pony gaat tehard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meandyou

pony gaat tehard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:17

mijn pony gaat echt super hard met springen.
een gewoon kruisje ofzo gaat nog wel maar in een parcoursje of als het wat hoger is...gaat ie zooo hard
met wedstrijde ook..van de 1e tot de laatste hindernis vol gas, dan kan ik er nix meer aan houden
ik vind het zelf niet zo heel erg dat ie hard gaat..((ben niet bang ofzo))
maarja ik heb er zo helemaal geen controle over..

van me instructeur moet ik gewoon "vasthouden"..
maar dat lukt me niet echt goed! omdat ie heel sterk in de mond is.
m'n pony is nu 5 jaar, dus ik spring er nu ong 1 1/2 jaar mee.. hij springt altijd wel goed. vaak foutloos enz..maar nu nog controle!

wat doe ik eraan???

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:24

Mijn pony wilde ook altijd te snel op de sprong af en in vliegende vaart eroverheen om er maar vanaf te zijn.

Ik zou als ik jou was voor een goede dressuurmatige basis zorgen. Iig minstens L omdat je dan meer controle hebt. Ook op de overgangen moet je pony goed luisteren. Dan kun je gaan springen, en als je voelt dat ze te snel gaat maak je (als het kan) een volte, als dat niet kan, probeer dan je pony stil te zetten voor de hindernis. Zo leert hij/zij op jou te wachten en niet zomaar te gaan.

Succes met je pony

meandyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:27

van die volte en stil zetten zegt mn instructeur ook vaak maar ik hou er niet van om ze voor de hindernis op de volte de zette of stil zette.. moet wel vaak als ie hard gaat na! de hindernis meteen stop! dat helpt wel..
maar voltes voor de hindernis enz dat doe ik normaal niet..alleen als het echt niet anders wil.

maar mijn pony gaat volgens mij gewoon zo hard omdat hij het leuk vind..hij heeft enorm veel prezier aan springen..dat merk je gewoon!

maar bedankt!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:10

Een paard dat je tijdens het springen nog niet goed onder controle hebt, daarmee moet je eerst rustig bij het begin beginnen alvorens je begint met parcoursjes. Laat staan parcoursjes me hogere hindernissen.

Hoe sterk zijn jij en je paard dressuur onderlegd? Soms is de controle me dressuur nog net te weinig, waarbij het enthousiasme tijdens springen ervoor zorgt dat deze weg is namelijk.

Hoe reageert je paard op balkjes lopen? Probeer eens te dressuren met om het kwartier 1x de hindernis nemen. Of vlak voor een hindernis langs rijden etc. Leer je pony dat niet elke hindernis die ergens staat besprongen moet worden.

Maak lijntjes van hoogstens twee hndernissen. Ben je de eerste over en gaat je pony te snel. Eerst weer dressuur en controle terug. Daarna opnieuw proberen.

Alleen maar 'vasthouden' kan nooit de bedoeling zijn. Tenzij je van plan bent om je paard hard in de mond te krijgen waarna hij met springen (en dressuur) vervolgens helemaal niet meer controleerbaar is.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:01

meandyou schreef:
van die volte en stil zetten zegt mn instructeur ook vaak maar ik hou er niet van om ze voor de hindernis op de volte de zette of stil zette.. moet wel vaak als ie hard gaat na! de hindernis meteen stop! dat helpt wel..
maar voltes voor de hindernis enz dat doe ik normaal niet..alleen als het echt niet anders wil.

maar mijn pony gaat volgens mij gewoon zo hard omdat hij het leuk vind..hij heeft enorm veel prezier aan springen..dat merk je gewoon!

maar bedankt!

Maar waarom wil je hem niet voor de hindernis stoppen, of een volte maken?
Je instructeur raad het aan, denk je dan niet dat het toch zou werken? Ik ken een paard waar het erg goed bij werkt. Ze hebben het snel genoeg door hoor; als ik te hard ga moet ik stoppen, als ik normale snelheid ga mag ik springen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:06

Ik vind dat je wel erg jong bent begonnen met springen!!!Drieenhalf???? En als je les hebt vind ik eigenlijk dat je instructeur het beter moet weten dan jij, anders hoef je daar geen les van te nemen lijkt me. In dit geval geef ik je instructeur gelijk!

SunnyLoverke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:08

mensen mag ik iets vrage?? hoe maak ik een topic aan?

meandyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:13

nja..normaal hoef ik dat ook niet maar als ut tegek gaat..maar ik doe ut ook wel als hij dat zegt..maar hou dr niet zo van.. maarja..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:14

Vragen is met een n op het eind en dit is wel HEEEEEEEL of topic!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:16

meandyou schrijf het nu eens in het Nederlands????

SunnyLoverke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:19

Nou ja, Mag ik dan iets vrageN? hoe maak ik een topic aan??

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:25

Tjonge tjonge....ga naar het forum en dan naar informatief daar staat alles wat je wil weten!

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:20

Tja mijn vp gaat het ook het liefste snel en hard over de hindernissen, zelf als ik dat niet wil. Wat ik nu vaak doe ik in handgalop en dan gewoon voltes rijden om de hindernissen, zodat hij door krijgt dat het geen race wedstrijd is. En dan rustig van uit handgalop een hindernisje en dan weer voltes.

Fianne

Re: pony gaat tehard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:33

Maar nu weten we nog steeds niet waarom je geen volte wilt maken voor de hindernis... Waarom wil je dat niet?

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:02

Ik had met mijn pony hetzelfde probleem. Dressuur ging heel goed, terugrijden ging zonder problemen... Maar het beestje werd gewoon een beetje gek als ze sprongen zag. Redenen waren dat ze nogal hoog in het bloed zat (nrps), supergraag sprong, en supergoed sprong. Als het bij jou hetzelfde zit kan ik misschien mijn techniek meegeven , ik ben uiteindelijk zover geraakt dat ik een parcours van 130/135 heel gecontroleerd kon springen!

mijn manier:
Als je een beetje ingereden hebt begin je te galloperen, liefst ergens waar sprongen staan.. errond, ervoor, erachter.. zonder de intentie van echt te springen. Vijf minuutjes is niet voldoende, maak er maar zeker 10/15 minuten constante handgalop van, op het einde met af en toe een klein gecontroleerd kruisje ertussen.

Dan begin je met in-uitjes. Ik neem aan dat je pony daar in galop ook te snel inkomt, of te fel versnelt tussen de sprongen? Begin dan heel laag met drie/vier/vijf sprongetjes achter elkaar, met vrij weinig galopsprongen tussen. De eerste liefst zonder extra galopsprongen, voor de laatste hogere max 1... En kom aan in stap (een sprong van 20/30cm is dan helemaal geen probleem) zodat je pony er niet TE snel kan inkomen (kan namelijk heel gevaarlijk zijn). Zo leert hij ook een een beetje zijn krachten te bundelen.

Als dat vlot lukt kan je naar een parcours gaan, niet te hoog.. maar ook zeker niet te laag (je moet het hem niet té makkelijk maken). Je rijdt je sprong aan in draf, en zet je pony meteen na de sprong stil. Als hij dan kalm is vertrek je weer in draf naar de volgende sprong en doe net hetzelfde.. Stil zetten na de sprong.

Het gaat er vooral om dat je controle kan krijgen tussen je sprongen, dan kan jij uiteindelijk ook meer controle gaan krijgen voor je sprong. Maar dat zal je pony uiteindelijk zelf ook wel gaan merken dat dat nodig is... Nu spring je nog niet héél hoog veronderstel ik? Dan kan je pony (als hij echt kan springen wel) zichzelf nog redden als hij verkeerd voor de sprong komt, van te ver afzetten is dan nog niet zo een ramp voor je pony, gewoon er wat extra kracht bij zetten en het lukt wel...
Als het hoger begint te worden zal je pony kracht te kort komen, en meer op jou moeten beginnen vertrouwen.

Dat je trouwens geen volte wil maken voor de hindernis kan ik wel begrijpen, ik had hetzelfde voor. Bij mij was het gewoon het probleem dat ze dan helemaal zot begon te worden, zo graag wou ze springen.. En uiteindelijk ging ze er dan NOG harder over..

Ik hoop dat je er iets mee bent, bij mij is het allesinds héél goed uitgekomen! (en geloof mij, mijn parcours waren in het begin vreselijk gevaarlijk.. tleek een beetje op een vliegmachien )

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:06

bedankt tantjeuh!!
hier heb ik wat aan! herken veel dingen die het zelfde zijn!
mijn pony is trouwens ook nrps

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:55

Wat ik nu nog steeds niet helemaal begrijp is waarom je dan les neemt als je toch niet wil doen wat je instructeur zegt????
Ga dan lekker voor jezelf rijden kost nog minder geld ook!
Je kan het af en toe niet eens zijn met hem (of haar ) maar dan moet je wel overleggen en niet de rest van de week je eigen gang gaan dat is n.l ook niet zo leuk voor je instructeur!

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:26

sjongejonge..ik doe toch wel wat ie zegt..maar hou dr nie van om pony voor de hindernis weg te trekken..springen is springen en niet voltes rijden!!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:31

Ik reed eerst in een les met een eigen pony die precies hetzelfde had! Soms moest ze in stap aankomen en dan vlak voor de sprong rustig draven.. Maar dat werkt volgens mij ook niet echt.. Als ze niet ging stappen enzo, moest ze vaak een kleine volte maken, die kan die niet crossen namelijk Maar dat kan ook niet in je parcourtje natuurlijk !!! Succes

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:33

ga dressuur om de hindernis heen rijden, denk erom dat hij niet mag springen, hij mag pas een sprongetje nemen als jij vind dat het mag, ga daarna gelijk weer dressuur rijden, bouw het zo langzaam op!!!...

shillelagh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:02

Tegen mij zeggen ze altijd dat ik de pony moet bezig houden dan denk je maar hij springt toch maar dam moet je veel figuren rijden.
Als je hem niet kan sturen word dat lastig.Ik weet dan niet wat je dan moet doen als je hem niet kan sturen.(zo iets)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:49

Niet elk paard reageert er goed op, om een volte te gaan rijden als een paard te hard gaat. Een weigeraar of trage springer zal dit niet op werken. Maar een paard dat alleen maar naar de hindernis trekt, moet duidelijk worden gemaakt dat deze niet ongezien buiten jouw hulpen om zijn eigen weg mag gaan. En als hij hard gaat en je hem iedere keer weer zonder ingrijpen over die hindernis laat razen, dan kun je dit je paard niet leren.

Het doel is ook niet 35x erop af en op het laatste moment wegsturen. Zeker niet. Maar zet enkele hindernissen neer zodat je paard deze elke volte die je in je dressuur maakt deze in het oog krijgt. Waarschijnlijk voel je je paard reageren en naar de sprong trekken maar jij was bezig met een volte en gaat dus stug door met je oefening..

Probeer verder niet van kilometers van te voren aan te rijden zodat je paard meters genoeg heeft om te rennen en naar de hindernis te trekken. Maar stuur onverwacht uit zo´n volte eens over en de volgende keer weer om een hindernis heen.