Chuwaz & Ik [dressuur-rampen-combi] weer @ work.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Chuwaz & Ik [dressuur-rampen-combi] weer @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:35

Hóóii,

Ik rijd Chuwaz nu een jaartje en heb tot een paar maanden geleden nooit zoveel gereden. Ik vond andere dingen doen leuker en het ging ook niet echt goed.
Nu heb ik sinds een poosje les en gaat het wel beter, dus ben ik meer aan het oefenen.
Maar toch zijn we nog echt een rampencombinatie Chuwaz is best een lastig paard om te rijden en ik ben absoluut geen natuurtalent.
Sieltjuh op bokt was gisteren zo aardig geweest om foto's te maken van ons, en dat was toch best confronterend.
Maargoed, les helpt wel en we blijven vol goede moed oefenen!

Nathalie.

Ik ben heel blij met tips waar ik wat aan heb en zal er ook zeker wat mee proberen te doen! Maar aan 3x hetzelfde heb ik natuurlijk niets..

Afbeelding
[1] Instappen en hem vlot aan het been maken, d.m.v overgangen en tempowisselingen.

Afbeelding
[2] Idem

Afbeelding
[3] En toen dacht ik €100,- op de grond te zien liggen

Afbeelding
[4] Stilstaan, niet onze sterkste kant.

Afbeelding
[5] Drafje, kijken of ik op het goede been zit

Afbeelding
[6] Sexy hoor Chu en die tenen van mij..

Afbeelding
[7] Drafje.. Ik moet echt opletten dat ik niet zo snel naar voren ga hangen..

Afbeelding
[8] Ik steek alvast m'n kapstokken uit voor het geval de fotografe haar jas op wil hangen

Afbeelding
[9] Op pakken

Afbeelding
[10] Waar gaat m'n been nu weer heen

Afbeelding
[11] Kelly (m'n instructrice ) zegt dat ik een te strenge rechterhand heb. Met rijden is het moeilijk daarop te letten, maar op de foto's valt het me ook op. Hier kantelt Chu z'n hoofd een beetje, waarschijnlijk door te veel druk van rechts.

Afbeelding
[12] Dan loopt Chu redelijk ontspannen, en dan ga ik weer raar doen met m'n voeten

Afbeelding
[13] Weer die voet, en 't neusje had iets meer erbij gemogen.

Afbeelding
[14] Dit heb ik dus heel vaak. Dan loopt hij een half rondje netjes en dan gaat opeens z'n neus weer naar boven.. En meestal krijg ik hem niet zo weer nageeflijk..

Afbeelding
[15] Ik moet echt m'n handen wat hoger en verder naar voren houden..

Afbeelding
[16] Galopje. Chuwaz gallopeerd niet bepaald fijn en ik heb moeite om netjes te blijven zitten. Hoewel het wel steeds beter gaat.

Afbeelding
[17] Niet naar beneden kijken, trut

Afbeelding
[18] Tussendoor even een drafje, ik kijk iig nog vrolijk

Afbeelding
[19] En weer in galop

Afbeelding
[20] Chuwaz door de bocht

Afbeelding
[21] Rechtop zitten en meer contact met de mond, de teugels hangen hier een beetje in boogjes.

Afbeelding
[22] Dit vind ik wel een fijn beeld geven. Ik zit netjes recht, heb m'n handen netjes op de plaats (behalve die strenge rechterhand dan ) en Chuwaz loopt redelijk netjes. Hij had wel iets actiever gemogen.

Afbeelding
[23]

Afbeelding
[24] Handen vooruit en hoger..

Afbeelding
[25] Als Chuwaz nou eens wat meer naar beneden zou kijken en ik naar boven zou dat wel fijn zijn.

Afbeelding
[26] Weer zo'n sterrekijk moment van Chu, hier hebben we nogal eens last van..

Afbeelding
[27] En de laatste alweer..

En nog de foto's van de fotografe op hem at work, waar die naar mijn idee een stuk beter bij liep: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=586978&p=15209033#15209033

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:38

Zo hey, ze heeft een behoorlijke onderhalsspier!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:48

Nou, het meeste commentaar heb je zelf al gegeven, maar ik vind het best meevallen hoor. Hij loopt best netjes en als dit een moeilijk paard is dan vind ik het al helemaal knap. Wat mij verder nog opviel is dat je soms iets scheef naar binnen zit, vooral als je naar beneden kijkt. Probeer daar ook op te letten!! Maar verder vind ik het er helemaal niet zo rampzalig uitzien hoor.

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:59

LCharlotte schreef:
Zo hey, ze heeft een behoorlijke onderhalsspier!!

Best leuk dat je dit opmerkt, maar ik denk dat Nathalie aan deze opmerking niet veel heeft

Nou Nathalie, je weet al hoe ik er over denk! Ik vind dat jullie er echt stukken vooruit op zijn gegaan in vergelijking met een paar maanden geleden Chuwaz is al veel meer aan het been, dan voorheen (ook al mag het natuurlijk altijd nog meer, maar ik weet dat jullie daar hard aan werken) en ook ontspand hij al stukken beter.
Jullie gaan steeds beter en ik hou goede hoop voor Chu *pest* haha!

Jessiejl0ve schreef:
En nog de foto's van de fotografe op hem at work, waar die naar mijn idee een stuk beter bij liep
*zucht* ik ga er niet eens meer op in

Heranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:18

Niet zo negatief over jezelf hoor Nathalie! Jullie zijn al stukken vooruit gegaan met eerst en het gaat steeds beter, en met oefenen gaat het alleen nog maar beter worden Ik vind het er goed uitzien hoor en sommige puntjes wat minder, qua houding etc., maar dat weet je zelf ook al

mcrielaard

Re: Chuwaz & Ik [dressuur-rampen-combi] weer @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:20

Zo dat gaat er al steeds beter uit zien!
Aangezien het om te rijden geen makkelijk paard is, is dit toch al een hele verbetering, het kan niet in 1x goed gaan, maar als je zo steeds een stapje beter kan, dan kom je er wel.
Meeste commentaar heb je zelf al gegeven. Je ziet dus iig waar je fouten zitten.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:24

Zitten lekker momenten tussen
Misschien moet je eens proberen om wat meer contact met je onderbenen te blijven houden, bijvoorbeeld op foto 8. Ik weet dat het erg moeilijk is, vooral met lichtrijden Verder heb je zelf al commentaar gegeven..

hamsterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:28

Het ziet er wel goed uit hoor, maar kun je niet proberen haar los te rijden door haar rond en laag te laten lopen? Ik denk dat als je dat onder de knie hebt dat het dan ook beter gaat met het verdere rijden. In galop lijkt het alsof ze erg dramt van voren en ik denk dat je met het bovenstaande dat ook oplost.

Succes verder!

P.S mooi paardje trouwens

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:32

Losstaand van het andere commentaar wou ik dit nog opmerken: Je bent goed bezig met het voorwaarts rijden, zoals ik lees, probeer dat zo door te zetten!Op sommige foto's lijkt het alsof je hem nòg meer voorwaarts mag rijden, met je been naar je hand, van achter naar voren rijden! Die van mij maakt zich ook nog wel eens sterk, voorwaarts rijden, naar je hand toe, werkt dan goed.

Verder, wat me vooral opvalt aan je bovenste foto's, is dat je wat naar rechts zit. Je kijkt dan ook telkens langs die kant naar beneden, probeer dus, als je per se naar beneden wil kijken, langs de andere kant te kijken en er om te denken dat je recht boven je paard blijft zitten!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:37

Er zitten hele mooie stukken tussen.
Ga zo door!!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:56

Mooi Nathalie!

Zoals ik al bij Ersiel haar topic zei..
Chuw is veel vooruit gegaan.. En jij ook zie ik nu..

Commentaar geef je zelf al!
Maar ga zo door, nu oefenen op de galop

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:02

er zitten idd goede stukken hoor
blijven oefenen, niet opgeven
die kapstokken, ach edward gal heeft ze ook, wie weet wordt dat nog een nieuwe mode??

stapje voor stapje doorwerken, de rest volgt wel

succes
grtjs

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:47

Ziet der al een stuk beter uit Nathalie!

De foto wat jij wel een fijn beeld vind vind ik juist niet Chuwaz valt echt op de voorhand en zet zun achterhand gewoon recht onder zich vandaar vooral.

Fijn dat ut steeds beter gaat! Verder commentaar is gegeven en zei je zelf al.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:08

Zijn kapstokken op foto 8 nou voor de grap of serieus? Anders mag je wel heel snel wat aan die kapstokken doen

Op bijv. foto 11 en 15 ziet het er heel goed uit vind ik!
Probeer trouwens je teugels niet zo te laten 'slingeren' zoals op de 1e foto.

Maar verder gaat het geloof ik wel de goede kant op

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:21

Je hebt een heel mooi paard. En je moet niet te streng zijn voor jezelf. Er zitten al goede stukken bij. Je moet niet alleen naar de fouten kijken, maar ook naar de dingen die al wel goed gaan.
Ik zou je een tip willen geven: als je paard moeilijk laag en ro,d te nemen is kan je eens proberen met een martingaal te rijden. Die kan zelfs vrij kort zonder streng te zijn. Ik rij zelf ook meestal met een martingaal, zelfsd als ik met stang en trens rij. Gaat prima.
Veel succes en vooral veel plezier.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:51

cece schreef:
Zijn kapstokken op foto 8 nou voor de grap of serieus? Anders mag je wel heel snel wat aan die kapstokken doen

Die benen heb ik niet bewust zo gehouden Schrok er zelf een beetje van, haha..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:58

Nou nou, niet zo negatief

Een paar tips die ik je wel mee kan geven zijn ; je handen hoger en naast elkaar houden, waar bij je je teugel mooi op maat pakt, niet te los en niet te strak, maar gewoon zodat je een verbinding met de mond hebt. Probeer ook je teugels op gelijke druk te houden, dus let op je rechterhand !
Probeer daarnaast van je been naar je hand toe te rijden, ipv andersom. Ik lees dat je er al mee bezig bent, en dat is dus ook de enige juiste manier. Als je je handen dan netjes houd, met een mooie zachtje verbinding met z'n mond, loopt hij vanzelf tegen je hand aan, en als hij dan beseft dat jouw hand best aardig is, zal hij veel beter daar blijven lopen.

Wat betreft de galop, aan de ene kant zoveel mogelijk doen, want als je het niet doet word het niet beter, en aan de andere kant zeg ik ; juist nogniet doen. Dus daartussenin ; zodra je hem in draf heel mooi voor elkaar hebt, dus een fijne aanleuning en als hij goed voor je been is, kun je een stukje galop doen. Geen hele einden, maar gewoon een stukje. Probeer ook te schakelen, naar voren en terug ; zodat hij meer op het achterbeen komt.
Als je hem terugneemt uit galop(zoveel mogelijk op je zit) ga je hem eerst in draf weer netjes laten lopen, en daarna kun je weer een stukje galop pakken.

Edit ; Probeer ook aan je beenhouding te werken, je trekt ze nogal op, waardoor ze hele rare houding aannemen(Hé, heb ik dat vaker gehoord ?). Zonder beugels rijden kan wel eens flink helpen, omdat je benen dan lang naar beneden hangen(mits je ze lekker ontspant natuurlijk)

Sorry voor m'n geblaat enzo, maar goed, hoop dat je er wat mee kan succes!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:03

Hier heb ik wat aan veraA, hier kan ik echt wat mee en dat ga ik dus zeker proberen

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:12

hee nathalie! gaat al stukken beter! je kan niet van jezelf verwachten dat je in 3 weken met gemak een m proef kan lopen, maar serieus, je boekt vooruitgang! Niet zo negatief dus!
Die strenge rechterhand, heb je dat bij jessie, katink en widia ook of merk je het alleen bij chuw?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:57

Jessiejl0ve schreef:
Hier heb ik wat aan veraA, hier kan ik echt wat mee en dat ga ik dus zeker proberen

Fijn Succes!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:06

zammetje schreef:
hee nathalie! gaat al stukken beter! je kan niet van jezelf verwachten dat je in 3 weken met gemak een m proef kan lopen, maar serieus, je boekt vooruitgang! Niet zo negatief dus!
Die strenge rechterhand, heb je dat bij jessie, katink en widia ook of merk je het alleen bij chuw?

Geen idee eigenlijk, heb ik nooit opgelet, is me nooit opgevallen.
Heb er gisteren bij Beau ook op gelet en merkte toen dat ik ook wel streng was met m'n rechterhand, maar volgensmij in mindere mate dan bij Chu.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:18

Ik vind het super dat je er zo bewust mee bezig bent Nathalie!!

En alles wat ik ervan vind heb ik er afgelopen weekend al uitgegooid..... of moet ik je geheugen nog ff opfrissen?