Netjes in het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plein

Netjes in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:04

Hoe zit je netjes in het zadel?? Elke keer als ik denk dat ik goed zit dan gaan mijn benen helemaal naar voren, vooral als ik mijn hakken uitdruk! Ik heb het ook als ik ga lichtrijden, dan duw ik mijn benen naar voren.

Moet je helemaal vooraan in het zadel zitten of een stuk naar achter?

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:08

Ehm, in het midden van je zadel, waar het zwaartepunt ligt lijkt me. Heb je toevallig een foto? Dan is het makkelijker te beoordelen.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:08

Het lijkt mij dat je zadel dan niet goed ligt of niet goed is voor jouw lichaam!

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:33

Tja dat geintje ken ik alleen dan met mijn rug ga altijd voorover. Je moet midden op je zadel zitten en je benen voor je gevoel eerst overdreven ver naar achter(wel recht op blijven zitten) en dan wen je daar langzaam aan. Na een poosje echt keihard werken slijt de nieuwe zit erin en kan je niet anders meer.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:34

Hannanas schreef:
Het lijkt mij dat je zadel dan niet goed ligt of niet goed is voor jouw lichaam!

Idd. Verder kan je nog zitlessen nemen aan de longeerlijn.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:54

Ik had hetzelfde, een beruchte stoelzit. Waarschijnlijk heb je het ook moeilijk bij middendraf.
Ik moet juist voorin me zadel zitten en mijn bekken kantelen en mijn onderrug ontspannen.
Ik krijg momenteel les in de basis met nadruk op houding en zit. Ook leer ik rijden met zit hulpen. Dat is erg leuk, want hoef als de les gevorderd is maar mijn kruis aan te trekken en we galopperen al.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:56

Het kan ook deels aan je zadel liggen hoor. In mijn vorige zadel werd mijn onderbeen iets te veel naar voren gedrukt als het ware. Heb nu een ander zadel waarop ik fatsoenlijk zitten kan en het probleem is opgelost!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:22

Ik doe mijn benen altijd te ver naar achter :S
Maar nu gaat het gelukkig wel weer.. Je moet in het midden van je zadel zitten trouwens Maar ik heb het afgeleerd door er gewoon de hele tijd op te letten. Toen ik ze op de goede plaats hield, vond ik dat veeeeel beter zitten ! Maar je beugelriem moet één rechte lijn zijn.. Succes dr mee!

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:35

Het kan ook aan je zadel liggen, maar anders zou ik een keer in je les alleen aan je houding werken.. het is namelijk makkelijker te corrigeren door een ander( ik bedoel dat diegene het zegt wat je moet doen om recht te zitten) Het is belangrijk dat je goed zit!

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:39

Als je nogal naar voren zit kan je een zweepje tussen je armen doen. (achter je rug langs) Dat is natuurlijk net ff overdreven, maar als je dat ff doet, weet je ongeveer wat er bedoelt word .. het schijnt te helpen!
En goed diep zitten
Kan het aan je zadel liggen? Wist ik niet .. weer wat geleerd

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:43

Wist ik ook niet
Maar die tip hierboven is wel goed jaa Probeer dat eens! Ik ben benieuwd of het werkt Maar als je je benen tever naar voren doet, raak je dan niet je evenwicht kwijt

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:26

Misschien kunnen langere beugels helpen?
Proberen kan geen kwaad

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:51

Het kan idd aan het zadel liggen, heb je het gevoel alsof je in een bepaald houding wordt gedrukt?
Als ik rechtop ga zitten denk ik altijd dat er een rechte lijn moet zijn te trekken van de hakken, door je heup, je schouders en hoofd. En als het paard onder je weg zou worden getrokken moet je nog mooi in evenwicht op de grond kunnen blijven staan (dus als je je benen naar voren steekt, zou je achterover vallen).