Nagevelijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:15

Ik weet dat er al veel topics zijn over nagevelijk rijden, in manegetaal "aan de teugel", maar met deze vraag zit ik al heel lang.

Nagevelijkheid ontstaat wanneer je paard zijn achterhand er goed onder heeft en de rug ontspant. Dan zakt hij vanzelf met z'n hoofd. Nagevelijk rijden doe je dus met je benen, niet met je handen.

Maar waarom doen ontzettend veel mensen dit dan door afwisselende (links-rechts-links-rechts) kneepjes aan de teugels te geven?
En waarom zakken paarden hierdoor dan toch met hun hoofd? Is dat dan geen echte nagevelijkheid?

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel en kunnen jullie het beantwoorden.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:30

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Het is zo dat je een paard moet uitnodigen om te zakken door rustige teugel hulpen te geven.

Zo heb ik het altijd geleerd, en mijn paard doet het er erg goed op dus ik ben dik tevreden zo

Maar idd met stille handen. (je moet bijna niks kunnen zien, zit er trouwens ook niet uit)

SuperPepeijn

Re: Nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:54

Citaat:
Nagevelijkheid ontstaat wanneer je paard zijn achterhand er goed onder heeft en de rug ontspant. Dan zakt hij vanzelf met z'n hoofd. Nagevelijk rijden doe je dus met je benen, niet met je handen.

Nageeflijk zijn is iets anders.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:19

nageefelijk wil niet per sé zeggen dat ze de achterhand er goed onder moeten hebben, en de rug ontspannen ( al is dat een GOEDE nageefelijkheid, het kan op verschillende manieren)
Het is WEL zo dat je het met je benen moet rijden. er zijn inderdaad veel mensen die dit nog wel eens vergeten, maar als je aan het zagen bent kan dat paard bijna niet anders als 'rond' lopen ( want je kan het eigenlijk geen nageefelijkheid noemen omdat het paard word gedwongen)

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:54

Je ziet inderdaad meer mensen paarden naar beneden werken met de handen dan het op de correcte manier doen.
Ik denk dat iedereen wel eens de neiging heeft zijn handen te gebruiken. Al is het maar 1x keer een sjor aan de binnenteugel geven.
Maar paarden gaan inderdaad ook naar beneden als je het met je handen doen. Dit vaak om van het gesjor af te zijn of om pijn te ontwijken. Dat is dus hartstikke slecht. Maar da begrijp je zelf ook.
En het als superpepeijn zegt: nageeflijkheid is iets anders. Helaas heeft hij daar geen uitleg bij gegeven en zal ik dat even proberen.
Een paard dat nagevelijk is volgt de hand van de ruiter. Wat jij noemt is de manier om je paard nageeflijk te rijden.
Nageeflijkheid zelf is het volgen van de hand van de ruiter.
Dan geeft hij dus na aan je hand.
Als jij de teugels langer laat is het de bedoeling dat hij je hand volgt en dus lager en langer in de hals word.
En zodra jij de teugels weer iets oppakt dat je paard je hand dan weer volgt.

Als ik het verkeerd heb, mag iemand me verbeteren.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:28

Nageeflijk is als het paard ontspant in nek-en kaakgwricht. Dit doe je als volgt . Stap lange teugel zorgt dat het paard actief door stap en aan het been is . Dus jij geeft been paard voorwaarts. Dan neem je contact blijft ervoor zorgen dat het paard actief door blijft stappen, dan sluit je de hand en zal het paard daarop nageven de ruiter voelt dan de druk in zijn hand verdwijnen omdat het paard ontspant in nek en kaakgewricht . Dat is dus nageven en geeft je nu weer been dan verkrijg je weer druk in de hand hoe meer been hoe meer druk en dan krijg je aanleuning .

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Re: Nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:57

SuperPepeijn schreef:

Nageeflijk zijn is iets anders.

Japke_Z schreef:
wat dan???

Lees mijn stukje even.

Jenny_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:07

je hebt het leuk geschrefen... ik stem je to dat heel veel menschen met de teugels rijden en niet met de benen maar je kunt niet zegen dat en halfe parade vekehrt is om hun even weten telaten dat ze moeten opleten(als hun anders altijd rund lopen) maar en halfe parade is nagefelik RIJDEN
groetjes jenny_moon

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:09

Euhm ik snap je niet.
Kun je het even wat duidelijker typen? Snap er weinig van

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:12

eeeh ik doe de moeite niet om jou bericht te lezen jenny_moon

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:08

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:21

Oke, nee dan heb ik het verkeerd begrepen.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:26

Het is niet nagevelijkheid, maar nageeflijkheid.

Of ben ik nu irritant?

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:28

What ever
Maar zou je het even willen onderbouwen. Want je zet het wel zo neer, maar dat kan in principe iedereen zeggen. Niet dat ik eraan zal twijfelen dat je het niet weet, maar onderbouw het even als je wilt.
Dat geeft mensen misschien wat meer duidelijkheid!

Pardon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:25

Ik kom ook even tussendoor! De kneepjes links en rechts waar de ts het over heeft, is om snel een leuk plaatje te kweken. Dit levert verder niets op, behalve dan een paard dat een mond van beton krijgt en niet meer in aanleunig durft te komen (dit is namelijk alleen prettig voor een paard als de ruiter een stille hand heeft).

Om een paard nagevelijk te krijgen zal eerst de hals tijdens het stappen naar de horizontaal toe moeten (nooit te veel klooien tijdens de stap, word de stap alleen maar kort van en die is heeeeeel moeilijk te corrigeren).
Dan moet je tijdens het drafwerk door impuls van achter naar de hand toe rijden...dus been geven zonder harder te gaan (klein stukje bij beetje). Door ondertussen voltes te rijden en stelling mee te nemen zal je merken dat je paard steeds makklijker gaat buigen en vanzelf met zn hoofd je hand in zakt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:50