Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ekkie schreef:Als jonge paarden gaan staken dan krijg je weleens van die lollige knuppels onder je die de trucendoos open trekken. Ik zou er zelf een zweep bij pakken, want als een paard zich nergens wat van aan trekt wordt het erg vervelend als hij daar niet op gecorrigeerd wordt. Kan je anders niet een keer iemand bij je in de bak hebben waarna je hem, als hij flink gaat staken, weer even aan de longe zet (of gewoon los), hopen dat hij in de achteruit gaat en dat degene met longeerzweep hem duidelijk kan maken dat hij dat niet mag doen? Dan kan er wat meer met houding en positie tov je paard gesproken worden en heb je die tik misschien net niet nodig...
Eline_ schreef:Ekkie schreef:Als jonge paarden gaan staken dan krijg je weleens van die lollige knuppels onder je die de trucendoos open trekken. Ik zou er zelf een zweep bij pakken, want als een paard zich nergens wat van aan trekt wordt het erg vervelend als hij daar niet op gecorrigeerd wordt. Kan je anders niet een keer iemand bij je in de bak hebben waarna je hem, als hij flink gaat staken, weer even aan de longe zet (of gewoon los), hopen dat hij in de achteruit gaat en dat degene met longeerzweep hem duidelijk kan maken dat hij dat niet mag doen? Dan kan er wat meer met houding en positie tov je paard gesproken worden en heb je die tik misschien net niet nodig...
Daar ben ik het niet mee eens,
je paard kan daardoor erg bang worden voor het longeerzweep of het gewone zweep.
maar zo heeft iedereen zijn manier en stijl van rijden
Ekkie schreef:Als jonge paarden gaan staken dan krijg je weleens van die lollige knuppels onder je die de trucendoos open trekken. Ik zou er zelf een zweep bij pakken, want als een paard zich nergens wat van aan trekt wordt het erg vervelend als hij daar niet op gecorrigeerd wordt. Kan je anders niet een keer iemand bij je in de bak hebben waarna je hem, als hij flink gaat staken, weer even aan de longe zet (of gewoon los), hopen dat hij in de achteruit gaat en dat degene met longeerzweep hem duidelijk kan maken dat hij dat niet mag doen? Dan kan er wat meer met houding en positie tov je paard gesproken worden en heb je die tik misschien net niet nodig...
Sily schreef:Ik heb bij mijn haf wel gelijk een zweep erbij gepakt, gewoon omdat ze ook een trucendoos heeft en slim is.
Ook wou ik haar zoveel mogelijk op zit en benen rijden, wat dus ook heel erg goed gaat, ze is netjes aan het been, reageerd goed en snel.
Maar soms zijn er van die dagen,is ze zomaar opeens de galop knop kwijt![]()
Op zo'n moment en dus ook op het moment dat die van jou in zijn achteruit gaat is een zweepje handig, en als je hem zo gebruikt is het echt niet meer dan een corrigeermiddel die afentoe best wel nodig is.
Maar wat je ook nog kan proberen op dat moment is 1 keer flink hard en zwaar NEE te roepen oid.
Als hij dan reageerd en stopt, belonen en weer naar voren zetten.
Madelen schreef:Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende. Je paard moet weten dat hij op die manier niet onder het werk uitkomt. En dat doe je op jouw manier best goed, denk ik.
LoveRico schreef:Ik heb hem toen nog maar twee rondjes gereden, beloond alsof ik de wereldcub had gewonnen, en toen afgestapt.
Goed gedaan. En als je hem longeert ervoor zorgen dat je de dingen die je tegen hem zegt ook gebruikt als je erop zit. Dan heb je net dat extra stukje communicatie waardoor dat hij voorwaarts blijft...hopelijk. Succes met de wereldcup.
Madelen schreef:Maar je paard krijgt niet de beloning dat hij klaar is. Je zet hem niet op stal.