Waar heeft mijn pony last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_a

Waar heeft mijn pony last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:59

Ik rijd al heel lang op een verzorgpony van mij, al een jaar of 4. maar deed eigenlijk nooit meer dan rondjes hobbelen. Maar het laatste jaar deed ik ook wat meer echt dressuur. Nu merkte ik ( al een week of 2) iets vreemd op de volte. Het is net of hij dan onregelmatig loopt, of dat hij al zijn gewicht op zijn binnen been gooit. IK heb hem gelongeert enz en hij is niet kreupel oook op rechte stukken voel ik niks. Het is op beide handen hetzelfde. hij wil dan ook geen stelling geven en reageert niet op binnenbeen, of hij loopt juist over zijn schouder weg.

Volgens mij zet hij zijn achterbenen ook wijder weg dan zijn voorbenen ( dat zag iemand toen we in het bos reden) maar omdat ik daar nooit op gelet heb wist ik niet beter dan dat het normaal was. Misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft,

Iemand anders dacht dat het misschien kwam omdat ik wat te groot ben. Maar hij crosst nog wel vorlijkl heel de bossen af en dan heeftie volgens mij nergens las van.

IK had zelf al bedacht dat hij miss spierpijn had, maarja 2 weken spierpijn lijkt me ook vreemd. Of dat hij gewoon onder het werk uitprobeert te komen. IK dacht dat het wel over zou gaan door veel overgangen schakelen enz zo dattie echt werkt. maar t hielp niet

weet iemand wat het kan zijn?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

stijf!
veel rondingen,slangenvoltes ed rijden.
dit is echt niet weg met twee weken hoor,kan maanden duren.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:25

misschien dat je hem kunt na laten kijken door de DA?
Ik zou het ook niet weten wat het is

Rietjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:03

Ja, idd stijf.. Op de volte zetten.. Beetje bij beetje volte sluiten en dan weer rustig openen. Dat kan ook nog wel eens helpen. Succes er mee

_elske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:23

als het echt komt omdat íe stijf is helpt he ook om 8-jes te rijden, eerst hrote en die dan steeds kleiner maken. Dan leert hij wat beter steeds op jouw binnen been te letten. suc6 ermee!

mmmarieke

Re: Waar heeft mijn pony last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:20

het is sowieso handig om de Da er naar laten te kijken!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:46

Ik denk dat dat gewoon pure geldverspilling is..
Wat de andere al zeggen: Hij is stijf. Als jij meer van hem vraagt, zoals stelling, is dat gewoon moeilijk voor hem. Ook zag ik dat e al 13 is en jij nog maar sinds een jaar een beetje dressuur rijden wil.
Je moet gewoon goed de tijd ervoor nemen en goede oefeningen doen. Ga ook eens lekker longeren met touwtjes. Als ie hierbij ook geen stelling wilt aannemen is het handig de longe door het bit aan de singel vast te maken, zodat hij echt stelling moet nemen. Dit kan handiger zijn dan dat je de hele tijd onder het zadel vraagt naar de stelling.
Ook achtjes rijden is erg goed, hierdoor moet ie op jou gaan letten en als het goed is gaat hij vanzelf, misschien maar een paar pasjes, stelling nemen.
Nouja, veel succes er mee

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:19

sammie_44,
ja je hebt gelijk hij is 13, en vroeger reed ik idd rondjes en rondjes in t bos, maar ook met longeren neemt hij die stelling niet, dubbele longe lukt wel een beetje maar dn zit ik m echt helemaal om te trekke. ook niet de bedoeling.... longere is echt niet zijn favo ding, omdat ik geen afgesloten longeerbak heb ( ook geen mogelijkheid, ik kan wel met gewoon stroomdraad een longeerbakje maken maar daar looptie zo doorheen..
dus moet het wel onder het zadel. maar ik ga het gewoon proberen.
nogmaals een paar keer longere en onder t zadel

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:23

Hai
het hoeft niet perse stijfheid te zijn. Bij een paard dat ik ken bleek onregelmatig lopen in voltes te maken te hebben met het feit dat het paard scheef is in zijn rug. Wanneer je stelling neemt naar de andere kant, dus rechterstelling op de linkerhand en andersom, dan is het ineens weg.
Dit zou je dus eens moeten uitproberen. Succes ermee!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:27

wat danielle 1981 schreef gaat over mijn pony.

tijdens mijn laatste wedsrijd vond een jury dat ze niet regelmatig liep...raar want mijn paard is dus niet kreupel.na een proef geheel met rechterstelling gereden te hebben kwamen we tot de conclusie dat ze erg scheef is(nu zijn de meeste paaerden van nature scheef)
maar dat dit probleem rijtechnisch is op te lossen.dmv rechtrichten

heb hier een site die erg nuttig is.ik kwam zelf bij het bekijken ervan zoveel dingen tegen die ook op mijn paardje slaan dat de puzzelstukjes op hun plaats vielen
http://www.hoefkatrol.com/