Galop --> doorsluiten naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Galop --> doorsluiten naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:47

Ik rij een pony voor iemand anders, erg leuk.
Maar.. ik krijg het niet voor elkaar om hem vanuit de galop door te sluiten naar de stap.
Heeft iemand er misschien oefeningen en tips voor om dit te verbeteren?

krumel

Re: Galop --> doorsluiten naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:00

meestal doen wij, om het aan te leren/mee te beginne, op de volte galoperen, volte steeds meer verkleinen, verzamelen en dan op een kleine volte in stap overgaan. Als dat lukt moet je dat gaan afbouwen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:17

Proberen terug te rijden in galop, en dan niet met je hand, maar door hem echt op de achterhand te zetten. De pony moet wel door blijven springen en niet uit elkaar vallen. Dan rijd je hem er weer uit. Als dit goed lukt kan je de overgang naar stap ook heel gemakkelijk rijden, dan is hier nog maar een erg kleine ophouding voor nodig. Wel echt laten verzamelen in galop, en niet terugtrekken met de hand en sprong laten verliezen! Succes!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 16:21

Bedankt!
Ga vanavond eens uitproberen, ik laat jullie weten hoe het is gegaan Lachen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:24

Probeer eens vanuit stap naar de galop te gaan, als dat lukt gaat het meestal andersom ook...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 16:31

monya schreef:
Probeer eens vanuit stap naar de galop te gaan, als dat lukt gaat het meestal andersom ook...

Dat gaat dus helemaal prima, maar andersom lukt het niet Haha!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:33

monya schreef:

Dat is niet waar. Dat ligt er maar net aan hoe je pony aan je been is en dergelijke. maar ik ga het meeste mee met het door de volte te verkleinen, maar wel sprong blijven houden, steeds verder verkleinen en dan heel rustig proberen de overgang naar stap te maken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:38

**gaat mee proberen**

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 16:39

Sisco4life schreef:
**gaat mee proberen**

Haha!
Gezellig Haha!

Bedankt, Sfiejj!
Vanavond dus een update Lachen

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:42

We zijn benieuwd! Tong uitsteken

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:03

Hij zal waarschijnlijk nog niet aan die verzameling toe zijn. Doe veel tempowisselingen in de galop om vooral de reactie op de hulpen te verbeteren. Kleinere hulpen->meer reactie. Rijdt in het begin 3 pasjes terug in de galop, zonder sprong te verliezen. Dus in hetzelfde ritme doorgaloperen, pasje voor pasje proberen te regelen dat hij elke pas even groot en met evenveel kracht terug komt. Na 3 pasjes weer in hetzelfde ritme naar voren rijden. Even vloeiend als dat je terug bent gekomen. Dat herhaal je heel veel en steeds preciezer. Tot je het uit kan breiden naar 4 pasjes, 5 pasjes etc. Dan krijg je vanzelf mooie overgangen. Zorg er ook voor dat je zelf zo rustig mogelijk blijft zitten. Hoe meer hulpen jij daar gaat geven om de galop te regelen, hoe moeilijker het wordt voor de pony. Het beste kun je dit onder begeleiding doen zodat er geen foutjes insluipen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:59

monya schreef:

Das echt onzin hoor... Mijn pony sprong in de B al van stap in galop aan, maar toen we Z reden had ik nog steeds moeite met galop-stap. Met Sydney nu idem dito...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:25

Wat ik bedoel is dat je niet meer moet proberen dan alleen aan te springen in galop. Ik leer van mijn "leermeesters" alle paarden eerst aan te springen maar niet door te galopperen. Dan hou je controle over het tempo en de hulpgeving.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:36

Solvej: Ook in mijn laatste les zijn we veel met verzamelen bezig geweest en het meer laten 'zitten' op de achterhand.
Heel erg bedankt voor je tips!!
Rij hem donderdag pas, maar dan ga ik er zeker mee aan de slag.

Vandaag hadden we (ik?) allebei een slechte dag. Ik heb veel gegaloppeerd en daarin veel tempowisselingen gereden. Helaas was hij elke keer weer ontzettend afgeleid. Dan doet hij waar hij goed in is; achter de teugel kruipen. Dus ja; mezelf corrigeren, binnenbeen lang houden, buitenteugel eraan, drijven, hand laten volgen. Ben niet echt toegekomen aan het doorsluiten naar stap. Donderdag weer een poging doen Haha!
*aan het eind liep hij wel lekker trouwens, toen snel gestopt Vork *

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:24

Ga dit ook even volgen. Dit probleem heb ik namelijk ook.
Van stap naar galop doet ie echt prima maar andersom.
Sommige zeggen dat je dan de passen moet volgen, diep moet gaan zitten en dan 1, 2, 3. Maar is mij nog niet gelukt Clown

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:25

Je moet 1,2,stap tellen om te zorgen dat het paard in hetzelfde ritme doorgaloppert en geen sprong verliest, maar wel doorsluit. Let op dat je met een hele kleine hulp doorsluit, anders verzamelt het paard niet maar gaat hij alleen langzamer en trager...dat is absoluut niet de bedoeling.

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:32

eeeY..je moet gewoon van uit de stap naar galop overgaan en als dat goed gaat zal het andersom ook lukken..veel oefenen en het lukt je wel good luck.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:42

niknokjhee schreef:
eeeY..je moet gewoon van uit de stap naar galop overgaan en als dat goed gaat zal het andersom ook lukken..veel oefenen en het lukt je wel good luck.. Haha!

als je de rest nou ook is leest, zul je merken dat dit echt onzin is... Zie posts hierboven... Schijnheilig

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:36

ja die van mij springt vanuit de stap heel makkelijk aan in de galop. Maar van galop naar stap lukt ook niet echt bepaald goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:47

cardy schreef:
ja die van mij springt vanuit de stap heel makkelijk aan in de galop. Maar van galop naar stap lukt ook niet echt bepaald goed

Ja het is ook totaal iets anders... Het ene is voorwaarts en het ander is terug op het achterbeen, is nogal een heel verschil, dus snap niet dat mensen dit gaan vergelijken.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:26

Idd vanuit de volte en deze kleiner maken. Zorg ervoor dat je paard niet lang wordt... En blijf doorstappen daarna, die van mij valt graag stil... Bloos

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:21

Het kan best zijn dat je pony er nog niet helemaal aan toe is. Veel overgangen in galop rijden en dan ook echt op je zit weer terug! Niet 10 keer achter elkaar door blijven oefenen als hij niet genoeg terug komt maar dan extra op de verfijning van de hulpen gaan trainen. Probeer ook echt op een goed moment de overgang terug te rijden en niet bij de letter precies. Probeer goed aan te voelen waarneer jullie er beide klaar voor zijn.
Ik ben met mijn pony ook druk aan het oefenen omdat we al bijna Z1 willen gaan starten. Vanuit een volte vind ik zelf ook erg fijn omdat je hem dan gemakkelijker op het achterbeen krijgt. Vind het een fijne oefening want hij begint er echt heel veel beter van te galopperen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:45

* ik ga het zometeen ook mee proberen julli horen zo wel ho ehet ging *
ik heb wel eigenwjis paardje:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:03

Een topic uit 2006.................. Het moet niet gekker worden :+ Ik TEM ff..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:39

En bij deze een slotje.