De draf verruimen. Hoe nu precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Superbabey

De draf verruimen. Hoe nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:26

Kan iemand goed uitleggen welke hulpen je moet geven bij de draf verruimen? De draf verruimen wordt vaak fout gedaan hoorde ik en daarom wil ik het goed doen

Heike
Mede-oprichtster

Re: De draf verruimen. Hoe nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:09

Dit een hele mooie oefening om je paard kennis te laten maken met uitstrekken, want een van de eerste belangrijke basisvoorwaarden voor goed uitstrekken is eerst rechtrichten voordat je begint met verruimen. Dus eerst de diagonaal oprijden, paard goed rechtrichten en vervolgens enkele passen actiever naar voren rijden waarbij het de bedoeling is dat je paard zijn paslengte gaat verruimen oftewel groter passen gaat maken. Probeer mooi vloeiend naar voren te rijden. Vaak zie ik gebeuren dat een ruiter plotseling “gas” geeft waardoor een paard zijn hele lichaam vastzet en alleen maar sneller gaat draven met kleine, snelle passen. Deze fout maken zelfs ruiters in het Z

Tja, zul je denken. Makkelijk gezegd maar ik blijf het heel moeilijk vinden. Een goede oefening is om het op de langze zijde te doen. Ze kun je meetellen met de passen. Als je bij de middendraf minder passen nodig hebt ben je op de goede weg. Als je op een paard zit wat er moeite mee heeft dan kun je deze oefening het beste doen tegen het einde van de les. Je paard is dan al goed losgereden en zal daarom zijn lijf losser houden. Niet te vaak doen. Dat is saai voor jou, maar ook saai voor je paard.

Let dus goed op rechtrichten en probeer te voorkomen dat je paard “voorover” valt/te diep gaat lopen en daarbij heel zwaar op je handen gaat leunen. Als je paard de neiging heeft om te diep te gaan lopen, probeer dan kleine stukjes te oefenen net zolang tot hij sterk genoeg is geworden om het langer vol te houden met zijn hoofd op de goede plaats.

Vanaf de klasse L wordt de middendraf over de hele diagonaal of lange zijde gevraagd. Als er dus wordt gevraagd van H-X-F van hand veranderen in middendraf, let dan goed op dat je direct bij H begint met het rijden van middendraf. Wat combinaties dan veel vergeten is het voorbereiden op de korte zijde. Daar moet je je pony al goed duidelijk maken dat er een oefening aankomt waarbij je paard goed aan je kuithulpen voorwaarts moet zijn. Te vaak zie ik gebeuren dat een ruiter pas op de diagonaal hiermee begint en voordat de pony dan middendraf toont, is men al bij X aangekomen en moet al weer bijna terug worden gereden om bij F weer in arbeidsdraf te zijn. Een goede voorbereiding is dus zeer belangrijk om zo correct mogelijk van H naar F middendraf te kunnen laten zien.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:30

Ik moet ook van H naar F toe handveranderen en tegelijkertijd de draf verruimen. Bedankt voor de uitleg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:04

WD-V --> RT-P

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:22

misschien kan je het ook eens probern met wat balkjes. zo heb ik het ook een poosje geleden gedaan en dat ging opzich wel aardig. je legt de balkjes zn 10 cm langer uit elkaar dan normaal. ik heb het op de diagonaal gereden. als je m-x-k rijd, begin je bij m met arbeidsdraf na de x ga je pas verruimen. dat kleine stukje kom je de balkjes tegen. flink belonen na de tijd.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:25

Ik heb geen eigen paard en mag ook niet vrijrijden, das dus lastig

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:28

oh jah dan word het lastig

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:32

Maar het is leuk dat je het zegt want als ik een keer wel mag vrijrijden zal ik er aan denken

Kane02

Re: De draf verruimen. Hoe nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:09

Het is ook handig als je tempo wisselingen gaat rijden bij het inrijden voor een wedstrijd.
Zo reageert je paard beter op je hulpen en kan je een betere proef rijden.
Het is natuurlijk ook handig als je gewoon gaat rjijden.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:59

Ja, ik schrijf een aantal onderdelen uit mijn proefje op een blaadje en dat zegt mijn vader dan even en dan oefen ik dat nog extra.