Dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sweet_gait

Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 11:58

HOi, ik rij met mijn pony dressuur en ik heb van de winter weinig gereden om dat ik in de wei meot rijden. Maar ik krijg hem nu niet meer aan de teugel (bijna niet) en hij looopt maar te kloten erz. onder het rijden. Snel draven, niet stappen enz.. Weet iemand wat ik kan doen?
Kusje Marieke
Laatst bijgewerkt door Sim op 15-05-06 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: kleur uit tekst gehaald.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:01

volgens mij hoort dit hier niet...
en ik denk dat jou pony gewoon teveel engergie heeft...
het licht niet aande pony maar aan JOU.
jij heb de winter te weinig gedaan en nu verwacht je dat die zomaar alles automatisch weer doet.
laat hem eerst ff uitrennen pf longer hem. daarna weer alles rustig oppakken en mischien wel les.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:04

Ik zou gewoon lessen nemen. Vanaf de computer kunnen wij toch niets zien.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:43

VD --> RT-P

Lieke_wuiles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:48

ik sluit me aan bij Vonnie84

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:01

less.. wel het handigste

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:10

Als ie zolang niets heeft gedaan, zal ie ook weer rustig spieren en conditie op moeten bouwen.
Misschien doet ie wel zo moeilijk, omdat jij te snel teveel wilt.

Les & rustig opbouwen zou ik zeggen.

sweet_gait

Re: Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:53

Maar ik ben er al weer heel lang mee bezig. In januari al weer begonnen. En soms loopt hij heel goed en soms helemaal niet Daarom snap ik het niet helemaal. Want soms loopt hij gewoon super En als ik bij iemand rij die mij soms helpt loopt hij ook super, maar als ik precies hetzelfde weer probeer thuis loopt het weer niet!!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:21

Ik ga mee met de anderen: Les, vanachter de computer is het lastig om tips te geven!

Iris_B

Re: Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:43

je kan hem met inrijden eerst instappen met lange teugel, dan draven en galoperen met lange teugel, en lekker lang galoperen, zodat hij z'n energie kwijt is, daarna ga je weer terug naar stap, en probeer je hem door de hals te rijden, desnoods longeer je hem voordat je gaat rijden, mijn tip is eerst je paard lekker moe maken en dan hard aan 't werk, doet anky ook altijd!!!

succes

sweet_gait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:52

Mijn probleem *(nog meer:P)* als ik hem aan de lange teugel rij dan set hij meteen een sprint in:P Dus dat lukt oko niet:P en ik mag hem net longeren van me pa (heb geen longeerspullen) Ennu.. tja:P het word dan maar oefenen ik denk misschien hebben jullie nog tips..

sweet_gait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:02

Dus ik moet gewon blijven oefenen?

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:37

1. Geen msn-taal.
2. Neem les.
3. Probeer hem eerst ontspannen te krijgen, zorg dat hij naar JOU luistert. En dat hij meteen weg sprint als jij je teugels lang maakt, hoort niet te kunnen. Dan ben jij je paard niet de baas. Kan je hem vóór het rijden niet gewoon losgooien in een paddock of longeerbak? Dat je hem 'opjaagt' zodat hij zijn energie kwijt is?
Je zegt zelf al dat het goed gaat als er iemand bij is die je helpt.
In je profiel staat dat je pony al oud is, hoe oud is hij? Kan het niet daar aan liggen, dat hij hard werken niet meer aan kan?

sweet_gait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 08:45

Hij is nu 18 en word in juni 19 jaar.. Zal het daar aan liggen? Hij is heel snel (new forest/arabier)

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:11

1. Waarom mag je hem niet longeren van je vader?
2. Probeer er toch voor te zorgen dat hij zijn energie kwijt is voor je erop klimt, dat scheelt je een hoop gedonder .. Stap en draaf aan een lange teugel, of zo dat je nog niets vraagt maar wel een beetje contact hebt met de mond als hij dan al zo erg onder je uitsprint
3. Zorg ervoor dat je paard eerst goed onder je loopt, dat wil zeggen de achterhand erbij en voor iets wat tegenhouden, leer aanvoelen wanneer je hem onder je hebt .. (kan het niet beter uitleggen vanachter een computer)
4. Zodra hij onder je loopt, dan ga je pas vragen of hij naar beneden wil komen, eerder zal het je toch niet lukken..
5. Het belangrijkste, neem er les bij!

Succes ..

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:53

ik denk dat jij vooral rustig moet blijven, ga niet met je ganden terug werken maar rij hem juist lekker naar voren. Oude pony's moeten ook hun beweging hebben om soepel te blijven.

Zorg idd dat hij eerst zijn energie kwijt kan, vooral veel geduld, voor een oudere pony is het moeilijker om alle spieren weer soepel te krijgen en zal ook meer spierpijn hebben dan een jongere pony. Ik denk dat hij daarom onder het werk uit wil rennen, het doet hem zeer.

Denk je er trouwens ook aan dat hij naar de tandarts moet? Hij kan ook last hebben van zijn kiezen.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:09

sweet_gait schreef:
Hij is nu 18 en word in juni 19 jaar.. Zal het daar aan liggen? Hij is heel snel (new forest/arabier)

Ik denk niet dat het dan daar aan ligt. Een paard bij mij op stal is 19, en die start nog wedstrijden en ze wordt elke dag gereden.
Wat Spoec zegt, over waarom je niet mag longeren van je vader, snap ik ook niet. Want je vader wil dat jij VEILIG op je paard zit, en wil dat er niets gebeurt. Het enigste wat je voor longeren nodig hebt, is een longeerzweep (evt.) en een longeerlijn. Een longeerlijn is niet zo duur, dus dat kan je makkelijk kopen Als je dan 10 minuutjes longeert voordat je er op gaat, zal hij zijn energie voor een gedeelte kwijt zijn, en luistert hij misschien wat beter naar je.
Je zei dat je niet aan een lange teugel kan rijden, maar je kan het wel proberen door eerst met een normale lengte teugel te rijden, en elke keer een heel klein beetje langer laat worden. Gaat ie wat harder, neem de teugels dan weer op maat. Maar als hij elke keer zo'n sprint neemt, ben je echt niet de baas over je eigen paard. Ik zou dan toch eerst heel duidelijk laten maken wie hier de baas is, en geef hem evt. een tikje met de zweep of geef hem op zijn kop met een strenge, kwade stem.

Succes

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:40

Met de aanvullende informatie stem ik voor:

LES, LES en nog eens LES!!!