Hollyday op weg naar L1, dressuurtips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Hollyday op weg naar L1, dressuurtips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:28

hallo bokkers

hier ben ik weer eens met hollyday.
misschien herinneren jullie nog het topic dat ik er weer voor t eerst op zat, nou we zijn weer volop aan de slag en hebben een paar foto's gemaakt. Zaterdag 15 april hadden we wedstrijd, naar mijn idee had ik die vreselijk verknald, maar er bleek toch een leuke derde prijs in te zitten met 185 punten dus een winstpunt. ik hoef nog maar 1 winstpunt voor de L1.

Gisterenavond heeft mn zusje wat foto's gemaakt, ik wil er wel even bij zeggen dat ik vreselijk sjaggie was, was erg moe en heb me eigenlijk op holly afgereageert, ik heb dan ook niet lang gereden. ik weet dat ik dat niet had moeten doen dus ben ik er na een kleine 20 minuten ook mee gestopt. holly vond ik wat stijfjes en maakten wat korte pasjes, misschien was ze bang dat ze uitgleed op het gras of zoiets. ze liep te veel uit elkaar en van een juiste aanleuning was geen sprake.
ik hobbel als een gek en mn benen vliegen alle kanten op.
ik vraag dan ook heel erg om tips van jullie

Afbeelding
dit is een foto op een ongelukkig moment genomen, ik wilde gewoon dat ze netjes liep maar ik was te sjaggie om dat voor mekaar te krijgen.

Afbeelding
tever naar voren, holly loopt ook teveel op de voorhand, mn benen mogen ietsjes naar achteren.

Afbeelding
hetzelfde commentaar

Afbeelding
ik ben te hardhandig, holly werd woest dan krijg je dit. ik heb echt vreselijke spijt ervan. ik heb me wel gerealiseerd dat ik meer los moest laten en zelf moest ontspannen.

Afbeelding
dat had gelukkig een beter effect, ze loopt hier iets te kort met haar hals maar verder is t een aardige foto.

Afbeelding
uitgestrekte draf, jammer dat net dr koppie weer de lucht in schoot.

Afbeelding
weer dr koppie.

Afbeelding
nog wel netjes

Afbeelding
galop.... ze heeft wel voldoende sprong, al mag de achterhand er nog wel meer bij, wat voor elke foto geld.

dit was t wel weer.

ik wil dolgraag tips van jullie en wel op de volgende punten....

- ik zit te ver voorover, hebben jullie een trucje hoe je dat kan verbeteren?
- mijn voeten, dat is iets waar ik me vreselijk aan erger. op de foto's lijkt t soms nog mee te vallen, maar ik heb me tenen naar buiten, mn onderbeen te ver naar voren en als ik rijdt vliegen ze alle kanten op. weet iemand misschien hoe je dit op kunt lossen?
-aanspringen in galop, holly rent vanaf de draf als t ware in galop, en voltes galoperen vind ze moeilijk. hoe kan ik dit met longeren verbeteren of met rijden? want ze glijd op t gras soms uit.

alvast bedankt, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Zesiram

Re: Hollyday op weg naar L1, dressuurtips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:31

Op zich ziet het er netjes uit, maar je kan goed zien dat er spanning in zit.
Als je haar wat meer ruimte geeft van voren, zal het beter gaan. Maar volgens mij ben je al een heel eind goed op weg voor de L1!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:34

bedankt, ja er zat inderdaad spanning in, teveel, en dat was mijn schuld...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:36

Ik vind het er niet al te vriendelijk uit zien .. je ziet dat het dier er op sommige momenten moeite mee heeft zijn achterhand er onder te plaatsen en je merkt dat het dier veel spanning in de nek en rug heeft . iets minder aan de teugels zitten dus ... want hij akn zoals ik zie op sommige fotos wel lekker de kont er onder zetten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:38

ja je hebt wel gelijk, maar mag ik vragen welke foto dan? op die van de galop na?

Joyce_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:41

Hollybolly schreef:

dat ik vreselijk sjaggie was, was erg moe en heb me eigenlijk op holly afgereageert, ik heb dan ook niet lang gereden.

Dit is inderdaad NIET goed. Je mag nooit op je paard afreageren, het beestej kan er immers weinig aan doen!

- ik zit te ver voorover, hebben jullie een trucje hoe je dat kan verbeteren?

Ik heb ooit een trucje geleerd: doe net alsof je arrogant bent en kijk met je neus in de lucht rehct voorover

- mijn voeten, dat is iets waar ik me vreselijk aan erger. op de foto's lijkt t soms nog mee te vallen, maar ik heb me tenen naar buiten, mn onderbeen te ver naar voren en als ik rijdt vliegen ze alle kanten op. weet iemand misschien hoe je dit op kunt lossen?

oefenen en iemand erbij laten staan die de hele tijd zegt: je voeten, je voeten

-aanspringen in galop, holly rent vanaf de draf als t ware in galop, en voltes galoperen vind ze moeilijk. hoe kan ik dit met longeren verbeteren of met rijden? want ze glijd op t gras soms uit.
Heeft ze ijzers? dan zou ik stiftgaten overwegen want uitglijden is nog gevaarlijk ook.
En longeren is inderdaad een goede oefening, probeer dan ook te varieren in grote en kleine rondjes

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:43

ik weet dat ik me niet mag afreageren, en daarom ben ik gestopt.
ook als ik aan mn voeten denk, wiebelen ze.....
ze heeft geen ijzers. dus dat is niet de oplossing, misschien moet ze meer bij elkaar gaan lopen. ze loopt teveel uitmekaar....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:59

heeft er verders niemand tips?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:10

probeer lengte in de hals te houden zoals op foto 2!
succes!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:33

oke bedankt

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:36

ziet er al veel beter uit dan de vorige keer!!
maar ja toen hadden jullie ook net een rot periode gehad.
ga helemaal mee met Nistria lengte in de hals, meer over de rug rijden.
veel succes cerder.
is ze trouwens alweer drachtig??

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:47

hey terorita,... leuk dat je komt kijken. ja t gaat wel iets beter, maar heb welleens beter gereden.
ze is nog niet drachtig, ik heb gelukkig wel mooi nieuws dat de hengst ook nog steeds voor de natuurlijke dekking beschikbaar is, want mocht hij alleen via de KI gaan hadden we die hengst niet meer genomen. we hebben het weer uitgesteld, ik heb in mei natuurlijk examens en nu hebben mn vader enzo geen tijd om te gaan. Begin juni gaan we en laten we gelijk dekken. Ik houd je op de hoogte in de kraamstal wellicht.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:37

ik zou toch graag wat tips willen bokkers misschien dat één iemand toch kan helpen.

Henrike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:05

Ten eerste: NOOIT gaan rijden als je je al een beetje sjaggie voelt, dat werkt niet, er gebeurt altijd wel iets waardoor je de neiging hebt om het op je paard af te reageren!! Ga dan een lekkere buitenrit maken, vrij springen of gewoon lekker tutten.
Mijn paard is de eerste paar keer op gras ook wat onzeker, wat ik dan altijd doe is proberen haar zoveel mogelijk op eigen benen te laten lopen en niet al te veel gaan friemelen aan de voorkant. Netjes lopen komt later wel weer!
Verder kun je proberen om haar wat meer gesloten en wat ronder te krijgen, om heel veel overgangen te rijden. Stap, draf, stap, draf, galop enz.

Veel succes nog ermee!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:18

bedankt, ja ik weet wel dat ik niet moest gaan rijden... maar als het dan ook nog niet lukt wordt je nog bozer en toen ben ik gestopt.
ik zal proberen haar wat meer op eigen benen laten lopen.

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:19

ik vind het er nogal gespannen uitzien, ook zie ik het paard niet echt over zijn rug lopen. Verder vind ik het een leuk paardje! En wat de rest zegt ben ik het ook mee eens.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:22

Inderdaad niet gaan rijden als je sjacho bent... Ik heb dat ook wel is gedaan en dat heb ik moeten bekopen met zandhappen

Wat Henrike zegt helpt wel. Veel overgangen rijden, van stap naar draf en weer terug etc...
Maar ook halve overgangen werken goed, dus van draf bijna stappen, maar net voor je stapt weer vertrekken. Dat terugkomen en vertrekken moeten ze met de achterhand doen (als je het tenminste goed doet) en daar word die sterker van.

Zo krijg je ze na verloop van tijd vanzelf meer bijelkaar.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:29

Probeer meteen te ontspannen zodra ze wat naar beneden gaat. Dus als je wat vraagt en ze knikt een beetje, meteen belonen. Dit kan met je stem en je zit en je handen. Je zit en bovenbenen en handen onmiddelijk ontspannen. Op een gegeven moment zal het paardje doorkrijgen dat het allemaal veel relaxter gaat als ie gewoon lekker naar beneden zakt en ontspant. Ook lekker veel stelling vragen (er ook op letten dat zodra ze buigt, je ontspant) en achtjes rijden. Succes ermee!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:47

ja ik weet wel hoe ik aan de teugel moet rijden, heb daar ook weleens heel positief commentaar over gekregen bij wedstrijden, maar ook dit is mijn schuld doordat ik gespannen was dat ze niet wilde.

maar ik ben blij voor jullie reactie, ik hoopte eerlijk gezegt heel erg dat er tips kwamen over voeten stilhouden en over het goed aanspringen in galop.