Onderin Rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroR

Onderin Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 12:16

Hoii ,
Omdat ik vaak springen doe wil ik mij nu een beetje meer gaan concentreren op dressuur en daarom gebruik ik nu een elastiek om mijn pony onderin te houden , maar hoe weet je nu wanneer de elastiek op de juiste 'hoogte en spanning' hangt ?

x CaroO

carlijn83

Re: Onderin Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:46

Dit is vast niet wat je wilt horen maar neem alsjeblieft les!!
Jij wilt m wat ronder hebben dus knoop je er een stiek aan.........
Zo werkt het natuurlijk niet!

Er is hier een centraaltopic over aan de teugel rijden, daar staat alles over dit onderwerp beschreven.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:56

Waarom gebruik je een elastiek?
Je paard moet je hand volgen om 'onderin' te lopen, dan weet je ook meteen dat je aanleuning goed is. Wat je nu doet is je paard dwingen om 'aan de teugel' te lopen. Jij moet hem uitnodigen om daar te lopen door hem je hand te laten volgen (hand een beetje openen als hij nagevelijk loopt, eventueel een kleine beenhulp gebruiken), niet door hem met een elastiek te dwingen.
Les lijkt me inderdaad niet verkeerd.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:06

Door dressuurles te nemen.
Dat klinkt misschien wat kort door de bocht maar een goeie instructeur of instructrice kan jou leren het paard goed aan de teugel te rijden. En daar kan een elastiek niet tegen op. Als de dressuur in orde is gaat het springen ook beter!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:05

natasja: ik ben het niet met jou eens dat je het paard met elastiek in een houding dwingt. Ik rijd zelf ook met een elastiek (en ja ik krijg ook les) maar als mijn paard niet met zijn neusje naar beneden wil, doet ze het ook niet. In stap gaat het prima, maar in draf in het begin niet. Dan kijkt ze vrolijk rond en heeft lekker haar hoofd omhoog. Zolang het elastiek niet te strak staat (en er zit rek in => elastiek he) dwing je haar niet in een houding.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:10

En je wilt dus zeggen dat constante druk geen dwingen is? Vind ik dus wel, ik ben het met voorgaande opmerkingen eens.

Als je je paard niet zonder elastiek rond krijgt, doe je iets verkeerd en moet je leren rijden. Zo simpel is dat.
Niks negatiefs, hebben we allemaal een keer moeten leren. Maar een elastiek is geen oplossing. Weg met dat ding, les nemen en leren!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:47

door dat elastiek erop te zetten zal ie gedwongen worden in een houding. Hij zal dus nooit ontspannen en er zal spanning ontstaan.. en dat wil je denk ik ook niet? Want zoals eerder is gezegd, als je het daarna weer weghaalt zal ie vast niet rondkomen (omdat ie nu niet wordt gedwongen). Je zal eerst moeten zorgen dat het paard je hand wilt volgen, dat ie recht is (want een scheef paard zal nooit optimaal zijn achterhand en rug gebruiken) en dat ie op twee teugels te rijden is.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:04

" Hoe gebruik je een elastiek" Ik denk dat de TS er meer aan heeft als er op zeze vraag antwoord wordt gegeven dan dat er straks 2 pagina's volstaan met neem les

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:13

Euhm, Knor, ik zie hier nergens een reactie met alleen ''neem les'' staan.
Alle reacties zijn goed onderbouwd dus ik snap je niet helemaal..

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:31

euhm Natasja91, er staat wel geteld 1 reactie waarin niet staat neem les. Wara het mij om gaat is dat ipv advies hoe ze een elastiek dient te gebruiken er alleen maar argumenten komen waarom ze geen elastiek moet gebruiken. Er staat niet een reactie over hoe het dan wel moet en de TS heeft dus nog steeds geen antwoord.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 06:08

Als 1 reactie zegt, goed zo, ga maar zo door.En 10 reacties zijn: je kan dit niet op internet leren, maar je moet les nemen, wie zouden er dan gelijk hebben?
De kosten van z'n elastiek zijn bijna net zo hoog als 1 privéles, dus waar praten we over???

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:30

Amondi: het gaat hier toch om de vraag! Slapen
Ik zal hier proberen antwoord te geven op je vraag

Je hebt : de "rekkers" die eigenlijk elastieken zijn die vastgemaakt worden aan de borst of onder de buik, achter de oren doorlopen en dan vastgemaakt worden aan het bit. Sommige lopen door de trens terug naar het midden zodat je een driehoek krijgt. Bedoeling : hoofd naar beneden krijgen bij het longeren.
Dit systeem is vergelijkbaar met een gogue ( werkt met koorden en katrolletjes ipv elastieken). Ben persoonlijk niet zo'n voorstander van de elastieken, omdat de meeste rekkers onvoldoende lengte hebben om het paard toe te laten actief voorwaarts neerwaarts te lopen ( ze gaan "rekken" dus krijg je spanning, net het omgekeerde van wat je zou moeten krijgen nl ontspanning). Als het paard vwnw wil gaan, zal het zijn neus achter de loodlijn brengen omwille van de ontstane spanning op de rekker, en zich opkrullen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:08

Knor, het gaat erom dat je advies krijgt waar je beter van wordt, niet advies wat je wilt horen. Als je alleen zulk advies wilt dan kom je nooit een stap vooruit en kun je beter gaan fietsen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:57

ach de enige die niet reageert is de TS.... zal wel weer een vraag zijn geweest om ruzie te maken..... kijken hoe de rest reageert en elkaar afblaft.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:03

Als je springt is het belangrijk eerst de dressuur onder de knie te hebben, paard moet kunnen ontspannen in zijn rug. Ik weet natuurlijk niet of je wel of geen les hebt, maar als je graag het elastiek wilt gebruiken, doe dat dan onder begleiding! Maar om antwoord te geven op jouw vraag, je zet het elastiek eerst wat langer, je pony is er nog niet mee gewend, en kan in paniek raken. Daarna kun je langzaam aan steeds iets korter, natuurlijk niet te kort/strak, want dan verliest het zijn werking als elastiek en gaat het meer op een slof lijken.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:25

amondi schreef:
ach de enige die niet reageert is de TS.... zal wel weer een vraag zijn geweest om ruzie te maken..... kijken hoe de rest reageert en elkaar afblaft.

Idd dus laten we dat dan maa rniet doen Clown

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:40

Het lijkt me idd wijzer om les te nemen, dan neem je 9 van de 10 x minder risico dat je iets verpruts bij je paard

CrazyChicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:01

hey,
ik heb een haflinger van 13j en ik krijg haar niet onderin.
in stap loopt hij goed en constant onderin maar wanneer ik de overgang naar draf doe , steekt ze haar hoofdje weer de lucht in.
Soms lukt het in draf ook wel dat ze nageeflijker rijd maar in galop iss er helemaal geen sprake van.
Ik rij 7jaar en mijn dressuur is goed maar ik ben nu al een tijdje bezig met haar te leren springen , tot nu toe hebben we enkele hindernissen tot 60cm gesprongen , maar zelfs bij het aanrijden naar de sprong rijdt ze met haar hoofdje de lucht in.
ik heb lessen gekregen hiervoor, maar zij hebben er niet veel aan kunnen veranderen
( wel aan de draf maar helemaal niet aan de galop).
als jullie een oplossing weten, dan mag je me altijd mailtje sturen
groetjes evaa .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:55

Aangezien dit topic al echt oud is en er een centraal topic is kun je daar je vraag stellen. Hier een slotje.