rechts om loopt niet lekker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

rechts om loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:31

oke, ik rijd een fries. links om loopt ze lekker, en niet zo opgepropt. maar rechts gaat ze dat dus heel erg doen, ook wil ze niet recht lopen en reageerd ze heel slecht op mijn been.
wat moet ik doen als ik haar rijd? veel rechts of juist niet? en moet ik haar vaker longeren?

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:34

Mijn pony wordt van longeren heel erg lof, dus je zou het een keer kunnen proberen. Loopt hij rechtsom dus een soort van linksom? Ik zou haar als eerts aan het been maken, want als dat niet gaat kan je niks doen. Dus been geven--> niet reageren nog een keer en anders een tik. Ook door veel overgangen en tempowisselingen te doen wordt je paard vlotter.

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:37

ja, rechts om loopt ze met stelling enz. van linksom, maar ik geef echt de goede hulpen, een volte word een vierkant enz. ze reageerd goed op het been,

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:42

**volgt**
meneer rijd een rechthoek ipv volte op rechterhand

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:49

Sisco4life schreef:
**volgt**
meneer rijd een rechthoek ipv volte op rechterhand

precies, dat heb ik nou ook

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:34

Ik zou niet meer rechts doen dan links eigelijk.. Gewoon heel veel overdreven hulpen geven en voltes halve baan.. Daar krijg je wel stelling van en misschien reageert ze dan ook beter op je been.. Ik weet het anders niet, sorry! Maar succes..

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:35

Riannee schreef:
Ik zou niet meer rechts doen dan links eigelijk.. Gewoon heel veel overdreven hulpen geven en voltes halve baan rijden.. Daar krijg je wel stelling van en misschien reageert ze dan ook beter op je been.. Ik weet het anders niet, sorry! Maar succes..

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:36

Weeh Wat is dat
Ik wou mn tekst veranderen! Oeps!! Sorry!

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:37

ow, oke. maar kan het niet zo zijn dat de rechter spieren in de nek langer zijn dan de linker? dus als je meer rechts rijd rek je de linker een beetje meer ???????????

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:37

je duwde op quote , het moet op edit

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:39

superhaffies schreef:
ow, oke. maar kan het niet zo zijn dat de rechter spieren in de nek langer zijn dan de linker? dus als je meer rechts rijd rek je de linker een beetje meer ???????????

Een paard heeft een holle, en een bolle kant.
Veel rechtsom rijden (de kant waar ze moeilijk inbuigt)

Pakt ze ook vast rechts, op de rechterhand?

Nannes

Re: rechts om loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:41

Ik volg het ook even. mijn verzorgfjord is linksgebogen en we zijn bezig met oefeningen op rechts. (rechterstelling, contrastelling in alle gangen op de linkerhand op de 2e hoefslag en ook met voltes) Maar mevrouw loopt dat gewoon dwars door mijn been heen. Als ik aan het losstappen ben dan kan ik haar gewoon de hoeken enzo insturen met mijn benen, maar nadat we een tijdje aan het rijden zijn heeft ze poep aan mijn been.
Nu longeren we ook steeds met een longeersingel op en dan van die touwtjes eraan dat ze haar rug beter gaat gebruiken. De longeerlijn doen we dan door 1 bitring heen naar de singel toe. Hopelijk wordt ze daardoor iets losser, we zijn er nog maar net mee begonnen.

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:51

vandaag even gelongeerd.. ze liep ook rechts wel redelijk

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:21

Ik bedoel met vastpakken, of ze het bit (rechtsom) vastpakt....
Bijvoorbeeld zwaar in de hand oid..

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 00:23

nee, dat doet ze niet. ze gaat heel erg met haar hoofd na buiten lopen, de hoeken niet goed door, geen mooie wendingen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 00:27

Die van mij pakt namelijk daarbij ook vast.

Je kan 1 keer in de week (ofzo) eventjes longeren, om haar soepeler te maken.

Met rijden veel voltes etc. Veel rechtsom.
Ook wel afwisselen natuurlijk, anders worden de spieren te moe.

Het heeft ook wel wat tijd nodig!

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:13

Wat je kunt doen is op z'n moeilijke kant, (dus rechtsom) contrastelling rijden, en wat vooral ook belangrijk is, is dat je zelf recht op je paard zitten. Het is namelijk heel snel het geval doordat je paard naar linksgebogen is hij jou naar de rechterkant op zijn rug duwt. Laat hier eens iemand naar kijken hoe je op je paard zit. Je kunt ook eens een kijkje nemen op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl. Daar staan wat handige feitjes en tips.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:50

Miriano schreef:
Die van mij pakt namelijk daarbij ook vast.

Je kan 1 keer in de week (ofzo) eventjes longeren, om haar soepeler te maken.

Met rijden veel voltes etc. Veel rechtsom.
Ook wel afwisselen natuurlijk, anders worden de spieren te moe.

Het heeft ook wel wat tijd nodig!

niet alleen moe, maar zo kan het paard ook veranderen van buiging (scheefheid) je moet dus ook op de goede kant blijven rijden anders worden daar de spieren weer korter en zit je straks met hetzelfde probleem als nu alleen dan op de andere kant. kijk anders even op www.hoefkatrol.nl/com of op www.paardenbegrijpen.nl

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:58

oke bedankt voor alle tips

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:15

succes ermee!! en als je iets niet snapt dan horen we het wel, dan kunnen we je misschien weer helpen! houd je ons op de hoogte?
denk er wel aan dat het een hoop tijd kost om de bespiering op te rekken dus neem de tijd en verwacht niet dat het in 2 weken is opgelost. rechtrichten blijf je altijd aan werken namelijk!

groetjes joyce

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:16

Kiamyd schreef:
Wat je kunt doen is op z'n moeilijke kant, (dus rechtsom) contrastelling rijden, en wat vooral ook belangrijk is, is dat je zelf recht op je paard zitten. Het is namelijk heel snel het geval doordat je paard naar linksgebogen is hij jou naar de rechterkant op zijn rug duwt. Laat hier eens iemand naar kijken hoe je op je paard zit. Je kunt ook eens een kijkje nemen op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl. Daar staan wat handige feitjes en tips.

Dat heb ik dus heel snel...
Nu moet ik mijn heupen en schouders draaien, zodat ik tegen hem in ga zitten.
Heel lastig, maar het zal vast wel goed zijn!

Succes ermee!

Matsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:10

Zelfde probleem, ook een fries, pakt recht ook erg vast sinds kort... Hij is nu bijna 4, denk ook een beetje aan het puberen. Maar wat ik dus doe is net zo veel links als rechts rijden, rechte lijnen oefenen, en op rechts goed veel stelling in bochten en op voltes. In ieder geval niet zelf rechts erg vast gaan houden of overdreven op rechts focussen, want dan gaat ze alleen maar meer krampachtig doen. succes, hoor wel of het beter word!

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:29

oke, de fries waar ik op rijd is ook bijna 4

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:50

Een paard heeft altijd een makkelijke hand, en een moeilijke hand. Bij jou paard is zijn rechterhand, de moeilijke kant. Ik heb gehoord dat je dan NIET te veel op de rechterhand moet gaan rijden, omdat je hem dan zou kunnen overbelasten (Heb ik gehoord). Met rijden; Op de linkerhand beginnen met rijden, GOED losrijden, daarna op de rechterhand, en veel voltes en figuren, daarna rijden op de linkerhand. Met longeren; beginnen op rechterhand, dan linkerhad en dan weer rechterhand.
Dit is wat ik heb gehoord. Maar dan denk ik weer zo van; maar dan train je zijn rechterkant toch niet? Dan word zijn linkerkant weer sterker. Maar het schijnt wel te werken. Weet niet of het allemaal waar is.
Misschien kan je het paard op een volte zetten (op de rechterhand) en zachte hulpen geven om de volte te verkleinen, maak de volte niet TE klein en maak hem dan weer groter. Net zoals Matsje zei, niet op rechts gaan vasthouden! Ga je ook niet irriteren op de rechterhand, en stop gelijk als het goed gaat op de rechterhand, blijf dan niet te lang doorgaan. Bouw het dan langzaam op

Succes