jong paard heeft de achteruitversnelling uitgevonden!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

jong paard heeft de achteruitversnelling uitgevonden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:16

Sinds een maand of 3 heb ik een nieuw paard!
Piepjong nog, met als vader Rubels.
Een kanjer! Super leergierig en het braafste jonge paard dat ik ken.
Eerst ben ik hem stemmak gaan maken en inmiddels kent hij fijnloos de commado's halt t/m gallop.
Ik heb er nu een keer of 4 opgezeten.
Maar nu heeft hij ontdekt dat als hij het ergens niet mee eens is (dus vooruit stappen in de richting die ik opwil, want verder zijn we nog niet)
dat hij dan ook achteruit kan!
Heel vervelend, want dan reageert hij niet meer op mijn benen, niet meer op mijn stem.
Eigenlijk wil ik geen zweepje erbij nemen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit anders op kan lossen?!

Alvast bedankt!

Serafina80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:18

Ik denk dat een zweepje juist wel een goeie oplossing is, zolang je hem maar goed gebruikt. Zodra hij naar achter gaat lopen een tikje en zodra hij het goed doet belonen. Want wat is de rede dat je liever geen zweepje wilt gebruiken?

Rota

Re: jong paard heeft de achteruitversnelling uitgevonden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:20

Omdat hij nog zo jong is.
Ik wil hem eigenlijk zonder zweep gaan rijden.
en zoveel mogenlijk oplossen met mijn zit, benen en stem.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:26

Een zweep is toch erg handig moet ik eerlijk zeggen. Ik rijd mijn (verzorg) paardje zonder zweepje en ik begin nu tegen moeilijkheden aan te lopen. Hij wil niet in de rechtergalop (springt altijd linksom aan, ook bij mijn instructrice en veel andere mensen) en hij schuift steeds zijn achterhand 'vreemd'. Als hij gewend zou zijn aan een zweepje zou ik hem kunnen corrigeren, nu gaat dat gewoon (bijna) niet. Je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken om hem te slaan maar als correctiemiddel is een zweepje erg handig. Leer hem dat het ding niet eng is.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:30

Maar omdat ik er nog maar weinig heb opgezeten vond ik het erg vroeg om met een zweepje te gaan rijden.
Ik vind eigenlijk dat je altijd nog een zweepje erbij kan pakken.
Al ben ik het wel met jullie eens.
Maar was erg benieuwd of je dit ook op een een andere manier kunt oplossen?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:31

Als jonge paarden gaan staken dan krijg je weleens van die lollige knuppels onder je die de trucendoos open trekken. Ik zou er zelf een zweep bij pakken, want als een paard zich nergens wat van aan trekt wordt het erg vervelend als hij daar niet op gecorrigeerd wordt. Kan je anders niet een keer iemand bij je in de bak hebben waarna je hem, als hij flink gaat staken, weer even aan de longe zet (of gewoon los), hopen dat hij in de achteruit gaat en dat degene met longeerzweep hem duidelijk kan maken dat hij dat niet mag doen? Dan kan er wat meer met houding en positie tov je paard gesproken worden en heb je die tik misschien net niet nodig...

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:32

Je kunt ook proberen iemand ernaast mee te nemen.
( het is maar een probeersel hoor)
jij heeft been, en eventueel een stemhulp stap of '' voorwaarts'' of wat je dan ook wil, en zodra hij dat niet doet, neemt de persoon die er bij staat neemt hem mee aan het hoofdstel.
zodra hij een stap zet, moet je heel overdreven belonen, en een goede hoge stem op zetten.
Ik weet niet of je er wat aan hebt,
maar succes.

ik ben het er ook met je eens, een zweepje kun je er altijd nog bij pakken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:33

Ik heb zelf geen verstand van inrijden ofzo, maar waar ik meteen aan dacht: aan de longe erop zitten? Dat je dan de diegene die longeert hebt die helpt met het vooruit blijven gaan ... Jij kan dan nog gewoon de hulpen geven maar als die achteruit wil heb je een extra hulp ... (of je kan dit ook met gewoon een persoon in de piste, weet zelf niet goed wat het beste is).

Ik zeg maar wat me even te binnen schoot, don't shoot me als dat helemaal de verkeerde manier zou zijn

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:35

Ekkie schreef:
Als jonge paarden gaan staken dan krijg je weleens van die lollige knuppels onder je die de trucendoos open trekken. Ik zou er zelf een zweep bij pakken, want als een paard zich nergens wat van aan trekt wordt het erg vervelend als hij daar niet op gecorrigeerd wordt. Kan je anders niet een keer iemand bij je in de bak hebben waarna je hem, als hij flink gaat staken, weer even aan de longe zet (of gewoon los), hopen dat hij in de achteruit gaat en dat degene met longeerzweep hem duidelijk kan maken dat hij dat niet mag doen? Dan kan er wat meer met houding en positie tov je paard gesproken worden en heb je die tik misschien net niet nodig...

Daar ben ik het niet mee eens,
je paard kan daardoor erg bang worden voor het longeerzweep of het gewone zweep.
maar zo heeft iedereen zijn manier en stijl van rijden

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:38

Neem hem opnieuw aan de longe...dat wil zeggen iemand anders houd de longe vast terwijl jij erop zit.
Op het moment dat hij in zijn achteruit wil moet degeen die de longe vast heeft ,en jij zelf ook, een flinke brul geven plus longeerzweep laten knallen. Doet hij het nog een keer dan even een tikje met de zweep op zijn billen met stemhulp (ook van jou als je erop zit! ) Let natuurlijk wel op dat je er niet af donderd!!!!! Meestal zijn ze dan zo overbluft dat het hele verhaal over is. Wel steeds de juiste hulpen geven voor het voorwaarts gaan.Succes!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:39

P.S wel goed belonen als hij het doet natuurlijk!!!!

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:40

Eline_ schreef:
Ekkie schreef:

Daar ben ik het niet mee eens,
je paard kan daardoor erg bang worden voor het longeerzweep of het gewone zweep.
maar zo heeft iedereen zijn manier en stijl van rijden

En daar ben ik het weer niet mee eens. Je paard moet respect hebben voor de zweep en een reactie vertonen. Als iemand op de grond je paard naar voren drijft, hoeft dat niet tot angst te leiden. Mij lijkt een extra persoon op de grond het handigst om je paard voorwaarts te houden.
Succes ermee!

edit: de manier van aerdenhout1 lijkt me een goede, alhoewel de longe misschien niet noodzakelijk is.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:41

Ekkie schreef:

Dit heb ik echter vanavond wél vanavond gedaan. Aleen had ik de longeerzweep achterwege gelaten. Toen hij staakte stapte ik af en zetten hem aan de longe Eenmaal weer aan de longe liep heb ik hem (op mijn stem) flink laten draven en galloperen.
Dit ging na twee keer goed. Toen ik opstapte liep hij keurig voorwaarts. Ik heb hem toen nog maar twee rondjes gereden, beloond alsof ik de wereldcub had gewonnen, en toen afgestapt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:43

Ik heb bij mijn haf wel gelijk een zweep erbij gepakt, gewoon omdat ze ook een trucendoos heeft en slim is.

Ook wou ik haar zoveel mogelijk op zit en benen rijden, wat dus ook heel erg goed gaat, ze is netjes aan het been, reageerd goed en snel.

Maar soms zijn er van die dagen,is ze zomaar opeens de galop knop kwijt
Op zo'n moment en dus ook op het moment dat die van jou in zijn achteruit gaat is een zweepje handig, en als je hem zo gebruikt is het echt niet meer dan een corrigeermiddel die afentoe best wel nodig is.

Maar wat je ook nog kan proberen op dat moment is 1 keer flink hard en zwaar NEE te roepen oid.
Als hij dan reageerd en stopt, belonen en weer naar voren zetten.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:45

Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende. Je paard moet weten dat hij op die manier niet onder het werk uitkomt. En dat doe je op jouw manier best goed, denk ik.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:45

Sily schreef:
Ik heb bij mijn haf wel gelijk een zweep erbij gepakt, gewoon omdat ze ook een trucendoos heeft en slim is.

Ook wou ik haar zoveel mogelijk op zit en benen rijden, wat dus ook heel erg goed gaat, ze is netjes aan het been, reageerd goed en snel.

Maar soms zijn er van die dagen,is ze zomaar opeens de galop knop kwijt
Op zo'n moment en dus ook op het moment dat die van jou in zijn achteruit gaat is een zweepje handig, en als je hem zo gebruikt is het echt niet meer dan een corrigeermiddel die afentoe best wel nodig is.

Maar wat je ook nog kan proberen op dat moment is 1 keer flink hard en zwaar NEE te roepen oid.
Als hij dan reageerd en stopt, belonen en weer naar voren zetten.

Bedankt voor je reactie.
Zoals ik al zei: hij reageert noch op mijn benen, noch op mijn stem, dus ook niet op nee.
En een zweepje wil ik eigenlijk pas erbij pakken, als het niet anders meer kan..

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:47

Ik heb wel altijd een springzweepje bij me op die jonkies,
eigenlijk ben je al te laat (sorry) hij heeft de achteruit al gevonden.

Je moet hem nu waarschijnlijk vaker corrigeren omdat hij achteruitloopt dan je had moeten doen als je het de eerste keer dat hij niet naar je hulpen luisterde meteen had gedaan.
Lange zin maar snap je?

Ik gebruik eerst mn benen, als er dan geen reactie komt nog een keer mn benen en eventueel stemhulp nog een keer geen reactie betekent een tikje! (Geen zwieper gewoon eventjes aantikken)

Een paard stompt alleen af als je 'hulpen' en correcties te hard of onnodig geeft.

Rota

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:48

Madelen schreef:
Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende. Je paard moet weten dat hij op die manier niet onder het werk uitkomt. En dat doe je op jouw manier best goed, denk ik.

Ja ik denk ook dat ik het wel goed heb opgelost!
Maar wilde op de een of andere manier een bevestiging
En eventuele andere oplossingen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:49

Oe dat niet reageren op stem had ik niet gelezen

Je hebt echt al keihard nee geroepen?
Vaak is het een klein iets waarmee je hem eruit haalt....denkt na....
Misschien je hand op het moment dat hij naar achteren loopt meteen naar voren brengen?
Iets waarmee je zijn aandacht trekt want in mijn ervaring horen/voelen en zien ze idd even niets meer op zo'n moment.

Succes

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:49

LoveRico schreef:
Ik heb hem toen nog maar twee rondjes gereden, beloond alsof ik de wereldcub had gewonnen, en toen afgestapt.

Goed gedaan. En als je hem longeert ervoor zorgen dat je de dingen die je tegen hem zegt ook gebruikt als je erop zit. Dan heb je net dat extra stukje communicatie waardoor dat hij voorwaarts blijft...hopelijk. Succes met de wereldcup.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:50

Op het moment dat je afstapt als het niet gaat ben je al verkeerd bezig want dan heeft meneer gewonnen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:50

Loop je alleen hier niet het risico mee dat hij de link gaat leggen met naar achterlopen en baasje afstappen?
Zodat hij straks bij het minste of geringste achteruit gaat lopen?

Hij klinkt namelijk al aardig bijdehand

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:51

Maar je paard krijgt niet de beloning dat hij klaar is. Je zet hem niet op stal.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:52

Madelen schreef:
Maar je paard krijgt niet de beloning dat hij klaar is. Je zet hem niet op stal.

Dat is wel waar, maar aan de andere kant ben je wel gestopt en afgestapt, de handeling die hij moest doen doet hij niet.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:53

Je moet ze een prikkel geven waardoor ze uit de achterwaards-roes komen. Een zweepje is in mijn ogen een goede.

Echt jonkies reageren vaak erg overenthousiast op prikkels je hoeft heus niet te meppen!

Afstappen doe je pas als je de training positief hebt afgesloten. Dus een rondje netjes lopen en dan uitstappen, als hij het nog een keer bedenkt ga je dus gewoon door met je training! (dat belonen is wel goed hoor maar niet zomaar stoppen)