Help ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicaw

Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:40

als ik wil opstappen gaat mijn pony Achteruit lopen of vooruit .. ik wil niet graag dat iemand hem vanhoud want dan gaat hij steigeren .. Als ik er dan eindelijk op zit blijft hij achteruit lopen ook al geef ik been .. ik drijf hem volgends iedereen goed en vriendelijk maar streng aan ik snap het probleem niet .. weten jullie misschien raad. ik heb trouwens een leuke ondeugende haflinger

Navidad

Re: Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:30

Als ik dit zo hoor ben ik van mening dat je te lief voor hem bent en dat die jou gewoon in de zeik zit te nemen. Tot hoeverre is die ingereden? Zet er een keer iemand achter met een longeer zweep die hem zeg maar naar voren jaagt.

Dat opstappen ligt ook puur aan jou.. Je zegt zelf ik wil niet dat iemand hem vasthoud? dan gaat die steigeren, waarom gaat die steigeren?? hoe oud is dit beestje als ik vragen mag en hoelang is die onder het zadel?

Ik denk dat je met opstappen gewoon even door moet zetten. Niet bang wezen van ohh hij gaat steigeren. Ken der ook een die dat dee. een keer nooit weer. durf je paard aan te pakken, wil het niet goedschikt dan maar een keer consuquent kwaadschiks. Nee heb het niet over afbeulen maar een keer een flinke mep kan geen kwaad. Nu is het nog steigeren maar dadelijk wil die helemaal niet meer, is het dan steigeren met omslaan? Dat dee die merrie van mij toen der tijd ook.. Daar was het al te ver mee gegaan toen ik haar op stal kreeg..

Ik denk dat je beter wat meer info over je paard hier neer kan zetten, want mischien begrijpen we het dan beter. ik den zoals je het nu beschrijft het gewoon een keer aanpakken is

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:11

Is je paard jong? Je zult hem dan waarschijnlijk nog moeten leren dat dat niet de bedoeling is. Is ie wat ouder zal hij dit wel moeten weten en moet je nog duidelijk maken dat het ongewenst gedrag is.

Ten eerste hoort een paard niet te gaan steigeren wanneer deze wordt vastgehouden. Vraag je af waarom die dat doet, pijn omdat het zadel niet goed zit? Normaal gesproken loopt je paard ook al weg tijdens het opstappen dus zou best kunnen. Hang je teveel met je gewicht aan een kant tijdens opstappen dat je het paard uit evenwicht trekt of prik je per ongeluk met je teen tijdens opstappen?

Kan allemaal. Als je je voet in de beugel doet en je paard begint al weg te lopen of achetruit of te stiegeren of te drammen. Niet doorgaan waar je mee bezig bent maar begin weer opnieuw. Stilstaan en dan pas willen opstappen (niet maar snel snel erop zodat je maar erop zit, je paard moet nu eenmaal blijven staan).

Alwel eens geprobeerd op te stappen bij een opstapje. Even een weekje aan de slag en consequent oefenen en je paard weet wat de bedoeling is (als je consequent en duidelijk bent).

Laat sowieso even je zadel checken, een slecht passend zadel waarbij tijdens het opstappen net op de verkeerde plek druk komt te staan kan natuurlijk ook een oorzaak zijn

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:06

als je pony achteruit gaat lopen zet haar dan meteen weer terug op de plek waar je op wou stijgen.
jij wil daar op stijgen laat haar dan niet de baas zijn.

of het wil ook nog wel is helpen om haar hoofd naar jou toe te keren met opstijgen zodat ze naar je kijkt.
ze kan dan niet weglopen alleen maar korte rondjes.
dan kan ze zoiezo niet vooruit lopen.

michein heb je ook wat aan dit topic viewtopic.php?f=8&t=577759

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:17

Ik vind juist dat het hoofd naar je toe laten gaan niet helpen.
Als ik op me verzorgfjord rijd gaat ze juist dr achterhand weg laten lopen.
Ik doe dr hoofd altijd juist van me weg,dus als je opstapt rechterteugel korter en dan buigt ze een beetje naar je toe.
Dan kan ik zonder problemen opstappen en nu doet ze het ook wel beter met gewoon opstappen!

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:46

Als hij al gaat lopen terwijl je nog bezig bent met opstappen, blijf dan gewoon hangen (dus neit gaan zitten in het zadel) zorg dat hij echt stilstaat en zwaai dan pas je been er over.
Als hij dan weer gaat lopen, seintjes geven aan de teugels, en als hij dan niet reageert moet je wel eens flink boos worden denk.
Succes ermee..

Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:57

noran_nd_me schreef:
Als hij al gaat lopen terwijl je nog bezig bent met opstappen, blijf dan gewoon hangen (dus neit gaan zitten in het zadel) zorg dat hij echt stilstaat en zwaai dan pas je been er over.
Als hij dan weer gaat lopen, seintjes geven aan de teugels, en als hij dan niet reageert moet je wel eens flink boos worden denk.
Succes ermee..

Ik heb gehoord dat als je opstapt je 3 keer zwaarder bent met al die kracht,,dus echt fijn lijkt het me niet voor het paard om de hele tijd daar aan te gaan hangen.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:44

_catlover_ en ik hebben het over dezelfde fjord. Gewoon telkens opnieuw opstappen en vooral niet opgeven. Als je nog een x moet na-singelen stap je gewoon af en verwerk je het in je training. vooral ook heel goed belonen als die wel goed luistert. maar dat is vanzelfsprekend . Ik zou even mijn topic opzoeken en hierneerzetten mischien heb je er wat aan

Edit ; alstublieft viewtopic.php?f=8&t=562610&hilit=

Swift

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:04

Ik denk dat je wat meer terug moet gaan naar de basis, hij moet weer leren dat vastgehouden worden niet erg is. Hou hem gewoon op wat andere momenten (dus zonder dat je er daarna op stapt) vast aan het hoofdstel en bouw dit langzaam op.