2vraagjes; achterhand & paard naar blessure verandert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieve234

2vraagjes; achterhand & paard naar blessure verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:18

Hallo,

Ik had een paar vraagjes:

1. Ik heb sinds een paar dagen een nieuw paard op stal. Hij loopt op de voorhand, en probeert mijn hand als 5de been te gebruiken.
Ik probeer hem zo veel mogelijk op eigen benen te laten lopen, door veel te schakelen.Hij vind het vooral heel moeilijk om op eigen benen in galop te lopen. Als hij steun heeft aan de voorkant blijft hij doorlopen, maar als je hem op eigen benen probeert te lopen valt die uit de galop, dit doet die met longeren en met rijden. Ik probeer hem dan heel erg
goed voorwaarts te laten lopen. Hebben jullie nog wat tips?

De vorige eigenaar had dit paard ook om deze redenen verkocht, omdat die struikelde en doordat die al zo op zijn voorhand liep zich niet meer kon herstellen en over de kop op zijn ruiter knalde.
Dus als die nu struikelt moet ik heel erg goed opletten dat ik hem niet van voren vast pak, toch doe ik dit meestal wel omdat je toch denkt ooh als die maar niet valt.

2.Een vriendin van mij der paard heeft een tijdje geleden een peesblessure gehad. Ze is nu zijn conditie weer aan het opbouwen. Hij is alleen behoorlijk veranderd na deze periode. Het is een chagerijnig en heet paard geworden, terwijl het vroeger een rustig paard was wat alles wel best vond. Je zou bijna zeggen dat het een ander paard was!

Hebben jullie misschien wat tips waardoor we dit paard weer wat "vrolijker" kunnen maken. Want we weten eigenlijk
niet zo goed waar het aan ligt. Na zijn peesblessure is die helemaal goedgekeurt, want we dachten eerst dat het er aan lag dat die waarschijnlijk gewoon nog pijn had. Enig idee waardoor dit paard zo verandert is? Door verveleng wellicht, maar dan zou dat na een
paar maanden toch wel over moeten zijn?

Alvast bedankt!

betiine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:16

Mijn fjord (toen nog mijn verzorgpony) heeft 2 jaar geleden een peesblesure in haar schouder gehad. Op advies van de dierenarts heeft ze een paar maanden rust gehad en daarna mochten we het weer gaan opbouwen. Net als het paard van je vriendin was ze erg veranderd. De mensen van wie ze was vonden het aanstellerij en ze moest gewoon bereden blijven worden. Omdat ik zelf het idee had dat er toch nog steeds iets niet goed zat heb ik toen een fysio laten komen. Zij kwam tot de ontdekking dat ze nog steeds last had van die schouder, maar vooral van haar andere schouder!
Omdat ze de schouder met de peesblessure wou ontlasten is ze anders gaan lopen en daardoor heeft ze haar andere schouder en ook haar rug overbelast.

Ik weet niet wie dat paard weer heeft goedgekeurd. Maar als dat door een DA is gebeurd zou ik het paard nog een keer na laten kijken door een osteopaat of een fysiotherapeut. Die hebben daar over het algemeen veel meer kijk om dat een dierenarts.

Ik denk dat ze nog steeds wel ergens pijn heeft en als de pijn weg is wordt ze ook wel weer vrolijker. Staat ze wel gewoon elke dag in de wei?