vraagje mbt tot in-uitje springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_1985

vraagje mbt tot in-uitje springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:50

hoi hoi.
ik heb een probleem met springen. nina spring t eigenlijk bijna alles heel braaf, steiltje, kruisje, strobalen etc. maar een in-uitje is echt een ramp. Of we springen helemaal niets, of alleen de eerste. boos worden, lief blijven, hindernis heel laag maken (lees 20cm ofzo) het heeft allemaal geen zin.
Nou vroeg ik mij af of ze zo doet omdat ze hier springtechnisch nog niet aan toe is? of is het gewoon mutserij? (bang is ze niet, dit weet ik vrijwel zeker want de rest springt ze wel)

maar mijn eigenlijke vraag is: hoe kan ik dit oefenen? eerst heel breed uit elkaar zetten (meerdere galopsprongen) en dan telkens kleiner maken?
Ik weet het niet :confused: ik wil het uiteraard wel op een paardvriendelijke manier oplossen :wink:

Oja het ligt in zoverre niet aan mij, dat ze het bij een stalgenoot ook vertikte en ja ik heb een merrie en ze is nogal koppig :clowm:

wie heeft er tips?????

carlijn83

Re: vraagje mbt tot in-uitje springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:40

Hmm, ik ben geen springruiter maar wat doet ze op een reguliere dubbelsprong? Waar dus 2 a 3 galopsprongen tussen zitten?

Anders zou ik het via de dubbelsprong leren denk ik.
Eers eens bouwen met 3a4 galopsprongen er tussen en als ze daar goed op gaat steeds 1 galopsprong dichterbij zetten.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:43

Heb je wel de goede afstand ertussen zitten?
Je zou kunnen beginnen met balkjes te galopperen waardoor ze went aan het ritme. Dan opbouwen met een galopbalk, klein spongetje en weer een galopbalk en die langzaam naar een sprongetje omhoog halen.

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:52

Katja schreef:
balkjes te galopperen waardoor ze went aan het ritme. Dan opbouwen met een galopbalk, klein spongetje en weer een galopbalk en die langzaam naar een sprongetje omhoog halen.

Dat is goed dat je t noemt, ik was t vergeten.....'schaam'....

eknein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:53

Inderdaat wat katja zegt wou ik ook zeggen, als je eerst de sprongen weg haald en gewoon over simpele balkjes gaat galloperen. En goed op de afstand letten, want mijn paard weigerd ook als de afstand niet klopt .

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:25

als ze al oxers, rechten, kruisjes,... springt is ze springtechnisch al wel klaar voor in-uitjes. Volgens mij heeft je probleem ofwel met koppigheid te maken, ofwel met een verlies aan balans.

Het verlies aan balans kan veelal bij jezelf liggen. Vooral dan aan je manier van springen.. je houding (meegeven, maar wel genoeg contact houden zodat je haar meteen na de sprong weer onder controle hebt. Je beenliggen en werking, zorg ervoor dat je je paard tussen je twee benen houdt), en het dressuurrijden is heel belangrijk (als je paard bij zijn dressuur niet recht kan lopen, nog niet volledig in balans is, niet op zijn eigen benen kan lopen e.d. dan gaat het springen van een in-uitje waarschijnlijk voor hem vrij moeilijk zijn)

Als het aan de koppigheid ligt, wat waarschijnlijk kan zijn als al deze punten hierboven niet op toepassing zijn van jullie, dan zou ik inderdaad ook eerst eventjes beginnen met grondwerk (balken ipv sprongen), en dan overgaan naar de lage in-uitjes MET hulp (DUS, langst beide kanten tussen de twee lage sprongen zet je hogere sprongen, zodat ze een beetje ingesloten zit en niet veel anders kan dan toch springen. Ook zou ik aan iemand vragen om er eens komen bij te staan met een longeerzweep... Niet om te slaan, wel als een extra drijvende kracht achter het paard.)

Succes nog!