een ruin met een merry karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tarzansammer

een ruin met een merry karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:20

hallo

ik heb een ruin van 6 jaar maar hij gedraagd zich ooit els een baby dan schrikt hij van elk blaadje wat op de grond valt

dat is nog niet mijn ergste probleem hij is ZO voorwaarts en als je hem rustig wil laten lopen word hij HEEl heet en kropt hij zich helemaal op waardoor hij achter de teugel gaat lopen
en als ik dan een ophouding maak of been geef ontploft hij
dat is echt niet fijn rijden zo

hij is donderdag nog na gekeken door een DA maar hij had verder nergens last van aleen een beetje spierpijn in de rug van zijn manier van lopen

ik wil hem ook een keer laten kraken wie heeft daar ook een keer gebruik van gemaakt

groejes

carlijn83

Re: een ruin met een merry karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:33

Wat heeft dit met een merrie-karakter te maken?

Dat ie schrikkerig is, dat kan. Ene paard heeft dat meer als het andere paard. Hoe verder je in de scholing komt en hoe beter ie aan de hulpen komt te staan, hoe makkelijker je daar door kunt rijden en sneller kunt corrigeren na zo'n reactie.

Als jij hem 'rustig' wilt maken moet je hem vooral niet opsluiten! Dan kan ie de spanning niet kwijt en gaat ie zich dus heel kort maken. Achter de teugel, rug weg duwen e.d.

Rij de spanning er uit. Dus ook voorwaarts willen rijden en veel schakelen. Altijd proberen om lengte in de hals te houden en om de verbinding van achteren naar voren door je paard te maken.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:41

merry:
brisk: quick and energetic; "a brisk walk in the park"; "a lively gait"; "a merry chase"; "traveling at a rattling rate"; "a snappy pace"; "a spanking breeze" offering fun and gaiety; "a festive (or festal) occasion"; "gay and exciting night life"; "a merry evening"http://www.google.com Dat past wel bij je ruin!
Ik ga verder mee met bovenstaande post.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:43

**volgt**

Bokt die van jou erook bij dan ? Bokker steigeren gek opzijspringen ?

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:45

O dan heb ik ook een ruin met een merrie karakter.
Maar sluit me aan bij Carlijn. Zo rijd ik mijn paard ook. En die is geen 6 meer maar 13 jaar dus tsja je hebt ook kans dat het nooit helemaal weggaat. Mensen zeiden vroeger tegen mij dat het wel minder zou worden naarmate hij ouder zou worden nu hebben ze zoiets van die van jou verandert nooit. Alhoewel hij wel iets rustiger is geworden maar ik kan nu ingrijpen voor ie die dingen doet en het wegrijden voor hij schrikt e.d.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:42

hey allemaal erg bedankt voor de reacties ik ga er zeker iets mee doen
maar ik hoop wel dat er ooit its meer us in hm komt wan zo rijden is niet altijt fijn

hij bokt er idd ook erg vaak bij ja als ik hem dan iets wil vragen maar ik denk dat het een reactie is op het op kroppen

groejes

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:59

De enige tip die ik voor je heb ik naar voren rijden. Doe alsof je gek bent en rij gewoon door. Zet het zoiezo niet stil, dan heeft hij zijn zin.

Wat ook helpt is het ( als het alleen in vreemse ongevingen is) hem de dagen ervoor gewoon pittig rijden.

Doet die van jou dat alleen thuis of juist als je ergens anders bent?

Die van mij alleen als hij ergens anders is, manege, wedstrijd enz. Word er gek van!! Terwijl hij zoo lekker kan lopen

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:58

hij is thuis heel heet en voorwaarts en op concour heel rustig maar niet geconsentreerd dat is ook erg iritant aleen als hij mag springen let hij goed op

ik zal proberen te doen of ik gek ben en gewoon lekker naar voren blijven rijden

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:46

Okay, veel succes met je paardje nog verder he!!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:47

waarom merrIE karakter?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:51

????????? Maar dan heb ik een merrie die denkt dat ze een hengst is! Een front waar je U tegen zegt, als ze uit haar box komt denk je minstens dat er een hengstige merrie staat te wachten om gedekt te worden,en dan ook nog een hinnik....een hengst is er niets bij zo zwaar!Dan heb ik ook nog een ruin en die heeft zoveel merrie eigenschappen dat........ach laat ook maar.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:00

Waarom een merrie karakter inderdaad?
Ik denk dat jij jouw beeld van merries wel een beetje bij mag stellen.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:59

nou het merrie karakter is in de zin heel heet en op gefokt en vanuit daar ontploffen als je iets van hem gaat vragen

ik heb altijd hele hete merries gereden waar eigenlijk niemand iets mee kon ,zo heet en zo snel over de zijk, ik ook niet hoor daar viel gewoon niet mee te rijden
dat bedoel ik daar mee
merries zijn altijd snel over de zijk en boos en als ze dat eenmaal zijn krijg je het dat uur er niet meer uit

dat is bij mijn ruin het geval
als hij op ontpoffen staat kan ik er de rest van het uur nix meer mee

bedankt voor de reacties ik ga er aan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:13

Ik heb ook zo een ruin. Moeilijk hoor, hij is nu 13 en is met perioden weg maar komt ook weer terug met perioden.

Loopt hij wel op de wei? Eerst een paar uur op de wei laten lopen, scheelt een berg en het voer minderen, het is zomer en met gras hebben ze minder nodig, zeker energieke paarden. Warm genoeg buiten dus ze verbranden ook minder, wordt allemaal opgeslagen als energie met het zomerweer zijn ze nog energieker.

Probeer hem niet heet te maken, dus niet eerst galopperen als je begint, lang instappen en onder het instappen oefeningen doen, halthouden, attent maken. Zodra hij begint te racen weer terug in stap.

Ze willen rennen dus zullen een grote truckendoos gaan samenstellen, wees dus allert.

Mijn paard wordt van sommige brok extra hyper, ook een tipje om naar te kijken.

Met regelmaat even in de bossen uit laten razen, scheelt een berg, het moet er uit. Met regelmaat aan de lange lijn laten racen en bokken, lekker laten gaan en moedig hem maar aan zijn energie en vrolijkheid er uit te laten komen. Doe ik nl altijd bij mijn paard, na 10 minuten is hij klaar en komt hij hijgend naast mij staan en dan stap ik hem uit.

Niet kort houden niet straffen, worden ze nog heter en pissiger van maar wel heel consequent zijn, goede les nemen. Ik heb zelf te lang aan gemodderd en daar komen probleemtrucken van.