Paard probeert uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talleke150

Paard probeert uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:18

Sinds een tijdje heb ik een nieuw verzorgpaard. Eerste paar keer rijden was geen probleem behalve dat hij erg sterk in de galop is en dat levert nu dus wel de problemen op.
Ben met hem privelessen gaan volgen en het gaat (meesta) goed totdat we gaan galopperen. Hij rent me er tussenuit en vandaag vond hij het zelfs nodig om te bokken. Ik moet zeggen dat het niet echt leuk is als je zo de les in moet. Volgens mijn instructrice is hij me aan het uitproberen.
Iemand tips of hier ervaring mee?

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:20

dat ken ik wel de enige tip die ik heb is. Niet opgeven en gewoon door rijden laten merken dat jij niet opgeeft en dat jij de baas bent wat hij ook doet

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:22

blijf hem de baas! geef hem een tik als hij bokt! en doe gewoon of je stom bent en of je het nie merkt dat hij kei hard wegrent en lekekr verder rijden als hij terug is naar het normale tempo!
mijn paard probeert me nu ook uit (wel iets erger als bokken en wegrennen)
blijf hem vooral de baas dan komt het goed hijgeeft zich vroeg of laat over en kun je lekker verder rijden
wat zegt je instructrice hiervan wat je hier tegen moet doen?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:23

zeker is het niet leuk om zo de les in te gaan,maar daar heb je toch les voor?je instructrice kan er vast verder bij helpen,denk dat zij je beter kan zeggen wat je moet doen als wij vanachter de pc

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:27

love_gino schreef:
blijf hem de baas! geef hem een tik als hij bokt! en doe gewoon of je stom bent en of je het nie merkt dat hij kei hard wegrent en lekekr verder rijden als hij terug is naar het normale tempo!
mijn paard probeert me nu ook uit (wel iets erger als bokken en wegrennen)
blijf hem vooral de baas dan komt het goed hijgeeft zich vroeg of laat over en kun je lekker verder rijden
wat zegt je instructrice hiervan wat je hier tegen moet doen?

Volgens mij heb ik jouw verhaal gelezen over dat wegrennen met opstappen toch?
Mijn instructrice zegt ook dat ik door moet bijten en strengen moet worden voor hem en vooral dat laatste is mijn probleem ook denk ik.

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:28

lorelei schreef:
zeker is het niet leuk om zo de les in te gaan,maar daar heb je toch les voor?je instructrice kan er vast verder bij helpen,denk dat zij je beter kan zeggen wat je moet doen als wij vanachter de pc

Ik dacht altijd dat je hier ervaringen en evt. tips kon delen toch?

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:21

Talleke150 schreef:
lorelei schreef:

Ik dacht altijd dat je hier ervaringen en evt. tips kon delen toch?

jawel maar wij denken dat je intruceur er op dat moment meer inzicht in heeft als wij!
en we hebebn je wel wat tips gegeven

Navidad

Re: Paard probeert uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:04

Ik heb er ook zo een. een 6 jarige pion. het is niet alleen bokken maar die probeert me er echt af te krijgen, gewoon nukkigheid hoor, medisch mankeerd ze niks. De eerste keer dat ik haar mee nam naar de les ging ik 7 keer achter elkaar vliegen. Zand smaakte ook niet echt lekker toen, en ohh wat was ik pist haha. Heb der twee keer flink vooruit getrapt letterlijk en figuurlijk getrapt, toen vloog ze onder me uit zonder een rem of wat, uiteindelijk toch op de rem gekregen even tot tien tellen en weer rustig aan weg rijden. net of er niks aan de hand is. na twee keer dat te doen heb ik der overwonnen en kan haar nu rijden op mijn pinken.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:52

leuk he, is dat? Mijn paardje is daar ook heel goed in. Hij probeert me uit door te gaan dreigen (stukje van de grond komen, oren in de nek, bokje geven, wegspringen enz. enz. Niets gemeens hoor, probeert me er niet af te krijgen, maar wel om er echt onderuit te komen.)
Ik ben echt door gaan zetten, niet stoppen. Als hij wil galloperen dan gaat hij maar galloperen, maar wel in mijn tempo en op mijn moeilijkheidsgraad. Als ik ging draven dan was hij weer weg, hoofd de lucht in: hij had gewonnen. Dus heeeeel veel geduld. Eerste les hadden we na een half uur 3 drafpasjes gehad en aan het einde had ik een paard dat af en toe lekker liep en mooi opgericht was. Vorige keer (tweede les), had ik na een half uur een paard dag af en toe al lekker aan het swingen was en mooi opgericht was. Stilletjes aan gaat dat beter, maar het kost tijd en geduld...

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:51

bij mij zeiden de eigenaren ook dat Komeet mij zou uitproberen, ik dacht van nou kom maar op, maar als ik hem lekker hard aan 't werk zet doet ie niks!!! de eigenaren zeiden, ik heb een keer op hem gezeten toen begon hij te bokken, en ik heb net zolang doorgeslagen met de zweep totdat hij stopte met bokken, en dat heeft gewerkt, hij doet 't nooit meer!! (had ik bij m'n vorige verzorgpaard ook gedaan, werkt echt!!!)

succes

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:02

je kan 2 dingen doen.
1: terugnemen door op de volte te zetten en vervolgens bij de plek waar je aangalopeerde weer aangalopeerd.
zo ga je door tot dat hij normaal doet.
2:gaat hij ervan door prima toch geef nog maar keer extra benen.
als hij wil lopen loopt die toch. maar laat hem dan ook maar gelijk een paar rondjes flink lopen in hard tempo.
het is gewoon ff volhouden, paard van vriendin deed dit ook.
en deze 2 manieren passen we ook toe en het werkt .
hij begint te begrijpen dat hij toch niet wint en ze zin krijgt.

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:17

Men zegt dat ik ook te braaf voor hem ben en daar maakt hij natuurlijk dankbaar gebruik van.

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:47

ik heb er ervaring mee..mn pony begon me ook uit te proberen..
niet alleen in galop maar gwoon elke keer..zomaar heel hard vandoor vliegen en knetterhard bokken..
ben dr toen ook heel vaak afgevallen..en daar krijg je geen zelfvertrouwen van..dus moeste we weer bij ut begin beginne..en nu gaat het gelukkig weer goed..

zorg dat je um de baas bent..consequent zijn.. het gaat allemaal wel over!

suc6 verder!

JenniifeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:25

Ik heb er ook ervaring mee.
Vele verzorgpony's die ik heb gehad probeerden me altijd uit.
En de pony die ik nu al een dik jaartje verzorg, is er ook nog een klein beetje mee bezig.
Alleen dan niet met wegrennen enz.

01.) Je moet gewoon vooral níét opgeven, want dan heeft hij gewonnen. Laat zien dat jij de baas bent!
02.) Wilt hij galloperen, oké, dan mag hij ook galloperen.
Laat hem maar eens lekker lang rennen. En stampt hem maar als hij begint te bokken ofzo.
03.) Probeer hem terug te nemen in de draf en gallopeer opnieuw, vooral rustig en langzaam, aan. Als hij weer zo begint te doen, neem je hem weer terug naar de draf en gallopeer je zelf aan. Zo ga je door dat hij niet meer er vandoor stuift.
Blijf de baas over hem.
04.) Laat vooral niemand anders, die beter kan rijden, op hem zitten. Misschien heeft hij dan wel verloren van diegene, maar bij jou zal hij nog doorgaan.
05.) Als je het echt niet meer zeker weet en weinig zelfvertrouwen erin hebt.
Longeer hem dan eerst zonder dat je erop zit. Laat hem daarbij lekker moe maken. Of je gaat er wel op en vraagt of iemand met veel ervaring, je instructrice misschien, hem wilt longeren.
06.) Maak hem goed moe vóórdat je gaat galloperen, misschien is hij/zij dan te lui om weg te rennen.

Hopelijk heb je er iets aan.

x0x Jenniieeé

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:15

Talleke150 schreef:
Men zegt dat ik ook te braaf voor hem ben en daar maakt hij natuurlijk dankbaar gebruik van.

en hier heb je je eigen vraag al beantwoord
dus consequenter worden en strenger!

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:38

ik weet niet hoe oud je paard is maar uitproberen is eigenlijk bijna wel iets waar elke ruiter ooit eens met zijn of haar paard tegen aan zal lopen bij de een veel minder dan bij de ander maar toch wel bij heel erg veel ruiters kan het een lastig probleem zijn..

maar als ik jou was dan zou ik zeker niet opgeven!.. en ja iid strenger en consequent zijn..

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:51

okeej ik had echt precies hetzelfde probleem!
telkens gewoon in galop ging ze bokken....... ik ben der nu 3x vanaf gevallen daardoor... (in het bos..) toen ben ik daarna gewoon opgestaan en der een pak rammel verkocht (ik heb haar niet mishandeld maar zoals der hier eerder werd gezegd der doorheen slaan als ware...begrijp me niet verkeert eh:P) en toen deed ze geen stapje meer verkeert.. nu moet ik zeggen dat ze het 2x echt om uit te proberen heeft gedaan en 1x omdat ze maar niet harder mocht.. dan nog dat mag niet voor mij.. laten rennen kon ik niet in het bos hè..
in de les deed ze het ook.. telkens als ik een bok kreeg dreef ik haar gewoon keihard door (niet weer verkeert opvatte:P) en dat net zolang totdat ze ophield! zelfs op de gron deed ze irritant.. maar JIJ bent de baas!
je kunt het wel door iemand anders laten doen maar uiteindelijk zul jij de pony toch aan moeten kunnen!
laat je niet kennen en veel succes nog!

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:05

klomp schreef:
Talleke150 schreef:

en hier heb je je eigen vraag al beantwoord
dus consequenter worden en strenger!

Ik kan niet meer zeggen dan dat je gelijk hebt

hoende21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:12

Hello allemaal,

Ook ik heb precies hetzelfde probleem.. Ik heb nu 4 maanden een verzorgpaard (tinker arabier). De eerste 2 maanden verliepen vlekkeloos, kon makkelijk 2 uur op buitenrit.. nooit een bok of weigeren.. Na deze 2 maanden veranderde de boel.. Overal weigeren, wil ik linksaf wil hij terug naar stal.. Wil ik rechts, wil hij terug naar stal.. Keihard bokken en lig er telkens bijna af.. Iedere dag weer een gevecht. Ik heb heel veel grondwerk gedaan en in de bak luistert hij echt goed en is hij zo mak als een lammetje.. Maar buiten? DAMN. Dat flinke meppen vind ik soms heel erg moeilijk, aandrijven werkt voor geen meter en met meppen gaat ie keihard bokken. niet dat ik dat zo heel erg vind maar het is telkens een verschrikkelijk gevecht op straat. Meppen leidt tot bokken, bokken leidt tot een geflipt paard wat dan de sloot niet ziet en zich de straat op bokt waar auto's rijden...

Medisch niks mis, want als zn bazin erop zit gedraagt ie zich voorbeeldig. Ze heeft hem al vanaf veulen.

HELP me please. xx

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:09

Misschien is het handiger een eigen topic te openen dan een topic uit 2006 uit de archieven te trekken?