Spierpijn/stijf paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buggie

Spierpijn/stijf paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:45

Andere halve week geleden hebben wij een Z2 paard gekregen en eerst 4 weken op proef. Het paard is 14 jaar en bij de vorige eigenares kwam hij eigenlijk nooit buiten. Bij ons staat hij van 's morgens 9 uur tot 's avonds 7 uur buiten en 's ochtends nu een half uurtje in de stapmolen.
Het paard is ongelooflijk stijf, echt heel stijf, wil niet inbuigen en is absoluut niet voorwaarts. Nu heb ik hem dus elke dag gelongeerd en rustig opgebouwd, ik zie nu echt al vooruitgang, hij heeft er plezier in en is nu ook voorwaartser. Alleen hij moet eerst even op gang komen. Gister heb ik hem voor het eerst een klein beetje bijgezet en ik laat hem nu om de dag over de cavalleties gaan.
Nu was mijn vraag is het zo goed wat ik doe? en hoe moet ik het verder doen?

Groetjes afke

_Karlijn

Re: Spierpijn/stijf paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:52

Op wat voor een land staat ie? Of staat hij alleen op stal?

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:02

Ik denk dat je zo goed bezig bent, hou het goed in de gaten wat het paard zelf aangeeft. je zegt dat hij er nu al meer plezier in heeft en dus al beter loopt. Ik denk gewoon dat hij heel erg moet wennen. Gewoon zo doorgaan en het opbouwen.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:07

Je kunt eventueel een voedingssuplement bijgeven voor spieren en gewrichten. Zelf geef ik daarvoor: Vitamine E met selenium.
Verder denk ik dat je goed bezig bent. Dus vooral blijven kijken naar wat het paard aangeeft.

Deniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:56

Ik denk dat je wel goed bezig bent, als hij eerst altijd op stal staat en nu in eens buiten krijgt hij natuurlijk veel meer beweging.. dus is het even zwaarder voor hem, maar ik denk dat het wel goed komt

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:00

het is ook n ogal een overgang voor dat dier; van 0 uur buiten naar 10 uur buiten! ik hoop dat je dat ook rustig hebt opgebouwd?
spierpijn door het vele extra bewegen dat hij nu doet is niet meer dan logisch. lekker blijven longeren voorlopig!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:02

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:25

Ik zou vooral zo door gaan en lekker rustig opbouwen.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:39

inderdaad je bent al goed bezig. als je het paard dadelijk gaat berijden, dan goed lang losstappen en voorwaarts.

rijd veel overgangen en vw nw. ik heb zelf ook een vrij stijf paard. ik werk haar dan ook al snel los in het galopperen. zit daarbij in de verlichtezit met mijn hand er ligt aan, dus meeverend.
in het begin loopt ze een beetje met haar hoofd te knikken, maar dat laat ik dan zoals het is en rijd haar dan alleen maar naar voren en met contactteugel. op een gegeven moment gaan ze je hand zelf opzoeken, dus wordt daarin nageeflijk en gaan de rug op de juiste manier aanspannen en ontspannen.

succes

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:49

droefje schreef:
inderdaad je bent al goed bezig. als je het paard dadelijk gaat berijden, dan goed lang losstappen en voorwaarts.

rijd veel overgangen en vw nw. ik heb zelf ook een vrij stijf paard. ik werk haar dan ook al snel los in het galopperen. zit daarbij in de verlichtezit met mijn hand er ligt aan, dus meeverend.
in het begin loopt ze een beetje met haar hoofd te knikken, maar dat laat ik dan zoals het is en rijd haar dan alleen maar naar voren en met contactteugel. op een gegeven moment gaan ze je hand zelf opzoeken, dus wordt daarin nageeflijk en gaan de rug op de juiste manier aanspannen en ontspannen.

succes

Inderdaad werk naar ontspanning, veel overgangen en wat je ook kunt doen is op middenlijn of kwart lijn (tussen middenlijn en hoefslag in) net doen of er pionnen op die lijn staan waar je omheen moet rijden, beetje flexen zeg maar, worden ze vaak ook losser van en komen ze vaak ook tot ontspanning.
Losgalloperen werkt vaak ook heel goed inderdaad en zorg voor goeie warming up en cooling down. Anders kun je lichte verzuring van spieren gaan krijgen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:35

Vorig jaar hebben wij een Z2 paard erbij gekocht, die was meer strak dan eigenlijk echt stijf. Ze was strak in de rug, lendenen en op de voorhand. Mijn vriendin die rijd haar en is hoofdzakelijk bezig met loswerken. Oprekken en loswerken van de rugspieren. In het begin longeerde ze de eerste dag na een rustdag en kon ze de dag erna pas op om haar verder los te werken. Nu zijn we straks een jaar verder en het paard loopt nu eindelijk weer fijn en los. Gewoon consequent doortrainen.

Buggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:14

Bedankt voor de reacties:D

Ik heb het allemaal rustig opgebouwd, naar buiten, stapmolen en longeren! En ik merk nu echt al verschil! Ik heb hem nu anderhalve week gelongeerd en wil er morgen weer opstappen om te kijken hoe het gaat. Ik hoop dat hij strax makkelijker word! We zullen zien!