Help, pony 'vlucht' van de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mies_tinus

Help, pony 'vlucht' van de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:39

HeeJJ allemaal,

Zoals jullie al aan de titel hebben gelezen 'vlucht' mijn vz-pony van de galop!
Als ze stapt en draaft is ze hardstikke mak... maar dan komt de galop en dan rent ze heel hard 'weg' voor de galop en je krijgt haar moeilijk terug.
Ik heb nu al hulpteugels gekocht, en het helpt IETS meer (je krijgt haar nou sneller terug) ... maar ze is nog steeds niet rustig.
Nu dacht ik; dat als ik haar in stap en draf gewoon erop zit, en dan aan de longeerlijn de galop doe... zodat ze zelf leert om de galop op te vangen. Maar ik weet niet of dat iets is!?!?
Dus ik denk ik vraag het aan jullie en dan zie ik wel of iemand een idee heeft...
Dus kom maar met alle ideen die jullie hebben... en dan hoor ik het graag!!

kussies Michelle

RenWaBl

Re: Help, pony 'vlucht' van de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:46

hoi
ik zou haar inderdaad aan de longeerlijn doen, en dat ze dan zelf de
galop op vangt.
xxx bianca

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:50

Op de volte zetten, of eventueel zelf nog harder laten gaan. Dus dat jij hem zeg maar naar voren laat gaan, en dan later weer opvangen.

mies_tinus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:24

Anniek lykt me 'n gOed idee
en RenWabi oOk bedankt!
ik ga het vanavOnd proberen (dat ene idee van anniek)

xxx miChelle

NiNa_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:26

zo ken ik er ook een,
ook altijd geprobeert met voltes enzo
maar ze bleef bezich een keer flink boos geworden zij wou galoperen na dan ging ze ook galoperen, daarna deed ze het niet meer

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:47

Mijn paard deed dit ook, ze vond de galop gewoon vrij moeilijk dus ging ze hard, was het makkelijkste voor haar.

Galop aan de longe oefen ik dus ook, maar buiten dat oefen ik ook erg veel onder het zadel, zodat het makkelijker voor haar wordt.
Denk dus dat het buiten het longeren om toch een kwestie van oefening baart kunst wordt, ze zal haar balans in de galop met iemand erop moeten vinden.
Je kan wel proberen aan te springen, klein stukje galoperen en weer terug, rustig draven en dan weer aanspringen, en dan weer terug rijden voordat ze sterk kan worden.

Maar bij de mijne merkte ik dat ze na een paar rondjes racen steeds rustiger werd, dit werd steeds korter en nu is ze nog even sprintna het aanspringen en zodra ze haar gang dan weer gevonden heeft komt ze weer ontspannen terug, hoop dit steeds verder uit te breiden.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:28

Dit kan een probleem in de rug zijn, laat dit eerst uitsluiten voordta je met hulpteugels gaat rommelen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:47

Ik zou die hulpteugels ook even achterwege laten.
Verder mis ik in het hele verhaal de leeftijd en africhtingsgraad van de pony. Met een jong en net ingereden paard moet je geen gecontroleerde galop verwachten, daar zijn ze nog niet stabiel genoeg voor.
Verder lijkt me dit een topic voor Rijtechnisch, of Verzorgerspraat.

mies_tinus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:59

Ze heeft verder niks aan de rug, want dat hebben we op de keuring laten keuren...dus ze is gewoon normaal.
ik heb dan wel al een paar keer met de longe gedaan en ze word nu ook minder zenuwachtig!!
Ze is nu 6 jaar. Verder maakt het echt niet uit of ik nu wel of niet veel van haar moet verwachten omdat ze nog zo jong is!! (net als of ik nog nooit met paarden heb gewerkt...)
Ik heb haar dan een paar keer buiten gereden alleen de galop ziet ze van die uitgestrekte paden en dan gaat ze heel hard... dan krijg ik haar ook bijna niet terug...! We zijn ook een keer op het strand met haar geweest en daar was ze HEEL rustig... komt waarscheinlijk door het zand... daardoor werd ze ook steeds meer zelfstandiger !!!!!!!!! Alleen het gaat nu weer achteruit..!

xxx mies

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:01

Dat ken ik..
Mijn VP doet presies het zelfde..
En soms om het nog even moelijk te maken Omdraaien ..
Stoppen..
Weet ik veel wat.
Ik Ben ook niet altijd blijven zitten..
En zelf ben ik er ook nog niet echt achter..
Maar Ik weet nu wat Haar trukjes zijn dus..
Het is gelukkig wat wennerig geworden en ik weet nu wel een beetje wat ik moet doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:11

OMG --> RT-P

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:15

veel voltes en 8-tjes rijden in de galop, dan heeft ze niet echt de 'kans' om harder te gaan. Doet ze het buiten, probeer daar de ruimte te vinden om een 'volte' te maken... succes...

Longeren kan natuurlijk ook, maar laat haar ook galopperen onder het zadel..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:23

mies_tinus schreef:
Ze is nu 6 jaar. Verder maakt het echt niet uit of ik nu wel of niet veel van haar moet verwachten omdat ze nog zo jong is!! (net als of ik nog nooit met paarden heb gewerkt...)

Het beleren van een jong paard is een heel ander verhaal dan het op een ouder en compleet beleerd paard stappen en wegrijden, en is een kunst op zich. Niet iedereen kan dit, er zijn genoeg mensen die Grand Prix rijden maar die je geen paard in handen moet geven om zadelmak te maken en een stuur en een rem op te monteren (even oneerbiedig gezegd) en genoeg mensen die nooit Grand Prix gaan rijden maar gouden handen bij het beleren van groene paarden.

Neem maar van me aan dat ik nu op mijn vierjarige (door een prof ingereden paard) ook de indruk heb er niets van terecht te brengen, terwijl ik toch ook al de nodig kilometers in het zadel heb doorgebracht. Als je op een niet doorgereden paard een probleem tegenkomt, moet je dat goed kunnen oplossen, anders kun je het probleem van kwaad tot erger maken. Ongeacht het niveau wat je rijdt.

Een jong paard zal in het begin altijd hard gaan in de galop, omdat ze hun balans niet kunnen vinden. Beheersd aanspringen zal in het begin ook moeilijk zijn, dat is dan eerder een in de galop vallen vanuit een snelle draf. Gaan ze rennen in die snelle galop, stoppen ze de paarden op onze westernstal door ze richting bakrand te sturen. Daarvoor moet je een hoge bakrand hebben, zelf goed kunnen zitten, en een paard hebben dat er niet overheen gaat. Niet blijven trekken aan de teugels, ook niet op een cirkel trekken want dan loop je het risico dat je met paard en al onderuit gaat, helemaal als hij hard gaat.

Als je een wat ouder paard hebt die gaat rennen, en dan puur omdat hij het leuk vind of om te zieken, heb ik weleens de methode van "hard laten gaan tot ze het zelf niet leuk meer vinden, en dan nog even doorgaan omdat jij wilt dat hij hard gaan" toegepast zien worden. Paard daarna met minimale verzorging op stal zetten en laten nadenken, daags daarna nog een keer proberen. Kans is groot dat ze het daarna niet meer doen.

Dus leeftijd en africhtingsgraad van het paard maken zeer zeker wat uit. Een 6 jarige kan ook pas een half jaar onder het zadel zijn. Een kan jarige doorgaans wat minder hebben meegemaakt dan een 6 jarige.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-06 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:25

Damber schreef:
veel voltes en 8-tjes rijden in de galop, dan heeft ze niet echt de 'kans' om harder te gaan.

8-tjes rijden in de galop, neem je dan de contragalop mee of changeer je dan? Hoe changeer je dan? Als je echte galopchangementen (dus zonder tussendoor terug te gaan naar de draf) meeneemt kan dat ook een reden zijn dat een paard gaat rennen....

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:30

mijne nam altijd zijn bit in galop en ging er dan vandoor dit heb ik afgeleerd door telkens op de volte te gaan en zo verder trainen zodat je de voltes steeds kleinder kunt maken en nooit een toertje rijden zonder figuren gewoon de hele tijd hem aan het werk laten daarna effe lekker doorgaloperen zodat je hem een beetje verward

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:36

Cassidy schreef:

Als je een wat ouder paard hebt die gaat rennen, en dan puur omdat hij het leuk vind of om te zieken, heb ik weleens de methode van "hard laten gaan tot ze het zelf niet leuk meer vinden, en dan nog even doorgaan omdat jij wilt dat hij hard gaan" toegepast zien worden.
Paard daarna met minimale verzorging op stal zetten en laten nadenken,
daags daarna nog een keer proberen. Kans is groot dat ze het daarna niet meer doen.

Over het algemeen ben ik het eens met wat je zegt, maar dit vind ik eigenlijk geen goede raad.
In de stal laten nadenken?? Geloof je dit nou echt? Denk je nou echt dat dat paard in zijn stal gaat staan nadenken over wat ie met rijden gedaan heeft? Lachwekkend.
Dit lijkt mij meer een soort van wraakactie tegen je paard omdat ie niet doet wat je zegt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:52

Ja dat geloof ik. En ik pas het zelf ook toe. Ik zet mijn paard vast in de box na het rijden, (iedere keer) in de winter met zweetdeken op. Inmiddels kan er voer in de bak liggen, kan ze vreselijk veel dorst hebben, ze gaat automatisch in de houding staan zodat ik het hoofdstel uit kan doen, halster om kan doen en dat ik haar vast kan zetten. Ze walst niet over me heen naar de voerbak, wordt daar heel erg beleefd in. Het zadel gaat af, en ga ik haar als ik tijd heb ook nog afspuiten. Bij koud weer zweetdeken op en weer vastzetten tot ze redelijk droog is. In de winter dan dekens vervangen, in de zomer dekens af, en dan pas mag ze eten. Net zoals je in het ideale geval niet gaat rijden als je paard net gegeten heeft, laat je in het ideale geval ook niet toe dat hij meteen eet als hij hard heeft gewerkt....

Mijn paarden denken na, en dat doen ze in die periode na het rijden, als ik ze vastzet, ook. Juist omdat ik ze vastzet en het niet toesta dat ze meteen die voerbak induiken, of aan die hoop hooi beginnen. Ik vind dat je het paard tekort doet dat je het paard niet toevertrouwd dat hij de indrukken die hij bij het rijden heeft opgedaan kan verwerken....ongeacht of het positieve ervaringen waren of negatief. Wordt er niet gezegd dat je altijd met iets positiefs moet eindigen? Dat je een trainingssessie moet afsluiten met dingen die wel lukken, en die wel zijn goedgegaan? Waarom eigenlijk, als paarden niet kunnen denken? Als je poeslief tegen je paard bent en uren loopt te trutten als hij wat verkeerd heeft gedaan, komt het over dat je het gedrag wat hij heeft getoond ongewenst vindt?

Wraakacties zijn kinderachtig. Kwaad worden op je paard en vergelding zoeken zijn menselijke eigenschappen, en die horen niet thuis in de omgang met je paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:47

Wat je beschrijft in je bericht heeft niets te maken met een associatie tussen een gedrag dat je paard vertoont tijdens het rijden en hoe jij hem achteraf in de stal behandelt. Een paard is helemaal niet in staat tot zo'n associatie. Als iemand die met dieren bezig is, zou je dat toch moeten weten. Een paard kent maar een korte periode na het vertonen van een bepaald gedrag waarin je hem kan corrigeren (een kwestie van een paar seconden) Hem na het rijden, straffen voor iets wat hij gedaan heeft tijdens het rijden, zou dan hetzelfde zijn als je paard een rotschop verkopen, een uur nadat hij je gebeten heeft. Dan snapt die ook niet waaraan hij dat verdient heeft. Als je ongewenst gedrag corrigeert, dan moet je dat op de moment zelf doen. Binnen die kleine periode na dat gedrag.

Wat jij beschrijft in je bericht is gewoon algemene beleefdheid en routine na het werk. Je paard zal dat niet in relatie zien tot het werk.
Al is het natuurlijk wel zo dat als je paard je respecteert op de grond, dat je het dan ook wel makkelijker zal hebben in het zadel om respect te verwerven t.o.v je paard. tuurlijk denken ze dan na, maar wel over wat op die moment zelf gebeurt. Niet over iets van een half uur geleden.

Ik ben eerlijk gezegd heel verbaasd dat je zoiets schreef. Meestal schrijf je wel zinnige dingen. Maar die ene opmerking, die raakt kant noch wal.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:09

Cassidy schreef:
Damber schreef:
veel voltes en 8-tjes rijden in de galop, dan heeft ze niet echt de 'kans' om harder te gaan.

8-tjes rijden in de galop, neem je dan de contragalop mee of changeer je dan? Hoe changeer je dan? Als je echte galopchangementen (dus zonder tussendoor terug te gaan naar de draf) meeneemt kan dat ook een reden zijn dat een paard gaat rennen....

Niet moeilijker maken dan ze al heeft, dus gewoon contragalop. Wanneer een paard dit moeilijk vindt, zal hij/zij zelf een wissel doen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:31

dat probleem heb ik ook met mijn pony, hij gaat dan opeens in volle rengalop als een dolle er van door en wil ook niet terug in draf..

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:39

een paard kan wel nadenken over het rijden !!
als mijn paard heel vervelend is tijdens het rijden krijgt ze geen (extra) eten. dan is ze heel kwaad en beledigd. na een paar keer leggen ze die link en doen ze de dag daarna wel beter hun best (meestal duurt het bij mijn paard een maand voordat ze het weer vergeten is en weer even gaat klieren )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:28

Luckystory schreef:
Een paard kent maar een korte periode na het vertonen van een bepaald gedrag waarin je hem kan corrigeren (een kwestie van een paar seconden) Hem na het rijden, straffen voor iets wat hij gedaan heeft tijdens het rijden, zou dan hetzelfde zijn als je paard een rotschop verkopen, een uur nadat hij je gebeten heeft. Dan snapt die ook niet waaraan hij dat verdient heeft. Als je ongewenst gedrag corrigeert, dan moet je dat op de moment zelf doen. Binnen die kleine periode na dat gedrag.

Ho! Geen dingen door elkaar halen. Ik heb het niet over straffen/corrigeren. Ik werk met mijn paard en zet hem daarna weg en kijk er verder niet naar om, maar geef hem op stal geen beuk, geen pak rammel want dat snapt hij idd niet. Ik eindig iedere sessie positief, met het door mij gewenste gedrag, nooit midden in een knokpartij. Kleine maar fijne nuance. En dan mag hij er op stal nog eens over "na gaan denken". Je kunt het met me eens zijn of niet, ik bereik er hele goede resultaten mee.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:27

Cassidy schreef:
Luckystory schreef:
Een paard kent maar een korte periode na het vertonen van een bepaald gedrag waarin je hem kan corrigeren (een kwestie van een paar seconden) Hem na het rijden, straffen voor iets wat hij gedaan heeft tijdens het rijden, zou dan hetzelfde zijn als je paard een rotschop verkopen, een uur nadat hij je gebeten heeft. Dan snapt die ook niet waaraan hij dat verdient heeft. Als je ongewenst gedrag corrigeert, dan moet je dat op de moment zelf doen. Binnen die kleine periode na dat gedrag.

Ho! Geen dingen door elkaar halen. Ik heb het niet over straffen/corrigeren. Ik werk met mijn paard en zet hem daarna weg en kijk er verder niet naar om, maar geef hem op stal geen beuk, geen pak rammel want dat snapt hij idd niet. Ik eindig iedere sessie positief, met het door mij gewenste gedrag, nooit midden in een knokpartij. Kleine maar fijne nuance. En dan mag hij er op stal nog eens over "na gaan denken". Je kunt het met me eens zijn of niet, ik bereik er hele goede resultaten mee.

Weer ben ik het grootendeels met je eens. Maar Feit blijft wel dat een paard zijn hersenen niet complex genoeg zijn om dingen zoals "verleden en toekomst" te overdenken.
Je hebt het inderdaad niet over straffen (was maar een voorbeeld) maar je hebt het wel over "leren" (want anders heeft dit zeker geen nut)
Een paard leert uit slechte en goede ervaringen. (operant conditioneren) En om iets te kunnen leren moet hij het goede of slechte ding dat hem overkomt kunnen verbinden aan het gedrag. En hier is timing heel belangrijk.

Als je het hebt over positief eindigen ben ik het wel met je eens want dan maak je wel gebruik van de juiste timing. Een knokpartij is ook voor een paard een negatieve ervaring. Maar als hij daarna zich wel goed gedraagt en daarvoor beloond wordt, zal hij wel in staat zijn de link te leggen tussen ongewenst gedrag en de negatieve ervaring en het gewenst gedrag en de positieve ervaring. (=het stoppen)

Heel leuk dat je goede resultaten hiermee behaaldt, maar dat zal dan wel zijn door je correcte timing, positieve afsluiten van het werk en respect op de grond van je paard t.o.v jou. Maar niet door "het nadenken op stal". Want een paard zijn fysiologie laat het gewoon niet toe, dat dit mogelijk is. (En wanneer de wetenschap misschien in de toekomst met bewijzen komt dat het wel kan, dan zal ik de eerste zijn om mijn mening te veranderen )
Dit is gewoon een kwestie van 'geloof' denk ik.
Maar je moet een paard geen menselijke eigenschappen gaan toekennen. En het overdenken van verleden en toekomst is nog steeds iets wat mensen onderscheidt van de zoogdieren. (met primaten als grijze zone)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:40

Mijn paard vluchtte ook enorm in de galop. Ik heb hier echt super veel aan zitten werken; Veel galop aanspringen, weer terug nemen, galop aanspringen, weer terug nemen. Voltes rijden, verkleinen, vergroten.
Als ze niet terug wou naar de draf, ging ik doorgaloperen tot ik voelde dat ze weer terug wou en ze moe werd, maar dan juist doorgaloperen. Heb je het ook gewonnen.
Erg lastig om op te lossen, en duurt ook verrekte lang maar als je gewoon consequent ermee door gaat met oefenen, oefenen, oefenen, dan komt het goed!