3 jarige hengst @ de Her- en Nakeuring EASP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quest

3 jarige hengst @ de Her- en Nakeuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:53

Voor mijn opleiding Paardensport, Management en Recreatie aan het CAH te Dronten moet ik een aantal praktijkopdrachten uitvoeren, waaronder het keuringsklaar maken van een paard. Nu heb ik gelukkig een paar geweldige stalhouders die mij deze kans willen bieden en ik ben nu dan ook hard aan het werk voor de merriekeuring van het KWPN. Mijn officiële "project" is een 4 jarige Quidam * Voltaire * Farn * Marco Polo * Sinaeda van de Zottie/ Lottie/Oklahoma stam. Maar als voorproefje mocht ik aan de gang met een hengst uit juli 2003.

Deze hengst, een Coriano Z uit een Quattro moeder uit de Nikistam, mocht ik in drie weken klaar maken voor de nakeuring van het EASP. Hij was toen ik begon nog niet halstermak en poetsen mocht de eerste keer tot zijn schouderblad, maar gelukkig draaide hij snel bij en leerde hij supersnel. Dit zijn wat foto's gemaakt tijdens de keuring:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is deze hengst niet goedgekeurd, maar kreeg wel een ster. Het jurycommentaar in deze:

1. De hengst is iets koehakkig en iets diep in de rug, maar dit was nog
overkomelijk.
2. Hij miste uitstraling.
3. Hij was te hellend in zijn achterhand, de achterbenen stonden
achter de massa.
4. Hierdoor kond deze nooit het achterbeen onder de massa (het
zwaartepunt) krijgen, zodat de hengst op zijn voorhand zou lopen
en nooit een zweefmoment kon ontwikkelen en of zich dragen kon.

Ik ben het niet met het juryoordeel eens, helaas is er niets meer aan te doen. Punt 1, dat was bekend en ook geen probleem. Maar de overige punten:

1. Ik vind deze hengst een zeer elegante en vriendelijke uitstraling
hebben, net zoals zijn karakter (waar hij overigens wel voor
geprezen werd). Moet een hengst dan "vuurspuwen" ?
2. Uit de foto's blijkt dat hij een zeer uitdrukkingsvol voorbeengebruik
heeft, want m.i. alleen kan bij een sterk achterbeen dat volledig
onder de massa gezet wordt.
3. Op de foto is duidelijk het zweefmoment te zien, en zo heb ik er nog
een aantal. Deze hengst zet ook nog eens als laatste afzet voor het
zweefmoment gelijktijdig het voor- en achterbeen af, wat bij veel
paarden alleen op het voorbeen gebeurt.

Wat vinden jullie deze hengst?
Laatst bijgewerkt door Quest op 06-05-06 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:56

Ik vind het een super lekkerding! Echt een knappert..

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:02

ik vind het op zich wel een mooi paard maar ik vind wel dat hij een beetje de uitstraling mist. van de rest kan ik niet oordelen want dat kan ik niet zien vanaf de foto's
hengsten goed laten keuren is tegenwoordig ook geen makkelijke opgave meer. ze hebben altijd wel iets!!

INkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:06

Het is geen paard waarvan ik denk: Goh hier laat ik mijn merrie door dekken. Hij mist net iets wat een dekhengst eigenlijk wel zou moeten hebben.
Het jury commentaar wil nog niet zeggen dat t geen goed sportpaard is

Karice_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:17

Ik vind het een super lekkerding

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:24

Zijn voorhand spreekt me wel aan. Zijn weke rug en zijn achterhand daarentegen totaal niet. Wat dat betreft kan ik me wel in het jurycommentaar vinden (uitgaande van deze foto's.).
Uitstraling is op de 4e foto heel mooi, maar op de rest van de foto's gewoontjes. Van een hengst verwacht je wat 'extra'.
Het springen vind ik er wel heel goed uitzien.

Maar vind het erg knap van je dat je hem in 3 weken tijd zo ver hebt gekregen. Hij ziet er keurig uit! Succes met de merrie!

Sjuulie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:24

Ik vind het een supergaaf dier maar hij mist denk ik net de X-factor of iets.
Zijn kleur vind ik heel erg mooi! en hij ziet er heel erg vriendelijk uit

Bianca__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:26

even off topic, wat een bekend terrein! Ik zal geen namen neerzetten, maar wij trainen er elke week, en een van de hengsten die ik gereden heb is verkocht aan deze stal. voor info stuur maar even een pm.
On topic. Over de beoordeling van hengsten, kun je lang discussies voeren. Ze vinden altijd wel wat. Op zich vind ik het wel een mooie hengst. De sprong ziet er ook zeker goed uit. Exterieur beoordeling is niet mijn ding, en daar ga ik me ook zeker niet aan wagen. Verder vind ik dat op sommige foto's de neusriem te laag zitten. Succes nog!

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:27

Ik kan me als ik de hengst op de foto's zie wel in het jrycommentaar vinden. Daarnaast vind ik het geen hengst om te zien.

Quest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:37

Hij is pas 2,5 jaar, en nog zo groen als gras. En eigelijk echt nog een groentje. Het beengebruik van dit paard is echt wel goed te noemen. Ook uit foto's van andere momenten is af te zien dat het achterbeen echt wel onder de massa gezet wordt.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:41

Als je kijkt naar de eerste foto op stand staat ie wel iets achter de massa, en aangezien dat werd genoemd kan ik me er wel in vinden.

besita

Re: 3 jarige hengst @ de Her- en Nakeuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:41

Net paard maar ook niet meer dan dat, alleen die rug al ..als ie dat doorvererfd en weinig hengstenuitstraling idd ..een net sportpaard mischien wel gezien zijn afstamming

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:42

We zijn trouwens al de maand mei ..dus paard zal toch wel al heel dicht bij de 3 zitten

Quest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:46

Hij is van juli 2003, dus voor het stamboek 3, maar hij zit er nog wel een paar maandjes vanaf. Naast wat longeren en vrijspringen zal er niets met hem gebeuren dit jaar, pas komend jaar gaan ze kijken of hij klaar is om aan het werk te gaan.

De holle rug was overigens overkomelijk voor de jury.....maar dat is wel iets waar wel voor de keuring bekend mee waren

nicolina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:47

jammer dat tie niet goedgekeurd is..maar wel een ster. dus eigelijk wel positief, neusriem mag ook wel stuk hoger...(erger me daar altijd aan:P), maar daar krijgt tie ook wel een mooiere verzorgde uitstraling van.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:50

Afgaande op de foto's vind ik het een geen dekhengst.
Kan me volledig in het jurycommentaar vinden.

Leuk sportpaard....
Sorry...

En toch goed dat ie ster geworden is....

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:51

Een minpunt vind ik dat hij wat overbouwd is, zoals ik kan zien.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:58

CocoChanel schreef:
Een minpunt vind ik dat hij wat overbouwd is, zoals ik kan zien.

mee eens, en aan uitstraling mist het dier ook iets. Ster is een mooi resultaat lijkt mij! Verder lijkt me het ook een leuk sportpaard!! Heel veel succes met de merrie!

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:00

Mooi paardje, maar geen hengst met net dat beetje extra. Zijn rug is idd wat week en zijn achterhand vind ik ook niet echt fijn. Gangwerk vind ik vanaf foto's moeilijk te beoordelen, springen doet hij wel erg netjes! Zal vast een goed sportpaard worden.

Verder heb je hem netjes klaarmgemaakt in 3 weken tijd hoor, succes met de merrie.

@Cocochanel, niet zo raar dat hij overbouwd is met zijn nog geen 3 jaar! Die van mij wordt dit jaar al 4 en is nog niet helemaal bijgetrokken!

Inge86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:48

Mooie foto's. Wat een gaaf beest.

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:52

zo wat een lekkerding hé ! helemaal top !
4e foto is het leukst

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:44

Tja een "echte" hengstenuitdrukking heeft hij niet, maar ik vind wel dat hij wat heeft. Hij heeft iets vertederend. Ik krijg de neiging om hem aan te halen...

Ik vind ook dat hij overbouwt is, daardoor zal het moeilijker zijn om zijn gangen te beoordelen. Het lijkt vaak dat ze op de voorhand lopen (wat dus ook niet gek is, voorhand is lager....)

Nadeel vind ik ook dat ze op de keuring vaak veel vragen van vaak nog erg jonge paarden. De 1 kan het daarbij makkelijker verwerken als de ander.

Ik vind dat je heel erg trots mag zijn op dit paard. Laat hem lekker uitgroeien en ga fijn met hem aan het werken. Denk wel dat het een meewerkend type gaat worden...

Gezien zijn karakter is het misschien juist wel een goed dekhengst. Tempt het temperament van al die heetkoppen die de laatste tijd zo geprezen worden......

bud_gloor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:56

Ik vind het een hele mooi hengst. Met een vriendelijke uitstraling

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:03

Ik vind dat hij juist wel uitstraling heeft. Ik vind dat hij iets erg zachtaardigs en vriendelijks uitstraalt. En tegenwoordig tellen de zogenaamde 'minpunten' erg zwaar mee. Ik ben het er ook niet mee eens dat deze hengst is afgekeurd maargoed. Je kan maar 1 ding doen en dat is het accepteren.

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:07

Zit wel iets in het jury commentaar alleen wat je vaak merkt dat een hengst thuis beter presteerd dan op vreemd terrein vooral als ze jong zijn. Hij is mooi en je kan altijd nog later een keer met m naar de keuring...