat aan! dankjulliewel, ik hou jullie op de hoogte.... maar klinkt goed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:59

Ik ga volledig mee met droefje!

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:10

Ik denk dat ze me gewoon uitprobeert... De bokken worden steeds hoger... ik rij haar veel op het been (heb geen benen meer over na t rijden) en dan merk ik wel dat ze haar hals wat naar voren brengt, waar ik al heel blij mee ben. Daarna ga ik aanspringen in galop, en dan krijg ik zomaar 4 a 5 bokken achter mekaar... waarna ze weer in draf over gaat.... het lijkt wel of ze er gewoon een hekel aan heeft....

Als ik haar laat draven, en steeds laat versnellen tot ze uiteindelijk ik galop valt, bokt ze niet direkt. dan wacht ze tot we een paar bochten verder zijn, en dan gaat ze nog es protesteren...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:52

dat beest bokt niet, dat schreeuwt het uit! auw auw auw auw auw....... snel laten nakijken, zeker haar rug

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:41

Wat ook wel kan helpen is je buitenbeen minder ver naar achteren te leggen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:02

Ik zou eerst medische oorzaken uitsluiten. Veel paarden bokken in de galop als ze ergens pijn hebben. Ook omdat je schrijft dat het er steeds meer worden.

Eerst actiever aan het been maken, als je na het rijden geen benen meer overhebt is ie niet goed aan het been, Je schrijft niet hoe de lengte is tijdens stap en draf. Als ie het dan ook niet doet is het naar mijn idee logisch dat het in galop ook nog niet lukt. Dan zou ik eerst voor lengtebuiging in die gangen zorgen.

Ook hebben friezen vaak meer moeite met de galop, is dat hem wel netjes aangeleerd. Vanuit een snelle draf in galop laten vallen snap ik wel, maar dan leert ie het nog niet goed.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 18:39

@Amondi

Dat lijkt me niet, zoals hierboven ook al is gezegd, heeft ze waarschijnlijk nergens last van, ze bokt met haar oren vooruit... En het is nu nog maar op een hand, de andere hand (haar beste hand) hebben we al "Bokloos" leren aanspringen, dus we gaan vooruit!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:05

Toch zou ik je paard eens laten nakijken.
Die van mij bokte ook op de ene hand en op de andere hand niet, maar had toch pijn.
Na een aantal behandelingen liep hij al weer een stuk beter en in combinatie met een goed zadel waren de problemen ook opgelost.
En dat ze niet wil halsstrekken kan ook een teken zijn dat ze vast zit en het gewoon door de pijn het niet kan.
Paarden bokken meestal altijd met een reden en niet omdat ze het gewoon leuk vinden.

Ik zou toch eerst de medische zaken en zadel uitsluiten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 06:53

heel oud topic

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:26

amondi schreef:
heel oud topic

Was me niet opgevallen Bloos
Zal het even gaan temmen.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:37

I(k heb een verzorgfries en die deed dit precies hetzelfde bij het aangaloperen..ik heb eerst veel overgangen gereden en toen geprobeerd om steeds netjes aan te galoperen..op een gegeven moment lukte dit en het steeds herhaalt..dat in de krul wil ze ook nog wel is doen wveel te diep lopen en zo maar dat heb ik er nu veel uit..door veel overgangen te rijden en als ze het doet me been der bij te houden dat ze ermee op houdt...hoop dat hetlukt..veel succes..Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:58

Oud topic, slotje.