hoe vaak rijden en hoe lang per week???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekuh

hoe vaak rijden en hoe lang per week???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:24

Ik rij mijn paard nu weer na een korte winterstop..
hoe kan ik het beste conditie opbouwen en hoe kan ik het rijden afwisseld houden? graag tips en ideeen
(hoe lang meot ik rijden en hoe vaak per week)
ik rij mijn paard recreatief..

Ineke2

Re: hoe vaak rijden en hoe lang per week???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:57

Dat is verschillend voor iedereen... Ik rijd recreatief, maar met af en toe een dressuurwedstrijd.

Ik zou zeggen begin met een half uurtje (incl. in en uitstappen) Lekker wat figuurtjes stappen en draven, om hem ook weer soepel te krijgen en een rondje galop op beide handen...

Misschien een keertje een laag sprongetje tussendoor voor de afwisseling...of balkjes lopen. Dat is ook goed voor de balans en coördinatie.

En natuurlijk buitenritjes

Ik zou beginnen met 3/4x per week te rijden (incl. tenminste 1 buitenrit per week) En dat zo op de bouwen naar 4/5 of misschien wel 6x per week te rijden...

Na een aantal weken kun je ook wat langer achter elkaar gaan rijden... neem wel genoeg stappauzes tussendoor (hoeft niet persee met lange teugel, ook in stap kun je werken) om hem op adem te laten komen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:00

Vooral goed in en uitstappen. Daar mag je in tijd niet op bezuinigen.

Zelf rijd ik mijn paard na rust altijd om de dag, en dan wel meteen een 35 minuten, 10 minuten instappen, 5 minuten draf op de ene hand, 5 minuten stap, 5 minuten draf op de andere hand, en dan 10 minuten uitstappen.

Dit bouw ik langzaam op tot 5 a 6 keer in de week: 10 minuten instappen, 10 minuten draf op de ene hand, 5 minuten stap, 10 minuten draf op de andere hand, 5 minuten stap, 5 minuten pittig doorrijden met draf en galop op de ene hand, en daarna op de andere hand. en daarna 10 minuten uitstappen.

Rijd veel figuren, dit houdt het afwisselend voor je paard!! Verder is buiten uitstappen natuurlijk ook lekker.. En zo af en toe zeker een buitenrit.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:49

Ik heb er zelf bijna 4 maanden uitgelegen ivm een operatie en in de tussentijd is mijn paard mss 2 keer gelongeerd (ik sta met paard thuis en dan is vervanging moeilijk te regelen )
Toen ik zelf weer een beetje mobiel was ben ik begonnen met longeren, eerst 3x per week een kwartier, toen 3x per week 20 min. en zo naar het half uur toegewerkt ..
Maar ik heb longeren gebruikt omdat ik zelf nog niet mocht/kon rijden en haar weer op conditie wilde hebben als ik er wel weer op kon

Ik zou dus op gaan bouwen met longeren, lekker naar buiten grote stukken stappen, kleine sprongetjes maken.. Hou het gewoon lekker afwisselend ..

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:25

Probeer ook je paardje goed door te laten stappen als je een buitenrit maakt. Let wel op dat de passen niet te kort worden en te gehaast. Stappen is namelijk een goede gang om longvolume te trainen.