hoe weer beginnen met opbouwen van conditie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eejj

hoe weer beginnen met opbouwen van conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:29

He He

ik heb sinds kort mijn oude verzorgshetlander weer terug en ze is uit conditie . Ze staat weer goed op het voer en op de wei en krijgt voldoende hooi . De hoeven zijn weer bekapt en ze krijgt vamiddag een wormenkuur. Nu wil ik graag weten hoe ik het beste weer haar conditie kan opbouwen op een leuke manier we doen nu longeren en wandelen maar daar krijgt ze ook niet zon super goede conditie van en ik wil graag wat meer afwisseling . Fotos staan in mijn onderschrift !
ze is al 3 maanden niet meer gebruikt en het is de bedoeling dat ze weer voor de kar gaat lopen .
Als iemand Tips of eigen ervaringen wilt delen ?! GRAAG !

Groetjes Eline

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:36

eerst longeren .... dat opbouwen rustigaan naar een uur ... en als ze dat makkelijk volhoud gewoon weer voor de kar zetten .

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:42

shadowflower schreef:
eerst longeren .... dat opbouwen rustigaan naar een uur ... en als ze dat makkelijk volhoud gewoon weer voor de kar zetten .

Bedankt voor je reactie Maar is het niet te "saai" voor haar om elke dag gelongeerd te worden ?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:46

Een uur longeren! Dat is niet alleen voor je paard oersaai maar voor jezelf ook! Ik zou longeren afwisselen met de kar. Je kunt toch best in het begin een klein half uurtje weg gaan met de kar en alleen maar stappen over makkelijke paden? En dat langzaam uitbouwen. Ik zou sowieso nooit langer dan een half uur longeren. De belasting van het op een volte lopen moet je niet onderschatten.

Overigens; wandelen is leuk maar daarmee bouw naar mijn mening geen conditie op.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:53

Ja ik ben het precies met je eens Ir111 ik longeer meestal maar een kwartiertje met instappen etc . er al bij . Ik doe het gewoon lekker rustig aan dan . maar het probleem is ook een beetje dat ze de Kar een beetje eng vind nu ze wilt niet meer tussen die stangen gaan staan ( naam vergeten ) ik ga denk ik ook maar een paar keer met haar fietsen want dat vind ze wel erg leuk .

Bedankt voor je reactie !

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:00

Fietsen is echt een heel goed idee! Zo bouw ook conditie op. Suk6 ermee.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:04

Wandelen is leuk en conditie opbouwend. Ga gewoon anderhalf uur sjouwen door een of ander bos/park in de buurt. En dan idd af en toe longeren om wat intensiever bezig te zijn. Misschien eens vrijspringen als er al een aardige conditie is.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:18

Dat ben ik niet met je eens, niet in dit geval in ieder geval. Het gaat hier om een pony die in de wei staat en dus normaal beweegt. Als je conditie wilt gaan opbouwen omdat de pony weer voor de wagen moet heeft wandelen conditioneel gezien weinig zin. Dan heeft fietsen, zoals TS voorstelde veel meer zin. Stukjes stap afwisselen met draf.

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:23

Als de conditie echt heel erg slecht is eerst gewoon wandelen en daarna draven en stukjes stappen naast de fiets en dan langzaam met de kar beginnen met makkelijke en vlakke paden.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:44

Op het moment staat ze wel minder in de wei maar willen haar er wel weer meer in gaan zetten . ( ze staat er weinig op vanwege vroegere hoefbevangheid en haar dochter is heel koliek gevoelig ) Maar bedankt ! heb ik toch iets wat ik zou kunnen proberen

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:39

fietsen en longeren is natuurlijk goed voor de conditie, voorderest zou ik het gewoon langzaam opbouwen

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:39

Longeren inderdaad! En gewoon van 5 minuten, 10 minuten, 15 minuten enz.. Je kan misschien ook een keertje in het bos uitstappen of klein stukje draven erbij, zodat het niet saai wordt.. Of iets korter en balkjes draven of zo.. Gewoon veel tempowisselingen.. daardoor wordt het ook minder 'saai' .. Succes !

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:44

Wij bouwen het op na wat het paard aangeeft.
Met de jonge beesten rijden we eerst maar heel kort.
Als ze braaf zijn stoppen we.
Als ze iets ouder zijn en conditie echt moeten opbouwen, gaan we door tot ze moe beginnen te worden en dan nog net even 5 minutjes door.
Dat punt dat ze moe worden komt steeds later en is per paard verschillend.
We hebben er nu 2 die heel verschillend zijn.
De een kan bij wijze van spreken wel 3 kwartier lopen zonder erg moe te worden en de ander is na een 15 al bijna kapot.
Maar ondanks de een laat aangeeft moe te worden zijn we wel voorzichtig met uitbreiden omdat sommige paarden wel moe zijn maar het niet helemaal laten merken.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:48

Hoi allemaal ! ik heb vandaag een stuk gefietst en dat vond ze helemaal geweldig , sommige stukken zat ze heel actief naast me te galloperen terwijl dat helemaal niet de bedoeling was . we hebben ongeveer een kwartiertje actief gedaan en toen waren we weer thuis . Buiten stappen is niets met haar gaat ze voor je uit dribbelen of word je opeens half van je fiets afgetrokken ze vond het in ieder geval helemaal geweldig ! met haar moeder hebben we hetzelfde gedaan en even gesprongen aan de longe wat ze ook helemaal geweldig vond !
bedankt voor jullie reacties !

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:44

Longeren, naast de fiets kan maar raad ik neit aan.. en dan rustig opbouwen.
Begin met 5 min voor de kar en bouw op!

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:47

ze zijn nu al weer aardig fit lijkt het ze hebben weer zin om te rennen en te doen . ze zijn gisteren allebei bekapt dus dat is ook weer goed kunnen ze weer wat fijner lopen vacht begint er ook al langzaam uit te gaan dus dat is mooi ":))

@ joyce_ waarom raad je het niet aan dan ? heb je der iets naars mee meegemaakt ? ( wij doen het namelijk wel vaker en het gaat tot nu toe altijd nog goed ) NIET OM JE AF TE KRAKEN HOOR ben blij dat je hebt gereageerd