morgen orun examen.... tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

morgen orun examen.... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:04

hoihoi

ik weet niet of dit hier goed staat..
maar ik heb morgen orun examen, bah ben zenuwachtig! ik doe de basis en moet een half uur lesgeven in totaal, dressuur en springen. je krijgt geloof ik even van te voren te weten wat je moet doen.. qua springen en dressuur..

mijn pony gaat ook mee, iig waarschijnlijk wel, ze is gelukkig goed hersteld van een wond die ze heeft opgelopen dus die gaat mee, ik ben geen springer maar je moet ook springen dus duim aub voor me dat ik niet te zenuwachtig word en het goed gaat..

mijn probleem is dat ik meer nacontrole moet doen met lesgeven en meer moet zeggen waarom we iets doen.. wie van jullie kan me nog wat tips geven? ik baal ook van het weer morgen... warm! in je tenue lesgeven en rijden.. om uit te wringen..

en ohja weet iemand de hulpen die je moet geven voor het halthouden, achterwaarts en van galop terug naar draf, overgang naar de middendraf em volte sluiten/openen? dan kan ik een beetje controleren of ik het goed zeg... hoe hebben jullie je examen ervaren?

de afstanden voor het springen zijn drafbalk voor kruis 2,20-2,50 en tussen hindernis 2 galopsprongen 5,50 tot 6 meter, voor een pony moet het wat korter en ik moet twee pony's lesgeven hoeveel korter zal ik hem dan zetten?

groetjes

Buggie

Re: morgen orun examen.... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:02

Ik heb vorige week orun 1e fase examen gehad.
Wij moesten ook een half uur lesgeven, gelukkig aan mijn eigen persoon die ik mee had (was mijn zusje )

Als je de nacontrole doet moet je gewoon de aanwijzingen zeggen die je in de les ook hebt gezegd, die je het meeste opvallen. Zelf had ik niet een hele goeie nacontrole want ik zei er te weinig over.

Als je een overgang van galop naar draf maakt: lang maken, opvangen met de hand en weer ontspannen. Achterwaarts: actief naar het halthouden toe rijden, been een klein beetje naar achteren leggen en naar tegen je hand aandrijven met het been en opvangen met de hand, als het paard achterwaarts gaat de hand weer ontspannen. Zo heb ik het gezegd en geleerd

Zelf was ik niet zenuwachtig, je moet gewoon durven en luid op spreken dan komt het wel goed!

Heel veel succes morgen!!!

Groetjes

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:36

heel erg bedankt ik heb het opgeschreven!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:42

Ik ben het eens met Zw_mikkel.

Wees gewoon je zelf, geef duidelijk aan wat jij wilt en wat je denkt. Wees niet zenuwachtig, en doe gewoon je ding wat je normaal ook doet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:04

Bonny4life schreef:
de afstanden voor het springen zijn drafbalk voor kruis 2,20-2,50 en tussen hindernis 2 galopsprongen 5,50 tot 6 meter, voor een pony moet het wat korter en ik moet twee pony's lesgeven hoeveel korter zal ik hem dan zetten?

7 meter is ongeveer één galopsprong voor een paard(galop inkomen), pony beetje afhankelijk van de categorie, maar meestal is 6-6,5 wel prima.

Drafbalk leg ik zelf meestal wat dichterbij, maar dat is redelijk persoonlijk.

Je moet je niet zo druk maken Je hebt toch voldoende kunnen oefenen tijdens de cursus, dan zal het op het examen ook wel goed komen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:55

Ik heb al 3 examens er op zitten dus misschien heb je wat aan mijn ervaringen

Wees jezelf! Zorg voor een goede positie in de rijbaan en sta er met de gedachte "hier ben ik" ! (niet met te veel ego natuurlijk maar wel dat jij soort van overwicht hebt)
Wees niet bang om iets te zeggen en zeg het duidelijk!
Leg ook alle oefeningen/opdrachten goed van te voren uit (nut/doel hulpen voorbereiding e.d.), begeleid ze en controleer het na.
Hou overzicht over je combinaties en verdeel je aandacht netjes!

Met het springen niet te veel focussen op de voorgeschreven afstanden maar kijk goed hoe je combinaties door de lijntjes heen komen en pas zonodig daar op aan.

Zenuwachtig is iedereen wel een beetje denk ik maar dat is ook niet zo raar. Laat het niet de overmacht over je verstand nemen!

Heel veel suc6 en je laat vast wel even horen hoe het is gegaan?!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:42

Woow.. Ik heb nog nooit een examen voor zoiets gedaan.. Wees jezelf, doe je best.. Succes:D
Ben benieuwd hoe het zal gaan

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:43

Woow.. Ik heb nog nooit een examen voor zoiets gedaan.. Wees jezelf, doe je best.. Succes
Ben benieuwd hoe het zal gaan

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:40

Ik heb zelf nooit examen daarvoor gedaan, maar ben wel mee geweest.

Wat ik er wel geleerd heb is dat je je handen niet in je zakken mag stoppen tijdens het lesgeven

En wat wel op prijs gesteld werd was dat als je gaat beginnen met springen de balken nog even goed nakijkt, of ze op de goede afstand etc. liggen, dat vergaten er een heleboel.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:23

Mijn tips: duidelijk en luid spreken, een actieve houding (bijv. hoofd schuin en meegebaren komt betrokken over), gaan staan waar je het beste overzicht hebt (dus buiten de volte blijven, bij rechtrichten op het eind van de lijn waarover je de ruiters laat rijden etc.) en hou structuur in je les: stapsgewijs werken.
Ik kreeg bij de eerste fase opdracht rechtrichten en wijken. Zorg dan dat je dus eerst rechtrichten doet met oefeningen en laat de ruiters daarna pas wijken.
Springen weet ik niet, ik heb dressuur gedaan.
Heel veel succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:28

bedankt voor al jullie tips, ik ga er gewoon voor en we zien wel hoe het gaat...wat ik ook raar vind, als ik opdracht tot wijken of achterwaarts krijg maar de paarden zijn er niet klaar voor mag je het niet doen.. maar ik vind het best moeilijk te zien of ik het nu wel of niet kan doen, springen is niet zo mijn ding dus ik hoop dat het goed komt qua afmetingen... zouden jullie gewoon voor een pony de standaard afstanden nemen? dus bijv met 2 galopsprongen ook 5,50-6 m of standaard op 5,50 leggen?

zie je ik maak me alweer te druk...

pff examens!

fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:34

Ik kan je alleen maar succes wensen!!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:38

Bonny4life schreef:
bedankt voor al jullie tips, ik ga er gewoon voor en we zien wel hoe het gaat...wat ik ook raar vind, als ik opdracht tot wijken of achterwaarts krijg maar de paarden zijn er niet klaar voor mag je het niet doen.. maar ik vind het best moeilijk te zien of ik het nu wel of niet kan doen, springen is niet zo mijn ding dus ik hoop dat het goed komt qua afmetingen... zouden jullie gewoon voor een pony de standaard afstanden nemen? dus bijv met 2 galopsprongen ook 5,50-6 m of standaard op 5,50 leggen?

zie je ik maak me alweer te druk...

pff examens!

Misschien eerst tsandaard neerleggen en na de eerste sprong aanpassen mits nodig is?
Is denk toch ook afhankelijk van het soort pony's en aan de gangen?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:18

Ik heb laatst ook examen gedaan. Onze cursusbegeleidster hielp ons erbij tijdens losrijden buiten, gaf ons tips mee waar we op moesten letten en dus ook met afstanden, of we dat dichter of verder uit elkaar moesten zetten. Natuurlijk vroeg ze wel eerst aan ons wat wij ervan dachten (anders ga je alleen op haar advies af) en daarna zei zij wat zij dacht.
Laat je stem inderdaad goed horen, wees rustig en kom duidelijk over. Zeg duidelijk wat je wilt, dit wil ik dat wil ik, ja goed zo, precies zo bedoel ik het, voel je dit, enz. Die nacontrole is natuurlijk ook of de ruiter jou begrijpt. Dus vraag ook aan ruiter of hij/zij het begrijpt en begeleid ze goed. Let idd goed op rechtrichten, houding van ruiter.

Hebben jullie ook geoefend tijdens cursus met parcoursje die jullie nu weer neerzetten of staat er alleen een lijntje?
Wij hadden namelijk een parcoursje (had onze cursusbegeleidster in elkaar gezet) en daar kon je zoveel kanten mee uit zo gevarieerd mee aan de slag dat het wel fijn was voor iedereen.

Tevens kregen wij ook opdrachten mee van examinator... zeg het nummer van je opdracht en hou je er vooral niet aan, ga vooral lesgeven zei hij, dat vind ik belangrijker. Dus hij noteerde wel welk opdrachtnummer je had (voor KHNS) en daarna zei hij, richtje puur op lesgeven niet op een opdracht want soms kun je daar niet toe komen en werkt het niet.

Denk goed na wat je geleerd hebt, stap voor stap, basis. Ik zou zeggen veel succes.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:45

En, ben je geslaagd?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 19:14

JAAA! gelukkig zeg ik ben geslaagd met een 7 in totaal!

iedereen van ons is trouwens geslaagd! 6 zessen, 2 zevens en 2 achten! ik ben zooo blij...

mn pony deed t ook oke maar was wat lui (dit weer en wat mindere conditie dat wil wel.. alleen is ze gevallen, ze kwam uit stal schrok en viel... ik baal zo haar ene been was net oke. nu voelde deze wat dik bij de sprong...)

maar tijd voor een feesie!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:54

Proficiat!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:59

Urielle schreef:
Proficiat!

dankje!!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:27

Gefeliciteerd is het je meegevallen? Welke opdracht had je? Was zeker wel warm voor paarden/pony's en ruiters/amazones? Bij ons waren ze blij als ze na uur eraf konden want ze dreven zowat eraf. Was erg warm geweest.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:30

Gefeliciteerd!
En ik wil weer even zeuren hoor, maar waarom wilde jij de orun halen? zoals ik je nu begrijp ben je behoorlijk onzeker in je lesgeven en qua kennis lijkt het ook niet mee te vallen (je vraagt naar de basishulpen? ik ben absoluut geen handige instructeur, vind lesgeven erg lastig, maar die hulpen kan ik dromen hoor!) Wat wil je met je diploma gaan doen?
Ik wil met de tijd ook orun gaan doen, vooral omdat het erg makkelijk is als je werk zoekt in het buitenland, naar instructie is wel vraag en NL staat hoog aangeschreven. Ik durfde het alleen nog niet aan, maar als ik het zo lees valt het nog wel wat mee toch? Wat verwachten ze van je op rijtechnisch gebied? Wat moet je laten zien?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:39

ik wil zeker met dit diploma aan de slag! en het leek misschien dat ik niet veel wist van de hulpen enzo maar in je echte lesgeven geef je echt heel anders les dan op cursus hoor neem dat van mij aan! dan gaat het vanzelf en denk je niet constant aan oh oliebol dat moet ik nog zeggen!

ik wil les gaan geven aan kinderen op maneges en prive! ik wil er zo snel mogelijk mee aan de slag, vind het super leuk! geef nu al wat les maar niet voor geld en tja zou wel leuk zijn als je er ook nog beetje mee verdient!

ik had opdracht rijden temopwisselingen en komen tot correcte overgang en indien mogelijk achterwaarts (was niet mogelijk paarden waren niet nageeflijk en aan het been) en ik had met springen in uitjes en letten op balans van de ruiter. het is me wel meegevallen maar praatte wel veel minder dan thuis! maar goed iedereeen die de cursus nog gaat doen, veel succes!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:57

Gefeliciteerd!
Super dat je het hebt gehaald!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:55

Gefeliciteerd!!!!!!!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:36

dankjullie wel!!

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:18

gefeliciteerd.

En hoever stonden de hindernissen uit elkaar?